Vraag

win 10 wifi issue, wel WPA geen WPA2

  • 11 February 2020
  • 13 reacties
  • 260 keer bekeken

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Win10 laptop, al mijn devices (ipads, macbook, iPhones en Android telefoons) kunnen zonder problemen verbinden met het Wifi netwerk maar alleen de Win10 laptop weigert.

Tot maand of 2 geleden nergens last mee gehad maar nu dus wel, heel af en toe kan ik opeens wel verbinden maar meestal ben in genoodzaakt om mijn telefoon als Hotspot in te stellen. Bedraad kan ik trouwens wel verbinding maken.

Ik heb ook geprobeerd via de servicetools het 5Ghz netwerk een andere naam te geven, maar dat netwerk wordt op geen van mijn devices getoond.

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @Pduits , wat bij een W10-pc nog wel eens wil helpen de tab ‘netwerk opnieuw instellen’ gebruiken bij de netwerkinstellingen pagina.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Pduits, welkom op het forum! In de nieuwe situatie kan je 2,4ghz en 5ghz niet meer scheiden maar moet dit ook geen probleem meer zijn. Heb je al gebruikt gemaakt van de wifimanager of de KPN Thuis app. Heb je daarnaast de stappen die @JanD  noemde al eens geprobeerd?

Ik ben er al achter wat het is. Vreemd genoeg kan mijn laptop met de laatste Windows updates niet langer verbinden met mijn kpn WiFi netwerk als deze op Wpa2 staat.

zodra ik in de router instellingen wpa selecteer kan ik wel verbinden? Heel vreemd, en in verband met veilig niet wenselijk. Maar zodra ik wpa2 weer selecteer is verbinden onmogelijk?!

Reputatie 7
Badge +24

Heel vaag. Welke Experiabox heeft u? Zijn er versterkers of andere accespoints aanwezig? Welk foutmelding ziet u precies? Of is er geen foutmelding? 

Wij hebben 2 jaar geleden de V10 gekregen en er is in huis, op iedere verdieping 1 bedraad aangesloten WiFi versterker (de witte versie).

De enige melding welke ik krijg als ik Wpa2 aanzet is “er kan geen verbinding gemaakt worden met dit netwerk”. Heb al aantal maal het netwerk verwijderd en opnieuw geprobeerd te verbinden maar dat werkt niet.

Pas als ik WPA selecteer en daarna opnieuw probeer te verbinden lukt het wel.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is wel heel merkwaardig inderdaad!  Iedere computer zou wel moeten kunnen werken met WPA2. Zou je het eens kunnen testen met je wifiversterkers uitgeschakeld? Ik ben wel benieuwd of het probleem dan het zelfde blijft. Als het wel werkt zonder je wifiversterkers is het aan te raden deze opnieuw in te stellen.

Reputatie 7
Badge +24

Is Windows volledig up-to-date? 

@Thomas wifi versterker uitgeschakeld en helaas nog steeds alleen verbinding mogelijk via WPA.

 

@Nick83 windows is up-to-date en alle software ook

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je toelichting @Pduits, ik vermoed dat de oorzaak toch iets in je computer is. Dit kan iets van een driver issue zijn of een hardware issue. Zou je hierover eens met ons willen bellen op 0800-0402? Mijn collega's daar kunnen eventueel even met je meekijken op afstand om het een en ander uit te sluiten!.

@Pduits  Wat is merk en/of type van de wifi module in die laptop en hoe oud is die?

Heb je wellicht een simple losse USB wifistick van een paar euro of zo waarmee je e.v.t. als test wel verbinding kan maken?

Reputatie 7
Badge +20

@Pduits  we hebben al een tijd niets van je gehoord. Is het inmiddels gelukt?

Ik heb het opgegeven. Zolang ik deze ‘oude’ laptop heb laat ik de instellingen voor Wifi staan. Als ik hem vervang zet ik de instellingen weer om.

dacht er nog aan om een gast netwerk aan te maken met de ‘onveilige’ instellingen maar of dat gaat werken...

Reputatie 7
Badge +20

Dat is natuurlijk ook een optie en misschien het proberen waard! Ik zie geen reden waarom dit niet zou werken. Het is dan wel aan te raden deze een eigen SSID te geven zodat je andere apparaten niet in de war raken.