Vraag

Wifi snelheid enorm instabiel

  • 4 October 2020
  • 47 reacties
  • 480 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

al geruime tijd kamp ik nog altijd met eenzelfde probleem, een enorm wisselende wifi snelheid.

 

Een nieuwe experiabox (v10) bleek niet de oplossing, nu Experia wifi punt geïnstalleerd, echter nog steeds het probleem.

Na installatie had ik een snelheid van 1 tot 10 mbps. Wifi tuner gedraaid, en top; 89 mbps, zowel naast de experia wifi als in een dode hoek in m'n l- kamer!

 

Echter na enige willekeurige tijd kakt die weer in naar tussen de 0,5 mbps en de 40 mbps…

Wederom wifi tuner, en warempel, weer ongeveer 89 mbps!

 

Helaas blijft dit herhalen, en blijft de snelheid dus nooit stabiel. Het lijkt nu dat steeds na de tuner te draaien alles in orde is voor heel even, maar hele dag door de tuner gebruiken lijkt me niet de manier.

 

Reset van alle apparatuur ook geprobeerd. Niets helpt blijvend!

Ook getest een meter of anderhalf rechtstreeks naast het wifi punt zodat stoorzenders en afstand overbrugging uitgesloten lijken, dit veranderd niets aan mijn probleem. De tuner draaien lijkt in 9 van de 10 gevallen weer even te helpen…

 

Binnenkomend isra punt is ook door monteur gecheckt, en snelheid binnenkomend is altijd rond de 100 mbps.

 

Kan iemand me een oplossing bieden of me de goede kant wijzen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

47 reacties

Badge +19

Interessant is om te weten wat er zoal aan de experiabox hangt. Is de wifi versterker bekabeld? Hoeveel wifi versterkers heb je? De witte vierkant, de kleine zwarte of de witte ronde? Gebruik je draadloze verbindingsets? Is bekabeld wel stabiel?

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor uw reactie. @ Joep:

 

Aan de experiabox hangt:

 

1 x naar devolo wandcontactdoos lan adapter

1 x naar Philips Hue bridge

1 x naar Experia Wifi ( Die is bedraad aangesloten dus)

 

Ik heb de kleine zwarte Experia Wifi. Hangt er nu 1 aan gezien deze centraal in de woonkamer staat, en ik steeds binnen 3 meter ervan ben zo.

Badge +19

Duidelijk!! De wifi van de v10 is als het goed is uit. Zoniet dan moet ie uit! Zou je willen testen zonder dat de Hue bridge is aan gesloten en zonder devolo en dan even kijken wat er gebeurt. Het liefst even alles van de v10 halen, de v10 een harde reset geven, de experia wifi een harde reset geven. Nadat je de v10 hebt gereset alleen de experia wifi aansluiten en een minuut of 10 wachten. Ik vrees namelijk dat de devolo problemen geeft.

Reputatie 1
Badge

Ik ben momenteel even niet thuis, maar zal vanavond precies uitvoeren wat u in uw post aangeeft en de bevindingen posten. 

 

Wifi van modem is inderdaad uit.

 

Harde reset is de box minuut of 10 van spanning halen (evenals de wifi box) ?

 

En dan eerst 't modem booten en daarna pas de experia wifi weer aansluiten?

 

Zonder de devolo zou ik kunnen wanneer de wifi sterk genoeg blijkt, als dat het probleem blijkt. De Hue bridge hoop ik te kunnen behouden.. 

Badge +19

Die Hue houden gaat wel lukken. Die werkt prima met de v10 weet ik uit ervaring :wink:

Reputatie 1
Badge

Zojuist exact uitgevoerd zoals voorgesteld. Enkel de experia wifi zit nu aangesloten en beide apparaten (eerstveven opgezocht) een fabrieks reset gegeven.

 

De wifi tuner ofzo uiteraard nog niet gebruikt. Puur alles afgekoppeld en volledig gereset. De eerste meting zojuist is nog niet waar we op hoopten;

 

Badge +19

Dat is wel een beetje jammer ja. Haal je bekabeld wel de juiste snelheid?

Reputatie 1
Badge

Bekabeld, getest op een imac zowat naast de experia wifi, haalde speedtest tussen de 75 en 90.

Het vreemde wat me verraste was dat net na dat moment ook zonder kabel, op wifi dezelfde mac ook rond de 80 - 90 haalde…

 

Na een reboot van telefoon en tablet haalde ook die grofweg steefs tussen de 75 en 85. Opgelost, ging ik net serieus denken, maar nu net voor ik deze post plaatste, nog 2 maal getest en haalde nu plots maar weer 35 en 25…

 

Het is me nog altijd een raadsel waar deze grote variatie hem toch in zit! Verder de devolo's etc. trouwens nog steeds afgekoppeld 

 

 

Reputatie 1
Badge

En nu, in plaats van de toffe 90,4 mbps meting, zojuist deze…

 

Badge +19

Het is mij ook een raadsel. De vraag blijft of je uitval ervaart met een bekabeld apparaat. heb je de kabel tussen het israpunt en het modem al gecontroleerd of vervangen? of heb je glasvezel?

Reputatie 1
Badge

Die kabel is enige tijd geleden ook omwille van dit vraagstuk vervangen, zonder resultaat overigens.

 

Tevens ook vreemd dat steeds na een reset, of voorheen wifi tuner ap draaien, de snelheid enige tijd hoog en stabiel lijkt, alvorens alles weer inzakt niet waar?

Badge +19

Heb je een Wi-Fi analyser op je mobiel staan? Zoniet wil je die dan een keer downloaden om te kijken wat de veldsterkte van jouw signaal is en ook niet onbelangrijk om te kijken of jouw signaal niet weggedrukt wordt door iets anders.

Reputatie 1
Badge

Nog niet, maar uiteraard wil ik die er op zetten, enige voorkeur voor welke? (Voor Android)

 

Badge +19

Nee hoor maak niet uit.

 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @RiiUnity :) 

 

Ik zie dat @Joep1965 je al goed op weg probeert te helpen en ik kijk ook graag eens met je mee. Zou je daarom je forumprofiel voor me in willen vullen en een seintje kunnen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik alvast je verbinding zelf (tot aan het modem) eens doormeten. Verder ben ik ook benieuwd wat voor snelheid je haalt wanneer je een bekabelde speedtest doet!

Reputatie 1
Badge

Ik heb zo'n apparaat geïnstalleerd, enkel heb ik daar niet heel veel kaas van gegeten merk ik… ik zie een grafiek, maar mijn kennis is daar niet voldoende voor te herkennen wat belangrijk is joep

 

Tevens heb ik mijn profiel zo ver ik zo uit m'n hoofd weet ook even aangevuld Jan z.

 

De laatste twee dagen haal ik, vreemd genoeg, bekabeld en draadloos snelheden tussen de 70 en 89 mbps. Ik wou dat dit altijd zo bleef...! Maar hoe dan ook, het moet toch tenminste ergens aan liggen dat dit zo varieert. In het verleden heb ik dit ook eens gehad, toen was de aansluiting isra-modem achteraf de boosdoener.

Reputatie 1
Badge

Excuus voor dubbel bericht, maar edit lukt niet meer.

 

Te snel geroepen, zojuist zat ik weer op een signaal heen en weer huppelend tussen de 8 en 12 mbps...

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt voor het invullen van je forumprofiel @RiiUnity :)

Ik ben meteen je verbinding tot aan de Experia Box eens door gaan meten en dat ziet er goed uit; er komt voldoende snelheid binnen (100 Mbit/s) en de lijn is ook stabiel. Je geeft aan dat je bekabeld 70-89 Mbit/s haalt; staat dan toevallig de interactieve tv of iets dergelijks ingeschakeld? Dit neemt namelijk ook een stuk bandbreedte in dus dat zou dit verschil kunnen verklaren. De snelheid van de Wi-Fi zal (jammer) genoeg altijd fluctueren omdat je hierin afhankelijk bent van je omgevingsfactoren. Op het moment dat veel mensen in je omgeving gebruik maken van Wi-Fi, heeft dat ook invloed op de snelheid. In Nederland kun je de Wi-Fi op 11 verschillende kanalen/frequenties instellen. Elk ander draadloos netwerk in je omgeving, maakt gebruik van een van deze 11 beschikbare kanalen. Des te drukker het is, hoe meer al die signalen in elkaars vaarwater gaan zitten en dat beïnvloedt dus ook de snelheid. Voor Wi-Fi hanteren we qua snelheid een ondergrens van 20 Mbit/s en daar zit je gelukkig boven!

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb op moment van testen verder niets actief, enkel 1 computer wanneer het een bekabelde test betreft, of 1 telefoon of tablet, wanneer we wifi testen.

Dat veel drukte in de lucht het signaal beïnvloed begrijp ik ook volledig, echter dat ik, bijvoorbeeld sinds ik de experia wifi gebruik, vaak rond de 89 mbps (binnen paar meter van de wifi) zit, en dit dan op een ander moment tussen de 8 en 12 heen en weer pingpongt,  en soms zelfs tussen de 0.4 en 1.6 (!) Vind ik dan persoonlijk wel echt een enorme drop…

 

Heeft dat niets te maken met kanaalwisselingen binnen de experia wifi, of het schakelen tussen 2.4 en 5 ghz, om maar weer iets nieuws aan te snijden? Of kan er nog iets anders te testen of kijken zijn...?

Reputatie 7
Badge +12

Jij bedankt voor de terugkoppeling @RiiUnity :)

Ik zie dat de Wi-Fi van je Experia Box v10 actief is en dit zou niet zo moeten zijn als je ook gebruik maakt van de Experia Wi-Fi; deze nemen het signaal van de Experia Box over en zorgen er voor dat het Wi-Fi signaal van de Experia Box wordt uitgeschakeld. Wat ik voor je kan doen, is gratis een Wi-Fi monteur voor je aansturen. Die kan op locatie meer zien en doen dan ik op afstand kan. Mocht je hier voor openstaan, dan hoor ik dat graag van je en maak ik meteen een afspraak!

Reputatie 1
Badge

Beste JanZ, toevallig ben ik in de buurt van 't modem net toen jou post binnenkwam. 'Wireless' is echter echt uit volgens het lampje op de experiabox…

Iets klopt daar dan ook niet als u iets anders uitleest lijkt me? Ps. Meteem weerveven speedtest gedraait, zit nu tussen 20 en 30. Gisteravond 0.5 tot 4, en overdag ook periodes met ongeveer 90 (voor zover ditvtelevamt is).

Reputatie 7
Badge +12

Helder, ook al geeft mijn systeem wat anders aan, dit is wel hoe het moet zijn (Wi-Fi uitgeschakeld op de Experia Box v10). Een verklaring voor die enorme verschillen in snelheid heb ik niet voor je. Tot aan het modem komt de snelheid binnen zoals het zou moeten dus het lijkt daarna ergens 'mis' te gaan. Daarom mijn voorstel om een Wi-Fi monteur langs te laten komen, uiteraard kosteloos. Zal ik een afspraak voor je inplannen?

Reputatie 1
Badge

Wederom bedankt voor uw reactie.

Gezien ik momenteel nog niet de situatie hier thuis heb zoals deze uiteindelijk zou moeten komen, ga ik proberen zonder langdradig te zien een korte situatieschets te geven;

 

ik heb in mijn woonkamer een korte kant, met voorraadkast en daarna keuken, aan de zijde waar eerst de meterkast met aansluitingen zit. En dan een lange kant, welke eindigd in een loze leiding welke ik zelf heb gelegd richting tv hoek met alle internet behoevende apparatuur. (In principe L-kamer, deze hoek zit achter de keuken).

 

momenteel heb ik de experia WiFi voor de voorraadkast staan, dus nog voor de keuken. Deze zit aangesloten op een utp kabel welke de vorige eigenaar van dit huis heeft getrokken van de meterkast naar de voorraadkast. Uiteindelijk kan ik dus niet verder naar de tv hoek vanaf hier.

ik moet bij de lange kant zien te komen, echter zijn de leidingen van de meterkast naar de woonkamer dichtgesmeerd als vloertje in de meterkast. 

 

De bedoeling is uiteindelijk deze leiding begaanbaar te maken zodat ik met een utp vanaf de experia in de meterkast naar de woonkamer kan, halverwege de lange kant een experia WiFi ga plaatsen, van daar door naar de loze leiding richting tv hoek, om daar een switch te plaatsen.

 

als ik dat alles stabiel krijg en houden kan (want met tussenpozen lijkt het nu ook stabiel soms) wil ik daar uiteindelijk ook tv van KPN nemen i.p.v. ziggo zoals nu.

 

enige wat ik niet zelf heb aangelegd is de oude kabel die te kast binnenkomt. Dit is momenteel dus ook de enige weg van de MK naar woonkamer. Helaas heeft de vorige bewoner de leidingen aan de lange kant nu voorlopig onbegaanbaar gemaakt, maar gezien al het geprobeerde en geteste...

zou de oude kabel niet de bottle neck kunnen zijn die ik nu gebruik? Of is dit er mogelijk?

 

dit wil ik in elk geval uitsluiten alvorens hulp troepen aan te spreken in de vorm van monteurs. Gebruik maken daarvan doe ik dan liever als echt allerlaatste redmiddel, of tenminste als alles kan staan zoals mijn uiteindelijke doel is.

ik geef niet te snel op...!

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @RiiUnity en bedankt voor je terugkoppeling! Dat je niet snel opgeeft, kan ik wel waarderen. De aanhouder wint, dat idee :) Ik denk alleen niet dat de oude kabel hier de bottleneck is; er komt voldoende snelheid binnen op de Experia Box (100 Mbit/s) dus de aansluiting am sich is dik in orde. Precies wat de monteur (die je in je eerste post noemt) ook heeft geconstateerd. Ik durf in deze situatie alleen niet te zeggen waar die enorme verschillen in snelheid vandaan komen, vandaar mijn voorstel om de gratis Wi-Fi monteur langs te laten komen; die kan op locatie meer zien en doen dan dat ik vanaf hier kan.

Reputatie 1
Badge

...het betreft de oude kabel tussen experiabox en experia wifi in de woonkamer he JanZ, die ik verdenk. Niet de kabel naar de experiabox, want deze is inderdaad nieuw (en zo blijkt gelukkig in orde)!

 

Is het wellicht een idee om op de plaats waar nu de experia wifi staat deze tijdelijk te vervangen voor een laptop welke ik met diezelfde kabel dan dus bedraad aan kan sluiten, en een tijdje monitor of de snelheid daar dus bekabeld wel stabiel blijft? Dan weet ik of de snelheid wel of niet stabiel aankomt op de plek waar de experia wifi nu aangesloten is...

Of kan een kabel slechts wel of niet, en niet 'instabiel' kwa data overdacht werken?