Vraag

Waarom wordt ik ongevraagd omgezet naar glasvezel

  • 1 May 2024
  • 52 reacties
  • 1152 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +2

Waarom wordt ik ongevraagd omgezet naar glasvezel?

Ik heb nog niets eens glasvezel van KPN alleen van Delta en Glaspoort!

Heel raar allemaal!


52 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @ArjanL3 , overal waar glasvezel is/wordt aangelegd waar provider KPN op levert, zal de migratie van koper naar glasvezel opgestart worden.

Glaspoort is een joint venture van APG (de pensioenuitvoerder van ABP) en KPN.

bron: Over ons | Glaspoort

Ook bij mij heeft Glaspoort de glasvezel aangelegd. Een paar weken na de plaatsing van het witte glasvezelaansluitpunt in de meterkast kreeg ik het bericht “We passen uw verbinding aan” van de provider KPN om aan te geven dat ze mijn abonnement van koper naar glasvezel wilden migreren.

Ik heb daar met genoegen mee ingestemd.

 

 

100 % KPN dus. Hier is medio juli 2022 mijn kpn abonnement omgezet naar Glaspoort. 

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @ArjanL3 , overal waar glasvezel is/wordt aangelegd waar provider KPN op levert, zal de migratie van koper naar glasvezel opgestart worden.

Glaspoort is een joint venture van APG (de pensioenuitvoerder van ABP) en KPN.

bron: Over ons | Glaspoort

Ook bij mij heeft Glaspoort de glasvezel aangelegd. Een paar weken na de plaatsing van het witte glasvezelaansluitpunt in de meterkast kreeg ik het bericht “We passen uw verbinding aan” van de provider KPN om aan te geven dat ze mijn abonnement van koper naar glasvezel wilden migreren.

Ik heb daar met genoegen mee ingestemd.

 

 

Leuk en abonnement wordt niet aangepast!!!
Dat moet weer zelf regelen!!
KPN is goed bezig totaal niet!!!
 

En hoe zit het met de Wifi versterkers passen die op de nieuwe Modem(glasvezel)?

Maar wil je je abonnement aanpassen dan? Bevalt het niet?

Alle sinds 2011 genomen abonnementen worden gewoon overgezet naar glasvezel. Hier heb ik ook gewoon m'n Alles in 1 Instap aangehouden.

Abonnement aanpassen staat los van de omzetting DSL → FttH. Omdat de kosten anders worden. En dat mag niet zomaar. Daarom moet je dat indien gewenst zelf regelen.

Maar dat zou ik pas doen ná de omzetting!

Reputatie 7
Badge +21

Leuk en abonnement wordt niet aangepast!!!
Dat moet weer zelf regelen!!
KPN is goed bezig totaal niet!!!

En hoe zit het met de Wifi versterkers passen die op de nieuwe Modem(glasvezel)?
 

Het abonnement wijzigt niet, alleen de ‘drager’ wordt omgezet van koper naar glasvezel.
Ook de prijs blijft gelijk bij de migratie, glasvezel kost niet meer (of minder) dan koper.

De wifi versterkers zijn verbonden met het modem, daar verandert ook niets.

Alleen de telefoonkabel verwijderen tussen de DSL poort en het IS/RA punt en dan een UTP netwerkkabel plaatsen van de WAN poort naar het glasvezelkastje (ONT) wat over het witte aansluitpunt geschoven is.

onder het oude IS/RA punt, daarboven het nieuwe glasvezelpunt met de ONT

 

Reputatie 5
Badge +2

Leuk en abonnement wordt niet aangepast!!!
Dat moet weer zelf regelen!!
KPN is goed bezig totaal niet!!!

En hoe zit het met de Wifi versterkers passen die op de nieuwe Modem(glasvezel)?
 

Het abonnement wijzigt niet, alleen de ‘drager’ wordt omgezet van koper naar glasvezel.
Ook de prijs blijft gelijk bij de migratie, glasvezel kost niet meer (of minder) dan koper.

De wifi versterkers zijn verbonden met het modem, daar verandert ook niets.

Alleen de telefoonkabel verwijderen tussen de DSL poort en het IS/RA punt en dan een UTP netwerkkabel plaatsen van de WAN poort naar het glasvezelkastje (ONT) wat over het witte aansluitpunt geschoven is.

onder het oude IS/RA punt, daarboven het nieuwe glasvezelpunt met de ONT

 

Andere vraag krijg ik dan 2 kastjes?
Kast voor de aansluitpunt?

En kast als nieuwe Modem Glasvezel? Of kan me oude KPN Experia Box V10 blijven gebruiken?

Telefoonlijn zit al in me KPN Experia Box V10 aangesloten.

Reputatie 7
Badge +10

Je krijgt of hebt het kastje waar de glasvezel op binnenkomt. Je krijgt een zwart kastje wat je over het eerder genoemde kastje heen schuift en van stroom moet voorzien. Een extra stopcontact is dus nodig. Vanaf het zwarte kastje gaat de netwerkkabel naar je huidige modem, of als je een nieuw modem krijgt naar het nieuwe modem. Alle kabels uit je huidige V10 prik je over in het nieuwe modem met uitzondering van de kabel naar je DSL verbinding. Die is niet meer nodig

Je krijgt geen nieuw modem. Ik gebruik via glas de v10 die ik op koper al had.

1, modem uit zetten 

2, dsl kabeltje eruit 

3, wan erin

4, modem weer aan

Reputatie 5
Badge +2

Je krijgt of hebt het kastje waar de glasvezel op binnenkomt. Je krijgt een zwart kastje wat je over het eerder genoemde kastje heen schuift en van stroom moet voorzien. Een extra stopcontact is dus nodig. Vanaf het zwarte kastje gaat de netwerkkabel naar je huidige modem, of als je een nieuw modem krijgt naar het nieuwe modem. Alle kabels uit je huidige V10 prik je over in het nieuwe modem met uitzondering van de kabel naar je DSL verbinding. Die is niet meer nodig

Bedankt voor de tips Speedmaster & Peter G volgende week (na 8 mei) proberen over te zetten!
NT Kastje (wat je overheen schuift) is al binnen!

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @ArjanL3 , hoe is de status? Ben je succesvol gemigreerd naar glasvezel?

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @ArjanL3 , hoe is de status? Ben je succesvol gemigreerd naar glasvezel?

Ja is gelukt!!! Alleen je moet ff geduld hebben met overgang van vaste telefoon (overzetten)
Maar alles werkt nu!!!!

Reputatie 7
Badge +21

Mooi!! Veel plezier met je glasvezelverbinding. Ik geniet er hier al een half jaar van.

Reputatie 2
Badge

Ook ik kreeg vandaag de mededeling dat ik ongevraagd op het glasvezelnetwerk van KPN ga. Hier was ik al bang voor met al de berichten in de media ( hoezo technology push ).

Ik begrijp wel dat glasvezel de toekomst heeft, maar een mijn eentje tokkelen met 100 mb is voor mij over koper meer dan genoeg.

Anway de verandering komt er of je het wil of niet, de glasvezel komt bij mij binnen in de huiskamer, maar momenteel heb ik alles in mijn achterkamer draaien met de modem/router en internet via mijn stroom netwerk.

Nu moet alles naar de voorkamer verhuizen, waar ik eerst moet gaan uitdokteren hoe ik dit allemaal moet gaan aansluiten ( in iedergeval een extra stroomingang voor het glasvezel kastje ).

Wellicht ook tijd om mijn vaste telefoon op te zeggen via KPN, die wordt zelden gebruikt door mij. 

Ik kan natuurlijk ook besluiten KPN vaarwel te zeggen en alles via Ziggo te laten lopen, daar is de aansluiting al voor met kabel ( Ziggo had ik 3 jaar geleden opgezegd ). Maar daar heb ik geen zin in.

Kortom, dit wordt weer puzzelen, maar dat kan KPN niets schelen. Glasvezel kabel binnen, kastje wordt opgestuurd voor de nieuwe aansluiting en U zoekt het maar uit met U vaste grote wandkast zonder extra stroom aansluiting.

 

 

 

 

Badge +19

Maar er is toch iemand geweest die met u heeft besproken waar de aansluiting zou komen neem ik aan @mschapink ?

Ik begrijp wel dat glasvezel de toekomst heeft, maar een mijn eentje tokkelen met 100 mb is voor mij over koper meer dan genoeg.

En voor hetzelfde geld ga je met die 100 Mbps straks via glasvezel. Op koper blijven is geen optie. Kpn mag geen 2 netwerken op één plaats in stand houden. 

Nu moet alles naar de voorkamer verhuizen, waar ik eerst moet gaan uitdokteren hoe ik dit allemaal moet gaan aansluiten ( in iedergeval een extra stroomingang voor het glasvezel kastje ).

Bij mij zit de NT, het glasvezel punt, ook op een andere plek. Ik heb van daaruit één utp kabel getrokken naar de plek waar het modem (router) al jaren staat. Je hoeft je netwerk dus helemaal niet om te gooien! 😀

Wellicht ook tijd om mijn vaste telefoon op te zeggen via KPN, die wordt zelden gebruikt door mij. 

Werkt ook prima via glasvezel. 

Reputatie 2
Badge

Ik ben nog niet benaderd door iemand van KPN, behalve dat ik in een email melding krijg dat ik binnenkort op glasvezel ga, en weg van mijn koper verbinding van KPN.

Als alles nu op een plek zou zijn, is dit een simpele exercitie. Echter ik ben vanavond al wezen kijken achter de kast in de voorkamer, waar maar een stopcontact punt is. Daar vlakbij is de dummy glasvezel kastje, die daar een aantal jaren bevestigd is. Ik neem aan dat daar een nieuw apparaat op komt.

Voor een niet techneut, moet ik dan nog apart mijn modem router die ik nu heb gaan gebruiken, of gebeurd dit met het straks toegestuurde apparaat van KPN ?

De stopcontact is op te lossen door een stekkerdoos met meer aansluitmogelijkheden, ik heb echter in de kast plaatsgebrek voor een telefoon. Die gaat er in mijn optiek uit. Ik gebruik hem niet meer en als mensen mij bellen doen ze dit mobiel.

Het aanbod van KPN is 200Mb voor dezelfde prijs via glasvezel ( de vraag is hoelang dezelfde prijs blijft ).

Een hoop gedoe allemaal, mijn broer is technisch vaardiger dan ik, daar moet ik maar een beroep op doen.

KPN vergeet dat er toch een doelgroep ( hoewel beperkt in omvang ) is, die niet zit te wachten op supersnelheden op internet.

Voor alle duidelijkheid, hoewel stekkerplekken heb ik extra nodig, een of twee ?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Die prijs blijft, glasvezel is beter voor KPN dus we reken er ook niet extra voor. Dit is een belofte die KPN heeft gemaakt.

Verder kan je huidige modem bewaard blijven en op dezelfde plek. Een enkele internetkabel van de ont naar de router is voldoende om niks te verhuizen.

Reputatie 2
Badge

Ik volg het niet helemaal. Heeft het straks toegezonden apparaat, waar de glasvezel binnenkomt stroom nodig ?

Er loopt nu internetkabel van achter naar voren voor een betere verbinding van mijn TV internet kastje, maar ik vindt die kabel storend. 

Er moet voor mijn dessktop PC's op de bovenverdieping via het stroomnetwerk een interverbinding tot stand komenkomen. 

Die loopt nu via het stroom contact doos achter, maar kan eventueel ook naar voren toe.

Reputatie 7
Badge +24

Ik volg het niet helemaal. Heeft het straks toegezonden apparaat, waar de glasvezel binnenkomt stroom nodig ?

Ja. Het glasvezelkastje heeft een stekker. 

PeterG schreef:

"Kpn mag geen 2 netwerken op één plaats in stand houden. "

Oh? Van wie niet, het is hoe dan ook niet rendabel.

 

@mschapink je gebruikt nu een powerline adapter? Die kan je in principe blijven gebruiken maar zoals geschreven is er wel een stroom aansluiting nodig.

Reputatie 7
Badge +9

PeterG schreef:

"Kpn mag geen 2 netwerken op één plaats in stand houden. "

Oh? Van wie niet, het is hoe dan ook niet rendabel.

Het staat in telecomwet

De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk is verplicht om aangelegde kabels die gedurende een aaneengesloten periode van tien jaar geen deel uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk op te ruimen wanneer degene op wie de gedoogplicht rust de aanbieder daartoe een redelijk verzoek doet.

Man kan het omzeilen indien na een paar jaren weer het oude netwerk te gebruiken, maar het is economisch natuurlijk onzin.

@TDN dat betreft het opruimen van ongebruikte kabels.

Wat Peter lijkt te schrijven is het punt dat het koper netwerk niet naast een glasvezelnetwerk gehandhaafd mag worden. 

Volgens mij is er geen wet of regel die twee actieve netwerken verbied. Anders is dit in diverse gemeenten al bijna 20 jaar gedoogd.

 

Die oude kabels worden wel opgeruimd al kan dat nog jaren duren het is maar net of de straat voor andere werkzaamheden opengaat.

Enige wat er komt is het glasvezel kastje op de plek van het aansluitpunt (dummy) @mschapink . Die moet wel stroom hebben inderdaad. Van daar af gaat er één kabel naar je huidige modem. Die kan op dezelfde plek blijven; dan hoef je niks te wijzigen. 

Reputatie 7
Badge +9

@TDN dat betreft het opruimen van ongebruikte kabels.

Wat Peter lijkt te schrijven is het punt dat het koper netwerk niet naast een glasvezelnetwerk gehandhaafd mag worden. 

Volgens mij is er geen wet of regel die twee actieve netwerken verbied. Anders is dit in diverse gemeenten al bijna 20 jaar gedoogd.

In laatste stuk staat ook over een verzoek van de gedoogplichtige (eigenaar of beheerder van openbare gronden), idR gemeente. Als ze geen verzoek doen, hoeft KPN ook niet te verwijderen. 

Reputatie 2
Badge

@PeterG ,Enige wat er komt is het glasvezel kastje op de plek van het aansluitpunt (dummy) @mschapink . Die moet wel stroom hebben inderdaad.

Dank nu is het helder voor mij, ik moet dus aan de voorkant waar mijn TV met bijbehorende apparatuur staat de netsnoer vervangen, met een die een extra aansluitpunt heeft. Ik ben al aan de gang gegaan om het gat naar de achterkant van de wandkast waar de wanddoos zit groter te maken om een stekker met randaarde er doorheen te kunnen krijgen.

Dan moet ik maar hopen dat de stekker met draad van de Glasvezelkastje, lang genoeg is om via een klein gat achter bij de plint daar naar toe te leiden.

Ik denk dat ik het modem ga handhaven in de achterkamer, dan kan de vaste telefoon daar ook blijven staan ( momenteel als oud Telfort klant krijg ik korting voor vast bellen). De huidige UTP draad die loopt van de voor naar de achterkamer blijft dan ook, daar moet neem ik aan deze draad op de Wlan rode aansluiting van de modem/router komen. De  rest kan dan gehandhaaft blijven.

Elke keer weer meer apparaten die stroom moeten hebben. Met als gevolg een tekort aan stekker inplugmogelijkhjeid en de daarbij horende standby gebruik.

Je ziet dat overgaan van internet via koper naar glasvezel in een bestaande situatie niet altijd een pretje is, gelukkig is 10 jaar geleden op mijn verzoek de glasvezel in de woonkamer geschoten.

 

Reageer