Verlenging abonnement bestaande klanten

  • 9 April 2021
  • 12 reacties
  • 501 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Eind april loopt mijn Hussel contract af. Voor nieuwe klanten ligt er een mooi aanbod klaar, maar voor trouwe klanten geldt deze aanbieding niet. Ik begrijp dat nieuwe klanten belangrijk zijn maar zijn trouwe klanten niet minstens zo belangrijk? Ik bedoel, als een nieuwe klant na een jaar besluit om over te stappen naar een andere provider is de investering vanuit KPN toch beperkt rendabel geweest, men is inmiddels de klant weer kwijt (met het risico dat deze nooit meer terugkomt).

KPN is bereidt om te investeren in haar klanten, hetgeen alleen maar toegejuicht kan worden, maar dan zou er toch geen onderscheidt mogen bestaan tussen bestaande en nieuwe klanten? Daarnaast brengen bestaande klanten nog andere voordelen met zich mee:

-              Goeie mond-tot-mond reclame (men is immers al een aantal jaar klant)

-              KYC (know your customer) principe met het oog op beperkte financiële risico’s

In geval KPN niet zo zeer geinteresseerd is in loyale/trouwe klanten maar de strategie zich beperkt tot nieuwe klanten, waarom wordt er dan op de website de optie gegeven om aan te geven dat je bijvoorbeeld al een Internet (en TV) abonnement hebt bij KPN? Op het moment dat je dit aanklikt, je geeft dus aan klant te zijn, wordt er toch onder “jouw keuze” de “actie (red. 6 mnd korting)” weergegeven. Een alternatief kan uiteraard ook zijn om de KPN SuperWIFI aan te bieden waardoor men uit de internetverbinding/snelheid kan halen.

Begrijp me niet verkeerd, ben zeer tevreden over KPN (ben niet voor niks al jaren klant) maar op het moment dat je als bestaande klant eerst 6 maanden naar een andere provider moet (volgens de actievoorwaarden) alvorens opnieuw gebruik te kunnen maken van een “actie” terwijl ik al bijna 10 jaar klant ben, is voor mij een brug te ver en is te gek voor woorden.

Het argument dat de prijs dan omhoog zou moeten gaat natuurlijk niet op aangezien het hier een commodity markt betreft en er meerdere goede providers zijn die graag (bestaande) klanten van de ander overnemen. Zoals al eerder aangegeven, klanten komen en gaan. KPN focust op de klanten die komen en niet op de klanten die mogelijk gaan, hetgeen betreurenswaardig is. Op het moment dat een klant vertrekt, en als dit er maar genoeg zijn, zal de prijs ook omhoog gaan om de derving aan inkomsten/omzet op  te kunnen vangen.

Met vriendelijke groet,

Een zeer trouwe klant

Bas


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Vaste klanten hebben indertijd ook geprofiteerd van kortingen bij het afsluitenen als bestaande klant kun je verlengen zonder doceurtjes en helaas moet je het daarmee doen.

Je hoeft niet te verlengen als je tevreden bent met je huidige abonnement

Beste Jimny,

Dank voor je reactie en zal het er mee moeten doen, hetgeen ik wel enigszins betreur.

Wat betreft jouw opmerking omtrent het al dan niet verlengen, het volgende: Het verlengen van een abonnement creeert win-win for beide partijen. KPN genereert vaste inkomsten voor een bepaalde periode (12 maanden) en de klant krijgt daar iets voor terug (red. douceurtje), maar dat terzijde. 

Hartelijke groet,

Bas

 

 

 

Als KPN bij iedere verlenging van vaste klanten een doceurtje geeft dan gaan op de lange duur de abbonnements kosten stijgen omdat het uit de lengte of breedte moet komen en daar zit niemand op te wachten.

Dat is een beetje kort door de bocht omdat dit makkelijk te ondervangen is door de “bonus 75/25 te verdelen. De 75% van het “potje” voor nieuwe klanten en 25% voor bestaande klanten. 

Het gaat erom dat KPN de klant het gevoel geeft belangrijk te zijn, het gaat in mijn geval niet zozeer om geld maar meer om de waardering. 

Laten we de discussie stoppen, het is duidelijk dat KPN uitsluitend geinteresseerd is in nieuwe klanten en niets wenst te doen voor haar trouwe, bestaande klanten.

In de energie markt werkte het ook altijd zo en daar krijg je bij sommige providers, als bestaande klant, nu ook een bonus in geval van verlenging. Een klant binnenhalen is niet zo moeilijk, een klant behouden is veel lastiger. 

Dank je wel voor je openheid Jimny… Na bijna 10 jaar bij KPN ga ik een jaartje naar een andere provider en wie weet kom ik weer terug (hangt van de aanbieding af).

Hartelijke groet,

Bas

Badge +19

Je kan het ook omdraaien.  Waarom zou je korting willen of overstappen als een bedrijf altijd netjes levert en de kwaliteit goed is?

Je kan als bestaande klant gewoon contact opnemen met de klantenservice telefonisch of chat. Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik geen korting heb gekregen, niet exact wat je als nieuwe klant kan krijgen. Maar het kan dus zeker wel.

Een maand voordat je contract afloopt kan je contact opnemen, daarvoor kunnen ze nog niks voor je betekenen. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat is een beetje kort door de bocht omdat dit makkelijk te ondervangen is door de “bonus 75/25 te verdelen. De 75% van het “potje” voor nieuwe klanten en 25% voor bestaande klanten. 

Het gaat erom dat KPN de klant het gevoel geeft belangrijk te zijn, het gaat in mijn geval niet zozeer om geld maar meer om de waardering. 

Als klant zijnde elk jaar opnieuw moeten bellen voor een lagere prijs, omdat ik anders teveel betaal, dat is wat mij betreft juist geen teken van waardering.

Ik wil helemaal niet bellen voor een lagere prijs. Dat kost mij tijd en geeft mij het gevoel dat KPN mij als een klein kind behandelt wat elke keer moet vragen om een snoepje.

Ik wil helemaal geen korting. Ik wil dat KPN mij zonder gedoe gewoon de diensten levert voor een vaste nette prijs. Een prijs die niet lager kan door te zeuren om korting.

Je doet nu net alsof het iets heel bijzonders is en alsof je ervoor moet smeken als een klein kind, maar dat is niet zo. Binnen 5 minuten heb je het geregeld, er zijn standaard scripts/formules die men hanteert.

Badge +19

Nou ja bedelen is het natuurlijk wel. En je laat de andere klanten jouw korting betalen. Of dat nou sociaal is....

Bedelen is niet eens nodig enige wat je aangeeft is dat je contract vrij ben en dat je graag nog een jaar contract wilt. 

Dan betaald de rest volgens jou lekker mijn korting, maar iedereen is zelf vrij om deze keuze te maken. Als het voor KPN niet uitkan dan zouden ze hier niet aan meewerken en ook geen standaard kortingen geven. 

Reputatie 7
Badge +24

Je doet nu net alsof het iets heel bijzonders is en alsof je ervoor moet smeken als een klein kind, maar dat is niet zo. Binnen 5 minuten heb je het geregeld, er zijn standaard scripts/formules die men hanteert.

Ja, als een klein kind, dat is precies wat ik zeg. Elk jaar dat gezeik om korting. Dat moet niet nodig zijn. Het is nutteloos, het leidt nergens toe. Verspilling van tijd, energie en middelen. 


En waarom zijn er dan wel verschillende maandtarieven bij simonly?

Looptijd van 2 jaar is maandelijks goedkoper dan maandelijks opzegbaar. Dus blijkbaar heeft KPN daar wel wat over voor klanten die zich langer verbinden.