Beantwoord

Welke types NT worden door KPN geleverd? (ivm beperkte ruimte onder de glasvezelaansluiting)

  • 20 May 2020
  • 34 reacties
  • 15405 keer bekeken

Ik heb een afspraak staan waarbij een monteur de NT en Experiabox bij mij als nieuw klant van KPN gaat aansluiten. Het witte vierkante glasvezelkastje FTU is door de aanleggende monteur vrij laag geplaatst waardoor er maar ca 15 cm ruimte onder zit (dat was geen probleem volgens hem). Nu zie ik op allerlei afbeeldingen dat de te plaatsen NT van KPN een vrij hoog device is dat rechtstreeks onder die FTU moet worden geklikt. (waarbij ook nog eens de glaskabel van de wand af loopt)
Dat gaat bij die beperkte ruimte onder mijn kastje dus nooit lukken.
Bestaan er nu ook andere NT's die door KPN gebruikt worden die bv naast de FTU kunnen worden geplaatst?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 May 2020, 13:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Badge +12

Ik heb een afspraak staan waarbij een monteur de NT en Experiabox bij mij als nieuw klant van KPN gaat aansluiten. Het witte vierkante glasvezelkastje FTU is door de aanleggende monteur vrij laag geplaatst waardoor er maar ca 15 cm ruimte onder zit (dat was geen probleem volgens hem). Nu zie ik op allerlei afbeeldingen dat de te plaatsen NT van KPN een vrij hoog device is dat rechtstreeks onder die FTU moet worden geklikt. (waarbij ook nog eens de glaskabel van de wand af loopt)
Dat gaat bij die beperkte ruimte onder mijn kastje dus nooit lukken.
Bestaan er nu ook andere NT's die door KPN gebruikt worden die bv naast de FTU kunnen worden geplaatst?

Hallo @gervanl , welkom op het forum.

Heb je misschien een foto van de situatie en kun je die hier plaatsen?

Opname van de FTU die op de zijwand van de meterkast is gemonteerd. Dit is een opname gemaakt vanaf de vloer en omhoog gericht. Iphone lag dus plat op de vloer met camera omhoog. Oranje kabel loopt door vloerdoorvoer naar de kruipruimte. Zoals het nu uitziet is het achtergelaten door de monteur (Is het niet vreemd dat het blauwe kapje openstaat…?)

 

Ps, dankjewel voor de verwelkoming ;-)

Badge +12

Volgens mij komt hier niets meer onder en komt er een kastje naast (ik heb nog een oude NT). Hier zie je dezelfde vraag voorbij komen. Daar wordt een kleiner kastje naast de FTU gemonteerd. 

Badge +12

Wacht anders even totdat er een moderator reageert, @Bart_ bijvoorbeeld. Zij kunnen meekijken in het systeem. Je kunt alvast je gegevens aanvullen in je forumprofiel. Die gegevens zijn hier niet zichtbaar maar wel voor moderatoren. Soms duurt het even voordat ze reageren (i.v.m.drukte). Even geduld dus.

Wacht anders even totdat er een moderator reageert, @Bart_ bijvoorbeeld. Zij kunnen meekijken in het systeem. Je kunt alvast je gegevens aanvullen in je forumprofiel. Die gegevens zijn hier niet zichtbaar maar wel voor moderatoren. Soms duurt het even voordat ze reageren (i.v.m.drukte). Even geduld dus.

Dankjewel voor je snelle reactie. Ik zal het profiel alvast verder invullen. 

 

Reputatie 7
Opname van de FTU die op de zijwand van de meterkast is gemonteerd. Dit is een opname gemaakt vanaf de vloer en omhoog gericht. Iphone lag dus plat op de vloer met camera omhoog. Oranje kabel loopt door vloerdoorvoer naar de kruipruimte. Zoals het nu uitziet is het achtergelaten door de monteur (Is het niet vreemd dat het blauwe kapje openstaat…?)

 

Die FTU had veel hoger geplaatst moeten worden.

De NTU moet van onderaf over de FTU geschoven worden en daar is die 15 centimeter bij lange na niet genoeg voor.

Het blauwe klepje had ook dicht moeten zitten.

Reputatie 4
Badge +2

Volgens mij is er in alle gevallen voldoende ruimte.

Of er komt een glasvezel patchkabel naar een nog er naast te monteren ONT voor als het om het nieuwe PON aansluiting gaat. Ruimte is dan geen enkel probleem.

En in geval van eigen vezel vanaf de PoP wordt de NTU van onder er op geklikt, waarbij de ruimte boven de FTU dus belangrijker is dan onder de FTU.

Reputatie 7

Volgens mij is er in alle gevallen voldoende ruimte.

Of er komt een glasvezel patchkabel naar een nog er naast te monteren ONT voor als het om het nieuwe PON gaat. Ruimte is dan geen enkel probleem. En in geval van eigen vezel vanaf de PoP wordt de NTU van onder er op geklikt, waarbij de ruimte boven de FTU dus belangrijker is dan onder de FTU.

Dit is geen ONT, ONT's zijn zwart.

Reputatie 4
Badge +2

De FTU bepaalt niet wat de uiteindelijke situatie zal zijn. Of er komt een glasvezel patchkabel naar een ONT van Nokia voor PON, of er komt een NTU die van onder wordt opgeklikt op de FTU.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een afspraak staan waarbij een monteur de NT en Experiabox bij mij als nieuw klant van KPN gaat aansluiten. Het witte vierkante glasvezelkastje FTU is door de aanleggende monteur vrij laag geplaatst waardoor er maar ca 15 cm ruimte onder zit (dat was geen probleem volgens hem). Nu zie ik op allerlei afbeeldingen dat de te plaatsen NT van KPN een vrij hoog device is dat rechtstreeks onder die FTU moet worden geklikt. (waarbij ook nog eens de glaskabel van de wand af loopt)
Dat gaat bij die beperkte ruimte onder mijn kastje dus nooit lukken.
Bestaan er nu ook andere NT's die door KPN gebruikt worden die bv naast de FTU kunnen worden geplaatst?

 

 

Ik zal het verlossende antwoord geven: Er wordt door KPN Netwerk NL aan de aannemer voorgeschreven dat er minimaal 25 cm vrije ruimte dient te zijn onder de FTU (vanaf de onderkant gemeten). En die glaskabel had ook tegen de muur moeten lopen

Deze FTU is dus niet volgens voorschriften gemonteerd. De KPN monteur die komt zal dit moeten melden aan Reggefiber (KPN Netwerk NL) die hun aannemer moeten terug sturen om het te fixen. Andere optie is om morgen contact te zoeken met Reggefiber/KPN NetwerkNL en vertellen dat dit niet volgens PvE is geplaatst en dat je wil dat de aannemer terug komt (voordat de afspraak met de KPN monteur plaats vindt. 

Nu kan het inderdaad zo zijn dat het een PON aansluiting gaat worden (met een klein zwart kastje ernaast). In dat geval wordt er geen NT opgeschoven maar nog altijd wel een patchkap. Ook die moet van onderaf opgeschoven worden alhoewel dat zo te zien wel zal passen. Maar ja, mocht het in de toekomst anders worden en er komt bijvoorbeeld een ONT die wel weer op de FTU moet worden geschoven, dan past het weer niet. Dus het kan beter in 1 keer goed gedaan worden en bovendien is er niet voor niets een PvE (Programma van Eisen) waar de aannemer zich aan moet houden.

 

@Paulllus Je spreekt jezelf tegen. De NT die wordt gebruikt (indien het geen PON aansluiting wordt) wordt er inderdaad van onderaf op geschoven. Dus juist dan is het van belang dat er onder de FTU voldoende ruimte zit.

Ik heb een afspraak staan waarbij een monteur de NT en Experiabox bij mij als nieuw klant van KPN gaat aansluiten. Het witte vierkante glasvezelkastje FTU is door de aanleggende monteur vrij laag geplaatst waardoor er maar ca 15 cm ruimte onder zit (dat was geen probleem volgens hem). Nu zie ik op allerlei afbeeldingen dat de te plaatsen NT van KPN een vrij hoog device is dat rechtstreeks onder die FTU moet worden geklikt. (waarbij ook nog eens de glaskabel van de wand af loopt)
Dat gaat bij die beperkte ruimte onder mijn kastje dus nooit lukken.
Bestaan er nu ook andere NT's die door KPN gebruikt worden die bv naast de FTU kunnen worden geplaatst?

 

 

Ik zal het verlossende antwoord geven: Er wordt door KPN Netwerk NL aan de aannemer voorgeschreven dat er minimaal 25 cm vrije ruimte dient te zijn onder de FTU (vanaf de onderkant gemeten). En die glaskabel had ook tegen de muur moeten lopen

Deze FTU is dus niet volgens voorschriften gemonteerd. De KPN monteur die komt zal dit moeten melden aan Reggefiber (KPN Netwerk NL) die hun aannemer moeten terug sturen om het te fixen. Andere optie is om morgen contact te zoeken met Reggefiber/KPN NetwerkNL en vertellen dat dit niet volgens PvE is geplaatst en dat je wil dat de aannemer terug komt (voordat de afspraak met de KPN monteur plaats vindt. 

Nu kan het inderdaad zo zijn dat het een PON aansluiting gaat worden (met een klein zwart kastje ernaast). In dat geval wordt er geen NT opgeschoven maar nog altijd wel een patchkap. Ook die moet van onderaf opgeschoven worden alhoewel dat zo te zien wel zal passen. Maar ja, mocht het in de toekomst anders worden en er komt bijvoorbeeld een ONT die wel weer op de FTU moet worden geschoven, dan past het weer niet. Dus het kan beter in 1 keer goed gedaan worden en bovendien is er niet voor niets een PvE (Programma van Eisen) waar de aannemer zich aan moet houden.

 

@Paulllus Je spreekt jezelf tegen. De NT die wordt gebruikt (indien het geen PON aansluiting wordt) wordt er inderdaad van onderaf op geschoven. Dus juist dan is het van belang dat er onder de FTU voldoende ruimte zit.

Dankjewel Ward,

Probleem is dat de KPN monteur gepland staat voor 26 mei en ik niet verwacht dat men snel zal acteren…
Heb je wellicht een nummer oid waar ik de juiste partij die dit moet verhelpen vrijdag kan bellen (je schrijft morgen maar ik vermoed niet dat men dan zal opnemen ivm hemelvaartsdag) en dan hopen dat men het maandag kan fixen…?

 

Reputatie 4
Badge +2

Je spreekt jezelf tegen. De NT die wordt gebruikt (indien het geen PON aansluiting wordt) wordt er inderdaad van onderaf op geschoven. Dus juist dan is het van belang dat er onder de FTU voldoende ruimte zit.

 

Volkomen gelijk natuurlijk. Ik heb verkeerd om gedacht. Juist in de vorige NTU gevallen was de onderruimte van minder belang. Hier is juist door het van onder klikken de benedenruimte het criterium. Foutje bedankt :kissing: .

Ik ging de fout in door het gegeven dat in de eindsituatie er boven juist veel ruimte nodig is. De NTU steekt dan ruim boven de FTU uit. Maar dat is dus nadat die er op zit...

Excuses voor de foutieve info.

Reputatie 7
Badge +10

@gervanl Gewoon proberen morgen .Ik weet oprecht niet of er een paar mensen dienst hebben. Contact mogelijk heden staan onderaan deze pagina: https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/

 

@Paulllus Je redenering klopt nog niet. Er steekt uiteindelijk niets boven de FTU uit. Alleen eronder. Op onderstaande foto kan je het mooi zien. Het lipje bovenaan op de FTU valt uiteindelijk in het gaatje bovenin de NT.

 

 

@Ward_  ik denk dat @Paulllus het ander type NT bedoeld

die van mij schuif je wel degelijk van boven naar beneden op de basis plaat

 

Reputatie 4
Badge +2

 

@Paulllus Je redenering klopt nog niet. Er steekt uiteindelijk niets boven de FTU uit. Alleen eronder. Op onderstaande foto kan je het mooi zien. Het lipje bovenaan op de FTU valt uiteindelijk in het gaatje bovenin de NT.

 

 

Bedankt voor de verduidelijking. Nu is het mij helemaal helder. Onderkant ruimte, daar gaat het om. Achteraf ook logisch aangezien de ventilatiesleuven aan de onderkant zitten bij de NTU, dus daar zit de elektronica en niet de aansluiting.

Ik heb dat bij mij zelf niet meegekregen, aangezien ik een na-aansluiting was. De monteurs hebben in 1 sessie de vezel naar binnen gebracht, de FTU gemonteerd en de NTU geplaatst. Heb dus geen stikker gehad, die ik nu bekeken heb op afbeeldingen, met de kadering die vrij moet blijven voor de later te plaatsen NTU.

Die achtergrondstikker is een goed hulpmiddel voor de monteur om niet te laag uit te komen. Bij TS is die echter niet gebruikt volgens de foto's. Waarschijnlijk omdat het geen meterkast situatie is? Ik zou het als klant ook lelijk vinden in de huiskamer.

Inmiddels een iets betere foto kunnen maken. 
De sticker werd op de muur tegenover de huidige plek geplakt. Toen de installateur kwam gaf hij zelf al aan dat het beter was om ertegenover te plaatsen (waar hij nu zit)  Ik heb toen een potloodlijn bovenaan gezet (zelf rekening gehouden met de hoogte vd sticker ) zoals op de foto waar de bovenkant vd NTU moest komen. Installateur heeft m toe lager vastgeschroefd en zei dat het zo prima was. 
 

Kan ik niet beter zelf even het kastje een 10 cm hoger hangen en de oranje kabel ( die nog genoeg ruime speling blijkt te hebben) recht verticaal langs de muur te bevestigen (uiteraard zonder scherpe bochten)?

 

Moet toch niet erg moeilijk zijn lijkt me. 
kan iemand vertellen aan welke kant de nokjes zitten om het dekseltje van de NTU los te maken zodat ik die hoger kan verplaatsen?

Dan is het hele probleem opgelost en jan de KPN monteur gewoon as dinsdag de klus afmaken. 

Zonder het hele onderwerp gespeld te hebben, in alle gevallen is het verstandig om ergens een lus te hebben in een kabel. Dan valt er altijd nog iets te verplaatsen.

En ik monteer nooit kastjes rechtstreeks op het steen/beton, altijd eerst een ruim stuk multiplex op de muur.

Reputatie 4
Badge +2

Ik zou er zeker niet zelf mee aan de gang gaan. Als er iets mis gaat, kost het een hoop geld. Glasvezel is zeer kwetsbaar en niet zelf even te repareren met een kroonsteentje.

Verder is de FTU eigendom van de netwerkbeheerder en mag je er formeel ook niet aankomen. Net als dat je bijvoorbeeld ook je gasmeter niet zelf mag verplaatsen.

Er zijn wel verhalen te vinden van mensen die het toch zelf gedaan hebben en waar het goed is gegaan, maar het blijft een zeer groot risico dat het mis gaat en er een behoorlijke rekening volgt om de aansluiting weer te herstellen.

Reputatie 7

...in alle gevallen is het verstandig om ergens een lus te hebben in een kabel. Dan valt er altijd nog iets te verplaatsen.

Zo ligt de glasvezel bij ons met drie lussen in de kruipruimte. Ik denk dat er voldoende ruimte is om de glasvezel naar de tweede verdieping door te trekken. :wink:

Ik zou er zeker niet zelf mee aan de gang gaan. Als er iets mis gaat, kost het een hoop geld. Glasvezel is zeer kwetsbaar en niet zelf even te repareren met een kroonsteentje.

Verder is de FTU eigendom van de netwerkbeheerder en mag je er formeel ook niet aankomen. Net als dat je bijvoorbeeld ook je gasmeter niet zelf mag verplaatsen.

Er zijn wel verhalen te vinden van mensen die het toch zelf gedaan hebben en waar het goed is gegaan, maar het blijft een zeer groot risico dat het mis gaat en er een behoorlijke rekening volgt om de aansluiting weer te herstellen.

 

Hoi Paullus, ik zag ook op de onderzijde een stickertje met een groen V erop. Google vertelde me dat dit een zegel is dus we blijven er mooi vanaf (ondanks dat ik twee jeukende rechterhanden heb ;-) )
We gaan het zien dinsdag, kan me niet voorstellen dat het niet opgelost gaat worden. KPN Netwerk gaf in een chat aan dat de monteur diverse mogelijkheden had om het aan te sluiten. Ik ben een van de eerste dus de voorraad in de auto zou dan ook nog wel voldoenden moeten zijn ;-) _

Reputatie 4
Badge +2

Is inderdaad het beste om er af te blijven. Snap best dat dit moeilijk is. Je wilt gewoon zo snel mogelijk aangesloten zijn om van de glasverbinding te genieten en geen vertraging omdat de KPN monteur niet verder kan.

Want dat is wel waar je rekening mee moet houden. Als de KPN aansluitmonteur niet verder kan, zal er eerst iemand van de netwerkbeheerder langs moeten komen.

Je hebt namelijk KPN de provider, waar je het abonnement bij afneemt en KPN NetwerkNL, welke de netwerkbeheerder is.

Alleen een monteur van de laatste mag de FTU (het witte vierkante kastje) verplaatsen. Een monteur van KPN de provider mag alleen wat aansluiten op de FTU. Als het dus niet gaat passen, kan de aansluitmonteur niet verder en zal een monteur van netwerkbeheer worden aangestuurd om de FTU te verplaatsen. Dan gaat het allemaal wel wat langer duren voor je gebruik kan maken van de diensten.

Weer verassend gesprek met KPN-netwerk: Ze beweren dat de NTU erboven komt…

Vervolgens Provider KPN gebeld:  die beweren dat hij ernaast komt.

 

Ik ben de weg kwijt nu..

Reputatie 7

Weer verassend gesprek met KPN-netwerk: Ze beweren dat de NTU erboven komt…

Vervolgens Provider KPN gebeld:  die beweren dat hij ernaast komt.

Dat deze erboven komt is sowieso onjuist.

Als het een pon (passive optical network) aansluting betreft dan wordt de NTU via een patchkabel aangesloten en is de locatie meestal naast de FTU.

Als het een aon (active optical network) aansluiting betreft dan zal de NTU eronder komen.

Reputatie 4
Badge +2

Ik denk dat als je PON krijgt, de aansluitmonteur nog wel wegkomt met de huidige situatie. Glasvezel mag niet een te scherpe bocht maken, maar de ruimte aan de onderkant van de FTU lijkt voldoende om de patchkabel niet te krap te maken. Het zwarte vierkante kastje van Nokia dat je er bij krijgt, kan gewoon er naast bevestigd worden. Desnoods wat hoger.