Beantwoord

Geen Dolby Digital 5.1 via optisch uit op DIW7022 (KPN TV+)

  • 4 March 2023
  • 37 reacties
  • 1354 keer bekeken

Hallo,

Ik heb deze week de nieuwe DIW7022 ontvangen welke een VIP5202 vervangt. Omdat mijn tv iets ouder is werkte HMDI-ARC niet i.cm. de VIP5202 en had ik mijn Sonos beam direct m.b.v een optisch kabel aangesloten op de VIP5202.

  • VIP5202->HDMI->TV
  • VIP5202->S/PDIF→Sonos beam->Dolby Digital 5.1
  • Instellingen->Geluid->Optical->Geluidsprioriteit->Dolby

Als ik de DIW7022 op dezelfde manier aansluit krijg ik alleen Stereo PCM 2.0 en geen 5.1. Ik heb live tv, netflix, hbo en prime geprobeerd. Bij geavanceerde geluidsinstellingen heb ik Automatisch en Passthrough geprobeerd, de DIW7022 heeft de laatste firmware. 

Graag tips hoe ik dit zou kunnen oplossen. 

Thanks 


 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 11 March 2023, 12:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @tpi ,

We hebben hier op het forum een Dolby-kenner: @PeterG 

Hij schreef onlangs:

Dit is bij iedereen met de DIW7022. Alleen live is Dolby 5.1 geluid momenteel. 

Voor de andere na live pauzeren, terugkijken, opnames wordt het online platform gebruikt en niet het platform van de andere ontvangers. 

Op het online platform zullen de streams nog van Dolby 5.1 voorzien worden 🙂.

Tot die tijd gaat het hier prima met Dolby prologic en prologic II.

Alleen voor live worden dezelfde streams als voor de Arris en Arcadyan gebruikt. Via multicast vlan 4

Hi @Noordzee 

Thanks! ik had dit ook gezien maar dacht dat het alleen voor opnames was. Ik heb bij live tv ook geen dolby 5.1. Zou Netflix/HBO/Prime wel 5.1 moeten ondersteunen?

Gr

tpi

Reputatie 7
Badge +28

@PeterG komt hier nog wel buurten. Lees tot die tijd dit topic alvast door: 

 

Reputatie 7

Ik heb bij live tv ook geen dolby 5.1.

Als je bij echt live televisie kijken op geen enkel kanaal Dolby 5.1 hebt dan zou dat betekenen dat jouw TV+ Box altijd unicast stream gebruikt vanaf het online TV platform.

Hoe staat de instelling "Video mode"? (Instellingen - Informatie - Naar beneden scrollen)

Is jouw TV+ Box via wifi aangesloten en zo ja op wat voor een wifi toegangspunt?

De TV+Box is rechtstreeks via UTP aangesloten op de experia box v10. De video mode staat op mutlicast. 

Reputatie 7

Heb je dan wellicht bij de geavanceerde geluidsinstellingen toch gekozen voor "Stereo"?

Deze optie kan je vinden onder Instellingen - Apparaat - Apparaatvoorkeuren - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Indelingen selecteren.

Voor “indeling” had ik zowel Automatisch als Passthrough geprobeerd, hij staat nu op Passthrough

De sonos beam is via een Sonos optische audio-adapter aangesloten 

 

@Noordzee schrijft: @PeterG komt hier nog wel buurten.

Tja, met zo'n mention…. Die hebben bij mij in mailberichten ook nog eens altijd voorrang op de rest.😉

 

Dan je probleem tpi:

Van achter naar voren. Aan die audio adapter ligt het niet. Je had met de Arris Dolby 5.1.

Passtrhrouht én Automatisch zou Dolby 5.1 moeten geven als het wordt aangeboden. Staat ook goed.

De optische uitgang van de DIW7022 staat aan anders had je helemaal geen geluid. Ook goed dus.

🍁Wat het nog zou kunnen zijn:

Hier ook een Experia v10 en op LAN aansluiting 1 deed de DIW7022 het niet helemaal lekker. Regelmatig de live multicast stream met Dolby 5.1 kwijt en zat ik weer live te kijken naar unicast (pcm stereo).

Nu zit ie op LAN aansluiting 3 en dat gaat vooralsnog al zo'n 10 dagen goed.

Netflix zou met deze instellingen ook Dolby 5.1 moeten geven. Net even Soof3 gestart en mijn versterker (uit 2009) geeft aan dat er Dolby 5.1 geluid wordt aangeboden vanuit de DIW7022.

🌒 Verder baart deze tekst bij Automatisch Geluid me wat zorgen icm de tv (ongeacht tv): “Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen”.
En “Let op: de optie Automatisch werkt mogelijk niet als je aangesloten apparaat de ondersteunde indelingen niet goed teruggeeft”. Zou dan kunnen detecteren dat de tv geen Dolby “nodig” heeft en gaat stereo uitvoeren. En dan ook op optisch.

Bij passthrough zou je dat omzeilen. Maar dan heb je ook geen Dolby 5.1 vermeld je. Ook niet bij Netfflix enzo???

 

Nota Bene

Eigen ervaring. Bij een soundbar met Dolby ondersteuning hoor ik geen verschil met stereo (dolby surround gecodeerd, pro logic). Mijn voorkeur gaat daarom uit naar losse speakers.

Reputatie 7

PeterG schreef:

Nota Bene

Eigen ervaring. Bij een soundbar met Dolby ondersteuning hoor ik geen verschil met stereo (dolby surround gecodeerd, pro logic). Mijn voorkeur gaat daarom uit naar losse speakers.

Maar anderen ervaren wel degelijk een wereld van verschil tussen Dolby 5.1 en stereo en mijns inziens is dat het enige dat er toe doet.

Bij een audioset met losse speakers is het verschil stereo of 5.1 enorm. Kan de beleving van films, series en ook zelfs sportuitzendingen groter maken. Bij ESPN gebruik ik vaak Dolby Pro Logic II (ze zenden niet uit met Dolby Digital 5.1) en dan zit je bijna in het stadion.

Met een soundbar ervaar ik dat véél minder.

Reputatie 7

Bij een audioset met losse speakers is het verschil stereo of 5.1 enorm. Kan de beleving van films, series en ook zelfs sportuitzendingen groter maken. Bij ESPN gebruik ik vaak Dolby Pro Logic II (ze zenden niet uit met Dolby Digital 5.1) en dan zit je bijna in het stadion.

Met een soundbar ervaar ik dat véél minder.

Klopt, maar wat heeft dat met de vraag van @tpi te maken?

Misschien heeft hij wel draadloze satelliet speakers aan zijn Sonos beam gekoppeld.

Hi, idd ik heb 2 Sonos one als satelliet speakers. Het verschil tussen 5.1 en en prologic is echt enorm, met prologic mis je het ruimtelijke beeld. 

Met passthrough heb ik ook met netflix geen 5.1, kan het zijn dat de decoder probeert het signaal als dolby atmos door te sturen? Dat wordt niet ondersteund voor optisch

 

Met passthrough heb ik ook met netflix geen 5.1, kan het zijn dat de decoder probeert het signaal als dolby atmos door te sturen? Dat wordt niet ondersteund voor optisch

Ik heb gewoon 5.1 via optisch. 

Ik snap er dus echt ff niks van bij jou. 😯

Wat ik al zei. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dit. Heel misschien komt het door de “samenwerking” met de tv. Hij krijgt dan, via hdmi, geen bevestiging dat Dolby 5.1 werkt of wordt ondersteunt en schakelt naar pcm stereo. Ook voor optisch….

Of je dat kan testen door eventjes de hdmi kabel te ontkoppelen…. 

En heb je 't al geprobeerd met de DIW7022 op bijvoorbeeld LAN 3 van je v10 ?

En wat is het merk en type van tv. (?)

Hi Peter,

Dank je wel voor de tips! Ik heb vandaag van LAN4 naar LAN3 geswitched maar dat maakte helaas geen verschil. Verder heb ik “Uncharted” via Netflix gestart zonder HDMI kabel en nog verschillende HDMI kabels geprobeerd.  Dit maakte helaas ook geen verschil

Ik heb een Samsung UE40D5000 

Reputatie 7

Dank je wel voor de tips! Ik heb vandaag van LAN4 naar LAN3 geswitched maar dat maakte helaas geen verschil.

Ik had ook niet anders verwacht immers er is al vele jaren geen onderling verschil tussen de LAN poorten van een Experia/KPN Box. Heel heel vroeger, toen KPN nog bridged IPTV gebruikte, werd LAN poort 3 voor TV gebruikt maar dat is al vele jaren niet meer zo.

Ik ben wel door mijn opties heen. Ik vrees dat jouw exemplaar defect is met betrekking tot Dolby 5.1 en dat de moderator die hier komt er een omruil op wil inzetten.

Staan derhalve je gegevens al in je forumprofiel? Zonder dat mogen de moderators niks doen namelijk.

Hi, Dank jullie wel voor alle suggesties. Ik heb mijn profiel aangepast 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @tpi, je bent al ontzettend goed geholpen door met name @PeterG. Top! 

Alleen helaas is de oplossing er nog niet. De stap die ik alleen nog mis is een reset van de ontvanger. Heb je die al uitgevoerd? Maakt dat nog verschil?

Hi Bart, de ontvanger was nieuw uit de doos. Ik heb hem net een factory reset gegeven en alle installatie stappen doorlopen. Helaas heeft dit niet geholpen. 

Dank je wel, tpi 

Badge

Probeer anders eens de update te verwijderen bij instellingen apps kpn+ tv en dan update verwijderen moet alleen wel helaas elke dag doen maar dan is het geluid wel goed 

Reputatie 7
Badge +20

Dat was dus ook geen oplossing. Je gebruikt wel de meegeleverde HDMI kabel? Heb je ook een andere getest?
En heb je de Sonos op de tv aangesloten of op de tv ontvanger? 

Ik wil geen spelbreker zijn, Bart_Z, maar Dolby 5.1 zou gewoon plug & play moeten zijn op passthrough en automatisch. Zeker via de optische uitgang.

Zo is de Sonos soundbar ook aangesloten bij tpi.

Dan zou er met de streamingdiensten gewoon zeker Dolby 5.1 moeten zijn. Maar er komt alleen pcm stereo uit.

Verder is ie bedraad op de v10 met multicast. Ook live tv moet dan Dolby 5.1 zijn. Ook niet het geval.

Wedden dat omruil het probleem oplost?

Hi Bart,

Ik heb de Sonos rechtstreeks via optisch aangesloten op de decoder, via de TV werkt niet. Ik heb de meegeleverde kabels gebruikt. 

 

Rechtstreeks optisch van uit de DIW7022 mag je bij jouw instellingen gewoon Dolby 5.1 verwachten. Bij live tv kijken via de TV+ “app” en via de apps van o.a. Youtube, Netflix, Disney, HBO en Amazon.

Is dat niet zo dat is een omruil m.i. de enige oplossing. (en moeten ze jouw dan teruggestuurde box even goed nakijken)