Beantwoord

VPN snelheid valt tegen

  • 1 October 2020
  • 6 reacties
  • 143 keer bekeken

@wjbik lees hier een wat oudere threat, maar wel het juiste onderwerp. Inmiddels heb ik een Edgerouter 10X prima werkend direct op glas met 100/100Mbps, als ik echter VPN connectie maak (paid protonVPN, geen bandbreedtelimiet en lage load van de servers) kom ik niet verder dan 20/20.

Kort geleden had ik nog 50/50Mbps en daar kwam ik ook niet verder dan 20/20. Het lijkt dus op een bandbreedte beperking. Maar ik lees dat jij al 200 Mbps haal.

Mijn abo is nog Telfort (ik kan daar niet meer op het forum inloggen ivm overzetten), weet je toevallig of zij wel een bandbreedte beperking hebben als je een VPN opzet? Uit jouw snelheid leid ik af dat KPN dit in ieder geval niet heeft.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt oorspronkelijk topic

icon

Beste antwoord door Jeromeke 1 October 2020, 14:21

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

@wjbik lees hier een wat oudere threat, maar wel het juiste onderwerp. Inmiddels heb ik een Edgerouter 10X prima werkend direct op glas met 100/100Mbps, als ik echter VPN connectie maak (paid protonVPN, geen bandbreedtelimiet en lage load van de servers) kom ik niet verder dan 20/20.

Kort geleden had ik nog 50/50Mbps en daar kwam ik ook niet verder dan 20/20. Het lijkt dus op een bandbreedte beperking. Maar ik lees dat jij al 200 Mbps haal.

@wjb heeft 2 adressen. Op het ene adres heeft hij een eigen VPN server draaien, op het andere een cliënt. En zo pompt hij data over. Dat gaat natuurlijk prima.

Maar u sluit een abonnement af bij een VPN aanbieder. Dan krijgt u toegang tot een VPN server ergens in het buitenland. Waar nog een paar duizend andere klanten op zitten. Dat is wel ff andere koek...

Mijn abo is nog Telfort (ik kan daar niet meer op het forum inloggen ivm overzetten), weet je toevallig of zij wel een bandbreedte beperking hebben als je een VPN opzet? Uit jouw snelheid leid ik af dat KPN dit in ieder geval niet heeft.

Nee. KPN doet dat niet. Maar de VPN server waar u verbinding mee maakt heeft gewoon niet de capaciteit om u en ook alle andere klanten allemaal 200 mbit te geven. Wilt u dat wel, dan moet u overstappen op een andere VPN aanbieder die wel die snelheid bied, daar garanties over geeft en service bied mocht de snelheid toch tegenvallen. Zoiets is duur. Heel duur.

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad goed realiseren met wat  @Nick83  schrijft over beperkingen van VPN-providers met duizenden klanten. Daarnaast het ene of het andere VPN-protocol, kan ook nogal schelen, en welke hardware wordt gebruikt.

Een VPN Client op een router ingesteld is meestal niet zo heel erg efficiënt. Een aparte VPN Client op PC, of op een NAS, en dan de PC via de NAS als gateway ingesteld (en connectie via NAS VPN Client laten lopen) is effectiever.

Zelf zit ik ook in de overgang van Telfort naar KPN, maar als ik hier een test doe met een “privé VPN-server” bij een kennis, dus eigenlijk zo'n beetje één op één, kom ik op zijn gunstigst met een 100/100 Mbps glasvezel aan ongeveer 80-85 Mbps maximaal download.  Zonder VPN 95 Mbps download.

(Die kennis zelf zit op een gigabit glasvezel van T-Mobile).

Dankjewel Nick83 en Babylonia. Ikzelf heb ook wat extra testen uitgevoerd oa met een VPN client op de PC, naar dezelfde VPN servers (90 stuks in NL, AMS met loadbalancing, load gem. 30-40%) haal ik wel hogere snelheden (90Mbps). Het lijkt dus inderdaad aan de router te liggen, hoewel deze wel een HW AES encryptie heeft en niet maximale CPU belasting haalt. Ik snap dus nog niet helemaal waar in de router de bottleneck zit, maar als ik hier meer zicht op heb, laat ik het weten.

Ik lees nu dat wjb een server draait op de Edgerouter, ik natuurlijk een client. Ik ga erin duiken.

Ik gebruik wel IKEv2 met als protocol UDP.

@babylonia, off-topic, maar ik zag vandaag ook in de log dat de SIP authenticate encrypted gebeurd (gelukkig aan de ene kant), dus ik zal nog ff moeten wachten met m'n eigen ATA aansluiten tot de overstap definitief is

Het antwoord is mij helder. Bij de Edgerouter X is de cpu (2cores 880 MHz) de bottleneck. OpenVPN is volledig software based en er zit een cap op de belasting van 1 proces (wat in een router ook logisch is). Vandaar de maximale snelheid. Alternatief is Edgerouter-4 (4cores 1 GHz). Echter gebruikt OpenVPN slechts 1 core (single threaded), dus zal die 100 MHz meer je ook niet veel opleveren.

Oplossing: gebruik VPN clients op laptop/desktop/cell/tablet etc. en de router vpn voor de overige apparaten.

Reputatie 7

Ik heb op mijn EdgeRouter Lite 3 alleen IPSec VPN verbindingen actief want die kunnen gebruik maken van hardware offloading en daarmee kan een behoorlijke throughput gehaald worden.

Ik zal nooit een OpenVPN server en/of cliënt op mijn (huidige) EdgeRouter draaien aangezien daarmee de CPU belasting aanzienlijk hoger zal zijn en de througput behoorlijk te wensen overlaat. 

Reputatie 7
Badge +13

@Jeromeke Welkom op het forum. Ik ben blij dat je duidelijkheid hebt gekregen over de bron van de vertraging. Laat het gerust nog even weten als ik iets kan doen!

Reageer