Beantwoord

Denkt KPN mee met oudere mensen met beperking/dementie v.w.b. afstandsbediening KPN TV+ Box?

  • 4 July 2023
  • 23 reacties
  • 843 keer bekeken

Helaas werkt de orginele afstandsbediening {met 40 toetsen) van de KPN tv+box  via bluetooth en is deze niet te koppelen met een eenvoudige senioren ab met grote toetsen. Hier in een zorgcentrum kan alleen via KPN een abbo met internet afgesloten worden. Hoe bestaat het dat zo'n groot bedrijf niet inspeeld of meedenkt op de ouder wordende mens met beperking.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 7 July 2023, 16:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hoi @Hermus ,

Er is helaas nog geen senioren afstandsbediening beschikbaar voor TV+.KPN heeft wel aangegeven dat deze in de maak is, maar wanneer het beschikbaar komt is helaas onbekend.

 

Voor interactieve TV is wel een senioren afstandsbediening beschikbaar, en is het ook mogelijk een eigen afstandsbediening te gebruiken(bijvoorbeeld de One For All URC6820).

Officieel is die manier van TV kijken echter niet beschikbaar voor nieuwe klanten, echter is dit mij zelf gewoon gelukt als nieuwe klant zijnde.Ik heb via de klantenservice gevraagd naar de afdeling '’save’’, deze konden voor mij de abonnementsvorm Hussel + Interactieve TV regelen.Ik ontving daarbij een Arris VIP2952.

 

Ik zou zeggen: probeer het op deze manier.

Helaas. Daar zitten voor mijn zus nog te veel toetsen op. Zij had bij Ziggo een senioren ab met 5 grote toetsen . Volume + - en  channel + -.  En de aan/uit knop. De andere 3 knoppen had ik gedeactiveerd.

Hoi @Hermus ,

Het probleem is dat veel heel simpele senioren maar één aan/uit knop hebben.Terwijl voor KPN TV 2 knoppen nodig zijn (één voor de TV en één voor de VIP2952).

 

Welk type TV heeft ze?Een digitenne insteekkaart is ook een optie.Daarmee kan gewoon zo'n afstandsbediening gebruikt worden:

 

Reputatie 7
Badge +24

Digitenne. Daar al eens over nagedacht? Dat werkt een stuk simpeler. 

Dat kan zelfs met een insteekkaart. Dus geen apart kastje met afstandsbediening van KPN meer.

Reputatie 7
Badge +20

@martijn197108 

Ze heeft de KPN tv+ box, dus de DIW7022 begrijp ik aan de titel van deze topic.😉

En daar is nog geen ab met grote knoppen voor. 

Hij werkt via Bluetooth, dus je kan ook geen voordeliger ir ab kopen, die werkt niet. 

De afgebeelde ab heeft mijn zus.

Ziggo werkte met een CI module en een insteekkaart.

Zij heeft 2 Samsung TV's

Digitenne? ………...Ik zal eens navraag doen of dat op die tv werkt

 

 

@martijn197108

Ze heeft de KPN tv+ box, dus de DIW7022 begrijp ik aan de titel van deze topic.😉

En daar is nog geen ab met grote knoppen voor. 

Hij werkt via Bluetooth, dus je kan ook geen voordeliger ir ab kopen, die werkt niet. 

Correct.Ik gaf dan ook aan hoe er -heel misschien- een omruil naar een VIP2952 gedaan kan worden, die dus wel IR heeft🙂

 

 

Reputatie 7
Badge +20

De afgebeelde ab heeft mijn zus.

Ziggo werkte met een CI module en een insteekkaart.

Zij heeft 2 Samsung TV's

Digitenne? ………...Ik zal eens navraag doen of dat op die tv werkt

 

 

 

Ziggo werkte met een CI module.

Deze gaat er langzaam uit en ook Ziggo gaat over op IPTV.

Ze zijn de Next mini druk aan het uitrollen en die werkt ook met Bluetooth. 

 

Digitenne werkt zo wie zo.

Als je een tv met DVB-T hebt, dan kan je de antenne op de tv aansluiten en een CI+ kaart van KPN gebruiken voor Dititenne.

Anders kan je een setup box voor Digitenne gebruiken. 

 

Zij heeft 2 Samsung TV's

Zou je de type nummer kunnen noteren als je ter plaatse bent?Als je die dan hier deelt, kan ik controleren of een insteekkaart daarop werkt😉

Het zou goed kunnen dat één of beide TV’s vervangen moeten worden voor het gebruik van een insteekkaart...Helaas ondersteunen maar weinig TV's dat.

Philips heeft voor relatief weinig wel TV's die de digitenne insteekkaart ondersteunen.Deze bijvoorbeeld: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_philips-32pfs6855-12-1662225.html

Die heb ik zelf ook, digitenne werkt perfect.

Reputatie 7
Badge +20

@martijn197108

Ze heeft de KPN tv+ box, dus de DIW7022 begrijp ik aan de titel van deze topic.😉

En daar is nog geen ab met grote knoppen voor. 

Hij werkt via Bluetooth, dus je kan ook geen voordeliger ir ab kopen, die werkt niet. 

Correct.Ik gaf dan ook aan hoe er -heel misschien- een omruil naar een VIP2952 gedaan kan worden, die dus wel IR heeft🙂

 

 

 

Helaas kan dat niet, het is vooral in dit geval wel een heel goed idee.

KPN is vrij star in het terugzetten van de Sagacom DIW7022 naar de 2952 of 5202.

Maar hopelijk in deze gevallen hoop ik dat KPN toch van de principes afstapt en voor deze mensen het toch kan regelen. 

 

Reputatie 7
Badge +20

Philips zou ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen.

Philips maakt al jaren geen tv's meer zelf, dat gebeurd nu door een Chinees bedrijf dat de naam Philips erop mag zetten. 

Kwaliteit is helaas minder dan toen het nog door Philips zelf gemaakt werkt. 

KPN is vrij star in het terugzetten van de Sagacom DIW7022 naar de 2952 of 5202.

Klopt(helaas...) , maar mij is het dus wel gelukt zonder echt een bijzondere situatie te hebben.Gewoon gevraagd, en het kon.

Ligt er aan welke medewerker je spreekt.Ik had wel geluk denk ik🙂

 

Philips zou ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen.

Philips maakt al jaren geen tv's meer zelf, dat gebeurd nu door een Chinees bedrijf dat de naam Philips erop mag zetten.

Op zich wel eens.

Samsung heeft persoonlijk dan mijn voorkeur, maar het prijsverschil is significant.De goedkoopste is 350 euro, 150 meer dan de Philips: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_samsung-full-hd-32t5300-2023-1754999.html

 

Ik heb ff gekeken of digitenne daar mogelijk is.

Bij postcode check kreeg ik de melding Niet binnen maar wel buiten Digitenne te ontvangen. Evt met extra antenne  binnen te ontvangen.

 

Is een buitenantenne mogelijk?

Ik krijg bij mijn postcode dezelfde melding.Echter, met de philips heb ik gewoon met één binnenantenne prima ontvangst.Met de losse ontvanger (ZXV7200) niet.

Dit zijn de 2 modellen van Samsung.

Thanks @Hermus !

De QE43Q65TASXXN ondersteund in ieder geval geen digitenne insteekkaart en de qe43q65aauxxn ondersteund, zover ik zie, wel DVB-T2 HEVC en CI+ 1.4 en zou dus geschikt moeten zijn voor de digitenne insteekkaart.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Hermus, welkom op het forum! Wat een goede vraag, en heel mooi om te zien hoe de andere gebruikers met je meedenken.

Vanuit KPN kan ik aangeven dat er inderdaad gewerkt wordt aan een nieuwe, simpelere, afstandsbediening, maar ook die heeft meer dan de 5 knoppen die je zus nu gewend is. Plus dat nog niet duidelijk wanneer die nieuwe afstandsbediening dan beschikbaar zal zijn. Dus dat is geen oplossing.

De suggestie om Digitenne te nemen lijkt me in dit geval dan ook de beste. Digitenne kan via de MijnKPN omgeving aan het abonnement toegevoegd worden, of via de klantenservice (0800-0402). Dit kost €5 per ontvanger of insteekkaart.

 

 

Verder heb ik dit topic doorgestuurd naar onze tv mensen, zodat zij jouw feedback ook kunnen lezen. 

Digitenne kan via de MijnKPN omgeving aan het abonnement toegevoegd worden, of via de klantenservice (0800-0402). Dit kost €5 per ontvanger of insteekkaart.

Alleen zul je dan wel minstens één TV+ ontvanger moeten houden.Dat kost dan in totaal 22,25 voor 1 insteekkaart en 1 ontvanger.

Een apart digitenne abonnement kan ook, maar daarmee komen de kosten op 23 euro.Ik zou dus gewoon 1 TV+ ontvanger aanhouden😉

 

Voor de TV waarbij je een losse ontvanger gebruikt zou je deze afstandsbediening kunnen aanschaffen.Daarmee kan je dan zowel de losse ontvanger als de TV bedienen:

https://afstandsbediening.nl/contents/nl/p25606_Afstandsbediening-senioren-met-verlichting.html

Hopelijk heeft die niet teveel toetsen.Ik kan verder weinig afstandsbedieningen vinden met weinig knoppen maar met wél 2 aan/uit knoppen.

Reputatie 7
Badge +20

@martijn197108 

 

Is dit geen ir (infrarood) afstandsbediening?

Die kan je zo wie zo niet op de DIW7022 gebruiken.

De DIW7022 werkt op bluetooth. 

Ik heb het voorlopig zo opgelost. Dat wordt wel oefenen.

 

@martijn197108

 

Is dit geen ir (infrarood) afstandsbediening?

Correct, deze werkt idd niet op de DIW7022 maar op de ZXV7200 werkt hij wel verwacht ik.

 

@Hermus ,

Fijn dat het het op deze manier kan oplossen.Zorg er trouwens wel voor dat de rechter aan/uit knop gebruikt kan worden.Als die afgeplakt zit en de Box staat in standby krijgt ze 'm niet aan.

@Hermus

Beide Samsung modellen zijn niet geschikt voor Digitenne. Daarvoor moet het type niet op XXN (Ziggo) maar op XZG (KPN digitenne) eindigen.

Alternatieve afstandsbedieningen die op de box van kpn (Android-TV) werken:

Vergelijkbaar met bovenstaande afbeelding is er niet voor Bluetooth.

Meest geschikte keus lijkt mij deze

https://www.bol.com/nl/nl/p/one-for-all-urc-6810-afstandsbediening-zwart-universeel/9200000050429099/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9200000050429099&gclid=CjwKCAjw-7OlBhB8EiwAnoOEk-chnbvYVIf-QnFZCqn4u_AmQOCh3VlO4ySqQ2NOJ5stl2wGaq632hoCnmYQAvD_BwE

En anders ook deze 2:

https://www.bol.com/nl/nl/p/dw4trading-draadloze-afstandbediening-remote-control-geschikt-voor-htpc-smart-tv-pc-android/9300000087634625/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9300000087634625&gclid=CjwKCAjw-7OlBhB8EiwAnoOEkzoMETX8d28yf5LJMcwv_ykGW0VXD0pP1o391Z2zbuld5jf_0h_OmhoC544QAvD_BwE

 

https://www.bol.com/nl/nl/p/airmouse-bts-10-bluetooth-5-0-remote-ble-afstandsbediening/9300000083323071/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9300000083323071&gclid=CjwKCAjw-7OlBhB8EiwAnoOEk8FQCU4LfxYabIZ6mH6uI3Sa6zCnwlNL36ONfukvtiZWTHqMKoCZgxoCioMQAvD_BwE