Wat te doen met afgeschreven koperkabels?

  • 10 October 2021
  • 4 reacties
  • 152 keer bekeken

Wat te doen met de honderd duizenden kilometers afgeschreven koperkabels. Er zijn plaatsen waar 80 naast / onder elkaar liggen in 1 trottoir. Vlak bij de Telefooncentrale. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarom maakt u zich daar druk om?

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Aggie de Vries ,

Koperdraden zijn te recyclen. 

https://www.tkf.nl/nl/news/nieuws/week-van-de-circulaire-economie-circulariteit-van-kabels-in-een-stroomversnelling

Op de website tkf.nl lees ik: 

 

Denk bijvoorbeeld aan het recyclen van koperdraad. Zuiver koperafval van TKF wordt nauwkeurig verzameld in de hiervoor bestemde afvalbakken en door de vaste koperleverancier omgezet in volledig bruikbaar koper. Ook kabels en kabelstukken worden al zoveel mogelijk gescheiden en er wordt gekeken naar de mogelijkheden om kabels volledig te kunnen recyclen. Dit geldt ook voor de kunststoffen die bijvoorbeeld als isolatie- of mantelmateriaal worden gebruikt. Deze ontwikkelingen houden in dat er soms (technische) aanpassingen nodig zijn op de productievloer, om kabels nóg milieuvriendelijker te produceren en te verwerken.

Reputatie 7
Badge +11

Zoals ik het ooit begrepen heb is het wel het plan om de kabels uit de grond te halen voor recycling zodra het kopernet uitgeschakeld wordt. Het is dan niet de bedoeling dat er straten open gaan specifiek voor het verwijderen van deze bekabeling maar als een straat al open gaat voor bijvoorbeeld werkzaamheden aan het riool dan zou dit meegenomen kunnen worden.

Wat te doen met de honderd duizenden kilometers afgeschreven koperkabels. Er zijn plaatsen waar 80 naast / onder elkaar liggen in 1 trottoir. Vlak bij de Telefooncentrale. 

Volgens de telecomwet moet een eigenaar van grond telefoonkabels in de grond op zijn perceel toestaan als dat nodig is. Dus PTT/KPNnetwerkNL kan volgens die wet dus jou tuin koper ingraven om de achterburen van telecommunicatiediensten te voorzien. Is een voorbeeld.

Volgens diezelfde wet is PTT/KPNnetwerkNL ook verplicht om die kabels weer weg te halen als het netwerk na 10 jaar niet meer gebruikt wordt. Ik heb dit wel een keer op dit forum met een medewerker van KPNnetwerkNL bediscussieerd als het ging om stopzetten van kopernetwerk als ergens al volledig glasvezel ligt. Hij maakte zich er toen makkelijk van af door te stellen dat KPN alleen even de varkensnuit/ISRApunt weghaalde in de woning en het stuk zichtbare kabel. Mijn stelling was en is dat men ook de 40 meter kabel door de tuin naar de straat moeten weghalen. Maar je snapt natuurlijk wel dat een commercieel bedrijf er alles aan doet om daar onderuit te komen. Rotzooi opruimen kost vaak klauwen met geld, zoniet meer dan spullen aanleggen (en aanleggen doen ze al geeneens in buitengebied).

Nu heb ik (nog?) geen last van die kabel in de grond in de tuin, maar op plekken waar er heel veel kabels samen komen, b.v. ergens langs de straat op gemeentegrond, zal KPN die kabels moeten weghalen.

Afgezien van wetten, kijk eens naar grondstofprijzen. Ik zal maar geen slapende honden wakker maken. Op dit forum zijn ook al-blaffende honden, maar die bijten niet, eten alleen maar.