Vraag

traag internet ondanks vervangen kabels

  • 6 May 2021
  • 9 reacties
  • 197 keer bekeken

Na klachten over traag internet (max 12000 kbps) heb ik een Experia V10 modem gekregen. De snelheid zowel actual als attainable rate stegen toen tot circa 22.000 kbps met een noise margin van ruim 6db. Deze snelheid is enige weken zo hoog geweest, maar nu zijn de actual rate en de attainable rate sterk gedaald (zie afbeelding). Hierbij is er een groot snelheidsverschil tussen de actual en attainable rate en is de noise margin gestegen is naar 12 dB. Factory reset gedaan zonder verbetering. Volgens KPN.com is de maximale snelheid op mijn adres 47 Mbits/s en 9Mbit/s. Deze snelheid heb ik nooit bereikt.

Vervangen van kabels tussen wandcontactdoos en modem maakt geen verschil uit. De bedrading tussen de wandcontactdoos en het ISRA punt is ooit (minimum 34 jaar geleden) door de PTT aangelegd. Vanaf de wandcontactdoos is er drie meter kabel naar, wat ik denk, het ronde ISRA punt. Bij de benedenburen zit een lasdoos met aftakking naar hun woning. Foto's hiervan zijn bijgevoegd.

Graag een oplossing waardoor de snelheid van mijn internetverbinding omhoog gaat.

Wandcontactdoos
ISRA punt?
Lasdoos beneden buren

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

Joep1965: Wat zegt deze site over de te behalen op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

 

Deze site zegt:

 

Badge +19

Dit maakt een hoop duidelijk @Roel S . Met pairbonding kan jij dus rond de 47 halen. Zo te zien is dat bij jou niet aangesloten. Maar ook met een enkele lijn haal je de bijbehorende snelheid niet. Ik denk dat je gelijk heb dat er het één en ander mis is met het israpunt en/of bekabeling.  Een moderator gaat je helpen. Waarschijnlijk door pairbonding voor je te activeren.  Daar moet altijd een monteur voor komen die dan meteen het israpunt kan herstellen en de bekabeling controleren.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  De wachttijd is momenteel een een dag of twee. 

Reputatie 7
Badge +12

Wat Joep zegt, de maximaal haalbare snelheid van 49mb is waarschijnlijk te behalen op pair bonding. Nu is de varkenssnuit daar uitermate ongeschikt voor 😅 Een echt isra punt zie ik niet direct, maar als het hoogbouw is zou het weleens de varkenssnuit kunnen zijn. Deze moet dan worden vervangen door een KPN Monteur voor een pb isra. Vul je profiel aan voor de moderators of bel even met 0800-0402.

Badge +19

Ik raad je in dit geval aan te wachten op een moderator. Je hebt al diverse keren gebeld en ze zijn blijkbaar niet in staat om het goed op te lossen terwijl met mijn inziens niet zo moeilijk is.

Bedankt voor de reacties.ik wacht op de moderator. Mijn profiel is volledig ingevuld.

Reputatie 7
Badge +11

Nu is de varkenssnuit daar uitermate ongeschikt voor 😅 

Hoewel een varkenssnuit er nooit voor bedoeld is kan het zeker wel als deze goed wordt aangesloten.

 

Wat Joep zegt, de maximaal haalbare snelheid van 49mb is waarschijnlijk te behalen op pair bonding. 

Nog niet eens waarschijnlijk, ga je zeker niet halen op een single line als de FPI info dat aangeeft.

 

Een echt isra punt zie ik niet direct, maar als het hoogbouw is zou het weleens de varkenssnuit kunnen zijn.

Ook in laagbouw kom je varkenssnuiten tegen als isra-punten, ik zie ze nog regelmatig.

 

 

Dan even ingaand op de lijn: Je haalt een lagere snelheid dan mogelijk zou moeten zijn, dat kan allerlei redenen hebben zoals bijvoorbeeld een power back-off om ADSL-lijnen die actief zijn in de grondkabel niet te storen. Dit zou echter niet zo'n groot effect moeten hebben. Wat ik echter wel opmerkelijk vindt is dat het modem aangeeft dat er een 17a-profiel gebruikt wordt, met dergelijke haalbare snelheden zou ik eerder en 8b-profiel verwachten. Ik moet echter eerlijk zijn en ik weet niet echt waarom er af en toe toch door het systeem gekozen wordt voor een 17a-profiel. 

 

Een van de mogelijkheden die door mijn hoofd gaan is dat er een tijdje een aardige hoeveelheid ruis op de lijn is geweest en dat de DSLAM (het apparaat aan de andere kant van de koperlijn in de centrale van KPN) hierop anticipeert en de snelheid verlaagt om het verlies van data-pakketten te voorkomen. Een dergelijke meting gebeurd automatisch om de zoveel tijd en hierop wordt de snelheid automatisch aangepast.

 

Ik zie echter wel iets opvallends in de stekker wat in de tijd van POTS veel werd toegepast, namelijk een blauwe draad die naar de 4e pool loopt. Dit zou voor een bridge step kunnen zorgen wat ook niet al te best is voor de verbinding. Ik zou alle draden eens losschroeven en enkel de rode en blauwe die uit de invoerkabel komen terug bevestigen zoals ze nu zitten. Eventueel kan je de oranje ader linksonder en de witte ader rechtsonder bevestigen, de ader zonder isolatie zou dan in het bovenin in het midden mogen komen. Op die manier is je aansluiting in ieder geval bruikbaar voor pairbonding (mits er niks mis is met het tweede aderpaar) al is een pairbonding ISRA natuurlijk wel een betere oplossing.

 

Over die V10 trouwens, als er storingen op koper zijn (vooral met VDSL) dan wilt het plaatsen van een V10 de problemen soms al verhelpen, die kan net wat beter omgaan met dergelijke technologie, heb ik het idee.

 

 

 

ISRA punt?

 

Het zou kunnen dat dit nog een oude bel is uit het tijdperk van de analoge telefonie. Soms werd er nog een bel parallel aan de telefoonlijn aangesloten die ging rinkelen als het nummer gebeld werd. Je kunt dit natuurlijk makkelijk ontdekken door het schroefje los te draaien en het kapje eraf te halen. De kabel die hieruit aftakt, is dat de kabel naar jouw aansluitpunt? In dat geval zou dat misschien wel de storingsbron kunnen zijn. 

Reputatie 7
Badge +17

@Roel S de moderator is aanwezig! :wink: Ik ga dit voor je doorzetten. Hiervoor wordt inderdaad een monteur gepland. Als je het goed vindt plannen we deze in op het eerstvolgende beschikbare tijdstip. Je krijgt hiervan op tijd kennisgeving. Mocht het tijdstip niet uitkomen kan je deze wijzigen met de link in de bevestiging of het handigst door te bellen met 0800-0402. Dit gezien het op het forum wat langer zou kunnen duren voordat we het zien. @Joep1965 en @NHendriks heel erg bedankt voor het vinden van de oplossing! :relaxed:

@Bram_ Het eerstvolgende beschikbare tijdstip is goed. Bedankt.