Beantwoord

4K opzeggen lukt niet!

  • 24 August 2020
  • 11 reacties
  • 382 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb deze maand mijn abonnement van Alles in Een verlengt naar een Hussel abonnement incl. 4K. Omdat het nog niet zeker was of ik daadwerkelijk een 4K tv zou aanschaffen had ik de KPN medewerkster gevraagd of ik de 4K aanvulling na een maand zou kunnen opzeggen. Dat was mogelijk volgens de KPN medewerkster. Ook een tweede medewerkster die ik een dag later sprak bevestigde dit.

Nu de aanschaf van een 4K tv even op de lange baan is gezet wilde ik vandaag via de KPN Chat aangeven dat die 4K volgende maand eraf kan. Werd mij verteld dat dit bij een jaarcontract hoort en niet opzegbaar is! Even later in het gesprek gaf ze aan dat het na een half jaar wel zou kunnen….

Ik werd wel een beetje chagerijnig dat twee medewerksters allebei aangaven dat het 4K na een maand eraf kon en vandaag krijg je te horen dat je een jaar of half jaar eraan vastzit!

Misschien kan een KPN moderator mij op weg helpen?

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 28 August 2020, 16:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Helaas is de eerder gegeven informatie onjuist.

4k kan niet met een maand opgezegd. Dit kan inderdaad pas na 6 maanden abonnement. Daarna kan het uit je abonnement.

Helaas is dat 6 X € 2,50 waar je dus wel aan vastzit. Is slechts €15,00.

Waarom geen nieuwe TV? Zelfs UHD tv's zijn relatief niet zo duur (afh. van merk natuurlijk).

Reputatie 3
Badge

Dan ben ik door 2 medewerkers verkeerd geïnformeerd tijdens het verlengen. Allebei zeer overtuigend dat het na 1 maand opgezegd kon worden. Dat kan toch nagekeken worden omdat de gesprekken worden opgenomen? Ik heb op die basis het contract afgesloten.

Het gaat mij niet om die €15 maar meer om het  feit dat ik 2x verkeerd ben ingelicht.

En ook niet om de aanschaf van een 4K . Hoewel een 72 of 77 Oled Panasonic of Sony nog steeds een aardig bedrag is....

Degene die je vandaag aan de lijn had wist wel het goede antwoord te vinden kennelijk.

Even later in het gesprek gaf ze aan dat het na een half jaar wel zou kunnen….

Waarom die eerdere telefonisten niet die moeite hebben genomen…

 

77 inch (195,5 cm)… dat is wel heeeeeel groot. De kijkafstand tot een 4k tv is 2 X de diagonaal of verder weg. Dat is dus bijna 4 meter. Zo breed is mijn kamer niet eens.
Te dicht op een scherm is ook niet prettig. Denk maar aan de eerste rijen in een bioscoop.

Mijn buuf heeft 50 inch. Dat vind ik al gigantisch voor een gewone NL huiskamer. In 50 tot 55 inch is een hoop te krijgen. En betaalbaar tot zo’n € 500.

Reputatie 3
Badge

Die 2x de diagonaal is niet meer van deze tijd. Voor een 4K is dat volgens diverse homecinema websites slechts 1,2 tot max 1,7 de diagonaal. Verder er vandaan is men niet meer in staat om het verschil tussen 4K en HD te onderscheiden. En ik geef toe, dat is erg dichtbij..… 

Ook word de hoogte van de tv als twee derde van de kijkafstand aanbevolen. Voor een 75 inch zou dat 140cm betekenen!

Maar ik zit 4,5 mtr van de tv af en heb al enige tijd een 65 inch HD.

Reputatie 7
Badge +15

@Franson Welkom op het forum. Wat vervelend dat je verkeerde informatie hebt ontvangen, wat @PeterG zegt klopt namelijk. Het 4K pakket is voor minimaal 6 maanden. Wel zou ik graag even voor je bekijken of ik kan achterhalen hoe dit is verlopen en wat ik voor je kan betekenen. Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken! 

Reputatie 7
Badge +20

Die 2x de diagonaal is niet meer van deze tijd. Voor een 4K is dat volgens diverse homecinema websites slechts 1,2 tot max 1,7 de diagonaal. Verder er vandaan is men niet meer in staat om het verschil tussen 4K en HD te onderscheiden. En ik geef toe, dat is erg dichtbij..… 

Ook word de hoogte van de tv als twee derde van de kijkafstand aanbevolen. Voor een 75 inch zou dat 140cm betekenen!

Maar ik zit 4,5 mtr van de tv af en heb al enige tijd een 65 inch HD.

 

Wat bedoel met “is niet meer van deze tijd”? 

2 keer beelddiagonaal is nooit in geweest, in geen enkele tijd.

Ik heb 46” en zit ongeveer 4 meter van het scherm (mijn kamer is meer dan 5 meter breed, dus dan kan het). 

Oled heb je nu van LG ook in 48” 

En inderdaad bij meer dan 2 keer beelddiagonaal zie je geen verschil meer met de resolutie van 4K en HD (2K) 

Maar ik heb gelezen dat er meer voordelen bij 4K zijn. 

40 jaar geleden keken we nog na 66 cm (diagonaal 70cm, met glasrand meegerekend) en keken we ook op 4 meter en dat vonden we toen nog heel erg mooi ook.

Maar tijden veranderen, gelukkig. 

Reputatie 3
Badge

@Franson Welkom op het forum. Wat vervelend dat je verkeerde informatie hebt ontvangen, wat @PeterG zegt klopt namelijk. Het 4K pakket is voor minimaal 6 maanden. Wel zou ik graag even voor je bekijken of ik kan achterhalen hoe dit is verlopen en wat ik voor je kan betekenen. Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken! 

Aangepast!

Reputatie 3
Badge

Die 2x de diagonaal is niet meer van deze tijd. Voor een 4K is dat volgens diverse homecinema websites slechts 1,2 tot max 1,7 de diagonaal. Verder er vandaan is men niet meer in staat om het verschil tussen 4K en HD te onderscheiden. En ik geef toe, dat is erg dichtbij..… 

Ook word de hoogte van de tv als twee derde van de kijkafstand aanbevolen. Voor een 75 inch zou dat 140cm betekenen!

Maar ik zit 4,5 mtr van de tv af en heb al enige tijd een 65 inch HD.

 

Wat bedoel met “is niet meer van deze tijd”? 

2 keer beelddiagonaal is nooit in geweest, in geen enkele tijd.

Ik heb 46” en zit ongeveer 4 meter van het scherm (mijn kamer is meer dan 5 meter breed, dus dan kan het). 

Oled heb je nu van LG ook in 48” 

En inderdaad bij meer dan 2 keer beelddiagonaal zie je geen verschil meer met de resolutie van 4K en HD (2K) 

Maar ik heb gelezen dat er meer voordelen bij 4K zijn. 

40 jaar geleden keken we nog na 66 cm (diagonaal 70cm, met glasrand meegerekend) en keken we ook op 4 meter en dat vonden we toen nog heel erg mooi ook.

Maar tijden veranderen, gelukkig. 

Ojawel hoor, 2x beelddiagonaal is nog steeds een veel gebruikte rekenmethode om de kijkafstand te bepalen. Google maar eens, daar vind je nog vele websites die dit adviseren. B.v. https://www.beste-tv.nl/advies/wat-is-het-beste-beeldformaat.php of https://www.fwdmagazine.be/news/de-ideale-kijkafstand-voor-ultra-hd-4k/19738

Echter sinds de komst van 4K is die methode discutabel omdat het verschil tussen 4K en HD op die kijkafstand niet meer te onderscheiden is. Maar ik ben nog niet echt overtuigd over 4K en 8K al helemaal niet. Er is nog te weinig content die dit ondersteund. B.v. KPN heeft nog maar 3 zenders die in 4K worden doorgegeven…. (En je moet dus ook dicht op de tv kruipen om echt van 4K te kunnen genieten.)

Overigens is 46” op 4 meter kijkafstand niet wat klein? Ik zit ook op 4 meter maar wil na mijn 65” echt groter, minimaal 72”…..:-)

Reputatie 7
Badge +20

@Franson , ik bedoelde de opmerking van jou “is niet meer van deze tijd” 

Tijd heeft hier helemaal niets mee te maken.

Het heeft met het menselijke oog te maken.

En helaas voor jou, kan het menselijke oog bij een kijkafstand van 2 keer beelddiagonaal de 4K resolutie niet meer waarnemen.

Hoe verder je van het beeld af zit, hoe slechter je de resolutie kan waarnemen.

Het menselijke oog is niet zo geweldig als vele denken, helaas. 

En de resolutie die het menselijke oog scherp waarneemt is licht donker (zwart wit), voor kleur is het oog nog minder gevoelig.  Licht donker wordt door bolletjes in je oog waargenomen en kleur door kegeltjes (je kan drie verschillende kleuren waarnemen, de overige is een mix hiervan). 

Zie o.a. hier en hier en hier er is nog veel meer hierover te vinden.

Op het moment dat je de pixels op de tv kunt zien, zit je te dichtbij. 

 

Reputatie 3
Badge

Dan bedoelen we hetzelfde.

Maar die 2x beelddiagonaal werd nog veelvuldig gebruikt toen 4K nog lang niet bestond. Met de intrede van HD en HD ready was die 2x een algemene regel.

Het waarnemen van de betere resolutie is ook de reden van mijn twijfel over 4K en helemaal 8K. Je moet dan zo dicht op het scherm gaan zitten om het verschil met HD waar te kunnen nemen. En dat doet niemand.... Voor een 65" zou ik volgens de tabellen op 1,20m van de tv moeten gaan zitten om 4K te kunnen waarnemen en bij mijn volgende tv 75" op 1,40 m!

Het is leuk om te zeggen 'ik heb een 4K' maar gezien bovenstaande en het weinige content die echt 4K is zie ik het vooralsnog als een verkoop strategie.....

Reputatie 7
Badge +20

Top, helemaal mee eens.