Vraag

Trager WIFI internet na overgang vanaf Solcon naar KPN

  • 29 December 2020
  • 15 reacties
  • 109 keer bekeken

Sinds vorige week klant bij KPN door de automatische overgang vanaf Solcon Fritzbox coax naar KPN Box 10 glasvezel. Mijn internet pagina's openen trager. Uiteraard een paar snelheidstest gedaan bi KPN alswel Speedtest etc. en daarmee kan ik duidelijk zien, dat de WIFI snelheid flink gekelderd is.

De WIFI snelheid is gekelderd van 60Mbps bij Solcon naar een krappe 5.9 Mbps bij KPN

KPN gebeld en ze zijn een uur aan de gang geweest met zero resultaat. Ik ben zelf IT’er en heb al het mogelijke hier op het modem ook gedaan, Van channels tot protocol instellingen. Heen en weer getest met de Fritzbox en dan weer de KPN box . (Uiteraard is nu de Fritzbox van de stroom af). De resultaten blijven hetzelfde. Niets helpt en de KPN hulp komt niet verder.

Dit is helaas van de categorie “zeer teleurstellend” . Voorlopig vrees ik hier een jaar aan vast te zitten.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

In mijn bericht staat Box 10 maar moet zijn Box 12

Badge +19

Komt er wel genoeg snelheid binnen??

Hardware (pc en laptop, beide met WIFI) onveranderd. Locatie onveranderd op 6 metertjes vanaf box 12. Alles begane grond. Zelfs de WIFI signaalsterktes van Fritzbox en Box 12 zijn nagenoeg gelijk. Geen enkel verschil dus. De tv is bekabeld en werkt prima. Ik zie niet waarom er WIFI versterkers aangeschaft zouden moeten worden. 

Badge +19

Ik ben wel benieuwd of u bekabeld de juiste snelheid haalt. Want als het niet in het modem komt dan komt het er ook niet uit. Vandaar de vraag of u even wil meten hoe de snelheid dan is.

PC tijdelijk bekabeld: download 202 Mbps, upload 246Mbps. Riant dus

Badge +19

Dat is inderdaad wel heel vreemd. Het lijkt er toch wel op dat de box 12 een probleem heeft. Een medewerker gaat dit oppakken.  De wachttijd is momenteel een een dag of vier. 

Trouwens:  WIFI op smartphone Samsung  S10,  200Mbps download en 78Mbps upload. 

 Je zou bijna denken dat de WIFI adapter in mijn pc (Sitecom usb 3.0 AC1200 met uptodate driver, snelheid: 300 Mbps + 900 Mbps, Dual-Band: werkt op 2.4 GHz of 5GHz) niet goed communiceert met de box 12 of andersom. Opvallend is dat tijdens de speedtest het eerste deel voor 2 of 3 seconden redelijk is (~40Mbps) en daarna instort naar 6Mbps.  Op het modem alle wireless protocollen op 2.4GHz wel een keer gehad. Maar ook die eerste 40Mbps is onder de maat.

Blijft dat dit met de Fritzbox dit niet speelde. 

Badge +19

Ja dat zou inderdaad goed kunnen. Je kunt de 2.4 GHz en de 5Ghz niet scheiden. Het probleem speelt dus alleen bij de Wi-Fi adapter?

Ja inderdaad.

Ik heb zojuist een pci-e inbouw Wifi-6 adapter besteld. (TP-Link Archer TX3000E). Die komt op 9 januari binnen. Hopelijk is dat een oplossing, maar wat eigenlijk niet zou hoeven omdat hiermee het probleem niet opgelost is. En als IT’er geeft dat geen voldoening.

Het beste zou zijn als de oorzaak gevonden zou kunnen worden zodat ofwel de fabrikant van het modem een driver of firmware update kan verzorgen, ofwel dat er een advies van KPN naar gebruikers kan komen.

Reputatie 7
Badge +24

Je zou WiFi 6 op de KPN Box terug kunnen zetten naar b+g+n ofzo.

Overigens heeft KPN gisteren een uur samen met een collega daar op het modem gegrut en tot de conclusie gekomen dat er niks te vinden is. Vervolgens teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Alle protocollen op het modem al geprobeerd

Reputatie 7
Badge +17

Als ik het goed lees, ervaar je dus een drop in de wifi snelheid op jouw pc sinds de overgang naar KPN. De bekabelde snelheid is in orde en ook de wifi snelheid op jouw telefoon is dik in orde. De KPN Box 12 ondersteunt wifi 6. Ik heb zo'n vermoeden dat jouw pc hier niet mee overweg kan. Je zou daarom eens kunnen kijken of het helpt om de draadloze modus op 802.11b te zetten in plaats van 802.11ax. Je kunt op jouw modem inloggen via mijnmodem.kpn. Als je nog niet eerder hebt ingelogd, dan vind je de gebruikersnaam en wachtwoord op de sticker op het modem. Ga vervolgens naar ‘Wifi > Advanced'. Hier kun je onder ‘Wireless Mode’ de modus veranderen.

Hallo Denise.

Bedankt voor je reactie.

Ik ben inmiddels een paar stappen verder. Op het modem ben ik meer dan thuis. Dat is namelijk de eerste plaats waar ik instellingen naga en aanpassingen doe waar nodig (ik ben IT’er)

Onze laptop (2017) had ook die terugval in wifi-snelheid, en in mijn pc zat achterin een wifi adapter (zie hierboven).  Ik heb toen besloten om een kleine usb wifi adapter te kopen om na te kunnen gaan waar het probleem dan zit. (TP-Link Archer T3U - Wifi-Adapter)

Deze nieuwe adapter aan de laptop gaf meteen goede resultaten. Vervolgens in de pc usb poort gestoken en daar ook meteen goede resultaten.

Uit deze test blijkt dus dat KPN modem slecht overweg kan met eerdere wifi adapters, al dan niet ingebouwd zoals in een laptop. (p.s. laptop en pc zijn state of the art machines)

Dat mijn vorige usb wifi adapter (ook 3 jaar oud) aan de pc nadrukkelijk instortte en de laptop zonder externe adapter het ook niet kon trok bevestigd dat.  Met andere woorden, het modem zou wellicht voor hele generaties  wifi-hardware op dit moment niet toereikend kunnen zijn.

Op zijn minst zou de fabrikant hiervan op de hoogte gesteld moeten worden. Ik heb het vermoeden dat velen met wifi problemen gebaat kunnen zijn met een hard- of software upgrade van dit modem en bijgevolg bespaard kunnen blijven van frustraties en extra financiele investeringen.

M.vr.gr.

DV

Reputatie 7
Badge +17

Fijn om te lezen dat het met een nieuwe wifi adapter wel goed werkt, al zou dat natuurlijk niet de oplossing moeten zijn. De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo hard, dat het bijna niet bij te benen is. Maar dan nog zou je verwachten dat een wifi adapter van drie jaar oud zijn werk nog kan doen. Vaak is een kleine aanpassing aan de instellingen in het modem al voldoende. Bij jou bleek dit niet het geval, helaas. Ik zal het signaal in ieder geval meenemen.