Vraag

V8 met 'smoes' vervangen door V10: opgelicht?

  • 16 December 2020
  • 53 reacties
  • 1435 keer bekeken

Gisteren is glasvezel hardware (V10 met glasvezelinterface) door een KPN monteur aangelegd. Ik ging akkoord met het voorstel van KPN om over te stappen van adsl koperverbinding naar glasvezelverbinding met behoud van mijn oude Telfort adsl internet abbo. Ik neem geen telefoondiensten of TV af, alleen internetdienst. Ik zei de monteur dat ik mijn V8 wil behouden omdat daarin 2 telefoon SIP accounts staan gedefinieerd door mij zodat ik met Budgetphone abbo een VOIP vast telefoonnummer heb om ingebeld te kunnen worden op mijn Dect huistelefoons (een op elk van de 3 verdiepingen), en een Frynga/Voipbuster sip-account om voor minder dan 1 cent per minuut naar buiten Europa te kunnen bellen met familie. De monteur kwam echter met een V10 aanzetten en zei dat de V8 niet zou werken en dat ik het door mij ge-savede V8 configuratie backup bestand gewoon kon inlezen/uploaden in de V10 zodat de V10 precies zo zou werken als mijn V8. Na een uurtje of wat gepuzzeld te hebben is mijn conclusie dus dat de monteur een sprookje vertelde. Nu zit ik, welliswaar met een goed werkende, V10 in mijn maag waarmee ik alleen maar kan internetten en geen eigen SIP accounts voor in- en uitbellen kan aanmaken omdat deze KPN modem dit niet toestaat of mogelijk maakt. Ik heb voorlopig maar mijn budgetphone inbelnummer online ingesteld zodat alle inkomende gesprekken naar mijn mobiel worden doorgestuurd en ik heb Mobilevoip app op mijn mobiel geinstalleerd en op die van mijn vrouw zodat ik met die Frynga/Voipbuster goedkoop kan blijven bellen met familie. Ja ik weet dat dat natuurlijk ook met Skype, Whatsapp, Facetime etc. kan. Maar dan geef je dus wel het comfort van je Dect thuistelefoons op. Ik wil thuis niet constant hoeven denken of ik mijn mobieltje wel bij me heb om inkomende gesprekken niet mis te lopen, dus dan zijn die drie vast telefoons op elke etage heerlijk. Lang verhaal, maar misschien wel nuttig voor anderen, deze ervaring. Ik voel me dus een beetje op het verkeerde been gezet door deze verandering en ik moet ook nog alles zelf opnieuw ophangen in mijn meterkast. Vindt dit slordige service. Klagen vraagt om oplossingen die ik zelf kan uitvoeren, zonder monteur dit keer. 

  1. Kan ik de V10 loskoppelen en de V8 ervoor in de plaats zetten. Ik hoef dan maar alleen dikke oranje UDP kabel van de V10 WAN poort de V8 WAN poort te steken en mijn Dect telefoon kabel te verhuizen van de V10 phone poort naar die van de V8. Indien dat gewoon kan, wat moet ik in de V8 aan configuratiesettings veranderen om hem op de glasvezellijn te kunnen laten werken? Overigens, mijn V8 werkt prima (soms valt WIFI wel eens weg, maar dat is zelden) en geen reden om door een V10 te vervangen voor het soort gebruik dat ik maak (geen TV via glasvezel, maar via Ziggokabel).
  2. Werkt mijn ADSL koperlijn verbinding nog, zodat ik eenvoudig terug kan naar de oude toestand door mijn V8 weer daarop aan te sluiten, of heeft KPN dat kanaal nu afgesloten voor mij? Ik vind dat ik terug moet kunnen naar de koperlijn.
  3. Ik kan natuurlijk een eigen modem (Fritzbox bijv.) aanschaffen met toegang tot eigen SIP accounts definitie mogelijkheden, maar werkt dat dan wel over de KPN glasvezel lijn. Het zou kunnen dat KPN dat op hun servers blokkeert, of gebeurd dat niet. Ik zit natuurlijk niet op deze oplossing te wachten, mocht dat kunnen. Kost me onnodig geld en veel moeite om de boel weer aan de praat te krijgen met die DECT huistelefoons. Glasvezel is leuk als je de snelheid nodig hebt, maar dat heb ik dus niet nodig. Netflix, internetten met google, inloggen en werken op PC op mijn werk, etc., dat werkte vlekkeloos met ads koper. 

Ben het meest geinteresseerd in tips die me helpen om mijn V8 te laten werken op de glasvezellijn (‘meetbaar’ sneller met speedtest, maar echt niet ‘merkbaar’ sneller met het soort gebruik dat ik er van maak). Alvast dank voor wat tips.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

53 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Iets wat u op de v8 gedaan had, die telefoon nummers instellen van een externe VoIP aanbieder, dat word officieel niet ondersteund. En de monteur had geen flauw idee waar u het over had waarschijnlijk. Of dat da überhaupt mogenlijk was.

Wat betreft het configuratiebestand is inderdaad onzin.

Reputatie 7
Badge +24

U bent oud Telfort klant? Heeft u de v8 nog?

Die v8 kan ook gewoon op glasvezel. De telefoonlijn zal het niet meer doen. Heeft ook geen enkel nut om terug te gaan naar de telefoonlijn.

@slimmerik, ja ik heb de v8 nog. Ik kan die natuurlijk even snel omwisselen, maar ben een beetje onzeker of KPN dat niet registreert en dan mijn verbinding blokkeert bij ‘het zien’ van een V8 die niet voor glasvezel is geconfigureerd (dwz, softwarematig in de V8 door bepaalde instellingen op bepaalde waarden te zetten). Maar misschien hoeft dat dus niet en kun je 1 op 1 verwisselen zonder instellingen in het V8 modem te wijzigen? Is dat zo? 

@slimmerik. Ja, ben oud Telfort-adsl internet klant die een uitnodiging ontving om ‘gratis’ glasvezelkabel van de straat naar huis te krijgen en, later, aangesloten te worden. Wat gisteren dus is gebeurd.

Reputatie 4
Badge +3

Smoes is het niet, die v8 is al langer in gebruik, moet nu ineens op glasvezel werken en word dan meer belast. De monteur geef jou een v10 zodat die v8 niet spontaan de geest geeft.

Eigen voip nummers worden officieel niet ondersteund. Misschien kan je ze wel instellen bij aanschaf van een eigen modem, er is tegenwoordig vrije modem keuze.

Reputatie 7
Badge +24

Smoes is het niet, die v8 is al langer in gebruik, moet nu ineens op glasvezel werken en word dan meer belast. De monteur geef jou een v10 zodat die v8 niet spontaan de geest geeft.

Dat is onzin.

Eigen voip nummers worden officieel niet ondersteund. Misschien kan je ze wel instellen bij aanschaf van een eigen modem, er is tegenwoordig vrije modem keuze.

Op de fritxbox is het mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +24

@slimmerik. Ja, ben oud Telfort-adsl internet klant die een uitnodiging ontving om ‘gratis’ glasvezelkabel van de straat naar huis te krijgen en, later, aangesloten te worden. Wat gisteren dus is gebeurd.

Ok. Dan zal de v8 die u nu heeft nu helaas niet meer werken. De Telfort verbinding werkt namelijk iets anders dan de KPN verbinding. Een v8 (of andere versie van de Experiabox) van een Telfort klant werkt dus ook iets anders dan bij KPN.

Nu bent u overgezet op glasvezel. En daarmee ook op een KPN verbinding. Daarom heeft u een andere router gekregen. Uw v8 zou niet meer werken.

Volgend voorjaar worden alle Telfort verbindingen omgezet naar KPN verbindingen. Iedereen die dan nog een Experiabox van Telfort in gebruik heeft, die gaat dan dus een andere krijgen. Precies wat nu bij u gebeurt is dus.

Je zou een v8 via marktplaats op kunnen scharrelen. Maar dan moet dat er dus 1 wezen van een "echte" KPN klant. En eigenlijk mag het niet, een Experiabox kopen of verkopen. Want die dingen zijn eigendom van KPN, in bruikleen gegeven. En zouden weer terug naar KPN horen te gaan.

Erg bedankt allen! Hier heb ik wat aan. Intussen even de stoute schoenen aangetrokken. Inderdaad mijn V8 werkt niet goed op de glasvezel. Dus maar even nadenken wat ik ga doen. Kan altijd nog overstappen naar een andere provider voor een adsl abbo, en dus back to the past, of kijken of er vaste huistelefoons bestaan die via wifi of bluetooth te verbinden zijn met je mobiel, zodat je niet van drie hoog naar beneden hoeft te rennen als op de begane grond je mobiel op tafel ligt. Iemand nog een suggestie op dat terrein?

Reputatie 7
Badge +24

 

Erg bedankt allen! Hier heb ik wat aan. Intussen even de stoute schoenen aangetrokken. Inderdaad mijn V8 werkt niet goed op de glasvezel. Dus maar even nadenken wat ik ga doen. Kan altijd nog overstappen naar een andere provider voor een adsl abbo, en dus back to the past

Dat denk ik niet. Terug naar het verleden kan niet. Telfort bestaat niet meer. Bij een andere provider krijgt u ook weer een andere router waarop het waarschijnlijk niet mogelijk is wat u wilt.

of kijken of er vaste huistelefoons bestaan die via wifi of bluetooth te verbinden zijn met je mobiel, zodat je niet van drie hoog naar beneden hoeft te rennen als op de begane grond je mobiel op tafel ligt. Iemand nog een suggestie op dat terrein?

Je kunt een losse ata aanschaffen, die neemt dan de functie over die u op de v8 gebruikte. Welk model je dan hebben moet weet ik niet. @wjb weet daar meer over te vertellen denk ik.

https://verbonden.nl/actueel/weblog/wat-is-een-voip-ata-box-analoge-telefoon-adapter

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft ze ook:

https://www.kpnwebshop.com/telefoontoestellen/accessoires-rondom-telefoontoestellen/accessoires/grandstream-ht802-ata/2

Maar ik weet niet precies hoe ze werken en welke je precies hebben moet.

ik ben geen wizard in deze dingen. Periodiek moet ik er eens induiken om de boel hier zo efficient draaiende te houden. De ATA suggestie ga ik bestuderen, ken ik niet. Als het in principe zou moeten werken dan ga ik dat zeker doen als de prijs o.k. is. Toch blijft het vervelend dat je op kosten gejaagd wordt. Heeft niks met gierigheid te maken, maar ik beslis graag zelf of, wat en wanneer ik iets koop. Nu voelt het als dwang om een betaalde oplossing te vinden omdat de SIP functie in de V10 is afgeschermd om waarschijnlijk  dat te voorkomen wat ik doe, een vast inbel telefoonnummer voor thuis voor 1,25 euro en voor minder dan 1 cent per minuut naar de meeste landen in de wereld bellen met de vaste DECT telefoon. Sla de KPN, T-mobile etc. tarieven er maar eens op na wat bellen naar buiten europa kost per minuut. Daar wordt dus enorme winst op gemaakt.

Klopt wat @Nick83  zegt over een ATA. (Analog Telephony Adapter).

Via de Experiabox ondersteunt KPN (en ook Telfort, want dat is al 15 jaar via KPN) alleen hun eigen nummer. Het verbaast me een beetje dat je in de Experiabox V8 zelf gegevens in de SIP kon aanpassen, want dat hoort (en mag) helemaal niet.

De enige manier om losse VoIP nummers via bijvoorbeeld Cheapconnect te gebruiken is met een ATA. Of met een IP-DECT systeem (ingebouwde ATA).

Met een ‘eigen’ modem als bv de Fritzbox mag je de SIP daarin overigens wél aanpassen. zie ook kpn.com/fritzbox.

Maar de Experiaboxen zijn eigenlijk bedoeld om ‘as it is’ te gebruiken.

Erg bedankt allen! Hier heb ik wat aan. Intussen even de stoute schoenen aangetrokken. Inderdaad mijn V8 werkt niet goed op de glasvezel. Dus maar even nadenken wat ik ga doen. Kan altijd nog overstappen naar een andere provider voor een adsl abbo, en dus back to the past, of kijken of er vaste huistelefoons bestaan die via wifi of bluetooth te verbinden zijn met je mobiel, zodat je niet van drie hoog naar beneden hoeft te rennen als op de begane grond je mobiel op tafel ligt. Iemand nog een suggestie op dat terrein?


Koop een SIP ATA adapter dan ben je overal vanaf, bv Cisco SPA112.

Nieuwe modem / router, ATA overzetten en je bent klaar

zodat je niet van drie hoog naar beneden hoeft te rennen als op de begane grond je mobiel op tafel ligt

Als iemand je mobiele nummer belt zal dat dan toch moeten…. Een mobiel nummer kan maar op één toestel gebruikt. Mogelijkheden zoals jij noemt zijn er niet.

kijken of er vaste huistelefoons bestaan die via wifi of bluetooth te verbinden zijn met je mobiel

Reputatie 7
Badge +10

Het verbaast me een beetje dat je in de Experiabox V8 zelf gegevens in de SIP kon aanpassen, want dat hoort (en mag) helemaal niet.

Dat “niet mogen” is onzin.
Als de mogelijkheid geboden wordt eigen keus aan SIP-accounts in te stellen --en dat was in de Telfort V8 modellen gewoon mogelijk,-- is er geen enkele wettelijke bepaling te vinden die jou verbiedt om dan alternatieve SIP-accounts in te stellen.

Met de overgang kennelijk nu achterliggend overgeschakeld naar een “KPN” netwerk omgeving, lijkt de makkelijkste optie om een VOIP ATA adapter aan te sluiten.

Zou ik in dat geval niet kopen in de KPN webshop zoals eerder gesuggereerd, betaal je de hoofdprijs. Maar bij een van de voorhanden zijnde ICT webshops met VOIP-apparatuur.
(Half jaar geleden gekocht via Amazon.nl voor toen € 33,- incl. verzending Echter nu niet verkrijgbaar).

Het instellen van die Grandstream VOIP ATA is te vinden in een apart onderwerp < HIER >

Juist omdat @GGreen gebruik maakt van alternatieve “NIET KPN” VOIP SIP-accounts,
is dat achter de V10 nog met een ATA-adapter in te stellen.
(Mogelijke KPN SIP-accounts wordt in een V10 gereserveerd).

Volgend voorjaar worden alle Telfort verbindingen omgezet naar KPN verbindingen. Iedereen die dan nog een Experiabox van Telfort in gebruik heeft, die gaat dan dus een andere krijgen. Precies wat nu bij u gebeurt is dus.

Is er ergens een bericht dat dat zo gaat?

Volgens mij kun je prima op afstand een firmware/configuratie swap/upgrade doen. Iets dergelijks hadden ze ook wel bij TS kunnen doen, maar kan me voorstellen dat dat proces nog niet op orde is om dat b.v. in nachten in batches door te voeren. Maar momenteel er moet natuurlijk weer een monteur op pad gestuurd worden om ‘kastjes aan te sluiten’. De klant kijkt toe en, zoals in dit geval, ziet met lede ogen aan dat z’n bestaande functionaliteit om zeep wordt geholpen. Maar ja, het zijn leenspullen natuurlijk, KPN kan ermee doen wat ze willen, inclusief resetten enz.

@GGreen Als je misschien een managed switch hebt (liggen), zou je de Telfort EBv8 misschien nog wel als ATA kunnen gebruiken. Wordt wel een truckendoos dan, maar ik zal er eens even over nadenken.

 

Reputatie 7
Badge +18

Erg bedankt allen! Hier heb ik wat aan. Intussen even de stoute schoenen aangetrokken. Inderdaad mijn V8 werkt niet goed op de glasvezel. Dus maar even nadenken wat ik ga doen. Kan altijd nog overstappen naar een andere provider voor een adsl abbo, en dus back to the past, of kijken of er vaste huistelefoons bestaan die via wifi of bluetooth te verbinden zijn met je mobiel, zodat je niet van drie hoog naar beneden hoeft te rennen als op de begane grond je mobiel op tafel ligt. Iemand nog een suggestie op dat terrein?

 

Als je een dect toestel ook als vast ziet kan het wel, ik heb een Gigaset dockingstation, je legt je mobiel erop of in de buurt en hij maakt via BT connectie, als je mobiel overgaat kan je hem via de dect toestellen beantwoorden.

Je hebt dan wel een Gigaset basisstation en toestellen nodig.

 

O.a. hier te verkrijgen.

Reputatie 7
Badge +10

Volgens mij kun je prima op afstand een firmware/configuratie swap/upgrade doen. Iets dergelijks hadden ze ook wel bij TS kunnen doen, maar kan me voorstellen dat dat proces nog niet op orde is om dat b.v. in nachten in batches door te voeren.

Voor wat betreft een Experia BoxV10 is deze zelfs prima in te zetten voor zowel Telfort als KPN firmware, door zowel de reset met een paperclip als de “Hersteltoets” tegelijkertijd te gebruiken.

Alleen het werkt vanuit het systeem zoals het achterliggend is afgestemd.
Dus eigenlijk net andersom. Het is nu achterliggend (in de wijkcentrale?) voor KPN ingesteld.


Had (heb) je nog een "Telfort” achterliggend systeem en bijv. via marktplaats een “KPN” Experia Box op de kop getikt. Kon je die op die wijze aanpassen aan het achterliggende “Telfort” systeem.

En andersom een "KPN” achterliggend systeem, kun je via een op marktplaats aangeschafte “Telfort” V10, prima aanpassen aan het “KPN” systeem.

Het werkt alleen met een V10, althans wat op gebruikersniveau bekend is, en makkelijk door te voeren. Er zullen voor de andere modem/router modellen ook wel vergelijkbare opties zijn, maar niet op “gebruikersniveau” bekend.

Reputatie 7
Badge +24

Volgend voorjaar worden alle Telfort verbindingen omgezet naar KPN verbindingen. Iedereen die dan nog een Experiabox van Telfort in gebruik heeft, die gaat dan dus een andere krijgen. Precies wat nu bij u gebeurt is dus.

Is er ergens een bericht dat dat zo gaat?.

Ik heb hier op forum gelezen dat de Telfort verbindingen over gezet zullen worden naar KPN. Maar daar stond inderdaad niet bij dat dan iedereen een andere Experiabox gaat krijgen.

Tjonge, dit scheelt me nogal in het zoeken en lezen (en verkeerd interpreteren). @GeSp, mijn DECT telefoons zijn al een beetje gedateerd en hebben geen bluetooth functionaliteit of iets dergelijks, dus ik moet sowieso iets anders bedenken. Ik heb nog een oudere mobiel liggen, simkaartje erin, en dan op de website van Budgetphone, alle binnenkomende gesprekken forwarden naar dat mobieltje, en vervolgens daarin alles forwarden naar de huistelefoons. Ik ga dat toch eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, naast die ATA oplossing. Is het niet mogelijk om die V8 te gebruiken als ATA, in combinatie met de V10. Misschien beter om hier even te stoppen met vragen want ik zie dat op dit forum al veel geschreven is, evenals op het Telfort forum. Eerst dus wat huiswerk doen. Als de hierbovengenoemde gespecialiseerde ATA oplossing niet te complex, klinkt dat aantrekkelijk. Even een kleine vraag nog. Kun je dan ‘inloggen’ op die ATA en daarin 2 SIP accounts definieren? 

Reputatie 7
Badge +10

Kun je dan ‘inloggen’ op die ATA en daarin 2 SIP accounts definieren? 

Ja, dat kan.
Er zijn mogelijk ook ATA-adapters waarin je nog meer SIP-accounts kunt definiëren.
Maar denk dat je dan beter kunt overgaan naar echte (DECT) VOIP-telefonie apparatuur zelf.

Tjonge, dit scheelt me nogal in het zoeken en lezen (en verkeerd interpreteren). @GeSp, mijn DECT telefoons zijn al een beetje gedateerd en hebben geen bluetooth functionaliteit of iets dergelijks, dus ik moet sowieso iets anders bedenken. Ik heb nog een oudere mobiel liggen, simkaartje erin, en dan op de website van Budgetphone, alle binnenkomende gesprekken forwarden naar dat mobieltje, en vervolgens daarin alles forwarden naar de huistelefoons. Ik ga dat toch eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, naast die ATA oplossing. Is het niet mogelijk om die V8 te gebruiken als ATA, in combinatie met de V10. Misschien beter om hier even te stoppen met vragen want ik zie dat op dit forum al veel geschreven is, evenals op het Telfort forum. Eerst dus wat huiswerk doen. Als de hierbovengenoemde gespecialiseerde ATA oplossing niet te complex, klinkt dat aantrekkelijk. Even een kleine vraag nog. Kun je dan ‘inloggen’ op die ATA en daarin 2 SIP accounts definieren? 

Een Siemens Gigaset N300A is misschien het meest voor de hand liggend als je al DECT handsets hebt en die nog lang wilt blijven gebruiken (of DECT in z’n algemeenheid).

Die truuk met de v8 gebruiken zou als volgt kunnen: Maak in een managed switch een VLAN met ID 34 aan. Op 1 switchpoort zet je dan alleen tagged VLAN34 (en e.v.t. PVID ook 34), rest erafhalen en op die poort sluit je dan de V8 met z’n WAN poort aan. Op een andere switchpoort untagged VLAN34 en PVID34 en die poort sluit je aan op je LAN van de ExperiaboxV10. De V8 moet dan via DHCP client een IP adres van de V10 krijgen in 192.168.2.0/24. Daarom de LAN van V8 eerst op ander subnet zetten, b.v. 192.168.3.0/24. Afhankelijk van de VoIP provider eisen zul je dan ook nog een portforward in de V10 moeten aanmaken. Zoals je ziet, een hachelijk avontuur. Het is ook mogelijk om m.b.v. schroevendraaier/soldeerbout enz er andere firmware op zetten (OpenWRT b.v.), dat is nog veel complexer, maar dan heb je wel een vrij configureerbaar VDSL2 modem met analoge telefoonfuncties.

Reputatie 7
Badge +24

Als je hier speciaal een switch voor aan moet schaffen, dan kun je beter gewoon een ata kopen. Gebruikt ongetwijfeld ook minder stroom.

Reputatie 7
Badge +10

Die truuk met de v8 gebruiken zou als volgt kunnen: Maak in een managed switch een VLAN met ID 34 aan. Op 1 switchpoort zet je dan alleen tagged VLAN34 (en e.v.t. PVID ook 34), rest erafhalen en op die poort sluit je dan de V8 met z’n WAN poort aan……..

VLAN 34 gold voor de “Telfort” structuur, echter NIET voor KPN waar @GGreen op is overgegaan.
Dus VLAN 34 is helemaal niet meer actief. (Anders had hij die V8 gewoon kunnen blijven gebruiken).

Ofwel het is geen werkbare optie.

Ik ga, vooralsnog, voor de ATA oplossing en kijk wat KPN zelf daarvan zegt, mogelijk dat er tips staan m.b.t. instellingen. Mogelijk dat ik in de V10 bekend moet maken dat er een ATA aan de LAN poort langt die met de buitenwereld wil communiceren via glasvezelinternet. Even de ATA suggesties bestuderen. Ik deel mijn besluit en installatieevaring. Zou mooi zijn als ik een gewonen huistelefoon kan behouden met eigennummer maar zelf kan blijven beslissen via sip-accounts met welke provider ik laat inbellen of uitbellen.