Beantwoord

Geluid komt later dan beeld TV+

  • 18 January 2024
  • 30 reacties
  • 590 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 7 reacties

Lip sync is een bekend probleem op kpn tv+. Als oplossing wordt dan genoemd audio vertragen. Maar bij mij loopt het geluid achter op het beeld, dus het geluid komt later dan het beeld,  vertragen van geluid heeft dan geen zin. Waarom kun je het geluid niet eerder laten komen of beeld vertragen?. Ook heb ik het idee dat het geluid steeds verder achter loopt op het beeld naarmate de box langer aanstaat. Echt zeer hinderlijk die lip sync problemen. Ja ik heb al alle hier gedane suggesties uitgevoerd maar niks helpt.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 18 February 2024, 12:59

Bekijk origineel

30 reacties

Ik sluit mij aan bij deze klachten. Direct na het aanzetten van de tv-box gaat het goed, maar na verloop van tijd ontstaat een lip sync probleem. Het beeld komt dan inderdaad eerder dan het geluid. Het gekke is dat beeld en geluid steeds meer out of sync gaan lopen. De tv-box uit en aan lost soms het probleem op, maar lang niet altijd. Het is zeker hinderlijk en er is geen goede oplossing. 

Reputatie 7
Badge +20

Wat zuur dat jullie hier beide last van hebben 🙁 Het beeld vertragen of geluid eerder laten komen is niet mogelijk, en gaat ook in de toekomst niet mogelijk worden dus dat is niet een oplossing voor jullie probleem.

Hebben jullie geluidsapparatuur zoals een soundbar of home cinema set aangesloten? Zo ja, wat voor apparatuur is dat precies en hoe is die apparatuur verbonden met de tv of TV+ box?

Hoe hebben jullie de TV+box verbonden met het modem? Is dat met een rechtstreekse kabel, via extra apparaten zoals een switch of versterker of wellicht via de wifi? 

En hoe hebben jullie de audio precies ingesteld? Hoor het allemaal graag zodat we na kunnen gaan in welke hoek dit gezocht moet worden!

Reputatie 7

Direct na het aanzetten van de tv-box gaat het goed, maar na verloop van tijd ontstaat een lip sync probleem. Het beeld komt dan inderdaad eerder dan het geluid. Het gekke is dat beeld en geluid steeds meer out of sync gaan lopen.

Ervaar je dit op een specifieke zender of op alle zenders?

Sinds de laatste firmware update van mijn Box 12 ervaar ik de volgende problemen:

  • snelheid is slechts rond de 850MB/s, dat was altijd 950MB/s. Hier baal ik best wel van
  • livestreams van internetradio vallen weg of stoppen tijdelijk voor een paar seconden
  • terugkijken van opnames geeft geregeld een foutmelding dat de verbinding is verloren. Beeld stopt voor 1 à 2 seconden en gaat dan weer verder. Tv-box zit rechtstreeks via kabel aan het modem/router
  • WhatApp op de mobiel geeft geregeld een melding dat de app is overgeschakeld van Wifi naar 4g, omdat de Wifi verbinding niet aanwezig is of is uitgevallen. Dit gebeurt alleen bij WhatsApp

Op internet gezocht en meerdere mensen hebben problemen met streams als ipv6 aanstaat. Daarom op de router ipv6 uitgezet, en alle problemen lijken verdwenen. Ik vermoed dat jullie DNS-servers ‘sloom’ zijn.

De snelheid van 850MB/s blijft helaas 850MB/s. Dat zou ik graag weer op 950MB/s willen hebben, en geef ik de firmware update van de Box 12 de schuld van.

 

Wel jammer dat ipv6 niet goed lijkt te werken, maar voor nu is het een workaround.

Graag zou ik zien dat er aandacht wordt besteed aan de verminderde snelheid, dat zou niet moeten mogen.

 

Mvg

Marco

Mijn kpn tv+ kastje is rechtstreeks aangesloten op de TV via hdmi kabel. Verschillende hdmi poorten geprobeerd maar alle zelfde probleem. TV+ kastje zit rechtstreeks op de experia box via utp kabel. Daar zit het probleem niet volgens mij. Het feit dat geluid als de tijd voort schrijdt steeds verder achter loopt op beeld geeft aan dat het probleem in een verschil in bitstream snelheid zit. Kennelijk is de tijdbasis van het geluid iets groter dan die van het beeld of dat frame snelheid van beeld niet exact 30 FPS is. Andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dropped frames in de videostream

Audio instelling op mijn TV is momenteel stereo en op de kpn box passthrough. 

Ik heb ook andere combinaties geprobeerd maar zelfde probleem. Ook unicast gebruiken geeft geen oplossing. Enige dat kortstondig verbetering geeft is pause knop gebruiken paar seconden wachten en afspelen hervatten en dan weer naar live switchen. Dan is lip sync weer redelijk maar wel voor korte duur. Naarmate tijd verstrijkt loopt het langzaam weer uit sync.

 

Mijn kastje is middels de meegeleverde hdmi kabel aangesloten op de tv.

Geluid wordt middels arc het geluid door de tv naar de soundbar gestuurd over een andere hdmi kabel. Bij andere input bronnen als PS5, Windows pc, wordt het geluid middels diezelfde arc naar de soundbar gestuurd en is het geluid altijd synchroon en blijft ook synchroon. 

Allerlei geluidsinstellingen geprobeerd als stereo, omzetten naar ander formaat en passthrough. Niks helpt en het resultaat blijft hetzelfde.

In een eerder bericht gaf ik aan dat het uitzetten van ipv6 voorlopig voor mij de problemen met het geluid heeft opgelost. De logica daarachter ontbreekt mij echter. 

@Fcf heeft u ipv6 al eens uitgezet op de router om te kijken of het de problemen oplost?

@mhp31, nee uitschakelen ipv6 maakt geen verschil

 

Heb nu een test lopen met instelling van de beeldresolutie op het kpn tv+ kastje op 1080i 50 hz ipv 1080p 50hz.

Dat lijkt een verbetering, maar niet te vroeg juichen, maar eens zien of het weer niet mis gaat later of morgen

Reputatie 7
Badge +20

@mhp31, nee uitschakelen ipv6 maakt geen verschil

 

Heb nu een test lopen met instelling van de beeldresolutie op het kpn tv+ kastje op 1080i 50 hz ipv 1080p 50hz.

Dat lijkt een verbetering, maar niet te vroeg juichen, maar eens zien of het weer niet mis gaat later of morgen

Kan je hier al iets over zeggen? Is het goed gebleven of ging het toch weer mis?

Ja, gaat goed geluid blijft nu vrijwel in sync met beeld.

Probleem met progressive scan lijkt dan toch veroorzaakt te worden door dropped frames. Dat ligt dan aan de TV lijkt mij. Bij interlaced is veel minder cpu power nodig.

 

Ja, gaat goed geluid blijft nu vrijwel in sync met beeld.

Probleem met progressive scan lijkt dan toch veroorzaakt te worden door dropped frames. Dat ligt dan aan de TV lijkt mij. Bij interlaced is veel minder cpu power nodig.

 

Fijn dat het voor jou is opgelost.
Ik heb eens gekeken, maar ik kan geen 1080i instellen.
Zal aan de TV liggen denk ik

Ja, gaat goed geluid blijft nu vrijwel in sync met beeld.

Probleem met progressive scan lijkt dan toch veroorzaakt te worden door dropped frames. Dat ligt dan aan de TV lijkt mij. Bij interlaced is veel minder cpu power nodig.

 

Fijn dat het voor jou is opgelost.
Ik heb eens gekeken, maar ik kan geen 1080i instellen.
Zal aan de TV liggen denk ik

Niet goed gekeken, 1080i kan dus wel

Reputatie 7
Badge +20

Niet goed gekeken, 1080i kan dus wel

Dat gaat bij jou ook beter @Mhp31?

Niet goed gekeken, 1080i kan dus wel

Dat gaat bij jou ook beter @Mhp31?

Dat moet ik nog goed testen en laat ik nog weten

Reputatie 7

Als je ook gebruik maakt van streaming diensten dan denk ik niet dat het verstandig is om de poort op 1080i te zetten immers het bronsignaal van die streaming diensten is vrijwel altijd 1080p en dus gooi je daarmee een stuk van de beeldkwaliteit weg.

Als je ook gebruik maakt van streaming diensten dan denk ik niet dat het verstandig is om de poort op 1080i te zetten immers het bronsignaal van die streaming diensten is vrijwel altijd 1080p en dus gooi je daarmee een stuk van de beeldkwaliteit weg.

Bedankt voor de zinvolle aanvulling. Ik gebruik inderdaad streamingdiensten. Ik ga eens goed testen

Als je ook gebruik maakt van streaming diensten dan denk ik niet dat het verstandig is om de poort op 1080i te zetten immers het bronsignaal van die streaming diensten is vrijwel altijd 1080p en dus gooi je daarmee een stuk van de beeldkwaliteit weg.

Dat valt mee alleen bij heel snelle bewegingen zou je wat vervaging kunnen zien. Ik zie bij mij geen verschil. En dan nog geluid en beeld uit sync is veel meer storend. 

Mijn TV is al wat ouder wellicht hebben nieuwere TV's een sneller cpu die geen frames dropped bij  progressive scan. Maar zover ik weet worden veel TV programma' s interlaced uitgezonden (gestreamed). De reden is dat daarvoor minder bandbreedte nodig is. Ald dat zo is dan zet kpn kastje de stream om van interlaced naar progressive. Omzetten naar progressive kost rekenkracht en als dat gebeurd in het kpn kastje dan kan de oorzaak van uit sync (dropped frames) wellicht toch aan het kpn kastje liggen als het daarbij frames dropped.

Reputatie 7

Fcf schreef:

Maar zover ik weet worden veel TV programma' s interlaced uitgezonden (gestreamed).

Interlaced zien we eigenlijk alleen bij lineaire televisie. Streamingdiensten maken (vrijwel) uitsluitend gebruik van progressive beelden. Als je de TV+ Box dan op 1080i zet moet er juist een omzetting van progressive naar interlaced plaatsvinden en daarbij gaat dan dus kwaliteit verloren.

Het reguliere abonnement van kpn zijn lineaire tv zenders

Reputatie 7

Het reguliere abonnement van kpn zijn lineaire tv zenders

Klopt maar dan praat je dus juist niet over streamingdiensten.

Mijn opmerking ging over het kwaliteitsverlies met de instelling 1080i bij het gebruik van streamingdiensten.

Reputatie 7
Badge +9

Wat is de reden dat de zenders nog steeds in 1080i produceren? Alle camera van nu kunnen prima 8k progressive filmen.

Reputatie 7

Wat is de reden dat de zenders nog steeds in 1080i produceren? Alle camera van nu kunnen prima 8k progressive filmen.

Distributiekosten en 1080i is anno 2024 nog altijd de Europese standaard.

Ook het transporteren van bitjes van a naar b kost toch echt geld en soms lijken mensen dat te vergeten.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Distributie kosten is afhankelijk van transporteert data volume. Bij zelfde video materiaal en bitrate laat progresive beter comprimeren dan interlaced

Het reguliere abonnement van kpn zijn lineaire tv zenders

Klopt maar dan praat je dus juist niet over streamingdiensten.

Mijn opmerking ging over het kwaliteitsverlies met de instelling 1080i bij het gebruik van streamingdiensten.

Snap ik, mee eens. Mijn probleem deed zich voor bij kijken naar de reguliere TV zenders. Ik zal eens kijken of dat lip sync probleem bij netflix niet optreed bij 1080p. Als dat dan niet optreed is het kpn kastje degene die frames dropped bij omzetting van interlaced naar progressive bij reguliere TV zenders. Treed het wel op dan is het mijn TV die frames dropped bij 1080p

Goedenavond,

Hier exact dezelfde problemen met lip sync. Het is inderdaad zeer hinderlijk. Het geluid komt net iets later dan het beeld. En daardoor kun je het niet regelen. Je kan enkel het geluid vertragen, maar ja dat heeft geen zin natuurlijk. 
 

De tv box is dmv ethernet kabel aangesloten. Vanaf de box een HDMI kabel naar de tv en de Arc is aangesloten op de HDMI eArc poort. Audio signaal staat op “pass through”. 

Wij hadden voorheen de oudere tv boxen van KPN en daar had ik nooit problemen mee. Maar vanwege een verhuizing en het afsluiten van een nieuw abonnement hebben we nu de nieuwe tv boxen van KPN en ik ben daar absoluut niet tevreden mee. 
We hebben ook regelmatig dat, wanneer ik de tv uitzending pauzeer en na 10 minuten weer verder wil kijken dat ie het programma vanaf het begin gaat starten. Vervolgens kan ik dan niet doorspoelen en moet ik terug gaan naar “live” tv kijken en mis je een gedeelte van de film. 

Als hier geen verbetering in komt dat vrees ik dat het over een paar maanden “exit” wordt voor KPN. 

Reputatie 7
Badge +20

Met de meest recente software update voor de TV+ boxen wordt een aantal verbeteringen doorgevoerd, ik hoop dat het na het binnenhalen van deze update allemaal beter zal gaan @Remmy!

Reageer