Beantwoord

VDSL wijkcentrale

  • 22 August 2020
  • 29 reacties
  • 615 keer bekeken

Ik woon centrum Almelo de maximale snelheid wat ik zou kunnen halen is nu 50mb.
Mijn oude adres in Almelo was dat 100mb vdsl.
Mijn modem geeft aan dat het vdsl is waarom kan ik hier geen 100 mb halen.
Mijn postcode is 7607 JV.
De wijkcentrale is Hagenborgh 0 Almelo is deze nog niet aangepast.

icon

Beste antwoord door jordy.vanderbolt 23 August 2020, 13:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Mogenlijk woont u nu verder weg van de centrale. Dan is de snelheid lager.

De afstand is nu 139 meter.
Op mijn oude adres was dat veel verder.
Ik ben nu aangesloten op een andere wijk centrale in het centrum.

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

 

Dan zou de max toch 104 moeten kunnen

Reputatie 7
Badge +24

Met pairbounding ja. Maar dat heeft u niet waarschijnlijk. 

Badge +19

Je hebt het zelf al gezien neem ik aan. Met pair bonding kan je 100 mbit/s halen. Maar door Corona worden er zover ik weet geen monteurs op pad gestuurd om pair pending te realiseren.

Is dat standaard niet aanwezig.
In mijn vorige woning is daar geen monteur bij geweest.
Of moet dat ergens anders omgezet worden.
Sorry voor de vele vragen.

Badge +19

Klopt er moet een aanpassing gedaan worden aan het israpunt.  Ook niet ieder modem kan met pairbonding overweg.

Het wordt steeds duidelijker.
Hoe vraag ik dat aan voor het aanpassen van de bekabeling.
Gaat dat via kpn.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Popken, welkom op het forum. 

Puur dat het VDSL is zegt dit nog niets over de snelheid. Het heeft vooral met de afstand te maken tussen de centrale en je woning, hoe langer de afstand hoe langzamer de verbinding. Helaas is daar niet zo snel iets aan te doen. Als je mij in een pb ook je huisnummer doorgeeft kan ik dit specifiek nakijken. 

Heb jou een pb gestuurd.
Mijn modem is een Experia box V10; model ZXHN H369A
Die kan Pairbonding wel aan.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie het. Ik heb, denk ik, goed nieuws. Er is ook bonding beschikbaar op jouw adres. Ben jij al wel klant bij ons? Ik kan je namelijk niet vinden, zie echter wel dit op onze website als ik je gegevens invul. Of ben je van plan om naar een andere aanbieder te gaan? 

 

Ben bij nle budget alles in 1 maakt ook gebruik van het kpn netwerk

moet in november verder kijken dan loopt contract af

Hallo @Popken , nle budget biedt geen pairbonding aan, alleen KPN en xs4all

Op mijn oude adres 7602VL had ik de zelfde provider nle budget en daar had ik gewoon 104mb pairbonding.

Kleine aanvulling.
Had een abbo aangevraagd voor 100 mb bij nle maar ik kreeg een snelheid van 50.
Na gebeld te hebben is er ergens een schakelaar omgezet en toen had ik die 100mb wel.
Dit gaat over mijn oude adres op een andere centrale in Almelo.
Overal waar ik een abbo aanvraag doe geven ze aan dat ik maar 54mb krijg als max.
Via Hussel kan ik 100mb en zelfs 200mb aanvragen.
 

Op mijn oude adres 7602VL had ik de zelfde provider nle budget en daar had ik gewoon 104mb pairbonding.

Hallo @Popken , je had misschien wel 104Mbit/s, maar geen pairbonding.

Bij pairbonding heb je een zogenaamde Y-kabel tussen IS/RA en modem zitten i.p.v. een enkele dsl kabel.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Pairbounding is überhaupt alleen mogelijk bij KPN of XS4ALL. 

Reputatie 7
Badge +24

Op mijn oude adres 7602VL had ik de zelfde provider nle budget en daar had ik gewoon 104mb pairbonding.

Ik weet natuurlijk het huisnummer niet. Maar nr 16 heeft in ieder geval 100 mbit zonder pairbounding. 

 

Kijk dan klopt mijn vermoeden toch de centrale waar ik nu gebruik van maak geeft standaard een lagere snelheid.
Best wel raar want die centrale zit in het KPN gebouw.
Zijn niet alle centrales in Almelo in staat om die 100 mb te leveren?

Hallo @Popken , het kan zijn dat nog niet alle centrales c.q. wijkkasten omgebouwd zijn.

Via onderstaande link en het daarbij ingeven van de straat van de wijkkast kun je precies zien welke mogelijkheden die kast heeft en/of in de naaste toekomst krijgt:

https://vvdsl.robinflikkema.nl/

Succes

Reputatie 7
Badge +24

Kijk dan klopt mijn vermoeden toch de centrale waar ik nu gebruik van maak geeft standaard een lagere snelheid.
Best wel raar want die centrale zit in het KPN gebouw.
Zijn niet alle centrales in Almelo in staat om die 100 mb te leveren?

Het gaat niet alleen om wat de centrale aan kan. Het gaat erom hoe ver je er bij vandaan zit. Hoe langer de kabel, hoe lager de snelheid.

En je hoeft niet per definitie gebonden te zijn met de centrale die het dichtste bij is. Kan zijn dat u verbonden bent met een centrale verder weg. Ook ligt de kabel natuurlijk niet in een rechte lijn vanuit uw huis naar de centrale. Die kan via een hele lange omweg lopen.

Aan de snelheden te zien die mogelijk zijn kan ik opmaken dat @Popken op de centrale (MDF) is aangesloten. Vanuit een centrale wordt een VDSL verbinding geleverd, welke met een maximaal profiel van 50 mbit/s wordt uitgezonden. Een pairbonding maakt hier 2 x 50 mbit/s = 100 mbit/s van.

Nummer 16 van vorige postcode zoals @Nick83 aangeeft haalt met pairbonding 200 mbit/s, wat aangeeft dat dit huishouden is verbonden met een streetcabinet (SDF). Vanuit een streetcabinet wordt een VVDSL verbinding geleverd, welke met een maximaal profiel van 100 mbit/s wordt uitgezonden. Hier maakt een pairbonding dan 2 x 100 mbit/s = 200 mbit/s van.

Ook wordt er vanuit een streetcabinet een VPLUS profiel uitgezonden, welke 200 mbit/s uitzendt (mits afstand kort genoeg is).

Waarom de snelheid vanuit een streetcabinet sneller is, dat komt omdat hier een vectoring op gezet wordt, wat een tegenruis is voor eventuele ruis/stoorbronnen. Hierdoor kan dit een snellere verbinding aan. Omdat er niet zoveel huishoudens dicht bij een centrale staan, maar meer huishoudens om de streetcabinets, is het apparatuur in de centrales nooit geschikt gemaakt voor hogere snelheden dan een 100 mbit/s pairbonding, en dit zie ik ook niet meer gebeuren.

Los daarvan, alleen KPN, XS4ALL enkele andere telecom aanbieders (vooral zakelijk) leveren pairbonding. Indien er dus 100 mbit/s gehaald zou moeten gaan worden, is het dus noodzakelijk om over te stappen naar een provider die pairbonding aanbied. NLE heeft hier geen rechten voor / voor gekocht.

Hopelijk levert dit iets van opheldering!