Beantwoord

v12 settings (on)mogelijkheden

  • 21 July 2020
  • 10 reacties
  • 893 keer bekeken

  • Kan ping aangezet worden in de v12? Het publieke ip moet soms in externe diensten bekend worden gemaakt als trusted, deze diensten willen dit ip kunnen pingen tijdens de aanpassing.
  • Kan het lan subnet worden aangepast naar 255.255.0.0 ?
  • Zit er een instelbare firewall in?
  • De default IMAP poort in de port forward settings staat op 220. Dit moet 143 zijn.
icon

Beste antwoord door wjb 21 July 2020, 13:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hallo @vincentp73 , het modem is een doorsnee modem geschikt voor 99,99% van de gebruikers.

Wil je extra mogelijkheden dan kun je een eigen modem aanschaffen of er een router achter hangen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Vraag 1: geen enkele router van KPN reageert op ping volgens mij. Je kunt dit niet aanzetten.

Vraag 2: 255.255.0.0 is de submask. Maar nee, aan de ip instellingen is niets aan te passen.

Vraag 3: je kunt poorten forwarden. En dmz is mogelijk. Is dat wat u bedoelt? 

Vraag 4: er is geen default poort forwarding voor IMAP ingesteld. 

Reputatie 7
  • Kan ping aangezet worden in de v12? Het publieke ip moet soms in externe diensten bekend worden gemaakt als trusted, deze diensten willen dit ip kunnen pingen tijdens de aanpassing.

Nee, dat gaat niet. Het is architectonisch ook onverstandig om diensten afhankelijk te laten zijn van het al dan niet kunnen pingen van een router. Met welke dienst ervaar je dit issue?

 

  • Kan het lan subnet worden aangepast naar 255.255.0.0 ?

Nee, dat gaat niet. Het is heel normaal dat er C-klasse netwerken gebruikt worden.

 

  • Zit er een instelbare firewall in?

Je kunt meer met de firewall dan bij eerdere Experia Boxen. Zo is het op de V12 ook mogelijk om icmp te forwarden. Zo zou je de ping kunnen forwarden naar een apparaat die wel een ping reply geeft en daarmee zou je jouw eerste punt kunnen ondervangen.

Dat wordt een eigen modem aanschaffen inderdaad. De v12 die ik nu heb ik is op het niveau Fischer Price aanbeland helaas. Zonde.

 

@Nick83 Er is in de v12 wel degelijk een default IMAP poort te vinden echter mapt deze naar poort 220 ipv 143. Ik heb nu dus zelf een mapping aangemaakt.

Dat wordt een eigen modem aanschaffen inderdaad. De v12 die ik nu heb ik is op het niveau Fischer Price aanbeland helaas. Zonde.

Hallo @vincentp73 , jij valt dan onder de 0,01% gebruikers die meer willen en dat kan dus met aanvullende hardware.:relaxed:

Succes.

 

Dat wordt een eigen modem aanschaffen inderdaad. De v12 die ik nu heb ik is op het niveau Fischer Price aanbeland helaas. Zonde.

Hallo @vincentp73 , jij valt dan onder de 0,01% gebruikers die meer willen en dat kan dus met aanvullende hardware.:relaxed:

Succes.

 


Ik was er al bang voor, maar zo uitgekleed als dit modem is heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt.

 

@wjb de ping suggestie werkt inderdaad. Ik snap dat dit niet wenselijk is maar ping hoeft ook alleen maar aan tijdens de ip aanpassing, daarna weer uit.

Gelukkig is de router DNS nog wel aan te passen voor gebruik met Pihole.

Reputatie 7

Ik was er al bang voor, maar zo uitgekleed als dit modem is heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt.

Het wordt zo vaak geroepen dat de routers van KPN zo "uitgekleed" of "dichtgetimmerd" zijn maar mijns inziens valt dat wel mee. Vertel me eens welke functionaliteit je echt mist.

Een configureerbare firewall heb je.

Een C-klasse netwerk is standaard voor 99% van de routers, alleen op routers voor (semi-)zakelijk gebruik zie je de mogelijkheid om grotere subnetten te definiëren of vlans te gebruiken.

 

 

Ik heb geen interesse om een hele discussie hierover aan te gaan, maar belangrijkste is subnet, ping, firewall poorten/services (wat jij firewall noemt is in werkelijkheid een poort mapping), eventueel poort webinterface aanpasbaar.


Verder kom je bij aanpassen van DNS in de problemen bij het oproepen van de webinterface. 192.168.2.254 is een mapping naar https://mijnmodem.kpn/ die dan niet meer werkt, maar wel wordt afgedwongen. Ik ga niet meer zoeken of dat uit gezet kan worden want de 7590 met kant en klaar KPN profiel voor telefonie en tv is al besteld.

 

Allemaal prima hoor, de aansluiting zelf is goed en ik ben er blij mee, en met de hulp hier, maar met de v12 alleen red ik het niet. Met zakelijk gebruik heeft het ook niet zoveel te maken, er zijn inmiddels best veel mensen met iot, raspberry pi's, nas, vpns, zonnepanelen met web aansturing, dat aanvullende, flexibele settings gerechtvaardigd zijn. Helaas moeten die al snel een extra paar 100 euro uitgeven voor een flexibele router.

Reputatie 7

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. :wink:

Maar voor verreweg het grootste deel van de mensen met iot, raspberry pi's, nas, vpns, zonnepanelen met web aansturing is de V12 prima.

Alle respect, wat ieder doet moet ie zelf weten. Als je het een aantrekkelijk idee vindt dat een inflexibel apparaat je dwingt je bestaande netwerk config om te gooien ipv andersom, wie ben ik dan om te zeggen dat niet prima is. Hier gaat de v12 echter weer in de doos en komt er een nieuwe 7590.

 

Heb je geen nadere eisen is de v12 een prima toestel, vooral de wifi is top en surfen gaat lekker snel.