Vraag

Wie jokt er? Informatie over wie het glasvezelkastje monteert klopt niet.

  • 9 April 2021
  • 27 reacties
  • 5595 keer bekeken

Op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm
staat: “Er komt altijd een monteur van KPN NetwerkNL om je glasvezelaansluitpunt klaar te maken. De monteur sluit ook alvast het rode kabeltje en de stroomadapter aan.”

KPNNetwerk zegt dat dat niet waar is en wil in de slag met KPN om die onzin van de website verwijderd te krijgen. Maar de tekst staat er nog steeds.

 

Op https://www.kpn.com/service/pakket-installeren.htm staat een filmpje. de eerste vraag is “welke modem heb je?” en je kunt Experiabox V10 kiezen. Kennelijk is de Experiabox een modem. Klik je daarop, dan zegt hij “Wakker modem!’ en verschijnen installatie-instructies. In plaats van een rode kabel mag je ook een witte kabel met gele stekkers gebruiken, en misschien is elke gewone netwerkkabel wel goed. Maar ik snap niet hoe je die kabel in het glasvezelkastje krijgt

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Bij glasvezel komt er sowieso een monteur, en van wie die is maakt niet uit, als die de lijn maar werkend opleverd, zonder monteur gaat er helemaal niks werken, de lijn moet ook in de POP gepatcht worden door hem.

Instructie filmpje is voor de koper aansluiting, heb je weinig mee van doen, maar op koper werkt de Experia box, nu Box 12 bij nieuwe klanten, als modem/router, op een glasvezel aansluiting werkt die alleen als router en is de NT het modem die op glasvezel word aangesloten.

Nee hoor, het instructiefilmpje is voor allebei: koper (zo noemen ze de telefoonkabel tegenwoordig) en glasvezel. Volgens de glasvezelinstructie moet er een verbinding worden gemaakt tussen de Experia en het glasvezelkastje en verder niks. In het filmpje zie je aan het glasvezelkastje nog iets zitten wat op een voedingsaansluiting lijkt, maar daar wordt niks mee gedaan. Bij mij zit het glasvezelkastje in een donker hoekje, ik kan de aansluitingen niet zien.

Op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm
staat: “Er komt altijd een monteur van KPN NetwerkNL om je glasvezelaansluitpunt klaar te maken. De monteur sluit ook alvast het rode kabeltje en de stroomadapter aan.”

KPNNetwerk zegt dat dat niet waar is en wil in de slag met KPN om die onzin van de website verwijderd te krijgen. Maar de tekst staat er nog steeds.

 

 

 

Hier zijn al topics voorbij gekomen waar de monteurs van KPN netwerk NL de NT aansluiting op de FTU verzorgen. Dat moet toch ergens vandaan komen, lijkt mij. Bij een familielid was naast het afmonteren van het glasvezelaansluitpunt ook het GPon modem al gemonteerd zonder deze te patchen. De monteur van KPN provider vond het ook apart dat dat al gedaan was.

 

Het patchen van het GPon modem kan en mag alleen gedaan worden door een monteur van KPN ivm de kwetsbaarheid van de patchkabel.  Die kabel krijg je ook niet thuisgestuurd namelijk. Ik zou zeggen laat het aan de vakman over, of die nou van KPN NetwerkNL is of van KPN provider. :raised_back_of_hand::wink:

@Feikie  NB : Jouw Experiabox V10 kun je dus niet rechtstreeks aansluiten op het glasvezelaansluitpunt ( FTU). Daar hoort nog een kastje tussen de NT, welke verbinding maakt met de FTU. Vanaf de NT kun je dan naar je Experiabox met een Cat5E of Cat 6 UTP kabel, die mag rood zijn maar ook paars met stippen :wink:

. Ik zou zeggen laat het aan de vakman over, of die nou van KPN NetwerkNL is of van KPN provider. :raised_back_of_hand::wink:

 

 

 

Dat is makkelijk gezegd. De monteur van KPNNetwerk ging er vandoor nadat hij het glasvezelaansluitpunt gemonteerd had. En de monteur van KPN komt niet opdagen. Eergistermiddag had ik weer een afspraak en heb ik voor de zoveelste keer vergeefs gewacht.

Reputatie 7

Bij mij zit het glasvezelkastje in een donker hoekje, ik kan de aansluitingen niet zien.

Kan je hier eens een foto plaatsen van dat donkere hoekje?

Wat staat er dan voor waardoor je de aansluitingen niet kunt zien?

Reputatie 7
Badge +10

Wat ik mij afvraag is wat heb je besteld?

Betreft het een nieuwe aansluiting of stap je over vanaf DSL. Heb je via je MIjnKPN of telefonisch je abonnement aangepast en hier ook een bevestiging van gehad? Staat daar ook een opleverdatum in? 

Wat ik mij afvraag is wat heb je besteld?

Betreft het een nieuwe aansluiting of stap je over vanaf DSL. Heb je via je MIjnKPN of telefonisch je abonnement aangepast en hier ook een bevestiging van gehad? Staat daar ook een opleverdatum in? 


Die letters DSL (en ook ADSL) heb ik vaak gelezen maar ik weet niet wat ze betekenen. De huidige aansluiting is op de telefoonkabel van KPN. KPN heeft de naam van die kabel veranderd in Koper.

Ik heb al heel veel keren gevraagd om de aansluiting over te zetten,want KPN zegt op https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm (scroll naar onder en klik op Wat kost glasvezel?)  dat het niks kost en als iets gratis is, is een Hollander er als de kippen bij.

Er zijn al een aantal afspraken gemaakt (zes of zeven keer) en steeds werd de afspraak afgezegd of kwam de monteur zonder kennisgeving niet opdagen.

Reputatie 7

De huidige aansluiting is op de telefoonkabel van KPN.

Dat is dus DSL. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +17

Dag @Feikie! Welkom op ons Form. De Community denkt al een eind met je mee, zie ik. Top! Omdat je je gegevens al hebt ingevuld in je profiel, kon ik meteen even spieken. Ik lees dat mijn collega's allemaal vastliepen en tickets in hebben gediend om de overzetting naar glasvezel te regelen. Daarnaast zie ik -bij ons- geen enkele afspraak van een monteur. Afspraken met KPNNetwerk zien wij helaas niet. Omdat je nu al zo lang bezig bent, wil ik het graag goed voor je uitzoeken. 

Bij mij zit het glasvezelkastje in een donker hoekje, ik kan de aansluitingen niet zien.

Kan je hier eens een foto plaatsen van dat donkere hoekje?

Wat staat er dan voor waardoor je de aansluitingen niet kunt zien?

Daarom ben ook ik benieuwd wat er in dat donkere hoekje zit. Kun je een foto delen? Dan weet ik bij wie ik aan de bel moet trekken om je goed te kunnen helpen! :blush:

Hoor graag!

 Afspraken met KPNNetwerk zien wij helaas niet.

 

 

Dan moet er iets verkeerd zijn met de afsprakenprocedure. De klant denkt dat er een afspraak is gemaakt en KPN weet van niks. Hier is mijn verslag van minuut tot minuut.

10 nov, afspraak met monteur, waarschijnlijk van KPNNetwerk (maar ik had toen het verschil tussen KPN en KPNNetwerk nog niet in de gaten). Hij komt en belt aan. Ik doe open. Hij monteert een glasvezelaansluitpunt. Hoera! Morgen superinternet! De adrenaline spuit me de oren uit! Maar nee hoor, de monteer doet verder niets.

En vanaf dat moment zijn er heel wat telefoontjes gepleegd.

KPN laat me weten dat ik het beroemde rode kabeltje (dat ook paars met gele stippen mag zijn) op 18 december bij de KPN-winkel mag ophalen. Maar de KPN-winkel weet van niks.

Later in de week, KPN beloof actie omtrent oudjaar. Een datum wordt niet genoemd. Er gebeurt niets.

5 januari weer eens opgebeld. Lia zegt nu dat er administratief nog niks geregeld was en dat er 13 jan een monteur komt.

13 januari. Er komt geen monteur. Alessio legt uit ik dat Lia geprobeerd heeft me te bellen om de afspraak af te zeggen. Er kan namelijk geen aansluiting worden gemaakt omdat er een Digitenne-ontvanger is (die KPN me zelf geleverd heeft). Dat snapt Alessio ook niet. Even later belt Alessio me terug, het wordt 18 januari. Even later belt hij weer, het gaat niet door.

17 januari. Alessio maakt een afspraak voor 26 januari.

18 januari. Alessio belt me en zegt dat het niet doorgaat op 26 januari,

26 februari. Maar weer eens opgebeld. Er wordt een pakket beloofd. Er wordt doorverbonden. Na veel wachten: op 8 maart wordt er wat geregeld. Dan komt het rode kabeltje.   

8 maart. Er komt niets, geen monteur en geen kabeltje.

9 maart weer gebeld met provider KPN. Ik wordt  doorverbonden met KPNNetwerk. KPNNetwerk zegt dat ik op het verkeerde adres ben en bij de provider KPN moet zijn. En dan wordt er weer een afspraak gemaakt, 9 april.

Op 9 april komt er niemand.

Op 11 april weer gebeld. Er wordt een afspraak gemaakt voor 20 april met KPN. Die wordt prompt weer afgezegd, het wordt 14 mei met KPNNetwerk. En dan kan ik verwachten dat de rode kabel wordt opgestuurd.

Als je dit verslag leest, krijg je de indruk dat ze bij KPN heel erg onervaren zijn met het maken van glasvezelaansluitingen, ondanks de ronkende reclameteksten.

 

.

 

 

 

 

Reputatie 7

En wanneer komt nu eindelijk eens die foto van dat donkere hoekje?

Reputatie 7
Badge +24

U heeft nu gewoon verbinding via DSL/koper/telefoonlijn? Dat werkt goed?

Daar stond ineens een man voor de deur met een bos bloemen. Dat is leuk, maar wie is de afzender? Er zat geen kaartje bij. We zijn nieuwsgierig, dus belden we naar de leverancier, Fleurop. De afzender bleek KPN te zijn. Dankjewel, KPN!

Reputatie 7
Badge +17

@Feikie Het is lastig te begrijpen waarom iets lang duurt als niemand je voorziet van relevantie informatie. Ook ik maak me daar schuldig aan in mijn eerste bericht aan jou. Even ter verduidelijking: KPNNetwerk heeft de glasvezelverbinding nog niet opgeleverd aan ons. Er is op dit moment alleen bonded koper beschikbaar met en max. snelheid van 200d/64u mbps. Er is dus officieel geen glasvezel beschikbaar op jouw adres. Wij kunnen hierom geen glasvezelmonteur aansturen. KPNNetwerkNL moet eerst de glasvezelverbinding opleveren. Pas dan kunnen wij aan de slag. Waarom het opleveren zo lang duurt en de afspraken steeds verschoven worden door KPNNetwerkNL om dit te doen, weet ik niet. 

Kun je nog een foto delen?
Als dat niet lukt. Kun je uitleggen wat je ziet hangen? Wellicht dit:  

Lang verhaal kort: KPNNetwerkNL dient eerst glasvezel op te leveren, voordat wij (provider) iets kunnen betekenen. 

 

Kun je nog een foto delen?
Als dat niet lukt. Kun je uitleggen wat je ziet hangen? Wellicht dit:  

Lang verhaal kort: KPNNetwerkNL dient eerst glasvezel op te leveren, voordat wij (provider) iets kunnen betekenen. 

Dat is inderdaad de juiste foto. Ik kan ook wel een foto maken, maar die is dan minder van kwaliteit en toont hetzelfde Kastje tegen de Muur.

Dat opleveren is helemaal nieuw voor me. Wat bedoel je met opleveren? Betekent dat dat er door KPNNetwerk nog iets in mijn meterkast geklust moet worden? Waarom deed KPNNetwerk dat niet meteen? Of is het alleen een administratieve gereedmelding?

Reputatie 7
Badge +24

Opleveren is in dit geval dat KPN Netwerk  tegen KPN Provider moet zeggen dat de aansluiting klaar is. Dat hebben ze dus kennelijk nog niet gedaan. Mogelijk omdat KPN Netwerk nog niet klaar is met de centrale. Dat hokje waar de andere kant van die oranje kabel uit komt...

Reputatie 7
Badge +10

Bij jou binnen is door KPN Netwerk alles technisch opgeleverd en klaar. Wat echter nog moet gebeuren en de vertragende factor zou kunnen zijn is het aansluiten in de wijkkast.

Alles glasvezels vanuit de gehele buurt moeten daar aangesloten worden. Dit gebeurd meestal als er een groot deel van de wijk klaar is. Het is dus gewoon wachten tot KPN Netwerk hier mee klaar is en de vervolgverbinding naar de centrale/netwerk getest en in orde is.

Op dat moment krijgt de provider KPN een seintje dat de wijk/straat/huis klaar is voor installatie van het glasvezel abonnement. Dan zijn ook de adressen bekend in het KPN systeem en kunnen de abonnementen geactiveerd worden en de monteur van de provider KPN op pad worden gestuurd om het laatste stukje bij jou thuis in orde te maken.

 

Dit laatste stukje is het plaatsen van een zwart kastje over het huidige witte kastje heen en daaruit komt de “beruchte”rode kabel voor jouw modem.

 

Kortom, het is dus wachten op KPN NetwerkNL

Reputatie 7
Badge +24

Dit laatste stukje is het plaatsen van een zwart kastje over het huidige witte kastje heen en daaruit komt de “beruchte”rode kabel voor jouw modem.

Dit:

Of dit:

 

Dit laatste stukje is het plaatsen van een zwart kastje over het huidige witte kastje heen en daaruit komt de “beruchte”rode kabel voor jouw modem.

Dit:

Of dit:

 

Interessant! Jouw eerste plaatje is “een zwart kastje over het huidige witte kastje heen” en ik heb gehoord over de NT: “een grote kap ongeveer de grootte van een melkpak die over het glasvezelaansluitpunt geschoven wordt.” Dat is dan waarschijnlijk hetzelfde, hoewel mijn melkpakken groter zijn.  Jouw andere foto is dan waarschijnlijk ook een NT, die echter apart wordt opgesteld en met een veel te lang wit draadje wordt aangesloten.

Ik heb inmiddels geïnventariseerd dat er 13 verschillende apparaten nodig zijn, de voedingsapparaten niet meegeteld. Zo veel? Nou, ik vermoed dat er veel verschillende namen worden gebruikt voor dezelfde apparaten.

 

Reputatie 7
Badge +24

Met dat melkpak bedoelen ze deze waarschijnlijk:

Dit model word volgens mij momenteel niet gebruikt bij nieuwe installaties.

Reputatie 7
Badge +10


Deze hangt dus bij mij hier thuis ook. Glasvezel in een nieuwbouwproject. Het witte kastje is bij de bouw al geplaatst. Bij verhuizing abonnement heeft de monteur van KPN (provider) het zwarte kastje over de witte heen geschoven en de verbinding werkend opgeleverd inclusief de beruchte rode netwerkkabel

@Feikie  FTU = Fibre termination unit. Dit is wat er nu bij jouw in de meterkast (?) is geplaatst door een monteur van KPN NetwerkNL. 

NT = Network Termination Unit. Deze worden aangesloten op de FTU door een installatiemonteur van je provider ( bijv. KPN) en zorgen er voor dat je gebruik kunt maken van je abonnement.

En ja daar zijn verschillende uitvoeringen in, maar de basis blijft hetzelfde.

 

KPN - Kan Praktisch Niks

10 april, KPN maar weer eens gebeld om een monteur te laten komen. Dat kan, de afspraak wordt gemaakt en de monteur komt op 20 april.

Prompt rinkelt de telefoon weer. Sorry, het gaat niet door. Ik moet niet bij KPN zijn maar bij KPNNetwerk. Doorverbinden. De afspraak wordt gemaakt voor 14 mei, met KPNNetwerk dus. De rode kabel (die volgens de website van KPN door KPNNetwerk wordt aangesloten) zal worden opgestuurd. Hopelijk is die kabel er voor de monteur komt.

Op 14 april lees ik in het forum dat er nog moet worden opgeleverd en dat moet door KPNNetwerk worden gedaan. Opleveren, wat is dat? Dat is iets wat in het kastje op de hoek van de straat moet gebeuren.

Op 19 april schrijf KPNNetwerk dat het opleveren al in november gebeurd is.

Als KPN en KPNNetwerk elkaar deschuld geven, zal er wel niet veel gebeuren.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Feikie. Ik lees steeds even mee en blijf de verbinding controleren. Tot mijn verbazing lijkt KPNNetwerk de verbinding nu aan ons opgeleverd te hebben (yay!). Ik ga intern even navragen of er nu een monteur gepland kan worden. Ik wil je niet teveel hoop geven, want ik kan alleen aan de voorkant zien dat er nu wél een vinkje staat bij glas en helaas niet of het technisch daadwerkelijk beschikbaar is:see_no_evil: . Maar... Meestal betekent dit: ‘gereed, let's go!’ 

Ik ga mailen. Je hoort van me :hugging: