Beantwoord

WAN poort van de Box12 gaat steeds kapot na stroom uitval

  • 22 April 2024
  • 7 reacties
  • 139 keer bekeken

Inmiddels hebben we al eens een nieuwe Experiabox ontvangen wegens een defecte WAN poort nadat de stoom afgeschakeld is geweest.

De eerste keer na het uitzetten van de stroom om een lamp te monteren. Inmiddels is de WAN poort van de laatste Experiabox ook defect geraakt. Weer nadat ik de stroom uitgeschakeld heb om een stopcontact te verplaatsen.

Ik kan zien dat de WAN poort defect is omdat deze als enige poort geen controle lampjes meer geeft en dit de voorgaande keren ook het geval was. Ik heb desondanks de opstartprocedures voor de glasvezelbox en de modem reset reeds doorlopen

 

Ik lees op de forums dat dit probleem vaker voorkomt na stroomuitval. Maar wat is dan precies de oorzaak dat dit gebeurt bij herstel van de spanning?

 

Wordt dit probleem wellicht veroorzaakt omdat b.v. het glasvezel kastje een piekspanning geeft bij opstarten? Dit is het in mijn beleving het enige onderdeel dat spanning direct door kan geven aan de WAN poort. Als het glasvezelkasje de oorzaak is dan heb ik met een vervangende modem wel weer internet maar op zijn best tot de stroom er de volgende keer weer af gaat.

 

Als de Experiabox modem ¨hypergevoelig¨ is dan zou ik deze wellicht beter kunnen vervangen voor een Fritzbox.

 

De situatie is in ieder geval behoorlijk vervelend en een last omdat we ons werk feitelijk niet goed kunnen uitvoeren op een telefoon verbinding. Wegens afgesproken kinderopvangtijden kunnen we ook niet elke dag naar het kantoor.

icon

Beste antwoord door RBxx 22 April 2024, 23:28

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Dat klinkt inderdaad vervelend en ook niet zoals het hoort. Wat voor glasvezel kastje heb je? Wat staat er op de voorkant en zit er een knopje onderop?

Welke opstartprocedures bedoel je voor het glasvezelkastje en het modem?

Twee modems achter elkaar begint erop te lijken dat het wellicht de poort is van de glasvezel unit. Geen lampjes bij het modem is dan ook te verklaren.

Het mooiste zou wel zijn om de apparatuur handmatig uit te schakelen als je de stoppen uit- en later weer aanzet. Voor alle apparaten eigenlijk wel aan te raden, alhoewel de ene er beter tegen kan dan een andere.

Mocht het weer gebeuren, sommige glasvezelkastjes hebben een reset gaatje aan de onderkant (voorzichtig met een satéprikker) Volgens mij verhelpt dit - wel maar tijdelijk - sneller het probleem. Denk dat vervanging hiervan noodzakelijk is voor het definitief verhelpen.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Agnillev , welk glasvezelkastje heb je? Is dat deze Genexis XGS-PON ONT ?

Dan denk ik dat jij een exemplaar hebt uit de productieserie waarvan de rode WAN poort defect kan raken door een stroomonderbreking. De lampjes bij deze poort branden dan ook niet meer. Dan ligt het probleem niet bij het modem en zal vervangen van dat modem het probleem niet oplossen. Neem opnieuw contact op met klantenservice 0800-0402 als jij dit type glasvezelkastje hebt, dan zal dit kastje vervangen moeten worden.

Ik bedoelde de opstart procedures voor het glasvezel kastje en de modem en eveneens de reset procedure voor de modem.

Ik heb net het reset gaatje van het glasvezelkastje gebruikt voor een reset.

Tot dusver geen resultaat.

Het glasvezel kastje is overigens een XGS-PON.

Ik begrijp dat het afsluiten van de apparatuur op een groep beter is. De groep waar de modem op zit heeft alleen enige apparatuur voornamelijk met een laag wattage. Helaas per abuis de verkeerde groep uitgezet ik was voornemens deze apparatuur waaronder de modem aangesloten te laten. Mijn klus zat op een andere groep…

@RBxx Ja die poort geeft ook geen licht. Ik zal morgen bellen. Thanks. 

Reputatie 7
Badge +13

@Agnillev Ik kwam je topic tegen en ik vroeg mij af of je nu meer duidelijkheid hebt? Heb je nog contact gehad?

Reputatie 7
Badge +21

Geen nieuws is goed nieuws”.  Hopelijk was het vervangen van de Genexis ONT de oplossing 😉

Reputatie 7
Badge +13

Geen nieuws is goed nieuws”.  Hopelijk was het vervangen van de Genexis ONT de oplossing 😉

Dat hoop ik ook 😄

Reageer