Vraag

Vermogen van een router

  • 5 September 2019
  • 2 reacties
  • 414 keer bekeken

Even wat achtergrondinformatie: ik ben bezig met een project voor school en het onderwerp hiervan is WiFi. Nu kwam ik na wat omschrijven van formules uit op een formule waarin het vermogen van de bron afhangt van de signaalsterkte en de afstand tot de bron.

In een test (via een app op mijn telefoon, die betrouwbaar lijkt te zijn) werd er een wisselende signaalsterkte gemeten op precies hetzelfde punt.

Volgens deze formule kan dat alleen als de afstand verandert (niet dus) of als het vermogen zou veranderen.

Nu is mijn vraag dus: Verandert het vermogen van de router of is de signaalsterkte in de formule theoretisch en ondervindt deze in de praktijk last van interferentie?



Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was met de probleem- en vraagstelling. Zo niet, laat het dan even weten, dan pas ik wat dingen aan

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

2 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Het laatste is het geval. Vermogen is sowieso niet hetzelfde als signaalsterkte maar dat zal je wel begrepen hebben. Er wordt met een X vermogen uitgezonden en de sterkte van het signaal, zoals weergegeven op je telefoon hangt af van interferentie van allerlei zaken. En dat kan echt van alles zijn. Beton in muur of vloer, veel ander radioverkeer op dezelfde golflengte (vooral bij 2.4 Ghz wifi een probleem), de plaatsing van de antennes in je telefoon, de manier waarop je je telefoon vasthoudt etc...
Reputatie 6
Badge +9
Goedemorgen @Robin1801,

Wat een tof onderwerp voor een project!
Zoals Ward al aangeeft is de hoeveelheid signaal die je ontvangt op het ontvangende apparaat zeker niet enkel gerelateerd aan de afstand tot en sterkte van de bron.

Deze twee filmpjes geven een goed idee: 1 2
Het blijft een idee, je moet namelijk ook rekening houden met weerkaatsing van het signaal, materiaal van de muren, richting van de WiFi antenne van de bron etc.
De wetenschap hierachter, met nog wat meer gif'jes, staat hier wat breder uitgeschreven.
Nóg meer formules vind je hier.

Naast enkel het beton in de muren is natuurlijk ook wat ín de muur of vloer zit van belang. Heb je bijvoorbeeld het modem (de bron) op de begane grond en heb je vloerverwarming op de eerste verdieping, dan kan je WiFi op de eerste verdieping echt wel vergeten. Het water in de vloerverwarming geeft een dusdanige hoeveelheid interferentie dat je vaak helemaal geen signaal meer ontvangt.

Zie bijvoorbeeld deze simulatie: De afstand van de bron tot de kamer aan de onderkant van het beeld is vrijwel gelijk aan de afstand tot de kamer bovenin maar de kamer onderin ontvangt door de tussenliggende badkamer vrijwel geen signaal terwijl de kamer bovenin waarschijnlijk een uitstekend signaal heeft.

Lijkt het je nou leuk om zelf zo'n simulatie te maken van bijvoorbeeld een verdieping van school of je eigen huis? Dan kan je dat met dit appje doen! 😃

Hopelijk heb je hier wat aan. Als je nog meer vragen hebt, laat het vooral weten!

Reageer