[Video Handleiding]KPN Box 12 - uPNP instellen

  • 9 July 2020
  • 5 reacties
  • 5858 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Wat is uPNP?

uPNP is een techniek waarmee je programma’s op je computer de mogelijkheid geeft om zelf poorten in te stellen, dit kan bijvoorbeeld handig zijn met games. 

Is het aan te raden om dit standaard aan te hebben?

Ik raad alleen aan om hier gebruik van te maken als je het nodig hebt, dit gezien deze functionaliteit ook beveiligingsrisico’s met zich mee brengt. 

Is er een alternatief?

Meestal is port forwarding een prima en veiliger alternatief voor uPNP, het enige nadeel is dat hier meer technische kennis voor nodig is. 

 

Meer informatie: KPN Box V12 uitleg en video's

 

Admin: Zie ook het kennisbankartikel over port forwards en UPnP

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Beste Sjors,

Ik probeerde de instructies op jouw video te volgen, maar het lukte me niet om in te loggen op de pagina mijnmodem.kpn omdat ik geen idee heb welke admin-login je hier moet gebruiken? Alvast bedankt voor je reactie! Groeten Sophie

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @SophieR, welkom op het forum! Bij het inloggen op de Box 12 is de gebruikersnaam al ingevuld (admin). Het wachtwoord vind je op de stickerachterop Box 12 (Admin Password). 

Beste @Erik_ dank voor je duidelijke reactie! Ik heb het geprobeerd maar ik krijg de melding ‘wrong login information’ terwijl ik letterlijk de code invoer die er bij Admin password staat. Kan het zijn dat de monteur bij installatie het wachtwoord heeft aangepast? Hij heeft op mijn verzoek het Wi-Fi password ook gepersonaliseerd. Wifi wachtwoord heb ik ook geprobeerd maar die werkt niet. Alvast bedankt weer voor je hulp… groeten Sophie

Reputatie 7
Badge +30

Ah, dan is dit inderdaad door de monteur gewijzigd, @SophieR, want bij de eerste keer inloggen met het wachtwoord van de sticker moet je het wachtwoord aanpassen. De monteur zou dat nieuwe wachtwoord moeten hebben doorgegeven, wordt meestal even opgeschreven. Als je dat niet hebt, dan zit er niets anders op dan de Box 12 een reset geven. Hij wordt dan teruggezet op de fabrieksinstellingen waardoor ook het login wachtwoord weer teruggaat naar die van de sticker. Je moet na die reset dan wel weer ook je wifi wachtwoord aanpassen. Klik hiervoor, na het inloggen, in het midden van het scherm op Wifi. Je krijgt dan de pagina met de wifigegevens en kunt ze daar ook aanpassen.

Het lukt mij niet om de kabel aansluiting op het modem van mij LACIE Cloudbox open te laten springen, een oude laptop doet het goed op die aansluiting maar bij mijn cloudbox geeft dit kanaal geen enkele reactie.

Zowel poort forwarden als andere instellingen, geen reactie.

de lijst DHCP blijf leeg.