Beantwoord

Waarom is mijn internetsnelheid opeens verlaagd?

  • 25 March 2024
  • 15 reacties
  • 213 keer bekeken

Ergens deze maand lijkt mijn internetsnelheid verlaagd te zijn, deze is nagenoeg gehalveerd met hoe dit hiervoor was, voor de upload is deze zelfs 1/8 van wat het was. Heb gekeken of dit aan de modem zou liggen, maar opnieuw opstarten en zelfs een reset hebben geen effect gehad.

 

P.S.

Heb de snelheid bekabeld gemeten, en ook in de modem gekeken bij DSL Status.

icon

Beste antwoord door N.N. 25 March 2024, 14:29

Bekijk origineel

15 reacties

Wat is je abosnelheid volgens je contract TOT 50Mbit/s of TOT 100Mbit/s @RonaldB2 

En wat meet je bekabeld op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparaten uit?

Kun je eens een screendump plaatsen van de waarden in het modem?

Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven?

Loopt er 1 kabel naar je IS/RA-punt of heb je 2kabels op je IS/RA die overloopt naar 1 op de modem?

 

Snelheid was tot 50Mbit/s, meer lijkt ook niet haalbaar, echter als ik naar Mijn KPN ga, en ik kijk daar bij internetsnelheid aanpassen, dan staat daar opeens 20Mbit/s (en 2 upload) en kan ik voor €11,29 per maand extra naar 50Mbit/s terug wat het daarvoor eigenlijk al was 🤔. In mijn eigen router kon ik nog zien wat de meeting van zo'n jaar geleden was (en hoe het tot ergens deze maand nog was):

 

Gemeten op een pc, zonder veel wifi activiteit:

Schermprint modem:

Had inderdaad al een fabrieksreset geprobeerd.

Overigens heb ik een Experia Box v10A en deze zit met een telefoonstekker aangesloten.

Als die screendump van vandaag is, heb je een mooie snelheid @RonaldB2 , hoe verder je van de centrale (kast) woont, hoe langzamer het wordt.

Ik had vóór de glasvezel gemiddeld 12Mbit/s en dat werkte ook prima.

 

@N.N. het is wel opeens van 43,1 up en 8,3 down naar 23,9 up en 0,8 down gegaan, dat klopt gewoon niet.

@N.N. het is wel opeens van 43,1 up en 8,3 down naar 23,9 up en 0,8 down gegaan, dat klopt gewoon niet.

Volgens de screendump is het 38 down i.p.v. 23.

Anders even bellen met 0800 0402 voor opheldering @RonaldB2 

Je kunt ook even de storingssite raadplegen voor je belt:

https://www.kpn.com/service/storingen.htm

@N.N. het is wel opeens van 43,1 up en 8,3 down naar 23,9 up en 0,8 down gegaan, dat klopt gewoon niet.

Correctie: zie dat ik up en down omgedraaid had 😵‍💫

 

@N.N.  Heb zelf vergeleken via de speedtest van KPN:
https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Aangezien mijn router destijds ook via een speedtest de gegevens heeft opgehaald kan ik dat goed vergelijken, geeft ook een meer representatieve waarde weer.

Via de onderste link die je gaf vond ik geen storing, wel vond ik de "Servicetool traag internet”:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen/servicetool-traag-internet.htm

Die controleerde de verbinding waar niets uit kwam, via deze tool nogmaals de modem herstart, wat volgens KPN zo'n 5 minuten zou duren ("Tijdens het herstarten van de Experia Box heb je ongeveer 5 minuten geen Internet, Bellen en/of Interactieve TV.”), maar mijn internet lag er bijna een half uur uit 🙁

Overigens lijkt voor nu het grootste probleem de upload te zijn, videoverbinding via Teams daarom uit moeten zetten, en scherm delen ging maar net goed, wel veel vertraging. Zelfs een paar jaar terug met nog een splitter over het oude PSTN netwerk werkte alles nog vele malen sneller…

Als het morgen nog steeds zo'n ramp is dan zal ik wel even bellen, dank voor de tips.

 

 

Graag gedaan @RonaldB2 en laat s.v.p. de (goede) afloop even weten 

Reputatie 7
Badge +12

Als jij in MijnKPN opeens 20mb ziet staan als abonnementssnelheid terwijl dit voorheen altijd 50 was gaat het daar inderdaad flink mis. Een belletje met de klantenservice zou dit kunnen verhelpen.

Nog geen tijd gehad om te bellen, helaas is de snelheid nog steeds niet op orde. Denk dat de beste oplossing is om maar over te stappen op glasvezel van een concurrent, neem ik mijn mobiele abonnement gelijk mee, dan krijg ik daar extra korting.

Reputatie 5
Badge +5

Nog geen tijd gehad om te bellen, helaas is de snelheid nog steeds niet op orde. Denk dat de beste oplossing is om maar over te stappen op glasvezel van een concurrent, neem ik mijn mobiele abonnement gelijk mee, dan krijg ik daar extra korting.

Dus niet de tijd om te bellen maar wel tijd om een overstap te regelen? Wil je nog wel een oplossing? 

@j3roentje ze hebben een slapende hond wakker gemaakt. Door het trage internet ben ik mij eens gaan oriënteren, en wat blijkt, als ik zowel mijn mobiele abonnement en vaste abonnement overzet, dan krijg ik elders meer voor minder.

Ik zat eigenlijk te wachten op glasvezel van KPN, deze zou (al een tijdje) binnenkort aangelegd worden, maar dat laat op zich wachten. Nu heb ik dus gezien dat het elders veel aantrekkelijker is, en dat glasvezelnetwerk ligt al in mijn wijk.

Natuurlijk zou het fijn zijn als het probleem nog opgelost wordt, maar ik ga mijn energie nu steken in het overstappen.

Badge +19

Als er in jouw auto een storingslampje gaat branden ga je niet naar de garage om het probleem te laten verhelpen maar koop je een nieuwe auto. Bijzonder maar het kan natuurlijk. Hoe weet kpn dat jij dit probleem hebt?

@Joep1965 die vergelijking klopt natuurlijk voor geen meter, het is eerder zo dat ik een brommer huurde, die opeens langzamer rijdt, waarbij dit vermoedelijk op afstand begrensd is. En dat ik daarna heb gezien dat ik voor minder ook een auto kan huren die veel sneller kan. Dan is het dus best logisch om voor die auto te gaan.

“Hoe weet kpn dat jij dit probleem hebt?”, dat heb ik netjes gemeld op dit forum.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @RonaldB2. Wat vervelend dat jouw internet verbinding ineens trager is, dat is zeker niet de bedoeling. Heb je de stappen in onze online Servicetool al eens doorlopen? Vaak verhelpt dit het probleem al. Als dit niet het geval is kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice (0800 0402). Dan kunnen mijn collega's jouw verbinding doormeten en een passende oplossing aanbieden. 

Reputatie 7
Badge +24

Nu heb ik dus gezien dat het elders veel aantrekkelijker is, en dat glasvezelnetwerk ligt al in mijn wijk.

Is uw huis er ook op aangesloten? 

Reageer