Beantwoord

Zit er asbest in Oude PTT-kasten

  • 22 March 2022
  • 4 reacties
  • 158 keer bekeken

Goedenavond,

Ik heb een vraag.

In de brandgang bij ons in de straat, en op veel meer plekken in de wijk (Ridderkerk-West), staan antieke PTT-kasten. De wijk is gebouwd in 1961. De bovenkanten van deze kasten zijn gemaakt van metaal, met in het midden een hangslotje. De onderkanten zijn van onbekend wit, (afbrokkelend) materiaal.

Ik zag dat er kleine 'hapjes' uit de onderkanten weg zijn. Aangezien ik deze PTT-kasten elders in het land met metalen kappen heb gezien, begin ik mij ernstig af te vragen of de onderkanten van de kasten niet van asbest zijn. En of deze - gezien de metalen kappen elders in het land - al niet vervangen hadden moeten zijn door metalen kappen.

Kan iemand mij misschien van het antwoord voorzien of deze kasten inderdaad van asbest zijn gemaakt, of dat het een ander materiaal betreft? Al is het maar om mijn nieuwsgierigheid weg te nemen.

Alvast bedankt 😁

Groetjes,

Jo Ey

icon

Beste antwoord door RBxx 22 March 2022, 20:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Je bedoeld onderstaande kast, als ik op je beschrijving afga, ik zie er foto’s van dat ze van beton zijn, maar sommigen lijken mij asbest verdacht, die zijn een beetje bobbelig, je kan pas echt van asbest spreken als je het laat onderzoeken.

Deze lijkt beton.

Deze lijkt asbest verdacht.

 

Bedankt voor je reactie Doornekamp33. Het gaat om de kast op de tweede foto. Daar zijn ontelbaar veel van te vinden in mijn wijk, met precies dezelfde onderkant, maar veel groter dan op deze foto.

Ik ben dan wel benieuwd of KPN actie gaat ondernemen om het eventuele asbest landelijk te saneren/vervangen. Zoiets moet je anno 2022 niet open en bloot in een woonwijk willen hebben, en zeker niet wanneer het asbest in de loop der jaren kan zijn beschadigd door invloeden van buitenaf. Asbestvezels kunnen dodelijk zijn.

Misschien kan een moderator van KPN duidelijkheid verschaffen in eventuele saneringsplannen, als die er zouden zijn.

De kasten vallen onder netwerk, dus zul je tot hun moeten wenden.

Daarbij ik denk niet dat ze van asbest zijn, waarom niet, er mag al heel lang geen asbest meer op straatnivo aanwezig zijn open en bloot, alleen afgeschermt of op hoogte.

Kleine voetnoot, asbest kan idd gevaarlijk zijn, alleen is niet alle asbest schadelijk, je kan ze alleen niet van elkaar onderscheiden, daarbij moet je aardig wat vezels in ademen van de schadelijke variant en 30 jaar wachten om te zien of het echt voor jou schadelijk is geworden.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Jo Ey , dat is een oude PTT-kast (Stap 58) .

Deze kasten vallen onder KPN Infra, de beheerder van technische gebouwen en kabelverdelers. Die zouden hier meer van moeten weten. Je kan ze bellen via het gratis nummer 0800-0150.