Vraag

WiFi valt weg

  • 29 September 2020
  • 17 reacties
  • 237 keer bekeken

Reputatie 1
  • Deelnemer
  • 9 reacties

Beste KPN,

Mijn WiFi valt dagelijks meerdere keren weg in mijn werkkamer. Ook is de snelheid laag, de snelheid op de beste plek is 10Mbps. Dit probleem speelt al sinds langere tijd. Wij hebben een Experia V10 modem en geen wifi versterkers. Wij wonen in het buitengebied.

 Ik probeer vanaf vanochtend 11 uur een oplossing te vinden met WifiManager van KPN, na meerdere mislukte pogingen (omdat mijn wifi signaal wegviel), is het me nu wel gelukt om de test 2x te doorlopen, met als resultaat dat KPN ons gratis een wifimonteur wilt sturen. 

Helaas kreeg ik een foutmelding te zien in het scherm voor het maken van een afspraak. Ik heb toen het hele proces nog een keer doorlopen, maar wéér kreeg ik een foutmelding. Graag zou ik worden gebeld om dit te regelen.

Groeten, 

JFW


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @JFW en welkom hier op het KPN forum :)

 

Leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden maar zuur dat je op het moment zoveel problemen hebt met je Wi-Fi. Goed dat je aan de slag bent gegaan met de Wi-Fi Manager alleen jammer dat dit nog niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Voor telefonisch contact moet ik je vragen te bellen met het gratis nummer 0800 0402 (en spreek dan in dat je graag wil worden doorverbonden met een medewerker). Maar ik kan je ook via deze weg verder proberen te helpen, maar net wat jouw voorkeur hierin heeft. Nu geef je aan dat je (nog) geen gebruik maakt van Wi-Fi versterkers en ik denk dat juist dat wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Via de KPN Wi-Fi Manager kun je namelijk ook in aanmerking komen voor gratis KPN Experia Wi-Fi. Dit zijn versterkers die je bekabeld aan dient te sluiten op je Experia Box en dit zorgt in de regel voor de nodige verbetering. Deze oplossing zou moeten worden aangeboden nadat je de Wi-Fi Manager 2 maal hebt doorlopen en deze vervolgens een snelheid meet die onder de 20 Mbit/s ligt. Mocht deze optie uiteindelijk helemaal niet worden aangeboden dan kijk ik graag eens met je mee. Zou je in dat geval je forumprofiel voor me in kunnen vullen?

Reputatie 1

Beste @JanZ_ 

 

Bedankt voor het antwoord. Ik heb mijn forumprofiel zo volledig mogelijk ingevuld. Hopelijk kunt u/je mij helpen.

Ik heb daarnet (dinsdag 10:02 uur) nog eens de WiFi Manager gedaan. Vorige week heb ik het op mijn telefoon geprobeerd op de slechtste plek in huis (de werkkamer), maar toen duurde het 3,5 uur voordat ik 2x de WiFi Manager kon doorlopen, omdat het signaal telkens wegviel.

Daarom heb ik zojuist de WiFi Manager gedaan op de pc in de woonkamer (zo goed als naast de modem). De eerste meting gaf een snelheid van 16Mbit/s. Toen heeft de manager het signaal ‘verbeterd’ en haalde ik bij de tweede meting een snelheid van 13Mbit/s. Toen kreeg ik weer het scherm te zien waarop ik een gratis monteur kon aanvragen. Als je dan klikt op afspraak maken, kreeg ik weer een foutmelding. Ik kreeg geen WiFi versterkers aangeboden. Wel moest ik invullen of ik daar al gebruikt van maakte, toen heb ik op ‘Nee’ geklikt. Dus via de WiFi Manager kom ik er echt niet uit.

En zoals eerder is de snelheid nog zozeer het probleem niet. Het vervelendst is dat mijn signaal in de werkkamer telkens wegvalt.

Graag zou ik zoals u/je aangeeft de Experia WiFi versterkers willen uitproberen. Dat lijkt me door de corona ook fijner om eerst uit te proberen dan een monteur, want ik behoor tot 1 van de risicogroepen. Ik ben redelijk handig, dus ik hoop dat ik ze zelf kan aansluiten. Mocht het niet lukken, misschien kan er dan toch een monteur komen kijken, maar misschien zijn de WiFi versterkers al genoeg. In de kamer naast de werkkamer (de bijkeuken) heb ik namelijk wel genoeg bereik, hij lijkt net de laatste meters niet te halen.

Vriendelijke groet,

JFW

 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @JFW en bedankt voor je terugkoppeling :) Ik snap helemaal wat je zegt en heb daarom een setje KPN Experia Wi-Fi voor je aangevraagd. Deze zal door de koerier worden bezorgd, waarschijnlijk morgen al. Je ontvangt hiervan nog een sms ter bevestiging. Laat je me weten of deze apparatuur voor de gewenste verbetering heeft gezorgd? Ik hoor het in ieder geval graag!

Reputatie 1

Beste @JanZ_ 

Bedankt voor de snelle hulp. Ik heb inderdaad al een sms'je gekregen. Ik wacht nu het pakket af & ga ermee aan de slag. Ik hoop dat het hiermee gaat lukken. :thumbsup: Ik zal het laten weten.

Groeten

JFW

Reputatie 7
Badge +12

Top! Ik zie je bevindingen heel graag tegemoet en voor nu nog een hele fijne dag toegewenst :)

Reputatie 1

Beste @JanZ_ 

 

Gisteren heb ik de Experia WiFi versterkers aangesloten. De eerste (in de meterkast direct in de V10 modem) verliep probleemloos. Bij de tweede was het zoeken naar het beste bekabelde punt in huis waarbij ik in de werkkamer het beste signaal zou krijgen.

De eerste optie was in de ruimte boven de garage, maar daarbij had ik in mijn werkkamer nog steeds maar 1-2 streepjes signaal.

De tweede optie was in de woonkamer; ook daar geen denderend signaal naar mijn werkkamer.

De derde optie was aan de voorkant van het huis boven; daar bleek de kabel die al in de muur lag niet te werken, bovendien was deze plek het meest ver verwijderd van mijn werkkamer.

De vierde optie (na wat denkwerk): via de aansluiting in de ruimte boven de garage een kabel zo ver mogelijk naar de achterkant van het huis leggen, zodat het kastje ongeveer parallel zou komen aan mijn werkkamer; dat werkte! Maar ik was niet zo blij met al die kabels.

Toen bedacht ik optie nummer 5: er loopt namelijk wel 'soort van’ een (cat6)kabel naar mijn werkkamer, maar die start niet in de meterkast/modem, die start vanuit het tv kastje in de woonkamer en gaat helemaal buitenom het huis naar mijn werkkamer.

Dus het eerste stukje verbinding zou dan via de bestaande Digitale Verbindings Set naar de tv-ontvanger moeten. Kan lastig zijn, want DVS is al niet ideaal, maar omdat wij geen problemen met de tv verbinding ondervinden besloot ik dus te proberen de Experia Wifi aan te sluiten via DVS, een switch, de Cat6 kabel naar de werkkamer.

Die switch had ik al een tijdje geleden in het tv-kastje geplaatst om zo bekabeld in mijn werkkamer de pc te kunnen gebruiken. Dat werkte wel met die pc, al ging het langzaam. Maar de switch had ik recentelijk weggehaald. Ik wilde hem er dus ‘even’ tussen zetten. Heláás pindakaas, daar ging het mis!

De inkomende kabel deed ik namelijk in poort 5 in plaats van poort 1 en toen vloog de tv eruit! En  later ook de Experia Box, alles! De boel was ook niet meer benaderbaar. Dus toen was ik wel even erg hopeloos, want ik was al een tijdje bezig. Alle kabels erin en eruit, geen resultaat. Balen!

Toen heb ik uiteindelijk een harde reset op de Experia Box gedaan (met paperclip) en toen kreeg ik gelukkig weer een netwerk-signaal. Toen kon ik alles (4G modem, tv, Experia WiFi's) netjes stapje voor stapje terug installeren. Dit keer ook met de switch ertussen. Gelukkig is het toen gelukt. En ik heb de tweede Experia WiFi nu in mijn werkkamer staan en heb ik nu ook daar stabiel internet :)

Dus deel 1 van de missie is geslaagd. Er is nu een stabiele WiFi en ik kan daardoor veel beter doorwerken (en de MB's van mijn mobiel abonnement sparen).

 

Over deel 2 van de missie heb ik nog wel vragen. De snelheid is nu ‘iets' verbeterd en ligt bij alle speedtests zo rond de 15Mb/s (download, upload echt héél traag, max 2-3 Mb/s). Wij zijn er allang blij mee, want de WiFi klapt er niet meer om de haverklap uit.

Maar kan die snelheid nog worden verbeterd? De maximale snelheid zou rond de 40 Mb/s moeten liggen volgens KPN. Maar zelfs met de pc bekabeld direct aan de V10 modem haal ik dat niet. De allereerste keer dat ik de Experia WiFi aansloot, haalde ik ineens wel 30Mb/s, maar daarna helemaal niet meer. Hoe zou dat kunnen?

Voor de grap heb ik de Sagecom 4G modem eraf gehaald. En de snelheid mét en zonder 4G modem getest. En die lag dus even hoog. De 4G modem lijkt dus helemaal niks te doen (wel branden alle lampjes goed en ook na een reset verandert er niks).

Zijn er nog dingen die ik kan doen om de snelheid te verbeteren?

Via de WiFi Manager kan ik nu wel een gratis monteur aanvragen (als ik in het keuzemenu nu aangeef wél WiFi versterkers te hebben, dan krijg ik daarna géén foutmelding en kan ik een afspraak maken), maar ik ben door het toenemende aantal corona-besmettingen nu daar toch wel een beetje bang voor (omdat ik tot 1 van de risicogroepen hoor).

Ik zou eerst nog een keer willen kijken of ik zelf iets kan doen, of dat jullie bijvoorbeeld op afstand eens kunnen kijken naar mijn snelheid (en 4G modem). Evt daarna kan ik de gratis monteur overwegen. Kunnen jullie me dus nog verder helpen om mijn WiFi snelheid te verbeteren?

 

Bedankt en groeten JFW

Badge +19

.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @JFW en excuses voor de late reactie!

 

Als je tot 1 van de risicogroepen hoort dan kan ik me goed voorstellen dat je niet meteen op een monteur zit te wachten dus goed dat je dit aankaart. Wat is op dit moment de stand van zaken? Heb je inmiddels weer verbinding met het 4G modem of zijn hier nog steeds problemen mee? Het lijkt erop dat we ons daarop moeten focussen; branden de lampjes nog steeds goed? Ik kan de verbinding tot aan de Experia Box doormeten en zie dat daar 19 Mbit/s binnenkomt. Met een goed werkend 4G modem zou dat meer moeten zijn alleen kan ik die op afstand niet uitlezen. Zou je nog een bekabelde speedtest voor me willen uitvoeren?

Reputatie 1

Beste @JanZ_ 

Bedankt voor je reactie. De lampjes op de 4G modem branden allen blauw. Alleen heb ik 2 van de 3 streepjes bereik. En niet 3 van de 3.

Ik heb zojuist een bekabelde speedtest gedaan met mijn pc direct in de V10 modem. De downloadsnelheid was 16Mbps en de uploadsnelheid 2,3 Mbps.

Naar mijn idee werkt de 4G modem niet, in zoverre dat hij niet van invloed is op onze internetsnelheid. De lampjes branden wel, maar ons internet is nooit sneller geweest dan dit. Vanaf het begin al niet. Ik heb wel even gecheckt en er zit wel een Sim in de 4G modem.

Groetjes JFW

Reputatie 1

p.s. @JanZ_  ik ben vorige week ook al op de vliering gekropen boven om te kijken of dat een betere plek zou zijn voor de 4G modem, maar dat was niet zo. Hij staat nu bovenop een kast vlakbij het raam en dat is echt de beste plek in huis. (Ons internet is de eerste keer geïnstalleerd door één van jullie monteurs en volgens hem was dat ook de beste plek.) Groeten JFW

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @JFW en excuses voor de late reactie. Ik ben voor je bezig en kom zo snel mogelijk weer bij je terug. Er lijkt iets niet goed te gaan met Sneller Internet Buitengebied en ik heb hier contact over met een achterliggende afdeling wat er precies moet gebeuren. In ieder geval bedankt voor je geduld en zodra ik terugkoppeling heb gekregen, kom ik meteen bij je terug!

Reputatie 1

Beste @JanZ_ 

 

Is er inmiddels al wat meer bekend?

 

Groeten JW

Reputatie 7
Badge +30

Excuses voor de late reactie, @JFW! Ik zal er nog eens achteraan en hou je op de hoogte!

Reputatie 7
Badge +30

Ik zou graag eens willen proberen om jouw Experia Box om te ruilen. We krijgen toch het idee dat daar iets mee aan de hand is, waardoor het 4G modem z'n werk niet kan doen. Ik kan de Experia Box met een koerier naar jou toe laten komen, dit kost eenmalig 10 euro. Normaliter gaat het naar een PostNL punt bij jou in de buurt, wat gratis is, maar ik kan me voorstellen dat je hier niet speciaal voor de deur uit wilt. Wil je laten weten wat je wilt? En of je dan een voorkeur hebt voor wanneer de koerier langs komt, als je daarvoor kiest?

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, kan ik nog iets voor je betekenen @JFW?

Reputatie 1

Beste @Marcia_ 

 

Bedankt voor je hulp. Je één-na-laatste bericht had ik gemist. En van die van vorige week had ik nog even geen tijd gehad om te reageren. Ik zou graag de nieuwe Experia Box willen uitproberen. Hopelijk lukt het daarmee. Mijn vriend kan hem ophalen bij het PostNL punt, dus dat is geen probleem. Fijn als je hem op kunt sturen.

 

Groeten, JFW

Reputatie 7
Badge +30

Geen probleem! Ik stuur je een privébericht met alle informatie over het omruilen. Laat je t.z.t. nog even weten hoe het ervoor staat?