Beantwoord

Verplaatsen van modem, kan dit via wandcontactdoos?

  • 22 September 2021
  • 10 reacties
  • 846 keer bekeken

Hoi. Ik heb een vraag over het verplaatsen van onze modum (experia box). Mijn excuses alvast als ik verkeerde benamingen gebruik… Onze experia staat nu buiten ons huis op de gang in de meter kast aangesloten op een glasvezel doosje. Onze WiFi is hierdoor niet optimaal en ik wil graag de modum in ons huis hebben staan. Is het dus mogelijk om een langere utp kabel door te trekken naar onze woonkamer (door een loze leiding, dit heb ik allemaal al uitgezocht) en dan vast te maken aan een wand contact doos. En dan hierin weer een nieuwe korte utp te steken die dan in de modum gaat die in de woonkamer staat? Of verlies ik snelheid door die utp via een wand contact doos te laten gaan? Welke wand doos moet ik anders aanschaffen door mooi af te werken dat hier een utp doorheen loopt?

Ik zou namelijk ook zodra de modum in de woonkamer staat hier een draadje van door trekken naar de smart tv. 
Ik hoor het graag!

icon

Beste antwoord door NHendriks 22 September 2021, 12:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoi. Ik heb een vraag over het verplaatsen van onze modum (experia box). Mijn excuses alvast als ik verkeerde benamingen gebruik… Onze experia staat nu buiten ons huis op de gang in de meter kast aangesloten op een glasvezel doosje. Onze WiFi is hierdoor niet optimaal en ik wil graag de modum in ons huis hebben staan. Is het dus mogelijk om een langere utp kabel door te trekken naar onze woonkamer (door een loze leiding, dit heb ik allemaal al uitgezocht) en dan vast te maken aan een wand contact doos. En dan hierin weer een nieuwe korte utp te steken die dan in de modum gaat die in de woonkamer staat?

Ja, dat kan. 

Of verlies ik snelheid door die utp via een wand contact doos te laten gaan?

Nee. Bij een dsl verbinding zou een langere kabel wel een negatieve invloed hebben. Bij glasvezel niet.

De wandcontactdoos moet uiteraard wel een utp wandcontactdoos zijn. Waar een utp stekker in kan.

Wellicht wilt u een mooier model dan deze. Het beste kunt u dan een installateur inschakelen. Die komt dan eerst even kijken en besteld dan een model wat overeenkomt met uw stopcontacten en lichtknoppen in huis. Zelfde vorm en kleur.

Reputatie 5
Badge +4

@SanneLi ik heb ongeveer dezelfde situatie hier.

Ik merk geen verschil tussen modem in de meterkast en modem in de huiskamer aangesloten via een UTP-kabel cat5E van 20 meter lengte.

Het mooiste is met een wandcontactdoos, maar technisch gezien kun je ook de kabel gewoon laten doorlopen in de huiskamer en afmonteren met een RJ45-steker.

Voor zover je het nog niet wist, er schijnt aansluitmateriaal van Keystone te zijn, waarbij je geen speciaal gereedschap nodig hebt voor de afmontage; ik heb daar geen ervaring mee.

Succes ermee.

@Nick83 bedankt voor het antwoord!

Type wandcontactdoos maakt mij niet erg veel uit. Ik heb er al een aantal online gevonden voor een cat5 kabel alleen ik lees wel dat het belangrijk is dat je hier een stugge utp aan monteert, niet een soepele? KPN heeft mij net een (gratis) cat5 kabel opgestuurd van 10m. Daar zitten al connectors aan als ik het goed zie via de webshop. Ik kan alleen niet zien of dit een stugge of soepele draad is…Ook zou ik aan 1 kant de connector er af moeten strippen om het door de muur heen te begeleiden en in de wandcontactdoos vast te maken. Klopt dit?

@JRe ah goed om te weten! Ja ik zat ook te denken dat een wandcontactdoos niet per se nodig is, ik zou de cat5 meteen in de router kunnen steken en dan vanuit de router een draad naar de tv. Alleen als ik geen wandcontactdoos heb, dan steekt de cat5 gewoon uit de muur door een groot gat want ik trek hem door een bestaande loze leiding…daar zit nu een contactdoos voor tv aansluiting op. Wij hebben alleen geen tv aansluiting nodig want we kijken alles via smart tv WiFi/internet haha. 

Reputatie 5
Badge +4

@SanneLi in de bouwmarkt, of bij de electriciën, kun je een blindplaat aanschaffen. Er zijn afdekraampjes met blind inzetstuk of snoerdoorvoering te verkrijgen, maar ook simpele plaatjes met verende pootjes.

Zo nodig zelf een gat er in maken voor het doorvoeren van de kabel.

Reputatie 7
Badge +24

 

@Nick83 bedankt voor het antwoord!

Type wandcontactdoos maakt mij niet erg veel uit. Ik heb er al een aantal online gevonden voor een cat5 kabel alleen ik lees wel dat het belangrijk is dat je hier een stugge utp aan monteert, niet een soepele?

Dat klopt.

KPN heeft mij net een (gratis) cat5 kabel opgestuurd van 10m. Daar zitten al connectors aan als ik het goed zie via de webshop. Ik kan alleen niet zien of dit een stugge of soepele draad is…

Een utp kabel waar vanuit de fabriek stekkers aan zitten is eigenlijk altijd soepele draad.

Ook zou ik aan 1 kant de connector er af moeten strippen om het door de muur heen te begeleiden en in de wandcontactdoos vast te maken. Klopt dit?

Dat zou ik niet aanraden. 

 

Reputatie 7
Badge +11

Voor zover je het nog niet wist, er schijnt aansluitmateriaal van Keystone te zijn, waarbij je geen speciaal gereedschap nodig hebt voor de afmontage; ik heb daar geen ervaring mee.

Keystone is geen merk maar een modulair systeem. Heb je bijvoorbeeld een keystone wandcontactdoos dan kan je hier ook andere modules in klikken, bijvoorbeeld HDMI, glasvezel, RJ45 of coax.

 

Ik kan alleen niet zien of dit een stugge of soepele draad is…

Dat is een soepele draad. Voor afwerking in een keystone is kabel met een 100% koperen kern belangrijk, dus geen stranded-kabel waarin ieder adertje bestaat uit kleinere draadjes. 

 

Voor dit projectje zou ik eerlijk gezegd gewoon een rol Danicom-kabel bestellen en die erdoor heen trekken. Afwerken op een keystone met voorzetplaatje en aan de andere kant een connector eraan krimpen. Eventueel met een kabeltule. Enige gereedschap wat je nodig hebt is een mesje voor het strippen van de buitenmantel, een krimper om connectoren aan te zetten, een zijkniptang om eventuele overlengte af te knippen en een platkop schroevendraaier om de voorzetplaat vast te zetten in de lasdoos.

Je kan ook twee van die keystones bestellen en er een montagedoosje bij kopen. Deze kan je dan weer in de meterkast vastschroeven. Op die manier heb je buiten een mesje, schroevendraaier en kniptang niets anders meer nodig. Let wel dat je dan nog een korte lengte kabel nodig hebt om van glasvezelkastje naar die montagedoos te gaan.

 

Als je dit zelf wilt doen is dat het goedkoopste, je kan ook een KPN servicemonteur laten komen om dit uit te voeren. Zie voor meer informatie: https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

 

 

Dat is een soepele draad. Voor afwerking in een keystone is kabel met een 100% koperen kern belangrijk, dus geen stranded-kabel waarin ieder adertje bestaat uit kleinere draadjes. 

 

 @NHendriks ah oke! Dan heb ik niet zoveel aan de 10m cat5 kabel die kpn mij nu opstuurt :joy:

 

 

Voor dit projectje zou ik eerlijk gezegd gewoon een rol Danicom-kabel bestellen en die erdoor heen trekken. Afwerken op een keystone met voorzetplaatje en aan de andere kant een connector eraan krimpen. Eventueel met een kabeltule. Enige gereedschap wat je nodig hebt is een mesje voor het strippen van de buitenmantel, een krimper om connectoren aan te zetten, een zijkniptang om eventuele overlengte af te knippen en een platkop schroevendraaier om de voorzetplaat vast te zetten in de lasdoos.

 

Ik denk dat ik dan inderdaad zelf een stugge cat6 kabel bestel en die monteer. Dit zou ook kunnen aan een wandcontact doos zoals de link hieronder toch? Hier zit namelijk een handig filmpje bij haha..

https://www.elektrototaalmarkt.nl/gira-basiselement-datacontactdoos-4130689

En het klopt dat je nooit een draad met connector mag trekken door de muur? Anders zou ik mijn soepele kabel met connector gewoon kunnen doortrekken en inderdaad een afdekplaatje kopen..

 

Reputatie 7
Badge +11

 @NHendriks ah oke! Dan heb ik niet zoveel aan de 10m cat5 kabel die kpn mij nu opstuurt 

Precies, voor dit doel is die niet helemaal geschikt.

 

Ik denk dat ik dan inderdaad zelf een stugge cat6 kabel bestel en die monteer. Dit zou ook kunnen aan een wandcontact doos zoals de link hieronder toch? Hier zit namelijk een handig filmpje bij haha..

https://www.elektrototaalmarkt.nl/gira-basiselement-datacontactdoos-4130689

 Kan zeker! Nadeel van deze is wel dat je een LSA Dogger of ander soort punchdown-tool moet gebruiken en deze heel veel duurder is dan het voorbeeld dat ik noemde waar in principe geen gereedschap voor nodig is. Plus dat hier ook nog geen afwerkplaat bij zit, deze zou je dan los moeten kopen. Het principe is bij het installeren van zo'n keystone niet heel anders: 

 

 En de connector die jij benoemt , er staat op de website dat dit een “shielded” connector is voor FTP/SSTP draad. Is dat hetzelfde als een stugge cat6? Een soepele is dan “not shielded”? Of heeft dat daar niks mee te maken...

Shielding heeft niets te maken met of een kabel stug of soepel is. Inderdaad zoals je al aangeeft is dat voor FTP- of SFTP-kabels. De kabel die ik als voorbeeld gaf is een shielded-kabel, dit houdt in dat er naast de vier aderparen ook nog een aluminium folie in de kabel zit die de kabel beschermt tegen elektromagnetische interferentie, dat wordt shielding genoemd. Vooral als je wat langere lengtes maakt kan dit bijdragen. Uiteraard kan je ook gewoon voor UTP (unshielded) gaan.

@NHendriks super duidelijk bedankt!!

Nog 1 klein vraagje sorry….die link voor het opzetstukje dat je stuurde was met twee uitgangen. Opzich trek ik maar 1 kabel door want die hoeft alleen in de modum. Met de keystone doe ik die dan in het plaatje, moet ik dan een opzetstukje met 1 uitgang of kan je deze met 2 uitgangen ook gebruiken met 1 keystone?

 

En toch nog even dubbel checken, die 10m utp cat5 die we nu krijgen, die kan je niet met connector en al door de muur heen trekken he?:neutral_face:

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks super duidelijk bedankt!!

Nog 1 klein vraagje sorry….die link voor het opzetstukje dat je stuurde was met twee uitgangen. Opzich trek ik maar 1 kabel door want die hoeft alleen in de modum. Met de keystone doe ik die dan in het plaatje, moet ik dan een opzetstukje met 1 uitgang of kan je deze met 2 uitgangen ook gebruiken met 1 keystone?

Hier kan je ook gewoon prima één keystone in prikken. Je gebruikt dan één uitgang daarop. Het voordeel van zo'n dubbele is dat je er ook bijvoorbeeld in de toekomst nog een coax bij kan trekken en die in datzelfde doosje kan afmonteren.

En toch nog even dubbel checken, die 10m utp cat5 die we nu krijgen, die kan je niet met connector en al door de muur heen trekken he?:neutral_face:

Het kan maar enkel bij rechte leidingen, als er eenmaal een bochtje in zit dan zul je snel zien dat de connector vast gaat zitten. Ook is het vastmaken aan bijvoorbeeld een trekveer erg lastig.