Beantwoord

EK in 4K en welke ontvanger?

  • 21 May 2021
  • 55 reacties
  • 2813 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

55 reacties

Reputatie 7

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. 

@Denise_

Ik neem aan dat dat 100 Mbit/s is. Klopt dat? 

Daar is toch bij lange na geen 100 Mbps voor nodig.

Je haalt nu twee van mijn (verschillende) reacties door elkaar. Die 100 Mbit/s is een vereiste voor 4K. Dus vermoedelijk (??, dat is juist mijn vraag) ook voor kanaal 690.

Ik reageer alleen maar op jouw bericht en daar staat niets in over 4K, je hebt immers alleen het stukje over kanaal 109 gequote en dat is gewoon HD.

Reputatie 7
Badge +28

Ok @wjb , je hebt gelijk. 
 

Ik heb mijn vraag aan Denise aangepast en hopelijk verduidelijkt. 

Reputatie 7
Badge +17

@Noordzee Ik heb het even uitgezocht. Ja, voor 

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. Op kanaal 690 zal NPO 4K te zien zijn voor alle KPN klanten met de juiste bandbreedte én……

@Denise_

Ik neem aan dat dat 100 Mbit/s nodig is voor NPO 1 4K op nummer 690. Klopt dat? 
En hoeveel bandbreedte is nodig voor kanaal 109?

Voor NPO 1 4K HDR op kanaal 690 is inderdaad een minimale lijnsnelheid van 100 Mbit/s nodig. Je kan het ook kijken als je nu 50 Mbit/s hebt, maar als er maar wel 100 Mbit/s mogelijk is op jouw adres. Ik heb dit ook toegevoegd aan mijn antwoord.

Voor kanaal 109 gok ik dat je minimaal 50 Mbit/s nodig hebt, maar dat vind ik zelf ook nog onduidelijk. Ik ga het navragen!

Reputatie 7
Badge +17

Beetje onduidelijk hier, maar mag toch zeker aannemen dat op kanaal 690 de uitzendingen in UHD met HDR zijn, zoals oorspronkelijk bericht? 

Dat KPN ook nog een extra kanaal 109 gaat brengen met HD en HDR verdient zeker lof.

Ja, 4K met HDR! Dat stond in de eerste zin van mijn bericht, maar niet meer verderop. Ik heb dit nu aangepast voor meer duidelijkheid. :blush:

 

Waarom dan niet meteen de HD Glas kanalen open zetten voor Bonded VDSL klanten?

Reputatie 7

Waarom dan niet meteen de HD Glas kanalen open zetten voor Bonded VDSL klanten?

Waarom alleen voor Bonded VDSL en niet voor "gewoon" VDSL?

https://www.kpn.com/beleef/blog/speelschema-ek-2021.htm

Waarom dan niet meteen de HD Glas kanalen open zetten voor Bonded VDSL klanten?

Waarom alleen voor Bonded VDSL en niet voor "gewoon" VDSL?

Ja natuurlijk. Zolang de snelheid toereikend is moet HD Glas gewoon beschikbaar zijn. Het is ronduit krom dat je wel 4K kan kijken met VDSL maar HD Glas niet.

Reputatie 7

Waarom dan niet meteen de HD Glas kanalen open zetten voor Bonded VDSL klanten?

Waarom alleen voor Bonded VDSL en niet voor "gewoon" VDSL?

Ja natuurlijk. Zolang de snelheid toereikend is moet HD Glas gewoon beschikbaar zijn. Het is ronduit krom dat je wel 4K kan kijken met VDSL maar HD Glas niet.

De uitdaging van HD-"Glas' op (bonded) VDSL zit ook niet in het lijntje tussen straatkast en woning maar in de rekencapaciteit van de apparatuur van de straatkast.

Reputatie 2

@Denise_ Kortom, kanaal 109 wordt straks 1080i met 50fps en hlg, en dus bedoeld voor mensen zonder de Arris- en ZTE-4k-ontvanger? En kanaal 690 is dus 4k met 50fps en hlg?

Wordt de bandbreedte voor 109 ook wat hoger dan het reguliere NPO1? Voor hdr zou dat niet perse nodig zijn, maar zou wel mooi zijn als dat wat hoger wordt. En wat wordt bandbreedte voor 690? Ziggo noemde 20Mbit/s meen ik. Zou leuk zijn als KPN daar overheen gaat.

Is wel te prijzen dat KPN hiermee ook in lijkt te spelen op klanten zonder 4k-ontvanger. Want een goede full hd-kwaliteit met fatsoenlijke hdr-implementatie is al aanzienlijke verbetering, en vaak te prefereren boven 4k zonder hdr.

Hopelijk zet dit wat meer door, ook die experimenten met Dolby Atmos. Rest van de sportzomer ook in 4k en hdr? :)

Reputatie 7

En wat wordt bandbreedte voor 690? Ziggo noemde 20Mbit/s meen ik. Zou leuk zijn als KPN daar overheen gaat.

De "gewone" 4K Ultra-HD zenders verbruiken ongeveer 26 Mbps en eigenlijk verwacht ik hetzelfde van kanaal 690.

Reputatie 7
Badge +8

Volgens KPN winkel hoef je geen 4K abo te hebben om het te kunnen kijken.

Ze gaan het gewoon in 4K aan iedereen die juiste ontvanger heeft doorgeven.

(klopt deze info wel?)

Je kan immers het 4K abo ook niet meer aanvragen in mijn KPN.

Reputatie 7

Volgens KPN winkel hoef je geen 4K abo te hebben om het te kunnen kijken.

Ze gaan het gewoon in 4K aan iedereen die juiste ontvanger heeft doorgeven.

(klopt deze info wel?)

Je kan immers het 4K abo ook niet meer aanvragen in mijn KPN.

Ja, dat klopt, ze gaan 4K doorgeven aan iedereen die een 4K ontvanger heeft en voldoende bandbreedte. 

Reputatie 7
Badge +8

Volgens KPN winkel hoef je geen 4K abo te hebben om het te kunnen kijken.

Ze gaan het gewoon in 4K aan iedereen die juiste ontvanger heeft doorgeven.

(klopt deze info wel?)

Je kan immers het 4K abo ook niet meer aanvragen in mijn KPN.

Ja, dat klopt, ze gaan 4K doorgeven aan iedereen die een 4K ontvanger heeft en voldoende bandbreedte. 

Leuk! we gaan het mee maken ik heb net een 3e ontvangen besteld voor op me zoontjes kamer die komt van de week binnen.

net een 3e ontvangen besteld

Heb je al een 5202 @MennoG78 ? Vanaf de 2de ontvanger stuurt KPN namelijk een HD exemplaar. Dus voor de 3de geldt dat sowieso. Dat wordt dan een Arris VIP2952 of een Arcadyan HMB2260.

Reputatie 7
Badge +8

Net ontvangen is een vip5202 andere 2 waren ook al deze variant

@MennoG78

Net ontvangen is :  vóór 1 mei???

Want sinds 1 mei is het vanaf de 2de een HD ontvanger. Tot 1 mei was het vanaf de 3de een HD ontvanger. Doe hoe je het ook wendt of keert: het wordt nu een HD ontvanger.

Maar goed. Je hebt dus 2 geschikte 4k ontvangers.

Reputatie 7
Badge +8

@MennoG78

Net ontvangen is :  vóór 1 mei???

Want sinds 1 mei is het vanaf de 2de een HD ontvanger. Tot 1 mei was het vanaf de 3de een HD ontvanger. Doe hoe je het ook wendt of keert: het wordt nu een HD ontvanger.

Net ontvangen via post nl 

En het is toch een een Arris VIP5202 maakt niet voor nu maar ik ben er blij mee 

Zekers, Menno. Door de nieuwe situatie kan ik niet over naar een 5202. Voetbal vind ik érg leuk. Maar in HD is het ook prima. En straks het WK voor mij i.i.g. Full HD is ook vast net een steekje beter.

Want voor het EK was ik dan misschien wél naar Hussel (met 4k) geswitched. Maar ja, bestaande klanten kunnen wel naar Hussel, maar houden hun huidige HD ontvanger.

N.B. Ik zit op koper en heb dus geen HDglas. (hoewel ik die kwaliteit dan weer wel via de Digitenne heb!)

Reputatie 7
Badge +8

Zekers, Menno. Door de nieuwe situatie kan ik niet over naar een 5202. Voetbal vind ik érg leuk. Maar in HD is het ook prima. En straks het WK voor mij i.i.g. Full HD is ook vast net een steekje beter.

Want voor het EK was ik dan misschien wél naar Hussel (met 4k) geswitched. Maar ja, bestaande klanten kunnen wel naar Hussel, maar houden hun huidige HD ontvanger.

N.B. Ik zit op koper en heb dus geen HDglas. (hoewel ik die kwaliteit dan weer wel via de Digitenne heb!)

Ik heb gewoon geluk gehad dus :)

Ik zit wel op Glas maar weet niet of dat dan uitmaakt.

Reputatie 7
Badge +8

We zijn intern druk aan het kijken hoe we dit allemaal technisch gaan regelen. Ik durf er nog niets over te zeggen, omdat er ook nog officiële communicatie gaat komen, maar als een moderator een vraag heeft kan die mij via de interne mail, of Teams, benaderen en dan kan ik kijken of ik antwoord heb.

Reputatie 6
Badge +8

We zijn intern druk aan het kijken hoe we dit allemaal technisch gaan regelen. Ik durf er nog niets over te zeggen, omdat er ook nog officiële communicatie gaat komen, maar als een moderator een vraag heeft kan die mij via de interne mail, of Teams, benaderen en dan kan ik kijken of ik antwoord heb.

Zaken zoals bandbreedte en geluidssporen zouden wel leuk zijn. Ziggo gaat 20mbit/s en DD2.0 doen Het zou mooi zijn als KPN een hogere bitrate en surround geluid zou aan kunnen bieden. En wellicht de bevestiging dat de olympische spelen en Tour de France ook in 4K komen?
 

TFHFony schrijft: En wellicht de bevestiging dat de olympische spelen en Tour de France ook in 4K komen?

Al eerder dan deze reactie van je is bekend gemaakt dat die niet in 4k komen:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/tour-de-france-en-olympische-spelen-niet-in-4k-bij-npo/

Reputatie 7
Badge +28

TFHFony schrijft: En wellicht de bevestiging dat de olympische spelen en Tour de France ook in 4K komen?

Al eerder dan deze reactie van je is bekend gemaakt dat die niet in 4k komen:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/tour-de-france-en-olympische-spelen-niet-in-4k-bij-npo/

 

@PeterG 

Wat betreft de Olympische Spelen. Eurosport heeft de hoofdlicentie. Eurosport is tijdens de Olympische Spelen wel (in ieder geval via de satelliet) beschikbaar in 4K. 
 

Mogelijk kan er nog een overkomst gesloten worden tussen Eurosport en KPN? 
 

Even afwachten nog…..

Reputatie 6
Badge +8

Nog steeds niets bekend over de bitrate en de geluidssporen? Op t.net las ik dat Ziggo slechts stereo geluid gaat doen, maar de kleinere providers wel een DD5.1 track aan zullen bieden:
https://tweakers.net/nieuws/182396/diverse-kleine-nederlandse-providers-zenden-ek-voetbal-ook-uit-in-4k-met-hdr.html