Beantwoord

Uploadsnelheid op mijn PS5 is veel lager (13-15 Mbit/s) dan de 1GB van het abonnement

  • 20 January 2022
  • 51 reacties
  • 7897 keer bekeken

Hi,

Mocht deze vraag al ergens gesteld/beantwoord zijn; excuus.

Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN. (Bij beide aanbieders had ik een gigabit abonnement 1000/50 ziggo en 1000/1000 KPN.

Setup:
Glasvezel → KPN Box 12 → Cat 6 naar gigabit netgear switch.
Switch gaat naar: 
- PS5
- TP link Mesh router
- Docking voor laptop.

Sinds ik KPN klant ben heeft mijn bekabelde PS5 een download van tussen de 700-900 maar een upload van 13-15 mbit. Deze snelheid wordt behaald met de zelfde CAT6 Lan die ik ook gebruikte met mijn Ziggo modem. (waarbij ik hogere upload snelheden haalde).

Zodra ik mijn PS5 direct koppel met de box12 bereik ik hetzelfde resultaat (13-15 mbit)

De enige verbetering die ik heb kunnen vinden is mijn ps5 bekabeld aansluiten op de 2e LAN poort op mijn TP link router. Dan verhoogd mijn upload van 13-15 naar 100-150 Mbit. (nog steeds niet wat zou moeten, maar stukken beter).

Ook heb ik uiteraard meerdere CAT 6 kabels geprobeerd.

Mijn laptop bekabeld bereikt wel de normale snelheden.


Weet iemand hoe dit kan? Is er misschien iets bekend dat PS5 niet goed communiceert met de Box12? 

 

icon

Beste antwoord door Hanna_ 7 April 2022, 14:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

Ook geprobeerd een switch er tussen te plaatsen en hier de PlayStation mee te verbinden: ook geen positief resultaat 

Reputatie 3
Badge +2

Ja, binnen Nederland gaat alles uitstekend, internationaal zeer wisselend. Uit Australie bijvoorbeeld kun je wel met 400-500 mbit downloaden wat me zeer verbaasd maar de upload is maar 10-15 mbit ofzo.

Reputatie 7

Meest vervelende is de enorme latency waarmee echt totaal geen multiplayer games zijn te doen. 

Dat is echt de routing.

Ik hoop dat er binnenkort een moderator van kpn zal reageren die hier eens in gaat duiken.

Ik ben sinds donderdag ook overgestapt en heb zojuist de verbingingstest op de Ps5 gedaan. Download is 900Mbps maar upload hangt op de 21.5Mbps. Ik ben overigens bekabeld aangesloten. 

Interessant is dat er een melding staat dat "de router geen IP fragmentatie ondersteunt en er kunnen beperkingen van kracht zijn in de netwerk functies. Neem contact op met je router fabrikant."

Wat dit effectief betekent weet ik helaas niet maar wellicht dat iemand kan aangeven of dit invloed kan hebben op de uploadspeed. 

Reputatie 7
Badge +13

Ik ben echt bang dat dit in het Playstation Netwerk ligt. Ik ga hier nog eens voor jullie induiken. 

Ik ben al enige tijd bezig met dit voorval, het lijkt te zijn gebeurd na een update van PlayStation zelf.

heb nu een nieuwe router v12 sinds 3 dagen kom van een v10 die wel meer problemen gaf, alles loopt super en snel, alleen de upload blijft zeer laag op de pst test. Betaal voor 200/200. Ontvang 200/10 a 15 

Doe ik een WiFi test beide mbits super goed op de telefoon

Doe ik een bekabelde test (op de computer) beide mbits super goed

Dat is in het verleden nooit geweest op de ps5, maar ook als ik op buitenlandse sites kijk komt dit probleem ook voor. Er zijn kleine verbeteringen om te proberen maar bij ieder is het anders,

 

een optie is om de DSN handmatig instellen om te proberen.

bij mij kom ik stuk hoger niet maximaal maar beter iets als niks 

Primaire dns  8.26.56.26

Secundaire dns 8.20.247.20

 

succes

Reputatie 7

Betaal voor 200/200. Ontvang 200/10 a 15 

Ik denk ook dat jij 200/200 Mbps ontvangt en dat je dus precies krijgt waarvoor je betaalt. Je geeft dat feitelijk ook aan met de opmerking dat super goed en snel loopt.

Dat jij op de PS5 daarbij toch maar 10 à 15 Mbps upload hebt kan je natuurlijk niet aan de verbinding van KPN wijten immers daarvan heb je aangegeven dat die prima functioneert. Je moet de oorzaak veel eerder zoeken in capping op de PS5 zelf, inefficiënte routing naar de server of bottlenecks/capping aan serverzijde.

Ik had net klanten service gebeld ivm met trage upload en stuurde me naar forum toe voor oplossing, helaas zie ik dat ik hier niet de enigste ben met dit probleem.

 

hier ook een v12 op glasvezel met 500/500 abbo 

 

ik haal download op ps5 501,3 

en upload van 15,3 

 

ps5 zit bekabeld aangesloten, dus ook hier drama met online gamen via multiplayer 

Reputatie 7

Ik had net klanten service gebeld ivm met trage upload en stuurde me naar forum toe voor oplossing, helaas zie ik dat ik hier niet de enigste ben met dit probleem.

 

hier ook een v12 op glasvezel met 500/500 abbo 

 

ik haal download op ps5 501,3 

en upload van 15,3 

 

ps5 zit bekabeld aangesloten, dus ook hier drame met online gamen via multiplayer 

Met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit de oorzaak niet in de aansluiting van KPN maar in capping op de PS5 zelf, inefficiënte routing naar de server of bottlenecks/capping aan serverzijde.

Ik had net klanten service gebeld ivm met trage upload en stuurde me naar forum toe voor oplossing, helaas zie ik dat ik hier niet de enigste ben met dit probleem.

 

hier ook een v12 op glasvezel met 500/500 abbo 

 

ik haal download op ps5 501,3 

en upload van 15,3 

 

ps5 zit bekabeld aangesloten, dus ook hier drame met online gamen via multiplayer 

Met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit de oorzaak niet in de aansluiting van KPN maar in capping op de PS5 zelf, inefficiënte routing naar de server of bottlenecks/capping aan serverzijde.

U valt in herhaling, ik wacht op professionele reactie van een KPN medewerker, ik zag dat Hanna er mee bezig was

Reputatie 7

U valt in herhaling, ik wacht op professionele reactie van een KPN medewerker, ik zag dat Hanna er mee bezig was

@Hanna_ heeft aangegeven dat je het beste contact kunt opnemen met Sony als de problemen aanhouden.

Overigens ben je hier op een forum en een forum is een omgeving waar klanten elkaar proberen te helpen.

Overigens zijn er op Internet veel soortgelijke klachten te lezen van abonnees van verschillende (met name Europese) providers.

Op Internet zijn veel soortgelijke meldingen te vinden bij verschillende providers en routers. Ik heb daar alleen nog geen mogelijke oorzaak gevonden.

Ik zit met precies hetzelfde probleem ten eerste moet de up en download zelfde wezen vooral voor gamen ook richting de servers kpn naar in dit geval call of duty servers kpn die blokkeert dat op 1 of ander manier vandaar de slechte game ervaring maar ook de dns is een probleem verander die maar eens en probeer verschillende dns servers uit hoop dat het beter word hier af en toe wel maar door de schommelingen van de ping en snelheden bij kpn naar de game servers zal het niet veel beter worden daarom denk ik dat ik maar overstap naar een provider die dat wel goed voor elkaar heeft online gamen is kpn echt een afrader en ze doen er ook niets aan belachelijk....

Reputatie 7
Badge +13

Hallo allemaal, 

Wat vervelend dat de problemen nog steeds spelen. Ik heb hier nog eens naar gekeken en die bij collega's neergelegd. Dit probleem ligt echt bij Sony, en heel specifiek het PlayStation netwerk. Mocht je aanhoudende problemen hebben tijdens het gamen, neem dan contact op met de support van Playstation. 

Als het aan het PlayStation netwerk ligt, hoe kan het dan zijn dat ik op de ziggo verbinding van de buurman geen problemen heb? 

Reputatie 7

Als het aan het PlayStation netwerk ligt, hoe kan het dan zijn dat ik op de ziggo verbinding van de buurman geen problemen heb? 

Routing.

Hi,  

Ook ik kwam hier nadat ik was over gestapt van Ziggo naar KPN(glas)  en mijn uploadsnelheid ver achter bleef. Ik ben verder gaan zoeken en iets wat een beetje heeft geholpen zijn de DNS instellingen aan passen.

Het heeft mijn upload iets van 6 of 7 x verbeterd. Het is nog niet wat je kan halen met het glasvezel netwerk van KPN..maar is een verbetering.


 

 

Gr. G

Hier ook dit probleem. Er wordt elke x het antwoord gegeven het ligt aan routing. Wie kan me vertellen wat dat is? Blijkbaar is kpn het niet voor gamers, dus worden we verplicht om over te stappen

Zit Al zo lang met dit probleem, van alles geprobeerd! 
met versterker, zonder versterker, per kapel

naar modem of via wifipoint en via dat ook bekabeld. Alleen maar problemen. 
mee genomen naar me broer met de v12 wel vooruitgang, naar de 50 ipv 12 upload. En hij heeft 1000 en ik 100.

Drama dit. 

That's clearly an issue between Sony and some Providers (including KPN). We call Sony and they ask us to call KPN, we call KPN and you guys ask us to call Sony.
Would not be better if someone from KPN try to organize a call with Sony to figure out what is the problem and provide a fix for the users?
It's a really annoying situation right now.

That's clearly an issue between Sony and some Providers (including KPN). We call Sony and they ask us to call KPN, we call KPN and you guys ask us to call Sony.
Would not be better if someone from KPN try to organize a call with Sony to figure out what is the problem and provide a fix for the users?
It's a really annoying situation right now.

Ik sluit me hierbij aan. Zou iemand van KPN dit alsjeblieft willen initiëren? Ik denk niet dat het hier om een schuldvraag moet gaan, maar om het oplossen van het probleem. Volgens mij kunnen KPN en Sony dat alleen onderling, aangezien het probleem bij Ziggo niet speelt.

 

Met van het kastje naar de muur sturen komen we sowieso niet verder. Ik zou het als tevreden KPN-klant ook erg jammer vinden om over te stappen, maar nu cloud gaming zo groot wordt moet je wel een stabiele upload hebben.

Ik heb sinds een maand ook KPN internet en ervaar dezelfde problemen met mijn PS5. 

 

Is er al een oplossing gekomen?

Ik ben sinds enkele weken ook overgestapt van Ziggo naar KPN. Mijn zoon klaagt ook over een lage Internetsnelheid bij het gebruik van PS4. Bij Ziggo nooit probleem gehad. Online FIFA loopt regelmatig vast. Nu ik de berichten op dit forum lees schrik ik. @KPN en @Sony: komt er nog een oplossing???? Zo niet dan ben ik weer heel snel Ziggo klant. 

Ik zit al jaren bij KPN met op dit moment 200/200 glasvezel. Steeds weer moet ik mijn modem resetten, tenminste uitzetten en na 10 sec weer aanzetten om "fatsoenlijk" te kunnen gamen op mijn PS5. Vandaag uit frustratie rond gaan zoeken. En zo op dit forum terrecht gekomen. Mijn upload snelheid zakt elke keer weer na een aantal dagen van 20/25 naar onder de 7. En dit patroon herhaalt zich per week. Maar ook heb ik er weinig vertrouwen in als ik dit zo lees dat er een oplossing voor is/komt. Heeft er iemand ondertussen een oplossing? Als dit niet veranderd heeft het voor mij weinig zin om glasvezel af te nemen en kan ik ook bij andere partijen terecht voor internet/tv met andere voordelen.

Is er inmiddels al een oplossing voor dit probleem? Voorheen 200/200 aansluiting via koper van KPN en dat werkte beter dan de 200/200 glasvezelaansluiting van KPN. Met de koper aansluiting nooit problemen gehad bij bv. het spelen van Call of Duty, nu alleen maar lag en vast hangen.

Is er inmiddels al een oplossing voor dit probleem? Voorheen 200/200 aansluiting via koper van KPN en dat werkte beter dan de 200/200 glasvezelaansluiting van KPN. Met de koper aansluiting nooit problemen gehad bij bv. het spelen van Call of Duty, nu alleen maar lag en vast hangen.

Hallo @Pascal_043 bij koper kun je hoogstens 200/20Mbit/s gehad hebben. Een koperlijn werkt asynchroon in tegenstelling tot glasvezel die wèl sysnchroon werkt met 200/200Mbit/s.

Bekabeld gemeten op 1 pc.