Beantwoord

Waar wordt glasvezelpunt geplaatst?

  • 5 April 2021
  • 9 reacties
  • 927 keer bekeken

Ik heb bericht gehad dat dit binnenkort gaat gebeuren.

Mijn vraag is: blijft de positie van het huidige koper aansluitpunt dezelfde  voor het glasvezel aansluitpunt?

Dit vanwege de bekabeling naar mijn KPN modem.

vr. gr. Tom

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 6 April 2021, 12:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

@Tompuck  Glasvezelaansluitpunt is wat anders dan een telefoon/koperleiding punt het z.g. ISRA-punt. Om  het glasvezelaansluitpunt ( FTU) te verbinden met je modem dient er eerst nog een NTU kastje ( modem) geplaatst te worden wat verbinding maakt met de FTU. Vanaf de NTU kun je dan verbinding maken met je router ( bijv. een Experiabox/KPN Box). Voorbeeld van werkende glasvezel verbinding :

 

De kabel met de groene aansluitingen is de patchkabel tussen FTU en de NTU. De  witte kabel in het midden op de NTU is dan een UTP kabel en gaat naar je router.

Dank je wel. Het plaatje is mij helemaal duidelijk. Maar ik wil er achter komen waar de glasvezel (FTU) direct mijn apartement binnen komt.

Maakt de KPN een nieuw glasvezelaansluitpunt, of gebruiken ze dezelfde buizen waar nu nog het koper doorheen loopt?

@Tompuck  Dat is een beetje aan jezelf. Standaard wordt dat in de meterkast geplaatst, maar als je in goed overleg met de monteur dat punt op een andere plaats wilt hebben is dat misschien ook mogelijk. Ik denk niet dat ze dezelfde buizen gebruiken als waar nu nog de telefoonleiding doorheen loopt, maar misschien kan glasvezel wel als vervanger voor de ( op termijn verdwijnende)telefoonleiding aangelegd worden, en dan uiteraard wel.

Dank je wel.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Tompuck, welkom.

Wat leuk dat je glasvezel krijgt. :)

@Tompuck  Standaard wordt dat in de meterkast geplaatst, maar als je in goed overleg met de monteur dat punt op een andere plaats wilt hebben is dat misschien ook mogelijk. 

Dit is inderdaad wat er gaat gebeuren. Normaal meterkast. Ligt er natuurlijk of het koop of huur is. Maar ga uit van de meterkast. HansaanZet heeft dat al duidelijk uitgelegd. :)

Wij huren een appartement. Maakt dat iets uit?

Reputatie 7
Badge +24

Wij huren een appartement. Maakt dat iets uit?

Ja. Mogenlijk zijn er afspraken gemaakt met de verhuurder en heb je zelf niets te zeggen. Is het een gebouw met meerdere verdiepingen? Trappenhuis enzo? Dan is de kans aanwezig dat het glasvezelpunt onder geplaatst word, in een technische ruimte ofzo. En dat er van daaruit een ethernet kabel naar het appartement getrokken word.

Van af de glasvezel-NT kan er één netwerkkabel naar de plek waar nu je modem is. Daar kan dan weer het modem op. Dan kan de rest van de bekabeling blijven zoals ie is.

Reputatie 7
Badge +20

Dat kan ook nog, maar meestal is het gewoon in de meterkast.