Beantwoord

Betere TV kwaliteit met glasvezel?

  • 1 April 2020
  • 5 reacties
  • 2191 keer bekeken

Hallo allemaal,

Wij zijn van plan een nieuwe TV aan te schaffen. Onze huidige TV is nogal verouderd en is slechts HD. We hebben alleen beschikking tot glasvezel in onze wijk. Als wij deze TV aanschaffen zal onze beeldkwaliteit op de kanalen dan verbeteren?

icon

Beste antwoord door Henk2304 1 April 2020, 16:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hallo @KPNgebruiker179 , ‘slechts HD’ , wat is er mis met HD, is gewoon de huidige standaard.

Als je een glasvezelabo hebt, anders dan xDSL, is de kwaliteit van de zenders beter als bij een xDSL-abo, er bestaan ook speciale ‘glaskanalen’ voor mensen met een glasvezelabo.

Je kun de glas-kwaliteit vergelijken met de HD-kwaliteit die de kabelboer levert.

Zelf kijk ik naar HD op een UHD-tv en heb perfect beeld.

Als je een nieuwe tv aanschaft zou je een UHD/4K-tv kunnen kopen en je abo uitbreiden met 4K, dan krijg je een speciale 4K-decoder en ben je van dan ‘slecht(s)e HD’ af.

Er zijn echter bij de normale omroepen nog geen 4K-uitzendingen, sommige streamingdiensten zoals Netflix bieden speciale 4K-abo's aan maar hebben i.v.m. de Corona-crisis hun kwaliteit wel naar beneden bijgesteld om het internet niet te overbelasten i.v.m. de toegenomen vraag naar internetdata door thuiswerkers enz.

 

Ter aanvulling, ja glasvezelabo's hebben de beschikking over 10 kanalen (661 t/m 670, overeenkomend met de (HD-)kanalen 1 t/m 10) die met een hogere bitrate (ca. 12,5 Mb/s tegen 7,5 Mb/s voor normale HD-kanalen) worden doorgegeven. Zij hebben geen hogere resolutie (dat blijft 1080i) maar wel een grotere kleurdiepte, waardoor het beeld toch natuurlijker (scherper) kan overkomen. Verder is er geen verschil. Daarbij maakt het niet uit welke decoder je hebt, ook al zal dat bij nieuwe abo's waarschijnlijk wel het nieuwste type (ook geschikt voor UHD/4k, mits je die optie hebt bijbesteld) zijn.

Als je een 4k tv hebt maar geen 4k-optie bij je abo, kunt je doorgaans de ontvanger het beste instellen op 1080i (zoals het de studio's uitgaat). Je tv zal daar dan "4k” van maken, want dat komt overeen met het aantal beeldpunten van de tv zelf; upscaling heet dat. Upscaling kan je ook door de ontvanger laten doen (door 'm op een UHD-resolutie of zo in te stellen) maar doorgaans zijn de tv-toestellen beter in upscaling dan de KPN-ontvangers zelf.

Heb je wel de 4k-optie bijbesteld, dan moet je de ontvanger vanzelfsprekend wel instellen op een UHD-resolutie, anders kun je de 4k-zenders niet zien.

Alle gewone zenders zenden uit in HD. Dat gaat dus niet beter worden met een 4k televisie. Slechts … HD is gewoon de huidige E.B.U. uitzendnorm: 1080i/50 12,5 Mb/s. Via glasvezel worden de eerste 10 zenders met een wat hogere bitrate doorgegeven (661 t/m 670) waardoor het beeld wat meer “frisheid” krijgt.

KPN geeft alles door op 1080i/50 bij 7,2 Mb/s. 610 t/m 670 = 1080i/50 bij 12,5 Mb/s. (gelijk aan EBU norm).

Als je dus nu voor de eerste 10 al HD glas gebruikt wordt het beeld niet beter. Mogelijk wel groter als je een grotere tv koopt.

Hier ook alleen “maar” HD, tot voor de overgang van digitenne SD.

Maar hier wel nasa 4K beschikbaar, voor mij geen beeld, wel geluid.

Vraag ik me af, wordt er aan geluid net zo veel aandacht gegeven ?

Als de fabrikanten de luidsprekers nu eens gewoon weglaten uit die platte dingen en er een luidspreker aansluiting op maken,  voor fatsoenlijke losse luidsprekers.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @KPNgebruiker179, welkom hier. 

Volgens mij hebben de heren je alles al verteld. Mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan horen wij dat graag.