Beantwoord

Welk risico loop ik, nu de buurman mijn wifi wachtwoord heeft gekregen?

  • 21 April 2024
  • 25 reacties
  • 352 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn nieuwe buurman wachtte nog op aansluiting internet. Om hem tijdelijk te helpen gaf ik hem mijn wachtwoord wifi. Loop ik hiermee risico.?

zo ja. Hoe kan ik hem verwijderen zonder dat ik de andere gebruikers beinvloedt?

vr gr. Hunts. 

icon

Beste antwoord door Wimpie44 21 April 2024, 15:43

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Hunts Als hij illegale dingen doet op internet, ben je verantwoordelijk. Maar je kan hem natuurlijk van vooraf waarschuwen dat niet te doen en hem vertrouwen. Geef hem alleen het wachtwoord van gastwifi en niet het hoofdwifi, dan kan hij niet bij jouw apparaten of bestanden komen. Later kan je het gastwifi wachtwoord weer veranderen of gastwifi helemaal deactiveren. 

Reputatie 1

Ik heb denk ik geen gastwifi. Alleen 1 centraal wachtwoord (fritzbox)

Reputatie 7
Badge +9

@Hunts Fritzbox heeft ook gastwifi. Hier b.v. voor 7590

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/294_Wi-Fi-gasttoegang-in-FRITZ-Box-configureren/

 

Reputatie 2
Badge

Op de meeste Fritzboxen kan je het gewoon instellen, https://fritzshop.nl/module/faqservice/Faq?p_slug=FRITZ-Box-7490&doc_detail=294_Wi-Fi-gasttoegang-in-FRITZ-Box-configureren  ; op blauwe balkje met FRITZBox-7490 kan je de gewenste box instellen!

 

oops TDN was  sneller

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb denk ik geen gastwifi. Alleen 1 centraal wachtwoord (fritzbox)

Je weet het dus niet zeker. Voor je eigen gemoedsrust is het misschien wel beter om dit echt uit te zoeken. Maar je moet het uiteraard zelf bepalen.  

Nu weet ik weer waarom ik mijn wifi-inloggegevens met niemand deel.

Reputatie 7
Badge +7

Er is weinig jurisprudentie maar doet de buurman of zijn familie iets illegaals dan komt men toch bij u. En hoe gaat u dan bewijzen dat u het niet was?

Zal natuurlijk niet zover komen, maar een klein risico is het wel. Andersom kan in het extreme geval uw verweer zijn dat het OM niet kan bewijzen dat u iets verkeerd gedaan hebt omdat uw WiFi wachtwoord algemeen bekend is.

Toch zou ik het nooit doen, hoe vriendelijk gebaar het ook is.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb denk ik geen gastwifi. Alleen 1 centraal wachtwoord (fritzbox)

Wijzig dat wachtwoord maar. Als u denkt dat de buurman het niet meer nodig heeft. Anders blijft die het in de toekomst misschien gebruiken.

Reputatie 1

Hartelijk dank. Ik heb die mogelijke gevolgen niet overzien. Het is wel serieus dus. Maar kan ik nu zo’n enkele gebruiker verwijderen? 

Reputatie 7
Badge +24

Hartelijk dank. Ik heb die mogelijke gevolgen niet overzien. Het is wel serieus dus. Maar kan ik nu zo’n enkele gebruiker verwijderen? 

Dat kan niet. U moet het WiFi wachtwoord wijzigen.

Reputatie 2

Verander het WiFi wachtwoord van je thuisnetwerk.

Als je dat Wifi wachtwoord deelt met iemand anders, kan diegene niet alleen via jouw aansluiting op internet komen, maar ook bij de door jouw aangesloten systemen komen. Als dat niet afdoende is beveiligd, kan elke WiFi gebruiker ook verbinden met elk op het thuisnetwerk aangesloten apparaat.

 

Als je derden gebruik wilt laten maken van je WiFi, geef dan alleen toegang via een GastWifi. Daarmee krijgt diegene alleen toegang tot internet en niet tot apparatuur die je op je thuisnetwerk hebt aangesloten. Als je een Fritz.Box gebruikt, kan je een GastWifi instellen. Je kan ook de tijdsduur van gebruik limiteren en/of op bepaalde tijdstippen toestaan. Voor GastWifi kan je een ander wachtwoord instellen.  Op de meeste andere routers/modems (van deze tijd) zijn die mogelijkheden ook aanwezig.

 

Wijzig het wachtwoord voor de wifi voor zowel de 2.4- als de 5.0-band en voor alle zekerheid ook het modem-wachtwoord wijzigen en tevens de MijnKPN-ID wijzigen en daarvoor 2FA-inschakelen @Hunts 

Voor optimale zekerheid ook het email-account wachtwoord wijzigen en nooit, maar dan ook nooit meer een centraal wifiwachtwoord, ook al is het maar tijdelijk aan derden verstrekken.

Als je dan toch iemand toegang wilt verlenen, familie op visite of derden, alléén de gastwifi gebruiken.

 

Reputatie 2

Je kan het gebruikte MAC adres van elke WiFi gebruiker vinden, als je de gebruikers interface van de Fritz opent. Dat MAC adres kan je gebruiken als filter om toe te staan of te voorkomen dat een bepaald apparaat via Wifi toegang krijgt tot je thuisnetwerk.  Door deze optie te gebruiken kan je de toegang blokkeren.

 

 

 

Reputatie 1

Ik ga mijn wifi wachtwoord wijzigen  daarvoor moet ik de gebruikersinterface van de 7581 openen. Ik moet daarvoor het wachtwoord van de 7581 opgeven. Die staat op de fritzbox   Ik heb het herhaaldelijk en zorgvuldig geprobeerd maar het wachtwoord wordt steeds als onjuist gewegerd. Ooit lukte het mij wel. Nu niet meer. Wie kan mij helpen. Voor de duidelijkheid ik gebruik het fritzbox wachtwoord. 
wie kan me verder jhelpen. Dank alvast

Reputatie 7
Badge +24

Je kan het gebruikte MAC adres van elke WiFi gebruiker vinden, als je de gebruikers interface van de Fritz opent. Dat MAC adres kan je gebruiken als filter om toe te staan of te voorkomen dat een bepaald apparaat via Wifi toegang krijgt tot je thuisnetwerk.  Door deze optie te gebruiken kan je de toegang blokkeren.

De buurman kan verschillende apparaten gebruiken met dus verschillende MAC adressen. En kan ook de MAC adressen aanpassen. Op sommige apparaten gebeurt dat zelfs automatisch elke paar minuten. 

Zie onderstaande link om de (verkorte) handleiding van de FB te kunnen downloaden en inzien @Hunts 

https://nl.avm.de/service/handboeken/fritzbox/

Reputatie 7
Badge +7

Je kan het gebruikte MAC adres van elke WiFi gebruiker vinden, als je de gebruikers interface van de Fritz opent. Dat MAC adres kan je gebruiken als filter om toe te staan of te voorkomen dat een bepaald apparaat via Wifi toegang krijgt tot je thuisnetwerk.  Door deze optie te gebruiken kan je de toegang blokkeren.

 

 

 

Filteren op MAC adres is zinloos. Bij vrijwel elk device kun je het MAC adres veranderen.

Bijvoorbeeld in Windows:

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik ga mijn wifi wachtwoord wijzigen  daarvoor moet ik de gebruikersinterface van de 7581 openen. Ik moet daarvoor het wachtwoord van de 7581 opgeven. Die staat op de fritzbox   Ik heb het herhaaldelijk en zorgvuldig geprobeerd maar het wachtwoord wordt steeds als onjuist gewegerd. Ooit lukte het mij wel. Nu niet meer. Wie kan mij helpen. Voor de duidelijkheid ik gebruik het fritzbox wachtwoord. 
wie kan me verder jhelpen. Dank alvast

1 Wachtwoord herstellen

Als je de mogelijkheid wordt geboden om een pushservicemail te laten versturen, laat je dan een e-mail met toegangslink toesturen, waarmee je het wachtwoord opnieuw kunt instellen:

  1. Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
  2. Klik op de link "Wachtwoord vergeten?".

    Wachtwoord voor de gebruikersinterface vergeten

  3. Klik op de knop "Push-service-mail versturen". Als de knop niet wordt weergegeven, is de vereiste service niet geconfigureerd.
  4. Haal de e-mail op met het apparaat waarmee je de push-service-e-mail hebt aangevraagd en volg de aanwijzingen in de e-mail. Als je geen e-mail hebt ontvangen, dan zijn óf de e-mailaccountgegevens onjuist ingevoerd óf de FRITZ!Box heeft geen internetverbinding

2 Fabrieksinstellingen laden en FRITZ!Box opnieuw configureren

Als de mogelijkheid niet wordt geboden om pushservicemail toe te laten sturen of wanneer je de pushservicemail niet hebt ontvangen, heb je pas weer toegang tot de gebruikersinterface als je de fabrieksinstellingen hebt geladen:

Fabrieksinstellingen laden

  1. Koppel de FRITZ!Box los van het elektriciteitsnet.
  2. Sluit de FRITZ!Box na 1 minuut opnieuw aan op het elektriciteitsnet.
  3. Open binnen 10 minuten de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
  4. Klik op de link "Wachtwoord vergeten?".
  5. Klik op de knop "Fabrieksinstellingen herstellen".
  6. Open na het laden van de fabrieksinstellingen de gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
  7. Voer het wachtwoord in dat aan de onderkant van de FRITZ!Box staat en klik op "Aanmelden".

 

Reputatie 1

Ga lik proberen. Althans tweede deel   Hoop dat het lukt

vr gr en dank

Reputatie 1

Moet het nieuwe wachtwoord wederom bestaan uit alleen maar cijfers?

Reputatie 7
Badge +9

 

Moet het nieuwe wachtwoord wederom bestaan uit alleen maar cijfers?

Nee, kan alles staan, cijfers, letters en bijzonder tekens. Stel gelijk email push service in om het wachtwoord per email te laten toesturen indien je weer vergeet.

Reputatie 7
Badge +6

Ga lik proberen. Althans tweede deel   Hoop dat het lukt

vr gr en dank

Gaat je echt wel lukken hoor. Komt allemaal goed!

Reputatie 1

 Este TDN

ik heb de wijziging nog niet uitgevoerd. Ik wil eerst mijn buurman waarschuwen en dat is nog niet gelukt. Ik laat weten als het al of niet is gelukt

vr gr Hunts. 

Reputatie 1

Het is gelukt. Weliswaar liep tijdens de sessie de fritzbox vast. Toen kon ik niet verder. Met hulp van de XS4ALL helpdesk is het toch voor elkaar. Zodoende kon ik het afmaken en werkt alles weer. Nogmaals hartelijk dank. 

Reputatie 7
Badge +6

Wat fijn om te horen @Hunts. Wist wel dat het je zou lukken. En nu voorzichtig zijn met het delen van je gegevens ok 😊

. . . liep tijdens de sessie de fritzbox vast.

O, dat is zeldzaam, maar heb ik toch ook wel eens meegemaakt.

Met hulp van de XS4ALL helpdesk is het toch voor elkaar.

Jaja, die zijn zeer behulpzaam, nog steeds blijkbaar, mooi.

Maar -had ik al eerder bedacht- nu ik zie dat je een FB hebt, voor de volgende keer of meelezers.
Je kan een gast netwerk aanmaken op de 4e ethernet aansluiting, als je daar dan een extra wifi kastje (een FB bv.) dan kun je na afloop het kastjes er uit trekken en dan is alles weer zo als het was.

Maar, ik denk dat er grotere potentiële gevaren zijn buiten een buurman die even je internet aansluiting gebruikt.

Reageer