Vraag

Banding KPN TV Beeld

  • 11 May 2020
  • 6 reacties
  • 218 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hoi KPN-ers,


De laatste tijd begin ik steeds vaker allerlei vormen van “ banding” en “artifacts” te zien in het beeld. Met name bij beelden met een kleurverloop zoals sommige reclames en promo’s van stations dat gebruiken.

Het doet mij denken aan een slechte kopie van een originele film zoals je die op het internet her en der aantreft. Ben ik nou de enige die dit heeft en zich hier aan stoort ?

 

Heeft KPN -ter vermindering van de data-stress op het internet nu de halve wereldbol thuis zit- misschien de bitrate aangepast naar standje 14K4 modem ???

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Music, dit is nogal een algemene opmerking. Laat ik vooropstellen dat we geen aanpassingen naar beneden hebben gedaan qua beeldkwaliteit, of dit van plan zijn. Op welke zenders ervaar je dit? Heb je dit bij alle soorten kijken (live/opnames/on demand) of alleen met bepaalde hiervan? Hoe is je tv ontvanger aangesloten op de Experia Box, en staat hij ingesteld op HD? En, zeker niet onbelangrijk, wat is de internetsnelheid bij jou thuis?

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Music, dit is nogal een algemene opmerking. Laat ik vooropstellen dat we geen aanpassingen naar beneden hebben gedaan qua beeldkwaliteit, of dit van plan zijn.

 

Hoi Erik,

Ik heb toch echt sinds een week of 6 last van die “ banding” . Denk daarbij aan het omzetten van een foto naar 256 kleuren….zo lijkt het...

Op welke zenders ervaar je dit? Heb je dit bij alle soorten kijken (live/opnames/on demand) of alleen met bepaalde hiervan? Hoe is je tv ontvanger aangesloten op de Experia Box, en staat hij ingesteld op HD? En, zeker niet onbelangrijk, wat is de internetsnelheid bij jou thuis?

 

Om alle vragen even in volgorde te beantwoorden :

Op alle Nederlandse zenders.
Kijk voornamelijk LIVE dus alleen bij LIVE kijken. ( Bij Netflix via TV of AppleTV geen last )
TV ontvanger heeft eigen kabel naar Experiabox.
Staat op HD ( is een 4K ontvanger ) en beeld staat op Automatisch.
Internet snelheid 500 mBit up & down...als dat niet voldoende is weet ik het niet meer ;)

Hopelijk volgende week de nieuwe software op de ontvanger...misschien is het dan weg…

 

Klinkt als een probleem met de HDR. Of heb je die indertijd weer uit laten zetten?

Reputatie 7
Badge +30

Ik zit ook in de richting van HDR te denken. In dat geval zal het met de nieuwe software opgelost zijn. Wanneer je die echter precies krijgt is nog niet te zeggen. Wil je voor de zekerheid de ontvanger een reset geven. Als dat niet helpt, laat het even weten. Dan ga ik hier nog even verder kijken of er nog iets anders gedaan kan worden.

Ik heb sinds 3 weken ook KPN met Arris 4K kastjes staan. Zodra ik de HDR optie aan zet dan heb ik ook last van color banding. Zou dit probleem inmiddels opgelost moeten zijn in een firmware update of moet deze nog komen?

Reputatie 7
Badge +30

Wat er aan HDR is aangepast in de huidige firmware is dat er een knop is gekomen waarmee je zelf kunt kiezen of je HDR actief hebt. Aan de HDR zelf is niets veranderd.

Wat je kunt proberen is om de beeldinstellingen van je tv zelf zoveel mogelijk op automatisch te zetten / te resetten naar de fabrieksinstelling en dan van daaruit kijken en experimenteren of de banding weggaat.