Beantwoord

Uploadsnelheid op mijn PS5 is veel lager (13-15 Mbit/s) dan de 1GB van het abonnement

  • 20 January 2022
  • 51 reacties
  • 7944 keer bekeken

Hi,

Mocht deze vraag al ergens gesteld/beantwoord zijn; excuus.

Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN. (Bij beide aanbieders had ik een gigabit abonnement 1000/50 ziggo en 1000/1000 KPN.

Setup:
Glasvezel → KPN Box 12 → Cat 6 naar gigabit netgear switch.
Switch gaat naar: 
- PS5
- TP link Mesh router
- Docking voor laptop.

Sinds ik KPN klant ben heeft mijn bekabelde PS5 een download van tussen de 700-900 maar een upload van 13-15 mbit. Deze snelheid wordt behaald met de zelfde CAT6 Lan die ik ook gebruikte met mijn Ziggo modem. (waarbij ik hogere upload snelheden haalde).

Zodra ik mijn PS5 direct koppel met de box12 bereik ik hetzelfde resultaat (13-15 mbit)

De enige verbetering die ik heb kunnen vinden is mijn ps5 bekabeld aansluiten op de 2e LAN poort op mijn TP link router. Dan verhoogd mijn upload van 13-15 naar 100-150 Mbit. (nog steeds niet wat zou moeten, maar stukken beter).

Ook heb ik uiteraard meerdere CAT 6 kabels geprobeerd.

Mijn laptop bekabeld bereikt wel de normale snelheden.


Weet iemand hoe dit kan? Is er misschien iets bekend dat PS5 niet goed communiceert met de Box12? 

 

icon

Beste antwoord door Hanna_ 7 April 2022, 14:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

extra info; via wifi (ongeveer 2 meter vanaf router) haalt mijn ps5 een gemiddelde down van 450Mbit en up 14 mbit

Reputatie 7

Op Internet zijn veel soortgelijke meldingen te vinden bij verschillende providers en routers. Ik heb daar alleen nog geen mogelijke oorzaak gevonden.

@wjb Ja had ik ook gezien inderdaad. Wel zijn het veelal glasvezel verbindingen lijkt het. 


Wat mij ook opviel; als ik in de ps5 met de verborgen browser naar speedtest.net ga ik wel 859/920 mbps krijg. Ik vraag me nu ook af welke klopt. De speedtest.net of de ps5 speedtest.

Hallo @delange93 , de meest betrouwbare speedtest is die van de Ookla-app die je kun downloaden via een W10/11-computer in de MS-store. Speel even met de verschillende servers, maar de server van XS4ALL geeft een heel lage latency en betrouwbare waarden weer, zo is mijn ervaring.

Succes.

 

Reputatie 7

Wat mij ook opviel; als ik in de ps5 met de verborgen browser naar speedtest.net ga ik wel 859/920 mbps krijg. Ik vraag me nu ook af welke klopt. De speedtest.net of de ps5 speedtest.

Daar kan ik je niet bij helpen. Wel interessant overigens. Vraag is ook of je iets merkt van die "trage" upload.

Hoi @JanD  Dank! Dit heb ik inderdaad gedaan en op mijn PC krijg ik perfecte down/up snelheden. 

Het betreft in dat geval puur de upload van de PS5.  Ik heb geprobeerd van modem tot PS5 alle mogelijke stoorzenders te elimineren maar ik heb helaas (nog) geen oplossing kunnen vinden. 

Zou het kunnen dan de BOX 12 niet lekker kan communiceren met een PS5? (Zelf te weinig verstand van haha).

@wjb Ik denk te merken dat ik vaker last heb van lag etc in online games. Maar dat kan ook zijn omdat ik er nu meer op gefocust ben :)

Hallo @delange93 van de PS5 heb ik geen verstand, maar het voornaamste is dat je op jouw lijn wèl de juiste up/down-snelheden binnen krijgt.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @delange93

Wat een interessant signaal. Ik begrijp dat wanneer jij een speedtest doet via de browser op jouw PS5 de snelheid wel goed lijkt, maar zodra jij via het PS5 menu de upload maar tot 13 m/bit? Je zou bijna denken dat er dan iets zit tussen KPN en de PS5 servers. Ik zal dit eens voorleggen. 

Hoi @Hanna_ 

Ja dit is correct. via de ps5 browser haal ik de gewenste snelheden. Echter via de ingebouwde speedtest van PS5 kom ik niet hoger dan 15-20 Mbit. 

Ik hoor graag of dit een vaker voorkomend probleem is :D

Reputatie 7
Badge +13

@delange93

Om eerlijk te zijn ben ik hier nog niet bekend mee. Volgens mij, en verbeter mij vooral als ik hier naast zit, test de speedtest van de Playstation de verbinding met het Playstation netwerk. Heb je al eens contact gehad met Sony hierover? 

Heb dit probleem nu dus ook. En heb dit sinds ik superwifi heb aangesloten.

heb jij al een oplossing gevonden?

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @delange93, hoe staat het er nu voor? 

@Johnschrijer, welke stappen heb jij al doorlopen? En is jouw PS5 aangesloten via de Wifi, bekabeld via het modem of bekabeld aangesloten op een Super Wifi?

Inmiddels router vervangen en alles nagekeken door kpn monteur. Lijkt iets te zijn tussen kpn en ps5. Monteur heeft zelf thuis gelijk gekeken hoe het bij hem was en hij had zelfde probleem. Tot eergisteren was het probleem er nog. Daarna nog niet gekeken.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @delange93 en @Johnschrijer

Ik hoop dat de problemen inmiddels verholpen zijn/zijn verbeterd. Jullie hebben volgens mij geen problemen met traag internet op andere plekken in jullie woning. Hierdoor denk ik dat dit aan de Playstation/Het Playstation netwerk zelf ligt. Mochten de problemen blijven aanhouden dan raad ik jullie beiden aan om contact op te nemen met Sony. Tip: Game altijd via een rechtstreeks bekabelde verbinding met jullie modem voor het beste resultaat.  

@Johnschrijer @Hanna_  late reactie; ik had geen notificatie gekregen.  Raar probleem.  Sony zegt, geen bekend probleem neem maar contact op met internet provider. 

 

Ik heb denk ik alles geprobeerd.  Van poorten open zetten tot zelfs een ander type modem. Niets heeft het probleem verholpen. 
 

het meest gekke vind ik dat ik dit probleem niet heb ervaren toen ik internet af nam van ziggo. 
 

mocht er meer bekend worden/oplossing worden gevonden hoor ik het graag. 

Heb al heel lang kpn en nooit last gehad. Sinds een week of 2/3 heb ik dit. Lijkt iets tussen kpn en ps5 te zijn. Met ps4 heb ik het niet. Nu inmiddels een paar keer gehad dat het iets beter is maar nog steeds meestal maar 10/20 upload.

Hier exact hetzelfde probleem: trage/wegvallende internet verbinding icm ps5. Voorheen (Ziggo) nooit problemen gehad. Inmiddels nieuwe router van kpn ontvangen maar heeft het probleem niet verholpen. Lijkt alsof kpn router niet met ps5 overweg kan. 

Reputatie 7

Heb je een V12?

Ja. Upload op ps5 is tussen 5 en 15 Mbit. Verbinding met ps5 valt geregeld geheel weg. Op overige apparaten geen problemen. Deze klachten icm kpn zijn met een beetje googlen veel terug te vinden

Reputatie 7

Dat de upload tussen de 5 en 15 Mbps ligt niet aan de V12 maar daarvoor moet de oorzaak in de PS5 danwel de routing gezocht worden.

Dat de verbinding geregeld wegvalt kan heel goed aan de V12 liggen.

Reputatie 3
Badge +2

Naar mijn idee is het een gare routering / knijpen van bandbreedte vanuit KPN, het was mij ook al opgevallen dat zodra je enigszins buiten Nederland/Europa komt dat de uploadsnelheid terug gaat naar Ziggo snelheden.

Ik bedoel, bij Ziggo was die geknepen op 30 mbit en haalde je het ook niet binnen Nederland, maar bij KPN lijkt het bijna niet mogelijk te zijn een hoge upload (30 mbit+) te halen buiten Europa.

De downloadtest gaat wel 500 mbit+ maar de upload zit meestal maar tussen de 15-30 mbit. (ik zie nu in Zweden wel 1 op 80 mbit zitten) download wel ~900 mbit.

Reputatie 7

Naar mijn idee is het een gare routering / knijpen van bandbreedte vanuit KPN, het was mij ook al opgevallen dat zodra je enigszins buiten Nederland/Europa komt dat de uploadsnelheid terug gaat naar Ziggo snelheden.

KPN knijpt geen bandbreedte, dat is een onzinnige gedachte.

Meest vervelende is de enorme latency waarmee echt totaal geen multiplayer games zijn te doen. Dit terwijl dit voor mij juist een reden was om naar glasvezel over te gaan. Klantenservice geeft aan: verbinding is goed, daarmee is de kous af. Zodra het abbo afgelopen is maar weer snel terug naar Ziggo..

Jullie werken toch wel bekabeld en niet draadloos?

Draadloos en bedraad, maakt geen verschil.