Beantwoord

Waarom is mijn internetsnelhied veel lager dan 200Mbit/s

  • 19 December 2019
  • 42 reacties
  • 3129 keer bekeken

Goedemorgen.

Volgens jullie site zou op ons adres 200Mb mogelijk zijn.

Echter als ik de speedtest uitvoer kom ik maar aan 86 gemiddeld (hoogste 93).

Wat kan hiervan de reden zijn? 

Getest met kabel vanaf modem aan laptop.

 

Groet

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 23 December 2019, 10:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/f379b600-2241-11ea-acd9-c52d05b00953

Reputatie 6
Badge +8

Eerste vraag is dan: Welke snelheid zou je volgens je abonnement moeten hebben? Heb je wel een abonnement voor snelheden hoger dan 100 Mbps?

Volgens jullie site zou op ons adres 200Mb mogelijk zijn.

Mogelijk ja, maar is nu niet zo.

Pas als je een duurder abonnement aangaat, dus upgrade naar hogere snelheid, wordt ‘mogelijk’ werkelijkheid.

Of er moet bij jouw thuis technisch nog wat niet optimaal zijn, anders sluit ik me aan bij wat Hsd vraagt.

 

En hoe heb je de test uitgevoerd, via Wi-Fi (onbetrouwbaar resultaat) of via een netwerkkabel (aanbevolen). 

En hoe heb je de test uitgevoerd, via Wi-Fi (onbetrouwbaar resultaat) of via een netwerkkabel (aanbevolen). 

Getest met kabel vanaf modem aan laptop.

veel laptops zijn voorzien van een 100mbit netwerk kaart

met zo,n laptop gaat het via de wifi vaak sneller

kun je even na gaan of jou laptop via kabel wel de 1 gigabit aan kan

als bv een switch er tussen hebt van 10/100 mbit ga je ook niet hoger halen

ik ga er van uit dat je 200 ook een abonnement op hebt

gaat het over glasvezel of xdsl

Abonnement blijkt 100Mb te zijn, dus idd 200Mb kan niet.

Laptop via kabel rechtstreeks op KPN modem aangesloten.

Verschillende keren gemeten, komt nooit boven 90Mb uit, dat is dus wel 10% lager dan contract…... 

ik neem aan dat het om een xdsl aansluiting gaat en geen glasvezel

anders zou je naast 200 ook 500 kunnen

wat betreft de snelheid via koper xdsl is niet altijd haalbaar

wat mee speelt aan de snelheid is afstand tot wijkkast en staat bekabeling

als je xdsl hebt en je haalt deze snelheden noem ik het netjes

wil je sneller dan zou een monteur komen en een pair bonding maken bij verhogen abonnement

ik zou zeggen verhoog het wacht het af je kunt iedere maand via mijn kpn veranderen

bevalt 200 niet of vind je het te kostbaar zet het volgende maand terug naar 100

 

Abonnement blijkt 100Mb te zijn, dus idd 200Mb kan niet.

Laptop via kabel rechtstreeks op KPN modem aangesloten.

Verschillende keren gemeten, komt nooit boven 90Mb uit, dat is dus wel 10% lager dan contract…... 

Als het op DSL niveau 100Mbps is (nog afgezien van allerhande foutcorrectie), dan houd je op IP niveau altijd minder dan 100Mbps over. Maar 10% minder is wel veel. Er lijkt het 1 en ander veranderd te zijn kwa snelheidsbegrenzingsmethodes bij KPN vast internet abonnementen. Bij huurders als T-Mobile Thuis zie/zag ik al een tijdje dat 100Mbps abo’s voor de eindklant enkele procenten minder is/was zijn, hoewel dit ook door T-Mobile Thuis zelf kan komen.

Je kan in je ExperiaBox bij DSL status o.i.d. kijken wat daar allemaal staat, dat beantwoord misschien al de oorzaak van het 10% verschil.

500Mbps glasvezel van KPN was/is? daadwerkelijk 524Mbps o.i.d. op ethernet niveau.

 

 

500Mbps glasvezel van KPN was/is? daadwerkelijk 524Mbps o.i.d. op ethernet niveau.

dat ligt ook aan een aantal factoren

ik haal 512 down 640 up met de fritzbox met de experiabox v10 508 down en 512 up

Hoi @Multipar . Goede vraag en zo te zien is deze voor een deel al beantwoord.

We hanteren bij de helpdesk een marge van 10 a 15 procent als het op de snelheid aankomt. Dit geld voor koper/xdsl . Er kunnen allerlei factoren meespelen waarom jij die afwijking meet. Soms zit er ook een systeem op de lijn die de stabiliteit bewaakt en een lijn bewust wat lager intraint om zogenaamde ‘klapperen’ te voorkomen. Daarmee wordt bedoelt dat je tegen de grens van het haalbare aanzit waardoor de verbinding aldoor zou uitvallen. Dit willen we uiteraard voorkomen.

Soms is er thuis nog wel iets te verbeteren. Hoe ziet jouw is/ra punt er uit? En hoe lang is de kabel die naar de experiabox loopt? Ik ben ook nog even benieuwd naar welk modem jij hebt. 

 

@tmoesel geeft als tip om de dsl status in het modem op te zoeken. Mocht jij het idee hebben dat er nog ‘rek’ in zit, is dit zeker de moeite waard. Ik kan dat trouwens ook voor je meten. Dan heb ik je gegevens nodig. Kun je in dat geval je profiel aanvullen en mij een seintje geven?

Probleem is al vele jaren, Enige maanden nieuw modem gekregen. Ook aansluitpunt in meterkast vernieuwd. Ook bleek bij het vernieuwen van de wijkkast dat men een verkeerde patch had gedaan. Na veel gedoe eindelijk KPN monteur gehad die dit binnen 5 minuten had opgelost, snelheid was toen wat beter. Vermoedelijk is koperwerk niet geheel ok. 

@ Edwin. Leuk dat jullie die 10-15% als helpdesk hanteren. Ik hanteer mijn contract en daar staat toch echt 100Mb…… Waarom wordt zoiets niet eerlijk verteld?

En ik kreeg via chat van klantenservice KPN: ik zie wel dat je de mogelijkheid hebt om jouw lijn gratis te upgraden. Hiermee ga je van 108 Mbit/s naar 200 Mbit/s mogelijkheid op de lijn. Dat betekent dat jij daarbij gewoon jouw abonnement van 100 Mbit/s behoud maar de kans aanzienlijk groter is dat jij het maximale uit jouw abonnement haalt.

Dus als je een kontrakt heb met 100Mb (of is het 108Mb??) dan krijg je in praktijk <90Mb, maar als je upgrade doet krijg je meer dan 100 / 108Mb.  ik snap het niet helemaal meer…...

 

ik denk dat het wel staat vermeld

ik toen ik nog geen glasvezel had had ik 200kbit down youtube niet mogelijk

dat komt dat ik 4,5km van de wijkkast zit

gelukkig glasvezel nu

kun je geen glasvezel krijgen ?

kijk bij deze link

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Ik wil je niet tegenspreken maar we doen nooit een harde belofte als het op dsl snelheid aankomt. Er zal altijd ‘verwachte’ internetsnelheid staan. 

 

Nu wil ik hier wel een nuance bij maken. Als ik een meting doe krijg ik vaak te zien wat er haalbaar is op jouw lijn. Mocht haalbaar en realiteit een verschil laten zien kan het zijn dat er nog factoren zijn waar een monteur iets aan kan veranderen. Als ik je verhaal goed lees, is dit allemaal al gebeurd maar ik wil er met plezier opnieuw naar kijken. 

Mag ik vragen wat de monteur voor snelheid kreeg toen hij bij jou thuis was?

Wat er gebeurt bij die upgrade is dat er een tweede aderpaar geactiveerd wordt. Hier zal ook een monteur voor aangestuurd moeten worden. Op dat moment krijg je dus in potentie een verdubbeling. In de praktijk meestal niet helemaal maar wel een aanzienlijke winst. Dit is ook weer afhankelijk van de kwaliteit van die tweede koperlijn. 

Er zal altijd ‘verwachte’ internetsnelheid staan. Ik hou meer van een zin in de trant van: Wij streven naar 100Mb, maar vaak zal dat dit 10-15% lager zijn. Klink minder positief, maar is wel duidelijker.

Ik zal een afspraak maken en kijken of dit wat winst oplevert.

Dank voor jullie reacties

als ik op de kpn site kijk kun je de 200 nemen voor 2,50 euro per maand extra

waarom probeer je dit pakket niet

is na een maand weer opzegbaar en kun je weer terug naar 100

lijkt mij het proberen waard voor 2,50 euro

makkelijk te regelen via

https://account.kpn.com/#/

@ Peter-keetfm 

Omdat het volstrekt onlogisch is dat als je in praktijk geen 100Mb krijgt terwijl dat wel in contract staat je dan voor 2,50 meer 200Mb krijgt ,die je dan ook niet volledig krijgt. 

Dus ik moet extra betalen voor die 10-15% meer…..

Maar kan wel gratis upgraden om boven 100Mb uit te komen…..

 

 

Bij DSL wordt in geen enkele overeenkomst een snelheid gegarandeerd. Bij DSL werken providers als KPN met "tot" snelheden, afhankelijk van je afstand tot de wijkcentrale en/of straatkast.

Verder, als je voor € 2,50 een bonded upgrade richting 200 Mb/s kunt bestellen, wordt daarmee de technische snelheid van je lijn opgewaardeerd. Die opwaardering wordt niet teruggedraaid als je een maand later weer zou teruggaan naar een abo snelheid van 100 Mb/s, waardoor je dan vervolgens wel minstens 100 Mb/s internetsnelheid gaat halen. Bovendien gaat de bandbreedte voor iTV dan niet ten koste van je internetsnelheid van 100Mb/s, want iTV en telefoon gebruiken wel de maximale technische snelheid. 

klopt wat henk zegt als de tv ontvanger aan staat kun je die 8mbit er af trekken

bij een update naar 200 zou hij in de kast op dubbel xdsl komen pair bonding

dat betekend dat je een extra lijn krijgt

de monteur maakt dat in order en een maand later switch je weer naar 100 als je die 2,50 euro te veel vind

 

Er zal altijd ‘verwachte’ internetsnelheid staan. Ik hou meer van een zin in de trant van: Wij streven naar 100Mb, maar vaak zal dat dit 10-15% lager zijn. Klink minder positief, maar is wel duidelijker.

Ik zal een afspraak maken en kijken of dit wat winst oplevert.

Dank voor jullie reacties

Ik begrijp dat de collega gezien heeft dat er pairbonding leverbaar is? Dan zal dit hoogstwaarschijnlijk voor een verbetering zorgen. Aangezien het kosteloos is, lijkt me dit een goede stap. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. 

Beste KPN moderators,

 

Wat ik dan niet begrijp is dat dit al heel lang speelt,  er inmiddels 1 waardeloze monteur (die dus vergeten was een patch te maken in de wijkkast) en 1 prima monteur (die dit ontdekt en hersteld heeft) langs geweest is, maar dat geen van beide meteen die pairbonding heeft geregeld!! Dan was deze hele discussie overbodig geweest.

KPN is niet actief met klanten bezig. Zelf als je abonnement verloopt zijn ze te lui om kontakt met je te zoeken. Excuses aan de KPN-ers die hard werken, maar de klantenservice is nihil.

Beste KPN moderators,

 

Wat ik dan niet begrijp is dat dit al heel lang speelt,  er inmiddels 1 waardeloze monteur (die dus vergeten was een patch te maken in de wijkkast) en 1 prima monteur (die dit ontdekt en hersteld heeft) langs geweest is, maar dat geen van beide meteen die pairbonding heeft geregeld!! Dan was deze hele discussie overbodig geweest.

Helaas is het wat gecompliceerder dan dat maar ik ben met je eens dat de monteur op zijn minst het proces in werking had kunnen (proberen) te zetten. Wie weet is dit ook wel gebeurd maar lukte het niet via zijn ingang. Dat kan ik allemaal niet beoordelen.

Ik wil de zaak graag pragmatisch houden. Als je jouw profiel aanvult en mij een seintje geeft ga ik proberen om je lijn om te zetten. Aangezien ik jouw specifieke situatie nog niet in detail ken ga ik nog geen beloftes doen. 

KPN is niet actief met klanten bezig. Zelf als je abonnement verloopt zijn ze te lui om kontakt met je te zoeken. Excuses aan de KPN-ers die hard werken, maar de klantenservice is nihil.

Je abonnement verloopt ook helemaal niet. De minimale contractduur van 1 jaar of 2 jaar kan ten einde zijn, maar het abonnement loopt gewoon door.

Verder is klantenservice geen verkooporganisatie die je na afloop van minimale contractduur gaat wijzen op een e.v.t. abonnementsvernieuwing. Dat moet je zelf in de gaten houden. Alleen als KPN beduidend meer aan je kan verdienen en je ook gelijk weer voor 2 jaar vast kan leggen, zal je wellicht een verkoper aan de lijn krijgen.