Beantwoord

Wegvallende verbinding via Experia Wifi

  • 6 April 2020
  • 12 reacties
  • 85 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds een paar weken hebben wij last van een wegvallende wifi verbinding op de Experia Wifi. Het wifi signaal valt dan echt weg, maar als je op het logo klikt is het netwerk gewoon aanwezig en na aanklikken kun je ook gewoon weer verbinding maken. In deze thuis, met digitaal schoolopdrachten maken is dit toch best vervelend. Wat zou de oorzaak en de oplossing kunnen zijn?

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door ReinierVdP 3 May 2020, 09:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Balen dat wifi weg valt zeg. heb je de wifimanager al gedaan? https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ReinierVdP, 

Wegvallende WiFi is knap irritant. Heb je zoals Joep1965 al aangaf de Wifi manager doorlopen? En heb je dit speciale WiFi topic al eens bekeken? Helpen deze tips?

Reputatie 7
Badge +20

Ik ga er van uit dat het beter is geworden. Ik heb geen reactie meer van je ontvangen. 

Reputatie 2

Sorry voor mijn late reactie. Vanwege drukte hier thuis ben ik er nog niet eerder aan toegekomen. Inmiddels had ik ook telefonisch contact met de klantenservice gehad. Zij adviseerden mij om beide zwarte experia wifi te resetten en te kijken of het beter gaat. Het gaat inderdaad beter, maar nog steeds valt het signaal soms ineens weg en gaat hij automatisch opnieuw verbinden. Dit gebeurt zowel op de laptop als op de telefoon. Boven op zolder hebben wij een oude witte experia versterker (bedraad) en daarmee gebeurt dit niet. 

 

Voor wat betreft die wifi manager: wat heeft dat voor in dit geval? De kastjes hebben het na installatie door de monteur altijd goed gedaan en daar heb ik niets in veranderd. 

Reputatie 2

Boven op zolder gebruik ik overigens bij voorkeur de 5Ghz verbinding. In die witte versterker kan ik daarvoor de SIDD een aparte naam geven. In de zwarte Experia Wifi lijkt de 2,4 Ghz en de 5Ghz dezelfde naam hebben. Aangezien die 5Ghz wel stabiel lijkt, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik altijd de 5Ghz gebruik bij die zwarte kastjes?

Reputatie 7
Badge +20

De Experia WiFi's beschikken over 'bandsteering’. Dat betekent dat als je met de Experia WiFi verbonden bent dat jouw apparaat automatisch verbind met het de beste bandbreedte, dus ofwel de 2.4 of 5. Daarom zijn deze niet te scheiden. Je hebt nu dus de Experia WiFi's gereset. Ik wil je toch aanraden om nu de WiFi manager te doorlopen, deze optimaliseert de WiFi. Omgevingen veranderen steeds. Bij jou kan het dus altijd goed gewerkt hebben, maar stel de omgeving van je buren veranderen, kan dat effect op jouw signaal hebben. De WiFi manager kan dit dan weer optimaliseren. 

Reputatie 2

Dank voor de snelle reactie. Ik heb zojuist dan toch die WiFi manager uitgevoerd. Het viel me op dat er in die check vooral naar de snelheid wordt gekeken en niet zozeer naar de betrouwbaarheid van het signaal. Klopt dat? De komende dagen kijken we aan hoe het gaat met het WiFi signaal. Overigens merkten we het vooral tijdens de online lessen van de kinderen. Aangezien die de komende 2 weken vakantie hebben, kan het even duren voor we meer weten. 

Reputatie 7
Badge +20

Nee, dat klopt niet.  Het lijkt misschien zo omdat snelheid ook belangrijk is, maar hij kijkt ook naar de stabiliteit. Want anders heb je nog niks aan de snelheid. Ik hoop in ieder geval dat het nu stukken beter is. Zo niet, hoor ik graag weer van je. 

Reputatie 2

Hoi Bart,

 

Inmiddels wat aanvullend testwerk gedaan. Ik heb een internetabonnement van 200/200. Het valt me op dat ik bij de witte versterker op zolder bij 2,4 GHz ongeveer 40 Mbs haal, terwijl dit op 5Ghz richting de 170 Mbs gaat. Daar gebruik ik nu dus alleen die 5 Ghz. Bij de zwarte experia wifi kastjes kan ik dus niet het onderscheid testen, maar daar haal ik slechts 70 Mbs ongeveer. Kun jij toelichten waar het aan kan liggen dat als die zwarte automatisch de beste band kiest, er toch een verschil van ongeveer 100 Mbs ontstaat?

Reputatie 7
Badge +20

De 2.4 Ghz heeft een groter bereik dan de 5 Ghz. Laatstgenoemde kan weer hogere snelheden aan. Dus dat klopt wel. Alleen Op de Experia WiFi's is de snelheid dus maar 70 Mbit/s. Kun je daarvan inzien met welke frequentie je verbinding maakt? Kan je dat inzien op het apparaat dat je gebruikt? En als je de WiFi manager nog eens doorloopt, gaat de snelheid dan omhoog? 

Reputatie 2

Helaas kun je dat niet zien, aangezien de SSID niet te splitsen is op de zwarte versterker. De wifi manager hielp ook niet helaas. Ik heb daarom maar via Marktplaats een extra witte KPN Wifi Versterker gekocht (gelukkig was die daar nog te vinden). Alles ingesteld naar eigen wensen en het werkt weer als een zonnetje! Wifi snelheden van 190 Mbits zelfs! Die zwarte Experia Wifi’s werken dus gewoon niet goed, zoals ze in ieder geval nu zijn ingesteld met dezelfde SSID voor 2,4 en 5 Ghz.

 

Ik vermoed overigens dat die zwarte (omdat hij blijkbaar zelf kiest tussen de banden) automatisch op 2,4 blijft hangen omdat ik de ereaders die alleen op 2,4 werken daar ook op aan had gesloten. En dat de andere apparaten de 5 Ghz dus uberhaupt niet konden gebruiken. Ik ben heel blij dat ik nu zelf weer per apparaat de keuze kan maken of ik 2,4 of 5 wil gebruiken. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom KPN die keuze op de zwart Experia Wifi’s eruit heeft gehaald.

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij kun je in het apparaat zelf wel de details zien als je verder inzoomt op de WiFi. Maar in ieder geval begrijp ik dat je een andere oplossing hebt gevonden door een extra witte te kopen. Top. 

Het splitsen is er uit gehaald vanwege bandsteering op de Experia WiFi's. Elk apparaat pakt dan de sterkste bandbreedte.Â