Vraag

wifi traag?

  • 28 December 2020
  • 14 reacties
  • 125 keer bekeken

Ik heb een Experiabox 9. Tijdens whatsapp videobellen merk ik dat de verbinding bijzonder slecht is: het beeld is vertraagd en het geluid bijzonder slecht. Gesprekken zijn derhalve niet te voeren. Heb de wifiverbeteringscheck doorlopen maar dit helpt ook niet. Heb de snelheid ook maar eens gemeten. Maximaal 30 mb/s (in de huiskamer, een paar meter verwijderd van de experiabox). Ik vraag me af of dit (te) weinig is.  

 

Gr.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @hansepanse, welkom op het forum.

Of 30 mb/s snel is hang af van de maximale internetsnelheid op jouw adres en welk abonnement jij hebt. 30 mb/s zou wel meer dan genoeg moeten zijn om via Whatsapp ongestoord te moeten kunnen videobellen. Als je twijfelt over de kwaliteit van de Wifi kun je altijd de Wifi Manager doorlopen. 

Bedankt voor uw antwoord. Mijn abonnement heeft als max 100mb/s. Inmiddels chatcontact gehad met KPN en de wifimanager gebruikt. Inmiddels is de wifi opgeschroefd naar ongeveer 36mb/s. Ik vind het nog steeds wel mager.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @hansepanse,

De maximale snelheid van jouw wifi hangt ook af van wat er maximaal bekabeld geleverd kan worden. Als jij jouw adres op deze pagina invult kun jij zien wat wij maximaal op jouw adres kunnen leveren. 

Hallo, 

Vergeten te melden dat ik een glasvezel aansluiting heb.

 

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +13

@hansepanse

Duidelijk! Dan zou dat geen belemmering moeten opleveren. Wat voor abonnement heb jij? Sommige abonnementen gaan maar tot 50 m/bit bekabeld en dan is 30 m/bit wifi vrij normaal. 

Beste Hanna,

Ik had dat reeds eerder vermeld. Ik heb een 100mb/s abonnement.

 

Groet,

Badge +19

Ik zie nog nergens staan wat de snelheid is als je bekabeld meet. Voor Wi-Fi is alles boven de 20 goed. Daar kan je alles mee zonder haperingen of uitval. Dus gaat het ergens mis is je netwerk waarschijnlijk.

Precies, kijk hier maar eens voor een indruk over wat toepassingen gebruiken.

Video bellen staat daar (nog?) niet bij maar vergelijk het maar met een gewone video stream.

https://blog.xs4all.nl/welke-internetsnelheid-is-echt-nodig/

Bedankt voor jullie antwoorden. De snelheid bekabeld is ongeveer 95mb/s. Ik heb geen versterkers. Videobellen gaat haperend en het geluid is ronduit slecht, en dat terwijl ik toch dichtbij het modem sta.

 

Hallo @hansepanse , als je bekabeld video belt, gaat het dan ook niet goed?

 

Hoi JanD,

Heb dit, eerlijk gezegd, nog nooit geprobeerd. 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @hansepanse,

Jij hebt al een tijdje niet meer gereageerd. Is het inmiddels opgelost? 

Hoi,

De situatie is nog hetzelfde. Wifi ongeveer 37 mb/s. Bij beeldbellen ( Whatsapp) is beeld behoorlijk vertraagd, flakkert en is blurry. Het geluid hapert en loopt veelal niet synchroon met het beeld. Het verschilt nog wel met wie ik beeldbel. Soms is het wat beter, maar meestal is het eigenlijk niet te doen.

 

Vr. gr.  

Hallo @hansepanse , dan ligt de oorzaak ergens anders, 37Mbit/s-verbinding is meer dan ruim voldoende voor beeldbellen.