Beantwoord

Werkt de Box12 wel samen met SIB 4G?

  • 12 April 2022
  • 20 reacties
  • 559 keer bekeken

Vandaag (12 april 2022) een V12 modem geïnstalleerd ipv V8.

En 4G modem voor sneller internet buitengebied. 

Ik heb niet de indruk dat het iets doet…
De handleiding van de 4G modem heeft het steeds over V10.

> Werkt V12 wel samen met de 4G SIB?

Of heb ik een verkeerd type ontvangen?

*Admin: afgesplitst van originele topic

icon

Beste antwoord door MaartenPW 16 April 2022, 18:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Vandaag een V12 modem geïnstalleerd ipv V8.

En 4G modem voor sneller internet buitengebied. 

Ik heb niet de indruk dat het iets doet…
De handleiding van de 4G modem heeft het steeds over V10.

> Werkt V12 wel samen met de 4G SIB?

Of heb ik een verkeerd type ontvangen?

 

*Admin* Topic samengevoegd met bestaand topic. 

Reputatie 7
Badge +21

Nee @MaartenPW 

Sneller Internet Buitengebied werkt inderdaad alleen met de V10 en V10a, de KPN Box 12 is er niet geschikt voor.

Reputatie 7
Badge +11

> Werkt V12 wel samen met de 4G SIB?

Helaas nog niet, hier zal echt een Experiabox V10 aan te pas moeten komen. Het snelste is om vandaag even te bellen met 0800-0402 en dit te bespreken met mijn collega van de klantenservice. Eventueel kan je altijd refereren naar dit topic.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @MaartenPW, welkom. 

Is het gelukt om via de klantenservice een V10 te regelen? 

Ja, dank. Ik heb de klantenservice gebeld en de V12 voor een V10 omgeruild.
Helaas functioneert het niet. 
Dat wil zeggen: de V10 geeft aan dat de adsl uplink werkt, en ik heb idd (adsl snelheid) internet connectie.

En de directe LAN verbinding (.252) tussen de V10 de Sagemcom 4G modem is oke.


De 4G modem doet het ook en is verbonden met het 4G netwerk:

Twee streepjes ontvangst. En mijn mobiel geeft ook KPN ontvangst.

Zie de V10 het 4G modem als extra WAN connectie?

Er is geen merkbaar effect van de 4G. Noch bij een file download (100MB gaat precies op de adsl snelheid), noch bij speedtest.net. Ik denk niet dat het werkt.

Loopt speedtest.net via de 4G?

Wat kan ik nog doen om de dual WAN van de ZTE V10 en of het 4G modem aan de praat te krijgen? Ik heb natuurlijk al gereset én factory defaults gedaan.

Badge +19

Dit is wel heel vreemd.  Knippert het ledje bij de poort waar het stekkertje naar de v10 inzet wel?

Zeker! (oranje en groen)

Ik kijk ook via deze ethernet verbinding in de Sagemcom.

Zou er in de EB V10 inderdaad iets moeten staan bij “3G/4G Connection Status” als de (ethernet verbonden) 4G modem is aangesloten? Of gaat deze tab over USB dongles ofzo?

Badge +19

Ik heb even gekeken voor je maar daar staat niets over het 4g modem.  Druk de simkaart even goed aan of zet em er opnieuw in en goed aandrukken.  Heb je het model met de afneembare antennes?

Ja, de Sagemcom F@st 4360Air.

De SIM kaart leek niet geactiveerd (?!). Zojuist heeft men dat gedaan. Nog geen effect…

Waar in de ZTE H369A / ExperiaBox V10 kan ik zien of hij de Sagemcom 4G modem als 2e WAN herkent?

Heeft iemand een screendump?

Badge +19

Zou kunnen en dat duurt dan even. Ik heb uiteindelijk een buitenantenne geplaatst.  Zonder had ik soms twee streepjes maar slechts 5 of 6 erbij qua snelheid.  Nu heb ik er ruim 50 bij!! Ik ben eerst aan het testen gegaan.  Kabel van 25mtr tussen de modems en aan de wandel gegaan met het 4g modem om te zien waar de snelheid het beste was. Hoop gedoe maar met een super resultaat. 

Reputatie 7
Badge +7

Waar in de ZTE H369A / ExperiaBox V10 kan ik zien of hij de Sagemcom 4G modem als 2e WAN herkent?

Heeft iemand een screendump?

Dat is helaas helemaal niet te zien. Het scherm over de 3G/4G dongle gaat over een dongle op de USB poort van de Experiabox. Dat geeft dan verbinding mocht de normale lijn uitvallen, voor redundantie dus.

Het kan zijn dat na activatie van de SIM het nog een dag duurt voordat het werkt. Even morgen afwachten dus.

Dank https://forum.kpn.com/members/joep1965-297987 en 

https://forum.kpn.com/members/ernst-jan-261626

Ik wacht even af of de 4G dienst tot leven komt agv SIM activatie.

En ik begrijp nu dat ik blijkbaar alleen maar kan constateren of het werkt door kpn.com/speedtest .

@Joep1965 hoe meet jij de snelheid?

Met de generieke https://www.speedtest.net, die van KPN https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ of iets anders?

In de V10 kan ik wel de snelheid van de adsl zien, maar niks over 4G, en in de Sagemcom 4G modem ook niet.

Badge +19

Met alleen het modem ca 28-30. Met het 4g modem ca 80!! Meestal meet in met speedtest.net

OK, het werkt.

Wat heb ik geleerd over KPN Sneller Internet Buitengebied (SIB), april 2022.

  • Je hebt een ExperiaBox versie V10 of V10a nodig. Dat weet niet iedereen bij KPN blijkt, dus je kan zomaar een oudere of een nieuwere hebben of krijgen (ik kreeg aanvankelijk een V12) en dan werkt het niet. Mijn ervaring is uiteindelijk met de V10.
  • ExperiaBox V10 is een ZTE H369A. Admin inlog gegevens achterop. IP adres 192.168.2.254
    Dit modem doet de ADSL én de Dual WAN functies (icm met het 4G modem). En het is een bedraad routertje en een Wifi accesspoint natuurlijk.
  • Je krijgt een 4G modem met een SIM kaart erin. Ik kreeg model SAGEMCOM F@st 4360Air (hardware version 1.3, met twee antennes die je erbovenop schroeft). Admin inlog aanvankelijk leeg. IP adres 192.168.2.252
  • In de EB V10 kan je onder status zien of de ADSL link werkt, en de actual en attainable rate.
  • In de Sagemcom kan je onder Internet Connectivity zien of hij met het 4G netwerk connected is. 
    Dit betekent dan nog niet dat je dataverkeer kunt hebben.
  • Of de dubbele WAN (ADSL en 4G) werkt kun je niet in de ExperiaBox of de Sagemcom zien.
    De 3G/4G tabjes in de ExperiaBox webinterface betreffen niet de functionaliteit zoals die hier door KPN wordt gecreëerd.
  • Hoe de dual WAN functie in de ExperiaBox precies werkt is onduidelijk. Ik heb het nog niet ontdekt. Op het forum staan verhalen dat UDP verkeer niet over de 4G wordt gestuurd.
  • Na veel en lang gebel met 0800-0402 bleek dat de SIM kaart in de 4G modem niet geactiveerd was (een week na pakketwijziging naar Hussel Internet met Sneller Internet Buitengebied).
    Dat heeft de dame van klantenservice gedaan (SIM kaart uit modem halen, nummer doorgeven en weer erin). Het schijnt enkele minuten tot soms een dag te duren voordat dit effect heeft. Bij mij duurde het óf bijna een dag, of er was nog wat anders aan de hand.
  • KPN kan je niet vertellen welke firmware versie (minimaal) de juiste is voor de beide devices. Wel welke versie de devices nu hebben, maar ja dat zie je zelf in de webinterfaces al.
  • Ik kreeg het geheel uiteindelijk aan de praat na een Factory Reset van de Sagemcom 4G modem (onder My Sagemcom Box > Maintenance > Reset). Mss doet-ie dan ook een firmware update? 
    Het viel mij op dat ik na de factory reset onder het kopje ‘Ethernet’ van de Sagemcom een wat langere lijst devices zag (voorheen alleen de verbonden ExperiaBox en de computer waarvanaf ik keek).
    Al eerder had ik de ExperiaBox gefactory reset maar dat hielp niet.
  • Het voorschrift is om de ExperiaBox en het 4G modem direct met een ethernetkabel te verbinden. In mijn geval zit er een routertje tussen en dat blijkt geen probleem. Wel bedraad dus.
  • Je kunt de snelheid van de setup gewoon zien met oa https://www.speedtest.net of https://kpn-itns.speedtestcustom.com (dan gebruikt-ie dus de 4G als de configuratie functioneel is). Ik haal nu iets van 80/20 Mbps bij twee blauwe 4G ontvangststreepjes.

Nu kijken hoe het in de praktijk functioneert!

Badge +19

Welke snelheid heb je nu?

Ik haal nu iets van 80/20 Mbps bij twee blauwe 4G ontvangststreepjes.

Badge +19

Kijk dat is mooi!!! Fijn dat het werkt.

Reputatie 2

Vandaag (12 april 2022) een V12 modem geïnstalleerd ipv V8.

En 4G modem voor sneller internet buitengebied. 

Ik heb niet de indruk dat het iets doet…
De handleiding van de 4G modem heeft het steeds over V10.

> Werkt V12 wel samen met de 4G SIB?

Of heb ik een verkeerd type ontvangen?

*Admin: afgesplitst van originele topic

HALLELUJA! Zoveel dank voor deze info! Het resetten van de Sagecom werkt direct! Er moest een monteur komen, maar ik heb gauw de verbinding verbroken omdat er niet naar mij geluisterd werd bij de helpdesk. Er werden alleen maar scripten voorgelezen en ik dacht… dit moet toch anders kunnen. Heel lastig om deze info te vinden maar ik heb het gevonden en log het voor mijn leven zolang ik KPN heb.