Vraag

geen tv tijdens downloaden, traag internet

  • 25 July 2021
  • 50 reacties
  • 589 keer bekeken

Reputatie 2

Als onze kinderen een spelletje downloaden op hun playstation is het internet erg traag en kunnen we ook geen interactieve tv meer kijken.

Ook de downloadsnelheid op hun playstation tijdens het downloaden is zeer traag, waardoor ze uren nodig hebben om een spelletje te downloaden.

Alles is bedraad aangesloten.

We kunnen dan ook geen tv meer kijken met de kpn App, want dat loopt dan ook vast.

@KPN Webcare , kunnen jullie onderzoeken wat hier aan de hand is?

Ik hoor het graag.

Mvg,

 

M Houweling 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Hmm, dat is lastig. Welkom op het forum overigens :grinning::bouquet:

Zit je op koper, DSL dus?

Check dan eens de bandbreedte van je aansluiting via Fourstack. En je werkelijke huidige snelheid met een bedraad aangesloten laptop via de speedtest. Laat dan de ontvanger(s) op stand-by staan!

Reputatie 2

Nee ik zit op glasvezel.

Fourstack geeft aan dat koper beschikbaar is met een snelheid van 17 mbit en dat FttH ook beschikbaar is met 1000 mbit op mijn adres.

Speedtest geeft een snelheid rond 75 /75.

Het probleem doet zich voor als 1 van mijn kinderen een spelletje download op hun playstation, dan gaat de snelheid drastisch naar beneden en kunnen we ook geen tv meer kijken. Ook de kinderen ervaren een lage trage snelheid tijdens het downloaden

Kom bij Telfort vandaan, met een down en uploadverbinding van 50 /50.

Toen ik onlangs ben omgezet naar kpn is dat kennelijk 75 /75 geworden maar sindsdien gaat de snelheid van de verbinding drastisch naar beneden als er gedownload wordt. Bij de 50 / 50 verbinding hadden we dat niet en konden we ook gewoon tv blijven kijken..

Eigenlijk ben ik met de overstap naar kpn helemaal niet zo blij. BijTelfort had ik nooit problemen, maar nu het Kpn is geworden zijn er problemen ontstaan.

Weet ook niet of het belangrijk is om te vermelden maar het modem is een Experiabox V8.

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u een draadloze verbindingset? 

 

Reputatie 2

Ja ik gebruik 3 stuks DVS 650.

Maar zoals gezegd werkt de kpn app voor tv op dat moment ook niet. Lijkt mij dan geen verband te hebben met de DVS

De playstations hebben een directe bedrade verbinding met het modem of met de daarop aangesloten Netgear GS108E switch.

Reputatie 7
Badge +24

Wat voor apparatuur heeft u nog meer in huis? 2 tv ontvangers? Die beide via de draadloze verbindingset zijn aangesloten? Er loopt denk ik iets vast in uw thuis netwerk door verkeerde configuratie ofzo. Heeft u apparaten met een vast ingesteld ip adres?

Badge +19

Begin eerst te testen zonder aangesloten draadloze verbindingssets. Die dingen hebben al voor zo veel problemen gezorgd. 

Reputatie 2

2 playstations 4 en 1 playstation 5.

3 Deco's voor Mesh wifi, op elke verdieping 1.

1 Growatt Shinelanbox (monitoring zonnepanelen)

1 LG tv ditect aangesloten voor het kijken van Netflix en VIdeoland.

3 DVS met ontvangers

Badge +19

Muv de dvs's ziet het er goed uit. Ik raad u echt aan te gaan testen voor er een monteur ingeschakeld wordt. Als het probleem gevonden wordt in het klantdomein dan zijn namelijk de kosten voor u. Controleer de bekabeling goed. Sluiting in een stekkertje kan al problemen geven.

Reputatie 2

Ik heb een kabeltester.

Ik zal die er eens tussen hangen, om te kijken of er een probleem zit in de kabel(s) of aansluiting.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Reputatie 2

Voor zover ik weet geen apparaten met een vast ip adres. Alle dynamisch.

Badge +19

Top!! En hou de dvs's in de gaten. Ze kunnen je hele netwerk plat gooien.  Op de site van Devolo staat de devolocockpit waarmee je de draadloze verbindingsets kan beheren.  Kijk daar ook eens.

Reputatie 7
Badge +24

2 playstations 4 en 1 playstation 5.

Allen rechtstreeks of via switch bekabeld aangesloten op de Experiabox? Niet via de draadloze verbindingset? 

3 Deco's voor Mesh wifi, op elke verdieping 1.

Bekabeld aangesloten? 

1 Growatt Shinelanbox (monitoring zonnepanelen)

1 LG tv ditect aangesloten voor het kijken van Netflix en VIdeoland.

3 DVS met ontvangers

Met 2 ontvangers zeker?

Reputatie 2

Bedankt voor de tip.

Ik ga daar ook eens kijken 

Reputatie 2

De playstations zijn allemaal bedraad aangesloten ofwel op het modem ofwel op de switch.

De 3 Deco's zijn ook alle 3 bedraad aangesloten ofwel via het modem ofwel via de switch.

De 3 DVS verbindingsset worden gebruikt met 2 ontvangers. De draadloze verbindingsset wordt enkel gebruikt voor de tv ontvangers en niet voor andere apparaten.

Reputatie 2

Heb even de kabels getest.

De playstation die het probleem veroorzaakt daarvan is de kabel of stekker niet goed meer.

Van de 8 lampjes op de kabeltester gaan er 7 groen branden. Lampje 4 brand niet.

Dus daar zit inderdaad een probleem.

Ik zal er andere stekkers opzetten en kijken of de kabel dan weer goed is en hopen dat dan de problemen voorbij zijn.

Bedankt alvast iedereen voor de tips en het meedenken!

 

Badge +19

Laat nog even weten hoe het afloopt als je wil.

Reputatie 2

Ik zal een update geven als ik de stekkers vervangen heb 

 

Reputatie 2

Nieuwe RJ45 connectoren gemonteerd op de bestaande kabel.

Begonnen boven bij de playstation te vervangen.

Getest en nog steeds alleen lampje 4 die niet brandt.

Dus ook beneden bij het modem vervangen en wederom getest. 

Weer alleen lampje 4 die niet brandt, de andere 7 lampjes lichten wel allemaal groen op.

Ik vermoed dat het dus de kabel zelf is die niet goed meer is.

Het is wat moeilijk te beoordelen als ik zo naar de achterkant van de connectoren kijk, alle draadjes lijken op de juiste plek te zitten.

Maar nu is het ook altijd een gedoe om de 8 draadjes op de juiste wijze in de connector te krijgen.

Ik heb connectoren zonder zo'n hulpstukje. 

Ik denk dat ik nogmaals opnieuw de connectoren ga vervangen voordat ik echt de kabel de schuld geef.

 

 

Reputatie 2

Ik heb beide connectoren nogmaals vervangen.

Zelfde probleem, lampje 4 brandt niet de rest wel.

Ook nog even een andere lan poort geprobeerd zonder succes en zelfs de kabels verder ingekort tot minimale afstand tot playstation en switch.

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat de utp kabel vervangen moet worden.

Het betreft een lange kabel met een afstand van zo'n 20 meter, destijds getrokken door een loze leidingpot samen met een telefoondraad.

Van de week maar eens nieuwe kabel trekken...

Badge +19

Ga eerst terug naar de basis. Sluit alleen een pc of laptop aan op het modem.  Verder alles verwijderen. Wat is dan de snelheid?

Reputatie 2

Ik ga eerst binnenkort maar eens de kabel vervangen.

Met alles aangesloten is de snelheid gewoon goed en passend bij mijn abbonnement 75/75.

Het probleem doet zich voor bij het downloaden op de playstation, waarbij de internetsnelheid zeer traag is en er ook geen tv meer gekeken kan worden.

Staat de playstation uit dan is er niets aan de hand.

Ik heb ondertussen vastgesteld dat de draad niet goed meer is, waarschijnlijk ergens draadbreuk vermoed ik., aangezien vervangen connectoren geen soelaas biedt.

Ik vermoed dan ook dat de problemen die de paystation veroorzaakt, komen door een niet goed functionerende UTP kabel. Nu heb ik vorige maand airco aan laten leggen en nu zag ik net dat de aircoboer de wanddozen waar de aircoleidingen in lopen over de draad heen strak gemonteerd zit op de muur.

De kabel zit dus helemaal geklemd. Ik vermoed dat dit het binnenwerk van de kabel heeft beschadigd.

Laat ik allereerst die maar eens van de week gaan vervangen en van daaruit verder kijken.

Reputatie 2

Draad vervangen, alle kabels naar modem en switch gecontroleerd met kabel lan tester. Alle kabels en verbindingen zijn nu goed.

Toch blijven er problemen met de playstations en interactieve tv. 

Wat opvalt is dat de wifi met de 3 Deco mesh wifi veelal erg goed is. Aangeschaft omdat het oude modem wat ik heb geen 5Ghz ondersteund maar enkel 2,4 Ghz.

Op wifi haal ik snelheid van rond 75 down en 75 up.

Gisteren laptop bedraad aangesloten op een lan poort op het modem en nogmaals snelheidstest uitgevoerd.

Wat opvalt is dat deze niet zo goed presteerd  als de snelheden die ik via de Deco mesh wifi krijg.

De download doet het nog wel goed, maar is minder snel dan via de wifi,  maar de upload schommelt erg en start heel vaak rond de 7 mbit en loopt dan langzaam op naar soms 40 mbit.

Dit is heel anders dan via de wifi. Die schiet bij de start van de snelheidstest gelijk omhoog naar rond 90 mbit en loopt dan langzaam terug naar rond 75 mbit.

Bij downloaden op playstation (bedraad) lijkt alles vast te lopen en is het internet zeer traag waarbij we vaak ook geen tv meer kunnen kijken.

Een spelletje downloaden duurt dan uren.

Vanmorgen weer met laptop bedraad aan modem gehangen en nu was de snelheid wel weer goed zowel download als upload, maar gisteravond dus duidelijk niet zo goed.

Het internet is in ieder geval naar mijn mening niet stabiel.

Ik heb er verder niet heel veel verstand van maar het lijkt mij dat of de lijn soms niet goed is of het modem niet zo goed meer functioneert.

We ervaren al langer problemen met het internet en interactieve tv, nu al maanden.

We zijn oud Telfort klant en bij Telfort functioneerde alles naar wens. Problemen zijn gekomen bij overname naar KPN. Weet niet of het daarmee te maken heeft maar vermeld het er maar bij.

Ik denk dat het modem een Experiabox V8 rond de 15 of 16 jaar oud is en deze heb ik al sinds ik klant ben geworden bij Telfort.

Misschien is het mogelijk een ander modem te krijgen om te zien of dit beter zal gaan? @KPNWebcare 

 

 

 

 

Reputatie 3

@MCBH

U zegt dat u een Netgear GS108E switch in gebruik heeft. Is dat deze: Netgear GS108Ev3?

Zo ja, deze switch heb ik ook gehad en deze geeft issues als de lijn volledig dichtgetrokken wordt door een zware download. De TV begint dan te haperen.

Dit wordt veroorzaakt door deze twee zaken die deze switch heeft met alle firmware versies tot nu toe:

  • IGMP dynamic router port does not timeout exactly at 300 seconds.  It could be anywhere from 300 to 600 seconds.
  • IGMP host timeout is not exactly 260 seconds.  It could be anywhere from 260 to 520 seconds.

Als je IGMP snooping op deze switch uitzet en een en ander configureert met VLAN’s dan werkt het wel goed of gebruik een andere type/merk switch.

Reputatie 7
Badge +11

Als alleen ader 4 stuk is in een UTP kabel zou dat niet deze problemen moeten geven, de kabel wordt dan ‘gewoon’ gedegradeerd naar een CAT5-kabel en kan ie max 100Mbps doorgeven. Als aderparen 1, 2, 3 of 6 beschadigd raken dan is het een ander verhaal en werkt de kabel helemaal niet meer.

 

Dat de problemen begonnen zijn sinds de overname door KPN berust op puur toeval. In de instellingen tussen KPN en Telfort is niets veranderd, pas sinds de laatste paar maanden worden Telfort verbindingen actief technisch gemigreerd naar KPN om de netwerkstructuur een stuk makkelijker te maken voor de gehele keten, van logistiek tot software ontwikkelaars tot monteur.

 

Zou je eens een foto van het glasvezelkastje kunnen maken? De snelheid 75/75 vind ik ook een beetje bijzonder, dan ga ik haast denken dat je nog op een Ethernet over Fiber verbinding zit die maximaal 100Mbps aan kan. Mogelijk dat de Playstation alle bandbreedte opmaakt en er te weinig over blijft voor andere zaken zoals TV die normaal niet uit de abonnementssnelheid wordt gehaald bij glasvezel tenzij niet anders mogelijk (zoals bij EoF).

 

Natuurlijk zou het ook zo maar kunnen dat de Experiabox V8 stervende is, al zou ik dan andere storingen verwachten. 

 

Zou je eens je profiel kunnen invullen met adresgegevens, klantnummer en laatste drie cijfers van het bij KPN bekende rekeningnummer? Dan kan er eens wat dieper in de verbinding gekeken worden, mogelijk zit er toch iets in het netwerk buitenshuis niet lekker. Dat kan zo ingezien worden.

Reputatie 2

@MCBH

U zegt dat u een Netgear GS108E switch in gebruik heeft. Is dat deze: Netgear GS108Ev3?

Zo ja, deze switch heb ik ook gehad en deze geeft issues als de lijn volledig dichtgetrokken wordt door een zware download. De TV begint dan te haperen.

Dit wordt veroorzaakt door deze twee zaken die deze switch heeft met alle firmware versies tot nu toe:

  • IGMP dynamic router port does not timeout exactly at 300 seconds.  It could be anywhere from 300 to 600 seconds.
  • IGMP host timeout is not exactly 260 seconds.  It could be anywhere from 260 to 520 seconds.

Als je IGMP snooping op deze switch uitzet en een en ander configureert met VLAN’s dan werkt het wel goed of gebruik een andere type/merk switch.

Ik heb even gekeken op de switch.

Het is inderdaad de GS 108E v3.

Ik heb deze switch aangeschaft omdat deze switch juist geadviseerd werd op dit forum icm KPN TV.

Omdat ik soms ook problemen had met de draadloze verbindingssets en toch meer poorten wilde voor bekabeld internet heb ik juist voor deze switch gekozen.

Ik heb ook nog wel een andere switch, ik zou dat eens kunnen omwisselen en kijken of dat beter gaat.

Bedankt voor de tip in ieder geval, maar raar dat juist deze switch geadviseerd wordt icm KPN TV.