Vraag

Gratis tv-ontvangers in bruikleen?

  • 27 February 2020
  • 32 reacties
  • 1136 keer bekeken

Beste KPN,

U zegt dat wij de 2 HD TV ontvangers gratis hebben en in bruikleen.

Definitie bruikleen:

Bruikleen of commodaat is het uitlenen van een zaak voor een bepaalde tijd. 
Bruikleen kan niet voor een onbepaalde tijd zijn.
Bij een lening is er geen sprake van een vergoeding zoals bij verhuur.

 

Nu betalen we toch via het internet en TV pakket, welke u niet specificeert € 62,50 per maand,
daar zit 2x € 5.00 gebruik van HD TV ontvangers in.

Dus ik heb 2 gratis HD TV ontvangers in bruikleen en voor het gebruik ervan betaal ik € 10.00.
Dit valt bij mij niet te rijmen. Ik vind het zelfs valse voorwaarden.

Ik wil ze of kopen of niet betalen voor de TV HD ontvangers.

Met vriendelijke groet,

Klantnummer ********

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst van topic


32 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat is precies uw probleem? U heeft een totaal pakket van € 62,50 per maand waar 2 ontvangers bij in zitten. Wat is daar mis mee? De 10 euro die u noemt geldt niet voor u. Dat is bij Hussel zo. Niet bij de oudere abonnementsvormen.

Als KPN iets "gratis" noemt, dan is het in werkelijkheid bijna nooit echt gratis hé. Je betaald er linksom of rechtsom toch wel voor. De kosten worden dan ergens anders bij in gerekend. Tv kijken en niet betalen, dat kan natuurlijk niet. Er moet gewoon maandelijks voor betaald worden.

@Nick83 

Het probleem is  dat ik volgens de factuur 2 HD TV ontvangers gratis heb (in bruikleen), terwijl ik er al 20 jaar of zolang interactieve tv bestaat, € 10,- per maand voor betaal voor het gebruik.
en deze niet te koop aangeboden worden.

 

MROW

Reputatie 7

Het probleem is  dat ik volgens de factuur 2 HD TV ontvangers gratis heb (in bruikleen), terwijl ik er al 20 jaar of zolang interactieve tv bestaat, € 10,- per maand voor betaal voor het gebruik.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het kostenoverzicht op de tweede pagina van jouw factuur?

Het probleem is  dat ik volgens de factuur 2 HD TV ontvangers gratis heb (in bruikleen), terwijl ik er al 20 jaar of zolang interactieve tv bestaat, € 10,- per maand voor betaal voor het gebruik.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het kostenoverzicht op de tweede pagina van jouw factuur?

 

Reputatie 7

Waar staat dan dat je €10,- per maand betaalt voor het gebruik?

Waar staat dan dat je €10,- per maand betaalt voor het gebruik?

Bij 0800 0402 zeggen ze dat. Meerdere medewerkers.
Ze specificeren helaas niet Ik kan het ook niet meer bekijken op mijnKPN of MIJNKPNAPP.

 

MROW

 

Badge +19

Bij de nieuwe abonnementen wordt alles apart berekend.  Bij uw abonnement zit alles in één prijs. 

Reputatie 7

Er is dus niets aan de hand, de in rekening gebrachte kosten kloppen.

Er is dus niets aan de hand, de in rekening gebrachte kosten kloppen.

Jij snapt er echt niks van, stop maar met commentaar geven.

Badge +19

Maar wat is nu het probleem?

Reputatie 7

Er is dus niets aan de hand, de in rekening gebrachte kosten kloppen.

Jij snapt er echt niks van, stop maar met commentaar geven.

Wat snap ik dan niet?

Betaal ik dan ook €10,- voor die TV ontvangers?

Nee, ik betaal €10,- per maand om met die TV ontvangers televisie te mogen kijken en uitzendingen op te mogen nemen, de TV ontvangers heb ik gratis in bruikleen.

Reputatie 7

Heren, ik heb het probleem opgelost!

Ik heb ze niet eens gratis, dus ik betaal €10,- teveel.

 

Reputatie 7

Zeker Jeroen, jij betaalt inderdaad €10,- teveel. :wink:

Reputatie 3

In 2007 of 2008 heb ik de Interactieve TV-ontvanger nog moeten kopen voor €99 (natuurlijk minder dan de kostprijs). Dit was een apparaat met harddisk voor de opnames (Motorola VIP1960). In de tussentijd is deze ontvanger al meerdere keren omgeruild, maar ik heb er nog nooit opnieuw voor hoeven betalen. Ik heb nog het instapabonnement (al een paar jaar via FttH), waar eigenlijk niet de opnamefunctie bij zit, maar omdat ik ooit de ontvanger met harddisk heb gekocht, ontvang ik het opnemen-pakket al jarenlang gratis. Goede regeling van KPN en des te meer reden voor mij om trouwe klant te blijven. Tegenwoordig heet het 'bruikleen', waarmee KPN wil aangeven dat het apparaat van hen is en blijft en jij het mag gebruiken. Je betaalt voor de complete dienst. Wil je meer ontvangers dan er inbegrepen zijn in deze dienst (in mijn geval slechts 1), dan ga je 5 euro per ontvanger extra betalen, maar dat kunnen ze beter 'huren' noemen.

Reputatie 7

Tegenwoordig heet het 'bruikleen', waarmee KPN wil aangeven dat het apparaat van hen is en blijft en jij het mag gebruiken. Je betaalt voor de complete dienst. Wil je meer ontvangers dan er inbegrepen zijn in deze dienst (in mijn geval slechts 1), dan ga je 5 euro per ontvanger extra betalen, maar dat kunnen ze beter 'huren' noemen.

Dat hangt er maar vanaf hoe je het ziet.

Je betaalt €5,- per maand om op een tweede televisie naar uitzendingen, films en series te mogen kijken, niet voor het kastje, dat heb je immers "gratis" in bruikleen.

Ik hoop dat de iTV app op de smart TV ooit nog eens volwassen gaat worden, want dan knalt iedereen natuurlijk direct de tweede, derde en volgende TV ontvanger de deur uit, we blijven immers Hollanders. :wink:

Reputatie 7

Hey @MROW, interessante discussie laait hier op. Leuk, daarvoor is het forum :) Ook ik probeer daar nog even wat aan toe te voegen om een goed beeld te krijgen van interactieve tv en waarvoor je betaalt. 

Basispakket Interactieve tv van KPN
iTV is een dienst met heel veel mogelijkheden. Zo kijk je programma's, films, documentaires en meer lineair in digitaal of  HD-kwaliteit. Het Basispakket bevat al ruim 65 tv-zenders, waarvan 35+ in HD. Naast alle uitgebreide mogelijkheden die je krijgt met standaard interactieve tv, kun je kiezen voor extra zenderpakketten.

Later programma's kijken
Je favoriete programma later bekijken? Dat kan. Met iTV kun je; Opnemen, pauzerenterugspoelen en kijk je tot 7 dagen gratis terug met Programma Gemist. En vergeet On Demand niet, met een ruim aanbod  (huur) films en series, direct via jouw tv-menu beschikbaar. Altijd wel iets op tv te kijken dus :)

Netflix zonder Smart tv kijken
Heb je geen Smart TV maar wil je wel binge-watchen op een groot scherm? Via de software van je tv-ontvanger kun je Netflix kijken op je eigen tv. Via kanaal 200, On Demand of via Apps op TV. En vanaf nu kan je Netflix ook betalen via je KPN-factuur. Handig!

Online tv-kijken 
Maak van elk scherm in huis een tv met de iTV app. De app is beschikbaar voor Android en iOS. Hiermee kijk je op je tablet of smartphone interactieve tv. Of kijk via website: tv.kpn.com op je laptop en desktop. Voor uitgebreide informatie en de mogelijkheden, kijk op: Online iTV kijken

Tv-kijken via je Chromecast
Je tv gereed maken voor iTV zónder tv-ontvanger? Dat kan met onze gratis iTV app kan je ook tv of video’s in HD-kwaliteit kijken op een groot scherm. Als een Chromecast aangesloten is op hetzelfde netwerk waarmee de interactie TV app verbonden is, verschijnt er automatisch een Chromecast-icoon in beeld. Wanneer je op het icoon klikt wordt er verbinding gemaakt met de Chromecast. Zo kijk je tv altijd op een groot scherm

iTV Thuis én onderweg in de hele EU
Tv-kijken op jouw manier thuis. Maar ook onderweg. De iTV Online is ook te gebruiken in alle EU-landen. Met de gratis app kan je onderweg met de openbare WiFi-netwerken of met je eigen 3G- of 4G-netwerk heel eenvoudig films en series onderweg. Mis dus niks meer op vakantie of weekendje weg in Europa :sunglasses:   

De vraag: betaal je nu 5,- p/mnd voor hardware (tv-ontvanger) die je in bruikleen hebt? Of voor een complete tv-dienst met enorm veel mogelijkheden? Dat laatste is het antwoord. Zonder de content (basispakket), interactieve mogelijkheden en software (app) is er niks te zien. Bij Internet en TV, ontvang je (afhankelijk van je abonnement) apparatuur in bruikleen van KPN. Mocht je meer apparaten nodig hebben, om een extra tv aan te sluiten dan betaal je 5,- p/mnd huur voor je tv-ontvanger.   

Reputatie 6
Badge +6

Goed uitgelegd Nadia! Case closed? ;) 

Reputatie 7
Badge +24

Zelfs al zou je die ontvangers wel kunnen kopen, dan zou je nog steeds moeten betalen voor TV kijken. Bijvoorbeeld 8 euro per maand voor de eerste ontvanger en 3 euro voor elke extra ontvanger. TV kijken is gewoon niet gratis. Dat moet gewoon betaald worden. 

Reputatie 3

Zelfs al zou je die ontvangers wel kunnen kopen, dan zou je nog steeds moeten betalen voor TV kijken. Bijvoorbeeld 8 euro per maand voor de eerste ontvanger en 3 euro voor elke extra ontvanger. TV kijken is gewoon niet gratis. Dat moet gewoon betaald worden. 

In mijn abonnement is maar 1 ontvanger inbegrepen. Op de overige 3 TV's gebruikten we tot vorig jaar nog de Digitenne-kastjes met het gratis abonnement dat bij ITV kwam. Nu hangt overal een Chromecast à 30 euro aan en kunnen we zonder extra maandelijkse kosten via de ITV-app op 3 extra toestellen TV kijken. Bediening is iets omslachtiger, maar ze worden maar af en toe gebruikt. Bovendien kan je met de Chromecast nog iets meer qua streaming etc. dan met de ITV-ontvanger.

Waar iedereen aan voorbij gaat is dat men niet weet op welke voorwaarden de OSB’s aan MROW zijn geleverd. Voor mij heeft hij 100% gelijk. 

Ik ben waarschijnlijk een van de eerste klanten kwa Internet van KPN op ISDN en meteen aansluitend al in de eerste week op ADSL. 

Ik kreeg een standaard aanbieding waarin was begrepen een gratis router (Ik weet niet eens meer of het toen al experiabox heette). Niets bruikleen gewoon eigendom. Toen hij het niet goed meer deed ruilden ze hem om. Ik moest mijn eigen router terugsturen want toen was bruikleen de norm geworden bij KPN. Ik heb dat maar gedaan, wat moet je met zo’n oude rouder/adsl modem, dus had ik hem anders naar de stort moeten brengen. 

Over OSB’s (ontvanger in KPN jargon) TV weet ik het niet, want ik had niet zoveel vertrouwen met TV over het toen aanwezige koperdraad, dus dat heb ik vrij laat er bij genomen. 

Natuurlijk praten we hier over iets formeels. Maar je geeft niets iets gratis in bruikleen. Of je geeft iets gratis of je geeft het in bruikleen of je verhuurt het tegen 0 kosten. 

Maar dat is de marketing stijl van KPN, die steeds meer gratis lucht begint te leveren in dezelfde kwaliteit als je al altijd gewend was en daardoor alles steeds meer onduidelijk maakt.   (Hoewel het er op lijkt dat ze proberen dit te verbeteren maar dat moet blijkbaar nog meer geld opleveren dus de lucht is niet meer gratis).

Reputatie 7
Badge +24

Als er op de factuur staat "tv ontvanger - gratis", dan betekend dat dat je er gratis gebruik van mag maken. Niet dat je hem gratis gekregen hebt en dat die nu van jou is. Want als dat wel zo zou zijn, dan zouden ze dat ook niet elke maand opnieuw op de factuur op de factuur hoeven zetten.

Je hebt die ontvanger dus niet gratis gekregen. Je mag hem kostenloos gebruiken zolang je netjes elke maand je abonnement betaald. Deze constructie word ook wel eens "bruikleen" genoemd. En of dit helemaal exact een correct gebruikte term is die voldoet aan wat er in de van Dale staat weet ik niet, maar ... waar maken we ons druk om eigenlijk...

Reputatie 7

Waar iedereen aan voorbij gaat is dat men niet weet op welke voorwaarden de OSB’s aan MROW zijn geleverd. Voor mij heeft hij 100% gelijk. 

Daar wordt zeker niet aan voorbij gegaan, Cor. De STB's (settopbox) zoals ze formeel heten, of in gewoon taalgebruik: tv-ontvanger(s) ofwel een aantal hardware producten wordt niet extra voor betaald. Dus geen kosten of gratis inbegrepen in je abonnement. Zo zie je dat ook terug op de factuur. 

Je betaalt voor een totaalproduct/dienst. Waar een tv-ontvanger onderdeel van is om het mogelijk te maken de content op je tv te kijken. En alle interactieve mogelijkheden die we naast de content leveren. Dat is het punt. 

... waar maken we ons druk om eigenlijk...

Nick,

Is dat belangrijk voor jou om te weten. We zijn niet allemaal hetzelfde weet je. Dat de Auteur er aan hecht om op de juiste wijze zaken in rekening te krijgen, kan heel belangrijk zijn. Niet altijd maar we lezen vaak in dit forum dat er door sommige KPN medewekers wel heel vaak formeel wordt opgetreden.

Reputatie 7

Cor, Bij de topic starter, en iedereen die een Alles-in-1 afneemt, wordt op juiste wijze: Internet, tv (bellen) en andere optionele pakketten in rekening gebracht. Daar is niks mis mee. @MROW stelt hier terecht een vraag over zijn pakket en bruikleen tv-ontvangers. Misschien dat de verwarring komt doordat elke extra tv-ontvanger € 5,- p/mnd kost. Waardoor al snel de conclusie wordt getrokken dat dit ook geldt voor de gratis tv-ontvangers die je in bruikleen hebt(?) 
Die vraag beantwoorden we hier graag. 

De vraag: betaal je nu 5,- p/mnd voor hardware (tv-ontvanger) die je in bruikleen hebt? Of voor een complete tv-dienst met enorm veel mogelijkheden? Dat laatste is het antwoord. Zonder de content (basispakket), interactieve mogelijkheden en software (app) is er niks te zien. Bij Internet en TV, ontvang je (afhankelijk van je abonnement) apparatuur in bruikleen van KPN. Mocht je meer apparaten nodig hebben, om een extra tv aan te sluiten dan betaal je 5,- p/mnd huur voor je tv-ontvanger.   

De hardware is een onderdeel, een complementair goed. Je kunt geen tv-kijken als je alleen een tv-ontvanger hebt, daarvoor heb je de totale ‘dienst’ interactieve tv voor nodig.

Reputatie 7

@Nadia,

Als je betaalt voor de gehele dienst, waarom is die dienst op een tweede televisie dan gratis als je de smart-TV app gebruikt en kost deze €5,- per maand als je dat met een TV ontvanger doet?

Daarmee werk je natuurlijk wel in de hand dat mensen dit interpreteren als zijnde dat je €5,- voor de TV ontvanger betaalt.

Daarbij komt dat jullie zelf ook spreken over de huur van een TV ontvanger.

Bron.

 

De eerste twee TV ontvangers zijn overigens ook niet gratis bij de Alles-in-1 en Internet en TV abonnementen, die zijn bij de prijs inbegrepen en dat is toch een wezenlijk verschil.

 

Ik heb altijd al gepleit voor een abonnementsvorm waarbij je je, net als bij Netflix, abonneert op een aantal gelijktijdige streams onafhankelijk van het platform (TV ontvanger, smart TV app, iTV app en website) en ik snap ook niet waarom KPN niet al op dat model is overgestapt. Ik denk dat KPN een hoop geld laat liggen op het moment dat de iTV app en/of smart TV app zich kwalitatief kan gaan meten met de TV ontvanger. Iets wat nu nog lang niet het geval is, maar mijns inziens wel het doel van KPN zou moeten zijn.

Ik zou KPN ook adviseren deze online iTV dienst los in de markt te zetten als concurrent van NLZiet.

Reageer