Beantwoord

Wanneer komt er glasvezel van KPN in Zoetermeer

  • 1 November 2023
  • 16 reacties
  • 516 keer bekeken

Is al bekend wanneer Zoetermeer glasvezel van KPN krijgt. We hebben hier gewoon nog de koperdraad verbinding maar de planning is er, zo zegt de postcodecheck. 

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Jan van KPN 22 February 2024, 08:33

Bekijk origineel

16 reacties

Glasvezel in Zoetermeer

Ook Zoetermeer wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN. Ruim 29.000 huishoudens krijgen de komende jaren een glasvezelaansluiting. We zijn in februari 2023 gestart met de aanleg in Centrum, Meerzich en Buytenweg. We verwachten eind 2025 klaar te zijn met de werkzaamheden.

bron

Ik woon in een andere wijk en deze info is algemeen bekend.  Ik was benieuwd of er een meer gedetailleerde planning is.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @S.G. Rövekamp en bedankt voor jouw bericht!

Via dit forum heb je contact met de provider KPN en die houdt zich niet bezig met de planning en aanleg van glasvezel. Je zou hiervoor contact op kunnen nemen met KPN Netwerk daar zij verantwoordelijk zijn voor de aanleg van glasvezel. Hopelijk kunnen zij jou voorzien van een iets gedetailleerdere planning!

Is het glasvezel netwerk dezelfde van ODF of worden er nieuwe kabels getrokken

Reputatie 7
Badge +12

Is het glasvezel netwerk dezelfde van ODF of worden er nieuwe kabels getrokken

Goedemorgen @Eschipper en welkom hier op ons forum!

Nee, ODF heeft haar eigen glasvezelnetwerk en daar maakt KPN geen gebruik van omdat we ons eigen glasvezelnetwerk hebben. Vanwaar deze vraag eigenlijk? Voor meer informatie kun je ook nog dit topic eens doornemen. Laat je ons het nog weten mocht je nog meer of aanvullende vragen hierover hebben?

De rede van mijn vraag is dat er bij ons in de wijk in Zoetermeer veel mensen van odf lopen en beweren dat je met hun kabel alles kan ontvangen van elke provider en als je de aansluiting niet tot in je huis laat aansluiten je snel word afgesloten van het gewone netwerk, wat ik al heel raar vind. Maar dit is een bevestiging dat ze onzin verkopen en kan ik ze volgende keer gewoon weer weg sturen.

Reputatie 7
Badge +12

De rede van mijn vraag is dat er bij ons in de wijk in Zoetermeer veel mensen van odf lopen en beweren dat je met hun kabel alles kan ontvangen van elke provider en als je de aansluiting niet tot in je huis laat aansluiten je snel word afgesloten van het gewone netwerk, wat ik al heel raar vind. Maar dit is een bevestiging dat ze onzin verkopen en kan ik ze volgende keer gewoon weer weg sturen.

Bedankt voor je toelichting @Eschipper :)
Het kan geen kwaad om de glasvezelkabel aan te laten sluiten, met oog op de toekomst zou ik dat in principe wel aanraden. Je hoeft er nog niet meteen gebruik van te maken en kunt dan ook gewoon gebruik blijven maken van je huidige aansluiting. Maar je wordt zeker niet afgesloten als je er voor kiest om de glasvezel niet aan te laten leggen. Merkwaardig dat dit wel wordt gecommuniceerd. 

Nu nog antwoord op de vraag wanneer geheel Zoetermeer wordt aangesloten op het glasvezelnet van KPN. Enkele wijken worden nu aangesloten maar andere nog niet. 

Reputatie 7
Badge +28

@S.G. Rövekamp ,

Zoetermeer is inmiddels een grote stad. Het is onmogelijk om in alle wijken tegelijk de glasvezel aan te leggen. 
 

Maar check eens deze website voor het laatste nieuws: 

https://netwerk.kpn.com

@S.G. Rövekamp ,

Zoetermeer is inmiddels een grote stad. Het is onmogelijk om in alle wijken tegelijk de glasvezel aan te leggen. 
 

Maar check eens deze website voor het laatste nieuws: 

https://netwerk.kpn.com

Als wijken nog niet in de planning staan en de rest wel dan vraag ik me af of het allemaal wel goed komt. Een plaats wordt toch in zijn geheel aangesloten, toch niet alleen een deel? De postcode check is mij bekend maar heeft geen toegevoegde waarde aan een antwoord. 

Reputatie 7
Badge +12

Zoetermeer is mijn gebied niet maar ik weet dat er bepaalde wijken en regio’s in Nederland zijn met uitzonderingen. In Brielle is de binnenstad monumentaal en mag daar niet zomaar gegraven worden dus is die overgeslagen. Albrandswaard is ook een probleem door contracten tussen gemeente en andere netwerkbeheerders, uiteindelijk gaat alles over op glasvezel maar in sommige gebieden dus wat trager helaas.

Zoetermeer is mijn gebied niet maar ik weet dat er bepaalde wijken en regio’s zijn met uitzonderingen. In Brielle is de binnenstad monumentaal en mag daar niet zomaar gegraven worden dus is die overgeslagen. Albrandswaard is ook een probleem door contracten tussen gemeente en andere netwerkbeheerders, uiteindelijk gaat alles over op glasvezel maar in sommige gebieden dus wat trager helaas.

Onze wijk ligt aan de andere kant van de A12, misschien is dat het probleem.....

Reputatie 7
Badge +28

@S.G. Rövekamp

Ik kan je wel meer info laten zien, maar dan blijf je uiteindelijk alleen maar nieuwsgierig naar jouw eigen adres en daar is deze link voor bedoeld: 

@S.G. Rövekamp ,

Zoetermeer is inmiddels een grote stad. Het is onmogelijk om in alle wijken tegelijk de glasvezel aan te leggen. 
 

Maar check eens deze website voor het laatste nieuws: 

https://netwerk.kpn.com


Maar goed, ben je werkelijk nieuwsgierig naar de stand van zaken in heel Zoetermeer, check dit: 

https://netwerk.kpn.com/netwerkkaart/

 

Dekking in Zoetermeer

De glasvezeldekking in de gemeente Zoetermeer is 34.3%.

 

Op de kaart is te zien dat de wijken "boven" de A12 wel glasvezel krijgen en de wijk "onder" de A12 nog niet in de planning is opgenomen. Mijn vraag gaat over die wijk.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @S.G. Rövekamp 

Je woont in de wijk Rokkeveen in Zoetermeer-Zuid onder de A12.
Daar kwam ik altijd met buslijn 121 (als die nog bestaat) doorheen als ik tussen Delft en Zoetermeer reisde, en ik naar de MediaMarkt ging vlakbij Station Centrum West.
Maar dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden, want inmiddels woon ik met veel plezier in Arnhem.

Voor jouw woonwijk Rokkeveen is momenteel nog geen planning beschikbaar, omtrent de aanleg van glasvezel van KPN, waarmee (nog) niemand jouw hierop een goed antwoord kan geven.
Zelfs het contactcentrum van Netwerkbeheerder KPN, zou jouw daarin geen diagnose kunnen geven.

Daarnaast kan het ook zo zijn, dat Open Dutch Fiber voorlopig de woningen in Rokkeveen gaat voorzien van glasvezel, en dat KPN zich nu voornamelijk richt op de wijken ten noorden van de A12.
Als dat het geval is, dan kun je dus alleen kiezen voor een provider die wel over het ODF glasvezelnetwerk zijn diensten aanbied, zoals Odido, Freedom of Youfone.

Zodra Rokkeveen wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN, krijg je daarvan vanzelf bericht van in je brievenbus, maar dat kan met gemak nog jaren gaan duren aangezien er nog helemaal geen planning is voor deze wijk.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Op de kaart is te zien dat de wijken "boven" de A12 wel glasvezel krijgen en de wijk "onder" de A12 nog niet in de planning is opgenomen. Mijn vraag gaat over die wijk.

Dus uiteindelijk gaat jouw vraag over jouw eigen adres.

Rokkeveen is dus later aan de beurt. Dat gaat nog wel enkele jaren duren. Zo’n grote stad als Zoetermeer is niet binnen een jaar helemaal aangelegd. Daarvoor zijn simpelweg niet voldoende mensen beschikbaar. 

Nogmaals: Voor jouw eigen adres kun je tzt hier de planning zien:  

@S.G. Rövekamp ,

Zoetermeer is inmiddels een grote stad. Het is onmogelijk om in alle wijken tegelijk de glasvezel aan te leggen. 
 

Maar check eens deze website voor het laatste nieuws: 

https://netwerk.kpn.com

 

Reageer