Beantwoord

Waar wordt glasvezel afgemonteerd in appartement?

  • 13 June 2020
  • 17 reacties
  • 5751 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hoera! We krijgen glasvezel van KPN in ons appartementencomplex. Maar één ding blijft onduidelijk.

De aannemer van KPN wil namelijk de glasvezel via kabelgootjes langs de gevel binnenbrengen in de bovenwoningen. De voorkeur van de vereniging van eigenaren is dat de glasvezel via het trappenhuis naar de appartementen wordt gebracht, dit betreft steeds twee bovenwoningen per portiek. Maar volgens de aannemer gaat hij dat niet doen, hij zal zich dan beperken tot een aansluitpunt naast de voordeur in het gemeenschappelijke trappenhuis en iedereen moet dan zelf maar kijken hoe de glasvezel de woning binnen komt.

Mijn vraag is: is dit de gebruikelijke gang van zaken? Of mogen wij verwachten dat de aannemer een plan opstelt waarbij hij de glasvezel via het trappenhuis in de betreffende woningen binnen brengt,

 

[edit] ik zag een tikfout in de titel… kan een moderator dit verhelpen?

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 22 June 2020, 09:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

De situatie niet kennende, mijn eerste gedachte is om dezelfde route te volgen van de bestaande kabels en leidingen.

Reputatie 7
Badge +24

De aannemer wil dan dus de kabel überhaupt niet eens binnen brengen als ik het goed begrijp?

Reputatie 2
Badge +1

De aannemer heeft voorgesteld om de glasvezel met kabelgootjes via de gevel naar boven brengen… dan komt deze via de gevel per woning binnen.

 

Toen ik voorstelde om het via het trappenhuis te doen (zoals nu ook mijn koper van KPN binnen komt) beweerde de aannemer dat ze dan de kabel niet in de individuele bovenwoningen binnen brengen. Hij komt dus wel binnen in het gebouw achter de gemeenschappelijke voordeur. Maar de individuele eigenaren moeten dan zelf zorgen dat ze hierop aangesloten worden.

 

Voor alle duidelijkheid… het zijn appartementen van 70 jaar oud en destijds werd er geen rekening gehouden met voorzieningen voor kabels en leidingen in het gebouw.

 

Ik ben vooral benieuwd wat het beleid van KPN hierin is als opdrachtgever.

Reputatie 7
Badge +24

Tja... moeilijk verhaal. KPN gaat bij u natuurlijk niet een complete verbouwing regelen om de kabel boven te krijgen. Als je de telefoonlijn volgt, hoe loopt die? Is daar iets naast te leggen? Is die te volgen? Of is die helemaal weggewerkt?

Reputatie 2
Badge +1

Nu zit er gewoon een centraal ISRA-punt bij de voordeur (lasdop) en van daaruit loopt er door het trappenhuis koper naar de bovenwoningen. Dat is door KPN zo aangelegd toen ik VDSL kreeg. Het is dus gewoon mogelijk, alleen zullen ze wat gootjes moeten ophangen en een gaatje moeten boren.

 

Ik was vooral benieuwd wat de formele afspraak is van KPN met de onderaannemers over wat ze wel en niet doen.

Reputatie 3
Badge +2

@Franzki Ht zou zo maar kunnen zijn dat KPN met de aannemer heeft afgesproken om de glasvezel bij elk appartement naar binnen te brengen. Dat is dan ook precies wat de aannemer gaat doen, echter niet op de manier waarop u dat graag ziet.

Probeer eens te achterhalen wat exact de redenen zijn dat de aannemer het niet via het trappenhuis wil doen. Het zal vermoedelijk wel met kosten te maken hebben.

Je zou als vereniging van eigenaren kunnen overwegen om de extra kosten te betalen maar daarbij moet je er op kunnen vertrouwen dat de betreffende aannemer ook de daadwerkelijke extra kosten in rekening gaat brengen. Of dat ook zo is . . . . . 

Reputatie 2
Badge +1

Inmiddels heb ik ook met KPN netwerk gebeld. Het blijft wat onduidelijk maar we zullen het vooral in eerste instantie met de aannemer moeten afstemmen. Het lijkt erop dat KPN per aansluiting betaalt en dat de aannemer het daarom zo goedkoop  mogelijk wil aanleggen.

Reputatie 7

Interessant om te kijken of je het hier over AON (Active Optical Network) of PON (Passive Optical Network) en over hoeveel appartementen we het hebben.

AON of PON lijkt me niet uit te maken in deze, alle nieuwe aanleg in opdracht van KPN is trouwens GON dacht ik. Als ik het goed begrijp gaat het per opgang om twee woningen, het meerwerk zit er vooral in dat er vermoedelijk extra geboort moet worden, of in het algemeen meer arbeidsloon. Langs de gevel is lekker gemakkelijk en snel, via het trappenhuis omslachtig.

Het staat vrij de aannemer te vragen naar de extra kosten om het volgens wens te installeren.

Mijn ervaring met het aansluiten is dat het vooral snel en niet te ingewikkeld mag zijn. Als ik geweten had vooraf wat ik nu weet, had ik zelf even wat meer voorbereiding gedaan.

Reputatie 7

Als er beneden stroom aanwezig is dan kan je de glasvezel ook daar op de FTU af laten monteren. Je kunt dan een UTP netwerkkabel door het trappenhuis naar boven trekken en de Experia Box in het appartement plaatsen.

Mooier is het om de glasvezel door te laten lopen maar dan moet er geen sprake zijn van scherpe hoeken en zal de glasvezel goed beschermd moeten zijn.

Buitenlangs via de gevel is natuurlijk niet zo'n mooie oplossing.

Reputatie 7
Badge +24

En ook gevoelig voor vandalisme lijkt me.

En ook gevoelig voor vandalisme lijkt me.

Ziggo heeft het ook al decennia en ik heb op het forum aldaar nooit van vandalisme gehoord. Wil niet zeggen dat het niet gebeurd overigens.

 

Als er beneden stroom aanwezig is dan kan je de glasvezel ook daar op de FTU af laten monteren. Je kunt dan een UTP netwerkkabel door het trappenhuis naar boven trekken en de Experia Box in het appartement plaatsen.

Mooier is het om de glasvezel door te laten lopen maar dan moet er geen sprake zijn van scherpe hoeken en zal de glasvezel goed beschermd moeten zijn.

Buitenlangs via de gevel is natuurlijk niet zo'n mooie oplossing.

 

Als het om twee appartementen gaat per portiek zal je dus ook twee FTU’s krijgen. Vervolgens kan je (te) gemakkelijk bij elkaars internet dus ik denk niet dat dat als optie gezien moet worden.

Vallen de woningen toevallig nog onder beschermd straatgezicht of monumentenzorg, dat kan dat misschien een ‘breekijzer’ zijn in de onderhandelingen.

Reputatie 7
Badge +24

Als het om twee appartementen gaat per portiek zal je dus ook twee FTU’s krijgen. Vervolgens kan je (te) gemakkelijk bij elkaars internet dus ik denk niet dat dat als optie gezien moet worden.

Dat valt wel mee. De Experiabox kan gewoon in de woning zelf geplaatst worden. Daarmee kan men niet van buiten af op het privénetwerk komen.

Het lijkt erop dat KPN per aansluiting betaalt en dat de aannemer het daarom zo goedkoop  mogelijk wil aanleggen.

Dat verbaasd me nu weer niets :-/

 

De situatie niet kennende, mijn eerste gedachte is om dezelfde route te volgen van de bestaande kabels en leidingen.

Zelf een mantelbuis (pe slang oid) aanleggen dan kan daar de glasvezel zo doorgestoken worden.

Zo deed ik dat hier ook, daar waren ze best blij mee :-)

Reputatie 7
Badge +24

Het lijkt erop dat KPN per aansluiting betaalt en dat de aannemer het daarom zo goedkoop  mogelijk wil aanleggen.

Dat verbaasd me nu weer niets :-/

De onderaannemers zullen wel in hebben moeten schrijven om het de werk te hebben, de goedkoopste mocht het doen.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Franzki, welkom! Heb je inmiddels al iets meer duidelijkheid? Het aanleggen gebeurt door KPN NetwerkNL. Je kunt dus het beste de vraag bij hen neerleggen. Wellicht kan @Ward_ hier ook nog iets over kwijt. 

Reputatie 7
Badge +10

Het is op zich vrij simpel. De aannemer heeft in zijn contract staan dat de FTU (de aansluiting dus) voor de bewoner op een plek moet worden afgemonteerd waar:

  1. Alleen de bewoner zelf toegang tot heeft. Algemene ruimtes is absoluut niet toegestaan
  2. Vanaf die plek simpel 1 kabel kan worden getrokken naar de plek waar de diensten nodig zijn (dat zal dus meestal de woonkamer zijn). Dat trekken van die kabel moet een bewoner of een monteur kunnen doen zonder hak en breekwerkzaamheden. Dus met een leeg buisje, (of een buisje gebruiken waar al wel een kabel in zit die je kan vervangen) of een klein stukje langs een plint o.i.d. 

 

Mijn tip voor de VVE: Geef bij de (onder) aannemer aan dat je niet akkoord bent en dat je uitsluitsel wil van de projectleider van KPN Netwerk NL. Hij of zij heeft de beslissende stem in dit soort discussies.