Vraag

Van ziggo naar KPN - TV weergave

  • 20 March 2021
  • 12 reacties
  • 813 keer bekeken

Mijn Samsung smart  TV (2016) is ooit geïnstalleerd met ziggo TV/radio. Nu ben ik overgestapt naar KPN alles in 1. TV-Internet-vast bellen. De overstap was een hele zware bevalling maar de boel werkt. Nog niet helemaal naar genoegen. Er zit voor het geluid een AVR 7.1 van Denon “tussen”.

Hoe kan ik de TV zeggen dat hij nu naar een HDMI poort moet kijken om de zenders van de kpn ontvanger weer te geven. Beeld maar ook geluid van de radio zonder beeld. De TV is ingesteld op kabel. Als ik wil wijzigen kan ik alleen maar wijzigen naar ontvangst via wifi netwerk. Moet ik soms de hele TV resetten naar fabrieksinstellingen?

En waar moet ik dan via het menu aan de TV vertellen waar hij de te  ontvangen beeld en geluid signalen vandaan moet halen? Via de handleidingen en samsung forums kom ik niet verder. Of ik zoek verkeerd.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

De aanbevolen aansluitwijze is niet met een versterker er “tussen”. Maar:

:one: Van tv ontvanger met hdmi naar de tv. Gebruik bij een Samsung dan HDMI poort 2.
:two: Van televisie met HDMI ARC (of optisch*) naar de Denon
:three: En om radio te kunnen luisteren onder de televisie aan nog apart van tv-ontvanger naar versterker (optisch of analoog; radio is stereo).

Een versterker er tussen werkt niet (goed). Dit i.v.m. de HDCP beveiliging die kpn heeft. En Ziggo trouwens ook via de Mediabox Next.

Bij :two: indien optisch is naast optisch vaak ook een hdmi verbinding nodig ivm de cec ondersteuning tussen televisie en versterker.

 

Hoe kan ik de TV zeggen dat hij nu naar een HDMI poort moet kijken om de zenders van de kpn ontvanger weer te geven.

Druk op “huisje” van de Samsung ab. Ga naar links naar het source (bron) symbool en dan eén klik omhoog om de HDMI ingang te kiezen.
Indien aangesloten volgens :one: zal de tv automatisch een nieuw aangesloten apparaat herkennen. Je kunt dan instellen dat er een KPN ontvanger op zit. Daarna kan je die ook bedienen met de ab van de tv.

Dank voor de supersnelle reactie. 

Het antwoord op 1 had ik inderdaad geïnstalleerd

Het antwoord op 2 is: HDMI2 van TV naar HDMI Denon. Beeld werkt maar geluid niet.

Optische kabel van TV naar Denon erbij gezet en het beeld en geluid werkt. Ook radio met beeld. Dus beeld en geluid van de ontvanger KPN naar de TV en dan naar de Denon met mooi geluid uit alle 7 boxen.

Antwoord 3 komt er dus op neer dat ik van de optische uitgang van de KPN ontvanger een verbinding optisch moet maken met de Denon. En ook een HDMI ivm met die veiligheidsdingen? Of zit ik nu mis.

Dat past niet echt of ik begrijp het verkeerd. Ik heb maar 1 HDMI uit op de TV ontvanger van KPN en maar 1 optisch uit.

 

Hoe kan ik de TV zeggen dat hij nu naar een HDMI poort moet kijken om de zenders van de kpn ontvanger weer te geven.

Het antwoord op deze vraag is niet helemaal wat ik bedoel. Foute vraagstelling dus van mij.

De Samsung zit nog voorgeprogrammeerd op optie TV. Als ik dus op TV klik na het huisje en bron op de afstandsbediening van Samsung dan kan ik nog op TV klikken en verschijnt de Ziggo programmering. Met de mededeling zwak signaal. Dat klopt want de kabel van Ziggo ligt er uit en werkt per 1 april niet meer. Ik wil die TV mogelijkheid uitschakelen.

Zodat ik meteen kan kiezen tussen HDMI 1, 2, 3  of 4 of AUX of wat er nog meer voor handen is.

Dat kan ik uit de handleiding op de Samsung TV niet opmaken.

 

Optische kabel van TV naar Denon erbij gezet en het beeld en geluid werkt.

Eh, jouw Denon ondersteunt dus geen ARC (geluid van TV naar versterker via HDMI). Net als de mijne; net een paar maanden te oud uit 2009.

Antwoord 3 komt er dus op neer dat ik van de optische uitgang van de KPN ontvanger een verbinding optisch moet maken met de Denon. En ook een HDMI ivm met die veiligheidsdingen? Of zit ik nu mis.

Dit is als je radio wilt luisteren zonder dat de tv aan moet. HDMI verbinding tussen tv en audio is hierbij niet nodig. Is die er wel dan kan je met de kpn-ab het volume regelen op de Denon maar dan moet wel de tv aan. Bij tv kijken dus handig.

Zodat ik meteen kan kiezen tussen HDMI 1, 2, 3  of 4 of AUX of wat er nog meer voor handen is.
Dat kan ik uit de handleiding op de Samsung TV niet opmaken.

Hmm...mmm.
Mijn Samsung (okt. 2019) gaat aan op de ingang waar ie uit op gaat. Dat is hier natuurlijk meestal de HDMI waar de kpn ontvanger op zit. Kan me niet herinneren die voorkeur, waar de tv op aangaat, ergens in de instellingen gezien te hebben.
Hier zitten ook de tv kanalen van Ziggo erin (door de winkel gedaan) maar hij blijft dus op de laatstgekozen ingang staan. En dat is dus niet de coax (“tv”) maar de hdmi ingang.

Dus als je 'm op de hdmi ingang van de ontvanger hebt staan en daarop uit zet gaat ie daar ook weer op aan. Hier wel.

Onderstaande kan ik dus niet plaatsen n.a.v. mijn Samsung. De mijne gaat gewoon aan op de laatst gekozen ingang. (waarbij “tv” dus staat voor de coax antenne ingang, maar die gebruik ik hier alleen voor NPO via de ether met antenne)

De Samsung zit nog voorgeprogrammeerd op optie TV. Als ik dus op TV klik na het huisje en bron op de afstandsbediening van Samsung dan kan ik nog op TV klikken en verschijnt de Ziggo programmering. Met de mededeling zwak signaal. Dat klopt want de kabel van Ziggo ligt er uit en werkt per 1 april niet meer. Ik wil die TV mogelijkheid uitschakelen.

De keuze voor de bron TV is natuurlijk zinloos als je geen Ziggo meer hebt.

 

Wederom bedankt voor de snelle reactie. 

Als de Denon geen ARC ondersteunt dan heb ik dus in 2020 kennelijk een oud model nieuw gekocht bij cool blue. AVR 1600H. De Denon is weer bij cool blue nu, want een van de speaker uitgangen geeft geen geluid meer. Ik moet dus ff wachten met verdere reacties. Op dingen die ik instel.

Inmiddels is de Denon volledig werkend terug. Ik heb iTV ontvanger HDMI  van KPN gekoppeld aan de CBL/SAT HDMI aansluiting van Denon.

De HDMI out van de Denon op de HDMI3 van de TV gekoppeld.

In de Denon de bronnen toegewezen (HDMI met ARC).

In de TV is de CEC optie ergens uitgezet. 

Nu werkt de Radio inderdaad zonder TV beeldscherm. (Dus optical kabel is er niet meer).

Ook het bijschakelen van de het beeldscherm van de TV werkt. Maarrrr… na een paar minuten roept het beeldscherm dat resolutie niet matched, vervolgens geen beeld meer. Pak ik de afstandsbediening van de KPN TV ontvanger er bij en ik wissel even snel van tv kanaal, komt het beeld er weer zonder problemen bij. Als ik een paar uur gekeken heb zegt de TV ineens dat ik op OK moet klikken (van de ab van de TV) anders gaat het beeld uit. Maar dat was voor die tijd ook al. Na een paar uur schakelt het beeld uit. Ik heb nog niet terug kunnen vinden welke instelling op de TV ik moet uitzetten.

Verder wil ik alle voorgeprogrammeerde tv kanalen van ziggo uit mijn TV hebben. Ook dat wil maar niet lukken.

Gelukkig kan ik de setup van de Denon ook op mijn tv scherm toveren. Dat werkt een stuk makkelijker dan het displaytje van de Denon.

Bedankt voor de recaties tot nu toe

reacties

Huh? Na 1 minuut al ongeduldig? :sunglasses:

 Ik heb iTV ontvanger HDMI  van KPN gekoppeld aan de CBL/SAT HDMI aansluiting van Denon.

Dit is i.v.m. de HDCP in de HDMI verbinding niet de 'route’ die aanbevolen wordt. Dan krijg je inderdaad het effect wat jij ervaart. De tv ontvanger via de versterker verbinden met de tv gaat gewoon niet bij kpn.

Wel Tv-ontvanger hdmi naar televisie en televisie hdmi-arc naar Denon. En voor radio een optisch of analoge (minijack - tulp) kabel naar de versterker. Voor radio luisteren dien je dan wel een andere ingang op de Denon te kiezen (handmatig met diens ab).

Voor HDMI ARC van televisie naar Denon dient in beide apparaten de HDMI CEC functie aan te staan. Bij Samsung heet dat Anynet+ (instellingen → algemeen → beheer externe apparaten). Denon: HDMI Control.

 

Verder wil ik alle voorgeprogrammeerde tv kanalen van ziggo uit mijn TV hebben. Ook dat wil maar niet lukken.

Het kan absoluut geen kwaad dat die erin staan. Je kunt ze toch niet gebruiken. 
Maar het is dan gewoon een kwestie van kanalen laten zoeken met de netwerkgegevens van Ziggo, die als het goed is erin staan. Uiteraard vind ie niks; hij slaat dan 0 kanalen op en de tuner is leeg.

Huh? Na 1 minuut al ongeduldig? :sunglasses:

 Ik heb iTV ontvanger HDMI  van KPN gekoppeld aan de CBL/SAT HDMI aansluiting van Denon.

Dit is i.v.m. de HDCP in de HDMI verbinding niet de 'route’ die aanbevolen wordt. Dan krijg je inderdaad het effect wat jij ervaart. De tv ontvanger via de versterker verbinden met de tv gaat gewoon niet bij kpn.

Wel Tv-ontvanger hdmi naar televisie en televisie hdmi-arc naar Denon. En voor radio een optisch of analoge (minijack - tulp) kabel naar de versterker. Voor radio luisteren dien je dan wel een andere ingang op de Denon te kiezen (handmatig met diens ab).

Voor HDMI ARC van televisie naar Denon dient in beide apparaten de HDMI CEC functie aan te staan. Bij Samsung heet dat Anynet+ (instellingen → algemeen → beheer externe apparaten). Denon: HDMI Control.

 

Verder wil ik alle voorgeprogrammeerde tv kanalen van ziggo uit mijn TV hebben. Ook dat wil maar niet lukken.

Het kan absoluut geen kwaad dat die erin staan. Je kunt ze toch niet gebruiken. 
Maar het is dan gewoon een kwestie van kanalen laten zoeken met de netwerkgegevens van Ziggo, die als het goed is erin staan. Uiteraard vind ie niks; hij slaat dan 0 kanalen op en de tuner is leeg.

Niet ongeduldig, maar schrijffout correctie. :-} 

Dit is i.v.m. de HDCP in de HDMI verbinding niet de 'route’ die aanbevolen wordt. Dan krijg je inderdaad het effect wat jij ervaart. De tv ontvanger via de versterker verbinden met de tv gaat gewoon niet bij kpn. Wel  Tv-ontvanger hdmi naar televisie en televisie hdmi-arc naar Denon. En voor radio een optisch of analoge (minijack - tulp) kabel naar de versterker.

Zo werkt het inderdaad ook. Maar er is nu iets in de TV met CEC gedaan door mijn zoon(aan of uit dat zag ik zo gauw niet) maar nu werkt het wel. Met HDMI alleen. Als je het beeld uitschakelt wordt het geluid kennelijk heel even gehinderd, maar speelt daarna keurig verder. Omgekeerd, als je het beeld weer bijschakelt krijg je even een geluid hik en komt het beeld en geluid er weer bij.

Voor radio luisteren dien je dan wel een andere ingang op de Denon te kiezen (handmatig met diens ab).Voor HDMI ARC van televisie naar Denon dient in beide apparaten de HDMI CEC functie aan te staan. Bij Samsung heet dat Anynet+ (instellingen → algemeen → beheer externe apparaten). Denon: HDMI Control. 

Dit is inderdaad het geval. 

 

In iedergeval bedankt voor de steeds snelle hulp. En nog eens die term reacties was omdat die in het eerdere blok verkeerd geschreven was.

 

De volgende stap is om de ab van KPN algemeen te maken. Zodat ik nog maar 1AB gebruik in alle gevallen. Komt tijd komt raad.

Als je het beeld uitschakelt wordt het geluid kennelijk heel even gehinderd, maar speelt daarna keurig verder. Omgekeerd, als je het beeld weer bijschakelt krijg je ev en een geluid hik en komt het beeld en geluid er weer bij.

Klopt, hier idem.

Bij uit- en inschakelen tv is versterker heel even stil. Die schakelt hier dan automatisch naar de aansluiting van de tv naar die waar direct de ontvanger in zit en andersom.

ab van KPN algemeen te maken

De enige externe functies die kunnen zijn voor een televisietoestel: volume (en mute), tv aan/uit, bronkeuze. 
Verder niet.

Helemaal 1 ab, en zeker die van kpn, gaat 'm niet worden. Dan zou je een Logitech Harmony moeten aanschaffen.