Beantwoord

Zyxel wegvallend WiFi

  • 12 April 2021
  • 11 reacties
  • 678 keer bekeken

Beste mede (ex) Telfort leden en KPN leden. 

Ik zit met een probleem met mijn Zyxel modem destijds gekregen bij mijn Telfort abonnement. Heb deze al jaren...

 

De WiFi is ronduit slecht. Connecties vallen regelmatig weg. Vooral mijn vrouw heeft er last van op haar Iphone (meerdere modellen). En dan vooral als er meerdere mensen op de wifi zitten. Ook mijn laptops en PC hebben er last van. 

Wat heb ik allemaal geprobeerd?

- WiFi signalen bekeken in de buurt en gekozen voor een ander kanaal dan de buren. 

- WiFi versterkers in huis plaatsen.

- Zowel de 2.4 ghz band als 5 ghz band in gebruik genomen.

 

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik zou eigenlijk graag een andere modem/router willen.

icon

Beste antwoord door Jose_ 14 April 2021, 10:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Pfoe, die Zyxel is al wel een oudje. Ik zou eens naar https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0001 gaan terwijl je verbonden bent met het modem. Volgens mij kan je diat modem gewoon laten omruilen voor een nieuwe type, de Box12 (of de V10 bij pairbonding). Dan zou alles weer op en top moeten werken :)

 

Anders even een reactie van een moderator hier afwachten, die gaat hem denk ik ook wel voor je omruilen. Vul voor de zekerheid even je adres en klantnummer etc alvast in op je profiel, deze zijn alleen voor de moderators (medewerkers van KPN klantenservice) in te zien. Als deze al zijn ingevuld kan de moderator je gelijk helpen.

Reputatie 7
Badge +10

Goedemorgen @HobersM, welkom op het forum!

Was het gelukt om je modem om te wisselen via de link uit @NHendriks zijn reactie? Ik hoor het graag als ik nog ergens bij kan helpen. :blush:

Ik ga de link van NHendriks even proberen. Als ik hier niet uitkom laat ik het weten.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

@Jose_ @NHendriks het schijnt dat ik een Experia BOX V10 heb. De vorige was nog een Zyxel. 

 

Nu blijft de vraag van de WiFi staan. Heeft KPN ook nog een betere modem/router in gebruik ipv deze? Want dit is enorm frustrerend. 

Reputatie 7
Badge +11

Ah, fijn dat je al een V10 hebt! Er zijn wel nieuwere modems die KPN gebruikt echter is de V10 nog steeds de beste die KPN heeft.

 

Ik heb een paar vragen om op afstand te proberen achterhalen wat mogelijk het probleem is. Wat doe je precies als de wifi wegvalt? Op wat voor afstand van de modem sta je op dat moment? Wat voor muren/vloeren zitten ertussen? Vallen bekabelde diensten (zoals TV) ook weg op het moment dat de wifi wegvalt? Heb je ergens wifiversterkers staan (vanuit KPN of een ander merk)? Heb je misschien een draadloze verbindingsset of andere adapters die internet via het stroomnet sturen in je netwerk zitten?

 

Ik zou eens beginnen met het resetten naar fabrieksinstellingen, dan gaat het modem ook automatisch de laatste software binnenhalen. Dit kan je doen door op de achterkant (naast de stroomaansluiting) een klein puntig object (zoals een paperclip) in het ‘reset’ gaatje te steken en deze ingedrukt te houden tot alle lampjes op de voorkant uitgaan.

Mijn vrouw speelt meestal een spelletje op haar telefoon. Ik ben meestal bezig met YouTube of Netflix. 

We hebben in huis een TP-Link WiFi repeater die zowel het signaal van de 2.4 als 5 Ghz band versterkt (deze pakt het WiFi signaal op dit gaat niet via UTP) Ik heb ze op dit moment op dezelfde SSID zitten (2.4 Ghz 2x zelfde SSID en de 5 Ghz ook apart 2x zelfde SSID).

We wonen in een nieuwbouw huis en de muren zijn natuurlijk voorzien van de nodige staalconstructie en isolatie. De modem staat in de meterkast, Met de afstand tot de woonkamer van circa 4 meter met twee soft beton binnen muren. 

Mijn Samsung telefoon heeft er het minste moeite mee. De oude iPhone 6 en de huidige iPhone 12 van mijn vrouw hebben het meeste last. Ook valt het op dat zodra we allebei op de WiFi gaan we er meer last van krijgen.

Ik zal de modem dit weekend even resetten op de manier zoals jij aangeeft. Normaal doe ik hem wel eens uit en haal de stroom eraf als reset. Krijg je hierdoor geen of minder updates binnen?

Als eventueel andere idee had ik bedacht om een los accespoint aan te schaffen die ik met UTP bedraad aansluit op de modem. En die dan het draadloze gedeelte laten uitzenden terwijl de Experia Box de DHCP server is en de IP adressen verzorgt.

 

Ik heb door het hele huis UTP kabels liggen en daarmee heb ik nooit problemen. Mijn vaste PC heeft altijd internet via UTP en de TV kastjes doen het via UTP ook altijd. Ik gebruik geen kastje waarbij het internet signaal over het stroomnet gaat.

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat de TP Link repeater dezelfde namen gebruikt zou wel eens het probleem kunnen zijn. Met mesh-systemen waar je één netwerknaam hebt beslist de netwerkapparatuur met welk wifipunt je verbonden bent, op de manier waarop jij het nu hebt toegepast heb je dat niet en bepaalt het apparaat (dus de telefoon of laptop bijvoorbeeld) welk wifipunt hij kiest. Dit gaat vaak goed maar ik ken ook veel gevallen dat ie vaak blijft hangen op het wifipunt met slechter bereik. 

 

Als het een nieuwbouwhuis is zou ik zeker gaan voor bedrade accesspoints. Als je de TP-link eens loskoppelt en de wifimanager doorloopt, welk resultaat geeft deze dan? Deze kan namelijk de mogelijkheid geven tot gratis bekabelde wifipunten die optimaal samenwerken met de V10. 

Allereerst super tof dat je zo de tijd voor mij neemt. Dit kan ik enorm waarderen!

Ik heb de TP Link SSID veranderd door er even _ext achter te zetten. De telefoons zien ze nu als 4 losse Wifi netwerken. Mijn vrouw haar telefoon en spelletje waren idd de verbinding kwijt. Haar telefoon is nu  verbonden met de 5GHz van de Experia Box. Dit gaan we dus even proberen of dit het juiste effect geeft.

 

Je tip met de WiFi manager zal ik dit weekend even oppakken. Dan disconnect ik even de TP Link.

 

Ik zal proberen dit weekend even een update te geven dan lees je het wel 😉

Reputatie 7
Badge +11

Allereerst super tof dat je zo de tijd voor mij neemt. Dit kan ik enorm waarderen!

  Goed om te horen en ik doe het met alle plezier! :)

  

Ik heb de TP Link SSID veranderd door er even _ext achter te zetten. De telefoons zien ze nu als 4 losse Wifi netwerken. Mijn vrouw haar telefoon en spelletje waren idd de verbinding kwijt. Haar telefoon is nu  verbonden met de 5GHz van de Experia Box. Dit gaan we dus even proberen of dit het juiste effect geeft.

Ah, dat klinkt al wel iets beter! Nu moet er wel handmatig gewisseld worden tussen de twee wifipunten dus ideaal is anders maar het klinkt in ieder geval al als een verbetering!

 

Je tip met de WiFi manager zal ik dit weekend even oppakken. Dan disconnect ik even de TP Link.

 

Ik zal proberen dit weekend even een update te geven dan lees je het wel 😉

Ik ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +10

Mooi om dit te zien, @HobersM en @NHendriks:blush:  Precies waar het forum voor is bedoeld. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van de Wifi Manager zonder tussenkomst van de TP-Link repeater. Houd ons zeker op de hoogte!

@Jose_ @NHendriks. Ik moet de vraag over de WiFi manager nog even schuldig blijven. Maar sinds ik de repeaters op andere SSID'S heb gezet klaagt mijn vrouw eigenlijk niet meer. Dus met grote zekerheid kan ik wel stellen dat dezelfde SSID de oorzaak is geweest.

Mocht ik nog met de Wifi manager bezig gaan plaats io zeker nog even een update.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!