Wifi issues

  • 6 September 2019
  • 13 reacties
  • 112 keer bekeken

Sinds 1,5 week overgestapt naar KPN van Ziggo. Sindsdien veel wifi problemen. MacBook pro (2 jaar oud) staat 1,5 meter van router af en Wifi signaal valt continue weg. Baal ervan. Werk bij een cloud consultancy bedrijf en Wifi is essentieel. Als dit een bekend probleem is ga ik mij nu wel zorgen maken
\Wat kan ik het beste doen?

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Badge +19
Hoi @JurgenP Welk modem heb je?
Reputatie 7
Laat me raden, het eindigt op een a.
Badge +19
@wjb het is toch bizar dat daar nog steeds zoveel problemen mee zijn!
Reputatie 7
Eerst maar eens afwachten wat het antwoord van @JurgenP gaat worden. 😉
Eerst maar eens afwachten wat het antwoord van @JurgenP gaat worden. 😉

V10A...maandag komt de monteur weer. Wat zal ik tegen 😨hem zeggen?
Reputatie 7
Wat zal ik tegen 😨hem zeggen?
Dat hij de deur niet uitkomt voor dat hij die V10a omgeruild heeft voor een V10. 😎

Wat zal ik tegen 😨hem zeggen?Dat hij de deur niet uitkomt voor dat hij die V10a omgeruild heeft voor een V10. 😎


Monteur geweest. Deze heeft de V10A vervangen door een V10. Boven had ik al een Experia Wifi (bedraad) hangen, maar nu moest er bij de V10 modem een 2e Experia Wifi (bedraad) hangen.
Nu staat het Wifi signaal van de router uit.
Resultaat 1:
  • Boven: 200MB (Experia Wifi bedraad die was opgehangen icm V10A).
  • Beneden: 80 max (wifi). Zit nog geen 2 mtr bij V10 vandaan. Apparaat: MacBook Pro en Pixel 3 (android)
Actie monteur: Experia Wifi (bedraad) beneden (zojuist opgehangen) vervangen door ander Experia wifi (bedraad)

Resultaat 2:
  • Boven: 200MB (Experia Wifi bedraad die was opgehangen icm V10A).
  • Beneden: 100MB max (wifi). Zit nog geen 2 mtr bij V10 vandaan. Apparaat: MacBook Pro en Pixel 3 (android)
Monteur: "ik kom op mijn mobiel (gewoon een samsung van KPN) op 140MB speedtest, en deze hou ik aan. Maar het signaal moet vandaag wel beter worden". Ik wil minimaal 180MB hebben (20% verlies). Anders moet u nog maar even terugbellen.

Superraar! Boven wel 200MB, beneden gehalveerd. Komt dat door de Wifi versterker?

Wat nu?
  1. Experia Wifi beneden loskoppelen en zo houden, wifi V10 weer aanzetten? Volgens KPN gaat dat niet werken, V10 met nog maar 1 wifi versterker.
  2. Wifi versterkers (Mesh) aansluiten ipv bedraad? (door KPN natuurlijk)
  3. Zelf acces points kopen (niet mijn voorkeur)

Overigens had ik boven op de achterste kamer 40MB. Antwoord monteur: Tsja, boven de 20MB hoeven we niets te doen. Althans onbetaald.

Ik heb 200/200 glasvezel. Dan zou ik toch op nog geen 2 mtr gewoon 200MB moeten kunnen halen?
Reputatie 7
Zet de Experia WiFi beneden niet in de meterkast, maar in de woonkamer.
Bijvoorbeeld op de kabel van de televisie.
Weet je zeker dat jouw mobiele apparaten beneden geen verbinding hebben met de Experia WiFi die boven staat.
Wat is de veldsterkte (dBm) van de Experia WiFi's in gemeten in jouw woonkamer?
Gebruik hiervoor de app WiFi Analyzer op jouw Pixel 3. Meet zowel 2.4GHz als 5GHz.
Zet Experia WiFi boven eens uit. Wat meet je beneden nu als snelheid?
Zet de Experia WiFi beneden niet in de meterkast, maar in de woonkamer.
Bijvoorbeeld op de kabel van de televisie. -->done, aangesloten op acces point in woonkamer, Speedtest geeft 100MB
Weet je zeker dat jouw mobiele apparaten beneden geen verbinding hebben met de Experia WiFi die boven staat.--> Experia Wifi boven uitgezet. Speedtest beneden geeft 83MB
Wat is de veldsterkte (dBm) van de Experia WiFi's in gemeten in jouw woonkamer?--> 69 (5g) en 76 (2.4) dBmGebruik hiervoor de app WiFi Analyzer op jouw Pixel 3. Meet zowel 2.4GHz als 5GHz.
Zet Experia WiFi boven eens uit. Wat meet je beneden nu als snelheid?

--> loopt langzaam op van 50 naar 83 MB

Zucht....
Reputatie 7
Zou je ook eens een PC willen aansluiten op de kabel van de televisie en de snelheid meten.
Meet je dan ook maar 100Mbps?
Zo ja, dan heeft die kabel een breuk in één van de data aders waardoor hij geen 1Gbps meer aan kan maar nog maar 100Mbps.

Die veldsterkten van -69dBm en -76dBm zijn veel te laag. Ik neem aan dat die meting was toen je de Experia WiFi in de woonkamer al uit gezet had. Meet de veldsterkte met beide Experia WiFi's aan.
Zou je ook eens een PC willen aansluiten op de kabel van de televisie en de snelheid meten.
Meet je dan ook maar 100Mbps?

Zo ja, dan heeft die kabel een breuk in één van de data aders waardoor hij geen 1Gbps meer aan kan maar nog maar 100Mbps.Mijn Apple USB Ethernet Adapter is maar 100MB  Maar de gekoppelde Experia WIfi boven is gekoppeld aan deze UTP in de woonkamer (acces point) en de output is 200MB. Lijkt me geen breuk in de kabel dan?De Experia WIfi beneden in de woonkamer is nu ook aan dezelfde acces point gekoppeld en en de output is 100MB gemiddeld


Die veldsterkten van -69dBm en -76dBm zijn veel te laag. Ik neem aan dat die meting was toen je de Experia WiFi in de woonkamer al uit gezet had. Meet de veldsterkte met beide Experia WiFi's aan.

Op 1 meter van de experia wifi beneden: -45dBm, op 4 meter -70dBm
Speedtest android op 4 mtr: 199MB
Speedtest Macbook op 4 meter: gaat van 30MB naar 150MB weer naar 30. Lijkt wel alsof experia wifi niet overweg kan met Apple Macbook Pro (2017)....grrrr

tips?
Reputatie 7
Op 1 meter van de experia wifi beneden: -45dBm, op 4 meter -70dBm
Zit er dan soms een gewapend betonnen muur tussen of iets dergelijks.
Op 1 meter met zichtlijn naar Experia WiFi zou je -30 à -35dBm moeten kunnen meten.
Op 4 meter zouden waarden tussen -40dBm en -50dBm moeten kunnen.

Speedtest Macbook op 4 meter: gaat van 30MB naar 150MB weer naar 30.
Zet de Experia WiFi boven eens uit. Wat meet je dan met de Macbook?

Op 1 meter van de experia wifi beneden: -45dBm, op 4 meter -70dBmZit er dan soms een gewapend betonnen muur tussen of iets dergelijks.Nee, open ruimte, geen obstakelsOp 1 meter met zichtlijn naar Experia WiFi zou je -30 à -35dBm moeten kunnen meten.
Op 4 meter zouden waarden tussen -40dBm en -50dBm moeten kunnen.Was het maar zo
Speedtest Macbook op 4 meter: gaat van 30MB naar 150MB weer naar 30.Zet de Experia WiFi boven eens uit. Wat meet je dan met de Macbook?
  • De 1e keer - wifi vd Macbook even uit en aan gezet down: start met 100 en liep langzaam op naar 140
  • De 2e keer - down: kwam niet verder dan 15,8Mbps up 43,2
  • De 3e keer - down 16,1 en up 28,4mbps
  • De 4e keer 20 en 34,4
  • De 1e keer met mijn android 9 - pixel 3: down begon bij 100 liep terug naar 60 om daarna langzaam op te lopen naar 160, up 126
  • De 2e keer android: 18,4down en 332up??
  • De 3e keer android: down langzaam van 40 naar 195 mbps