Beantwoord

Werkzaamheden straatkast VDSL klaar gemaakt volgens Konings-Groep.

  • 15 February 2019
  • 23 reacties
  • 657 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
De zoveelste vraag waar menigeen mee komt. Wanneer beter internet als je de pech hebt in een buitengebied te wonen.

Begin deze maand is er tot mijn verbazing gewerkt aan de straatkast in ons dorp. Nieuwe kast en heel wat splice werk ondergronds. Diezelfde nacht viel een paar uur de dsl lijn uit. Hmm. Zo laat nog aan het werk?

Niet meer zo bij stil gestaan totdat deze week overdag weer de dsl wegviel. Via xs4all helpdesk uiteindelijk een monteur van KPN aan de deur, de volgende dag. Weer online. Bleek dat onze lijn niet meer aangesloten was op de straatkast.

Ik ben er via de wagentjes van Orsatel(goed onthouden) achter gekomen dat zij vanuit opdracht van de Konings-Groep de werkzaamheden verrichten aan straatkasten om deze om te zetten naar vdsl. Via de laatste partij reactie gekregen en bevestiging van plaatsen nieuwe kast met VDSL mogelijkheden.

De grote vraag is hoe nu verder? Fourstack zegt niks. Maar het lijkt me toch een logisch gevolg dat de nieuwe kasten daadwerkelijk gebruikt gaan worden met betere technieken.

Vanuit de gemeente zouden we "snel internet" moeten krijgen dit en/of komend jaar. Slochteren krijgt voorrang.

Wat frustreert is dat er ergens iemand weet wat er gaat gebeuren en wanneer. Toen we hier kwamen wonen heb ik moeten vechten om adsl te krijgen. Nu zoveel jaar verder blijven we al tijden hangen op 17Mb. Overstappen naar Ziggo willen we niet.

Wie weet meer? De kast via robinflikkema: 9635AM 62 KVD

Er staat ook 60 bonded vdsl bij, maar via fours tack komen we theoretisch op 28 op ons adres, maar er is mij verteld dat het niet echt mogelijk was, wellicht nu wel?

Dank alvast!
icon

Beste antwoord door Ward_ 21 February 2019, 08:08

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 4
Badge +4
KPN doet veelal (niet) mee via rig fiber.
Hier lopen diverse glasvezels, voor het openbaar vervoer, om de digitale borden van info te voorzien.
Scholen zitten op een glasvezel, daar mogen burgers geen weet van hebben, waarom scholen daar niet meer aan mee doen.
Glasvezel is dus op het platteland echt goed aangelegd.

De windmolens krijgen alles, denk ook via KPN hoor.
Waarom mijn internet zo gaat, zo als die gaat?
Markt economie zeggen mensen, daar komen de zegeningen vandaan.
Ik vind het maar ...

Theo
Reputatie 3
Badge +1
Theo...

Het verbaast en frustreert mij ook. Nog geen 2 meter van onze voordeur ligt het glas onder de stoep. Mocht je echt willen, dan kan je voor zo'n €40.000 de boel laten aansluiten zakelijk, met een basis abonnementje van ca. €400 per maand. Glas van Ziggo... Zakelijk. Met 1 duffe dorpsschool waarschijnlijk als enige klant. Kennelijk is het niet noodzakelijk om grote inkomsten te halen uit de aanleg van glas, of zouden de kosten van het school abonnement de aanleg door het hele dorp al gedekt hebben?

Ondertussen heeft Ziggo het met het Cai netwerk makkelijk. Het staat vol met kasten en ook daar stonden flink wat karretjes deze maand. Maar ik wil geen kabel internet. Helaas.
Reputatie 4
Badge +3
Bonded moet je ook twee opgelaste dikaders voor hebben. Anders kan je dus maar de helft van de theoretische snelheid halen. Niet elke woning heeft dat.
Daarnaast blijven afstanden tot de kabelkast een rol spelen je weet ook niet de route in de grond naar je huis.
Vaak moet je na het ombouwen van de kast nog paar weken wachten voordat hij ook daadwerkelijk actief word.
Verder zeg je dat je een snelheid heb van 17, maar dat 28 mogelijk is. Daar zou ik kpn wel voor bellen, misschien kan er wat beter geoptimaliseerd worden.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi.

Geen idee qua dikaders, in ons huis kwamen wel ooit twee isdn lijnen aan. Zegt dat wat over de bedrading?

In fourstack staat niks over een geplande upgrade helaas. 20 zou maximaal moeten zijn en 28 bonded. Maar in de praktijk zou het niet werken omdat onze bekabeling "raar" aangelegd zou zijn... Met een kronkel?

EDIT: Deze knowhow uit een eerder bericht via Robin Flikkema.

Volgens XS4ALL. Met bonded zouden we dezelfde snelheid houden maar nog minder stabiel.
Reputatie 6
Badge +9
Wat geeft fourstack aan als mogelijke snelheid op jouw adres?

De beide kabelverdelers in jouw dorp zijn zo te zien nog niet actief gemaakt en dat gaat zo te zien ook nog niet gebeuren binnen nu en 2 maanden.
Wanneer dat wel gaat gebeuren weet de provider KPN, waar dit forum van is, ook niet.
Het is namelijk KPN NetwerkNL die verantwoordelijk is voor de kabels en straatkasten en de upgrades uitvoert.
Wat je kan doen is je inschrijven voor de nieuwsbrief van KPN NetwerkNL, dan krijg je een mail als er werkzaamheden plaats gaan vinden in jouw buurt.
Ook kan je af en toe checken op fourstack of er upgrades gepland staan.
Reputatie 3
Badge +1
Dank Dennis. Maar er zou toch enige relatie moeten zijn tussen het plaatsen van vernieuwde kasten en het actief maken ervan?

Dat dit wellicht niet de juiste community is klopt, maar er komen wel antwoorden wat ik wat aan heb! ;-)

Ik heb me ingeschreven, dank voor de tip.

Fourstack:

Reputatie 3
Badge +1
Ik weet nu weer waar ik al eerder ben vastgelopen en het weer had opgegeven: https://forum.kpn.com/internet-9/straatkast-snelheid-vs-beschikbare-snelheid-op-thuisadres-433394

Een heel stuk wijzer, maar bonded is het nooit geworden. Dexwerkzaamheden aan de kast wakkeren het vuurtje weer aan!
Reputatie 6
Badge +9
Het kan zijn dat de kasten zijn geplaatst als voorbereiding op een eventuele upgrade inderdaad.
Alleen moeten ze dan nog actief gemaakt worden (dan komt er apparatuur in te hangen e.d.).
Maar wanneer en of dat gaat gebeuren weet alleen KPN NetwerkNL.

Maar in jouw geval, je hebt bonding (2 paren) welke zijn aangesloten.
Een webcare medewerker zou een monteur kunnen aansturen om het bij jou thuis ook in orde te maken.
Dan zou je in ieder geval iets van 30Mbit moeten kunnen halen.
Hiervoor moet je even je klantnummer e.d. invullen in je forumprofiel, dan kan een webcare medewerker het even nakijken en eventueel wat in gang zetten.
Reputatie 3
Badge +1
Dank Dennis. Net geschat met een medewerker, maar ondanks dat bijna alles gelijk is aan kpn, zitten we toch bij provider xs4all. Aangezien daar geen goede community voor is word je hier veel wijzer. Ik ga xs4all nogmaals plagen.
Reputatie 7
Badge +28
Hiervoor moet je even je klantnummer e.d. invullen in je forumprofiel, dan kan een webcare medewerker het even nakijken en eventueel wat in gang zetten.

Voor KPN klanten wel ja ;)

Wel even een kleine tip, je kunt ook chatten met KPN NetwerkNL via KPN NetwerkNL Contact. Misschien dat zij wat meer los kunnen laten over de toekomstplannen.
Reputatie 3
Badge +1
Knp netwerk chat weet ook niet veel meer. Beste kans is de nieuwsbrief...

Ondertussen wel via mail met xs4all:

Bedankt voor uw bericht.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u over wilt gaan op bonded dsl. Ik help u graag verder.

Begrijpelijk dat u sneller internet wilt, ik heb daarom ook de bonding voor u aangevraagd. U krijgt op @xs4all.nl een bevestiging van deze bestelling. Na de bonding zou u zo'n 26mbits download moeten kunnen behalen, waar u nu 12mbits haalt. U heeft een Internet Basic abonnement, dus uw limiet staat op 20mbit. De overwaarde zullen wij, als extra service, gebruiken om de bandbreedte van de tv-ontvanger te leveren. Zo houdt u dus de volle 20mbit puur voor uw internetgebruik.

Dat laatste is toch aardig of niet?

Nu hopen dat het gaat werken in de praktijk. Zeker qua errors tussen modern en centrale.
Reputatie 7
Badge +10
Ik kan wel wat algemeen inzicht geven in het proces:
1) kast vervangen voor nieuwe grote kast
2) kast aansluiten op de glasvezel backbone van KPN
3) Stroom aansluiting laten maken inclusief meter door het electriciteitsbedrijf (dit kan vooral vaak lang duren).
4)Actieve apparatuur in de kast plaatsen en aansluiten op stroom en glasvezel
5) Software laden en testen
6) Kast activeren in de leverstraat (openstellen voor nieuwe orders).
7) KPN klanten proactief omzetten naar de apparatuur in de kast in plaats van die in de telefooncentrale. Klanten van andere providers mogen alleen in opdracht van die provider zelf.

Zo te lezen zijn ze hier bij stap 3 of is stap 3 net geweest. Er zijn dus nog wel wat stappen te nemen en ook die duren nog enkele maanden bij elkaar.
Reputatie 3
Badge +1
Dank Ward!

Van wat ik begreep van het bedrijf dat de kasten plaatst hebben ze alleen stap 1 afgerond. Maar ik heb ze wel aan de overkant van de kast tegelijkertijd bezig gezien met een grote buis (aan die zijde van de straat staat dewijkcentrale een eind verderop). Ik dacht blauw? Al zei iemand anders hier dat blauw niet van KPN is? Maar ik verdenk toch dat stap 2 ook gemaakt is. Yay...😁

Het rare vind ik wel dat Fourstack geen update aangeeft. Of gaat die pas tellen als ze aan stap 4 toe zijn?
Reputatie 3
Badge +1
Hmmm. Nu ik eens beter kijk bij vvdsl zie ik dat het in ons dorp puur om kabelverdelers gaat! 😱😱😱 Er is geen (actieve) straatkast... Alleen nieuwe kabelverdelers. 😢
Reputatie 7
Badge +10
Er staan twee niet-actieve kabelverdelers in jouw dorp. Eentje daarvan is nu vervangen en wordt wel degelijk actief gemaakt. Dat is degene waar je het adres al van noemde (9635AM 62). De tweede staat in of bij het woonzorgcentrum. Die wordt niet vervangen maar wordt wel direct gekoppeld aan de eerste waardoor ook de mensen op die kast voorzien kunnen worden van VVDSL.

Dus in antwoord op je vragen:
* Ja, Noordbroek krijgt wel degelijk een snelheidsupgrade maar de exacte planning kan ik je niet geven om de simpele reden dat deze nog heel vaak kan wijzigen.
* Fourstack geeft je op adresniveau de planning van de laatste stap (openstellen van de kast). Maar die krijg je pas te zien als dit binnen twee maanden valt. Dat is ingesteld omdat de langere termijn planning te vaak kan veranderen.
* Er is pas een actieve straatkast als deze is opengesteld voor levering. Tot dat moment zijn het passieve kabelverdelers. Vandaar dat je ze nu nog zo ziet op de site van VVDSL-Robin Flikkema. En omdat die site gebruik maakt van de gegevens op Fourstack zie je daar ook geen upgrade. De enige reden dat jij weet dat er een upgrade aankomt is omdat je hebt gezien dat de kast is vervangen.
* KPN buizen en kabels zijn juist wel altijd blauw. Men is dus al wel bezig geweest met het ingraven en aansluiten van de glasvezel-backbone op de nieuwe kast.


Wel alvast een aandachtspunt: De woningen aan de Zuiderstraat vanaf de telefooncentrale richting Noordbroek zelf zitten direct op de centrale aangesloten, zonder kabelverdeler. Die woningen merken dus niets van deze kastvervanging. Dat zijn bijna alle woningen aan de Zuiderstraat tot aan de kruising met de Havenstraat/Scheemderstraat. Maar als ik zo kijk kunnen die theoretisch nu al wel 60 tot 70 Mbit halen (met pairbonding).
Reputatie 3
Badge +1
Ward...

Heel erg bedankt voor de duidelijke informatie en de tijd die je erin gestoken hebt!

Helemaal duidelijk.

Nu maar weer wachten.
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag weer volop busjes(van een andere partij, maar actief qua glasvezel aanleg). Er stak weer een blauwe buis uit de stoep aan de overkant. Kast open... 👍🏼
Reputatie 3
Badge +1
Woot!!!

Reputatie 5
Badge +6
De datum die je nu krijgt is leuk maar houd er maar rekening mee dat het wellicht na de zomer wordt. In maart 2018 is die extra kast op 40 mtr van mijn huis geplaatst. Maar oktober/november hadden we pas de aansluiting op die kast met vele uitstel data.

Maar het komt en als het goed is volgt daarna nog een aanpassing naar vvdsl+ ....nog een keer dubbele snelheid
Reputatie 3
Badge +1
Even een update. Vandaag zou ik bonded adsl moeten krijgen. Volgens een mail van xs4all zou ik uiterlijk 5 dagen van te voren een mail krijgen van Guidion met daarin een link om een afspraak te maken.
De 11de maar eens gebeld, want er gebeurde niks. Ik kreeg redelijk snel contact maar het was wel vaag.
Er moest gezocht worden naar een monteur die zowel in de straatkast als thuis de boel in orde kon maken? Is dat zo uniek?
Ik zou daar de volgende dag of van de week over terug gebeld worden. Ik zag de bui al hangen en ja, niks meer.
Vandaag geprobeerd te bellen, maar na een kwartier in de wacht was ik er wel klaar mee. Misschien later vandaag nog eens bellen.
Reputatie 7
Badge +10
Even een update. Vandaag zou ik bonded adsl moeten krijgen. Volgens een mail van xs4all zou ik uiterlijk 5 dagen van te voren een mail krijgen van Guidion met daarin een link om een afspraak te maken.
De 11de maar eens gebeld, want er gebeurde niks. Ik kreeg redelijk snel contact maar het was wel vaag.
Er moest gezocht worden naar een monteur die zowel in de straatkast als thuis de boel in orde kon maken? Is dat zo uniek?
Ik zou daar de volgende dag of van de week over terug gebeld worden. Ik zag de bui al hangen en ja, niks meer.
Vandaag geprobeerd te bellen, maar na een kwartier in de wacht was ik er wel klaar mee. Misschien later vandaag nog eens bellen.


Dit heeft natuurlijk niet zoveel met KPN te maken maar alles met XS4All (en dat is nog altijd een apart onderdeel).
Maar ja: Bij Guidion is het niet zo logisch dat er veel monteurs zijn die in de straatkast jouw extra aderpaar mogen verbinden.
Er kan ook voor worden gekozen om dat deel bij de netbeheerder KPN te leggen en de Guidion monteur alleen in te plannen voor het werk in huis. Maar dat is hier blijkbaar niet gedaan..
Reputatie 3
Badge +1
Ik zeg niks over kpn. En ze zullen het bij Guidion wel druk hebben. Ik heb inmiddels een link gekregen en de afspraak staat voor volgende week. Moet ook niet te veel klagen, maar dit is een strijd van vele jaren om een betere verbinding te krijgen... 😉
Reputatie 3
Badge +1
Ik zal jullie de details van de weg hiernaartoe besparen maar na 4 Guidion afspraken sinds 15/3 heb ik sinds vandaag eindelijk bonded dsl!
En beter dan verwacht!
Met mijn 20/2 abo haal ik nu 30/4,5. 🤪

En dat is na jaren in de praktijk 15/1 wel lekker.

Teleurstellend is wel dat de geplande upgrade van fourstack is verdwenen, maar ik lees dat dat vaker het geval is.

Afwachten dan maar en blij zijn met deze kleine stap voorwaarts.

Bedankt voor alle hulp en adviezen en ik meld het terug mocht er weer beweging in komen.

Reageer