Vraag

HDR uit of aan bij de KPN TV+ box?

  • 19 May 2023
  • 44 reacties
  • 3436 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Wat is het beste op de DIW7022

HDR uit of aan.

Als hij uit is, is het beeld feller, maar heb je niets in 4K, ook de streamingdiensten niet.

HDR automatisch zit er helaas, nog, niet op.


44 reacties

Hallo @joop2011 ik heb het gewoon aan staan in de 7022 en in de tv zelf op AUTO.

Reputatie 7
Badge +7

@joop2011 Als ik hdr aan heb staan, is op mijn Samsung-tv het beeld te donker. Ik heb daarom hdr uitgezet. Mijn advies zou zijn: zet hdr aan. Bevalt dit niet omdat bijv het beeld te donker is, zet het uit.

Reputatie 6
Badge +7

Als hij uit is, is het beeld feller, maar heb je niets in 4K, ook de streamingdiensten niet.

@joop2011 HDR of SDR heeft niks met de resolutie(4K) te maken maar met het dynamisch bereik. 

SDR = standard dynamic range 

HDR = high dynamic range 

4K= 3840 bij 2160 pixels

FHD= 1920 bij 1080 pixels 

 

Je kunt 4k kijken met sdr of met hdr. De resolutie blijft echter hetzelfde namelijk 3840 bij 2160 pixels en dus 4K.

Dus ook met SDR kijk je 4k maar dan met de standard dynamic range. 

Wat beter is is niet te zeggen. Dat ligt onder andere aan de tv die je gebruikt. Heeft deze HDR ondersteuning en zo ja hoe goed is de tv hierin. Daar zit namelijk een groot verschil in tussen de verschillende merken en types. 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @joop2011 ik heb het gewoon aan staan in de 7022 en in de tv zelf op AUTO.

Je heb HDR op auto staat?

Die mogelijkheid is er niet je bedoelt zeker:

HDR-continu of SDR

Mvg

Hallo @joop2011 ik heb het gewoon aan staan in de 7022 en in de tv zelf op AUTO.

Je heb HDR op auto staat?

Die mogelijkheid is er niet je bedoelt zeker:

HDR-continu of SDR

Mvg

Even goed lezen s.v.p. @Thijs1963 ik schreef auto in mijn tv zelf.

Hallo @joop2011 ik heb het gewoon aan staan in de 7022 en in de tv zelf op AUTO.

Je heb HDR op auto staat?

Die mogelijkheid is er niet je bedoelt zeker:

HDR-continu of SDR

Mvg

Even goed lezen @Thijs1963 ik schreef auto in mijn tv zelf.

Dan ben ik benieuwd welk merk of model TV.

Een TV hoort naar het geleverde signaal te kijken en op basis daarvan de juiste optie  te kiezen dat zou een automatische instelling dus moeten doen. In kan mijn Samsung ik niks op auto zetten enkel bepalen of 4.2.0 of 4.2.2 wordt gebruikt. Dat noemt Samsung UHD Color.

HDR continue of sdr klinkt voor mij ook vreemd.

 

Verder zijn er diverse HDR varianten niet elk merk TV kan met alle varianten overweg met de nodige ellende. 

Afgaande op de specificaties kan de DIW 7022 met HLG, HDR10, HDR10+ & Dolby Vision overweg dus moet dit met de streamingdiensten goed gaan.

 

Aangezien de gewone tv kanalen geen HDR hebben mag de DIW dit daarop niet toepassen dan kan het probleem van @Katana321  verklaren.

Reputatie 7
Badge +20

Als hij uit is, is het beeld feller, maar heb je niets in 4K, ook de streamingdiensten niet.

@joop2011 HDR of SDR heeft niks met de resolutie(4K) te maken maar met het dynamisch bereik. 

SDR = standard dynamic range 

HDR = high dynamic range 

4K= 3840 bij 2160 pixels

FHD= 1920 bij 1080 pixels 

 

Je kunt 4k kijken met sdr of met hdr. De resolutie blijft echter hetzelfde namelijk 3840 bij 2160 pixels en dus 4K.

 

Dat weet ik.

Maar als je de HDR op de DIW7022 uitzet, schakelt Dolby Vision ook uit en dat heeft wel met 4K te maken.

Na het inschakelen van HDR, heb ik HBO Max en Disney+ wel in 4K (met HDR uit in HD). 

Netflix niet, want ik heb er geen € 4,-- per maand extra voor over, jammer dat Netflix extra geld rekend.

 

Hopelijk gaat KPN ook dit probleem oplossen.

 

Beeld Giro op Eurosport 1 zag er met HDR ingeschakeld goed uit.

Hopelijk geld dat nu voor alles.

Nog even afwachten en testen.

 

Alvast mijn hartelijke dank voor alle support en tips. 

@joop2011

Op zich is het deels logisch dat de Disney+  en HBO  apps alleen HD met SDR levert als HDR wordt uitgeschakeld.

Dat gedrag mogen we verwachten.

Welk probleem moet KPN nu specifiek oplossen? 

Het probleem dat de kleuren feller worden als HDR wordt uitgezet? 

Mogelijk wordt met HDR uit toch bt2020 gebruikt in plaats van 709.

 

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011

Op zich is het deels logisch dat de Disney+ app alleen HD met SDR levert als HDR wordt uitgeschakeld.

Welk probleem moet KPN nu specifiek oplossen? 

 

Nee, ik bedoelde (dacht dat ik dat ook schreef), dat 4K alleen werkt als je HDR op de DIW7022 aanzet.

Ik denk dat dit een fout is in de decoder en hopelijk past KPN dat snel aan.

Want HDR hoeft niet persee met 4K, je hebt ook UHD (HD met HDR).

 

Wat moet KPN oplossen:

Als je HDR uitzet, dan moet Dolby Vision wel aangezet kunnen worden en dat kan nu niet.

 

Net zoals in de Arris VIP5202 moet HDR op automatisch gezet kunnen worden. 

Hallo @Galdor68 ik heb een Sony 4K TV van 5 jaar oud.

 

@joop2011

 

Wat moet KPN oplossen:

Als je HDR uitzet, dan moet Dolby Vision wel aangezet kunnen worden en dat kan nu niet.

Dat kan niet opschalen naar 4K resolutie met HDR uit dat kan wel en dat zal uw TV zelf doen.

HDR zit in het bron materiaal dus dat kan feitelijk niet aan of uit.  Het enige wat aan of uit zou kunnen is hoe de DIW hiermee omgaat. Feitelijk moet dit dus automatisch gebeuren op basis van het bron materiaal.

 

Als ik het nu goed lees deugen de keuze mogelijkheden niet hoe de DIW met HDR en SDR omgaat. Dit zou gewoon per definitie automatisch moeten.

Ik meen dat u uw TV voor de streamingdiensten gebruikte dus het verbaasd mij dat u nu toch de DIW heeft. Uw TV zal.hier veel beter mee overweg kunnen.

 

@joop2011

 

Nee, ik bedoelde (dacht dat ik dat ook schreef), dat 4K alleen werkt als je HDR op de DIW7022 aanzet.

Ik denk dat dit een fout is in de decoder en hopelijk past KPN dat snel aan.

Dat is niet direct fout in de decoder dat is hoe de apps horen te werken. Die passen het signaal aan op basis van de hardware.

 

Wat u noemt HDR met HD resolutie daar is Hybrid Log Gamma voor in het leven geroepen dat signaal bevat zowel HDR als SDR kleur informatie echter dan moet de HDR optie wel aanstaan.

Bron

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Galdor68

Hartelijk dank voor je reactie. 

 

I.v.m. het gemak van 1 afstandsbediening, gebruiken we de DIW7022 (KPN tv+ box) nu overal voor.

En op zich is dat geen probleem.

 

Alleen moet KPN bij een update, net zoals op de Arris VIP 5202, HDR op automatisch zetten.

 

P.S.

De upscaler van de LG OLED 48”C1 werkt inderdaad perfect, maar dat is natuurlijk geen 4K.

Dat deed mijn tv destijds ook bij SD, dat werd toen geupscaled naar HD. (maar ook dat bleef natuurlijk SD).😉

SDR/HDR automatisch zou in mijn ogen de enige juiste keuze zijn. Dat zou dus inderdaad op de verbeter lijst mogen en wat mij betreft met prioriteit.

 

Waarom moet dit automatisch omdat de reguliere TV kanalen geen HDR gebruiken en ESPN gebruikt HLG. Een TV die geen HDR ondersteunt zou op dat kanaal de kleuren in SDR aangeboden moeten krijgen. 

Ter herhaling.

Dat de Disney en HBO app geen 4K resolutie of beter geschreven geen UHD materiaal aanbieden met HDR uit dat is wat ik verwacht.Video on Demand gebruikt geen HLG. Het is dus of 4K resolutie en HDR of HD resolutie en SDR. 

Reputatie 7

SDR/HDR automatisch zou in mijn ogen de enige juiste keuze zijn. 

Bij mij staat hij nog op HDR - automatisch...

...maar kan ik daar niet meer voor kiezen.

KPN heeft overigens aangegeven dat deze optie weer terug zal komen. De vraag is dan altijd ... wanneer?

Bijzonder dat Dolby Vision op prioriteit kan worden gezet want het type HDR ligt aan de bron.

Ik heb die afbeelding wel eerder gezien in een topic over TV+ maar dit was mij nog niet eerder opgevallen.

Reputatie 7

Bijzonder dat Dolby Vision op prioriteit kan worden gezet want het type HDR ligt aan de bron.

Maar wat is het probleem dan met dat die HDR prioriteit op Dolby Vision ingesteld staat?

Het gaat er dan toch om dat Dolby Vision gekozen zal worden i.p.v. HDR10(+) als de televisie Dolby Vision ondersteunt? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Bijzonder dat Dolby Vision op prioriteit kan worden gezet want het type HDR ligt aan de bron.

Maar wat is het probleem dan met dat die HDR prioriteit op Dolby Vision ingesteld staat?

Het gaat er dan toch om dat Dolby Vision gekozen zal worden i.p.v. HDR10(+) als de televisie Dolby Vision ondersteunt? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Het is geen probleem het komt op mij vreemd over. Wat ik er van denk te weten is een film of in HDR10(+) gefilmd of in Dolby Vision niet in beiden. Per streamdienst verschil het ook Primevideo heeft titels in beide formaten Netflix en Disney zover mij bekend hoofdzakelijk Dolby Vision titels.

Reputatie 7
Badge +20

SDR/HDR automatisch zou in mijn ogen de enige juiste keuze zijn. 

Bij mij staat hij nog op HDR - automatisch...

 

KPN heeft overigens aangegeven dat deze optie weer terug zal komen. De vraag is dan altijd ... wanneer?

 

Volgens mij heb ik alleen deze op de DIW7022.

Of kijk ik dan in het verkeerde scherm?

Ik ga naar:  Instellingen - informatie - naar beneden - TV instellingen (als ik het goed uit mijn hoofd doe).

Reputatie 7

SDR/HDR automatisch zou in mijn ogen de enige juiste keuze zijn. 

Bij mij staat hij nog op HDR - automatisch...

 

KPN heeft overigens aangegeven dat deze optie weer terug zal komen. De vraag is dan altijd ... wanneer?

 

Volgens mij heb ik alleen deze op de DIW7022.

Of kijk ik dan in het verkeerde scherm?

Ik ga naar:  Instellingen - informatie - naar beneden - TV instellingen (als ik het goed uit mijn hoofd doe).

Om op dat scherm te komen heb je op het bovenliggende scherm op HDR instelling moeten klikken en dat is dus het scherm uit mijn eerste screenshot.

Reputatie 7
Badge +20

HDR automatisch moet KPN toevoegen.

@wjb bij mij staat dat er echt niet bij.

 

 

 

P.S.

Automatisch beste resolutie heb ik nu ook aangezet.

 

En HDR heb ik uitgezet.

Beeld is anders donkerder en hij start niet goed op. Zie ook hier. 

Reputatie 7

Joop2011 schreef:

HDR automatisch moet KPN toevoegen.

@wjb bij mij staat dat er echt niet bij.

Bij mij staat HDR nog op automatisch maar, zoals eerder gezegd, kan ik er ook niet meer voor kiezen immers die keuze is er niet meer.

Zie je ook dat bij mij de keuzen "HDR - continue" en "SDR" niet geselecteerd zijn? Dat komt omdat de onzichtbare keuze "HDR - automatisch" nog geselecteerd staat.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb 

Hartelijk dank voor je antwoord.

Hopelijk lost KPN ook dit probleem snel op.

 

Bij HDR continue heb je een donkerder beeld en hij start (bij mij) slecht op.

Bij SDR heb ik geen 4K via de streamingdiensten (maar voorlopig laat ik hem op SDR).

 

Ik denk dat met HDR automatisch dit probleem is opgelost.

Dat donkerder beeld bij HDR Continue kan kloppen dat zal op de reguliere TV kanalen zijn vermoed ik. Voor mij reden genoeg mijn 5202 te houden. 

 

Ik begrijp eerlijk gezegd de achterliggende gedachte niet dat dit is veranderd. 

SDR/HDR automatisch zou in mijn ogen de enige juiste keuze zijn. Dat zou dus inderdaad op de verbeter lijst mogen en wat mij betreft met prioriteit.

 

Waarom moet dit automatisch omdat de reguliere TV kanalen geen HDR gebruiken en ESPN gebruikt HLG. Een TV die geen HDR ondersteunt zou op dat kanaal de kleuren in SDR aangeboden moeten krijgen. 

Ter herhaling.

Dat de Disney en HBO app geen 4K resolutie of beter geschreven geen UHD materiaal aanbieden met HDR uit dat is wat ik verwacht.Video on Demand gebruikt geen HLG. Het is dus of 4K resolutie en HDR of HD resolutie en SDR. 

Ik had gisteren een topic gemaakt over de verkeerde HDR settings maar zie nu dat dit hier ook is genoemd. Bij deze; dit vind ik echt een hele rare bug / keuze en snap echt niet dat dit(nog) niet op de known issues list staat. En ik lees hier dat de optie “automatisch” eerst wel bestond, dus ik ga er van uit dat het een heel eenvoudige aanpassing is. Ik zou dus erg graag zien dat dit in de eerstvolgende sprints wordt opgepakt. 

Reputatie 7

@Yur2 schreef:

Ik had gisteren een topic gemaakt over de verkeerde HDR settings maar zie nu dat dit hier ook is genoemd. Bij deze; dit vind ik echt een hele rare bug / keuze en snap echt niet dat dit(nog) niet op de known issues list staat. En ik lees hier dat de optie “automatisch” eerst wel bestond, dus ik ga er van uit dat het een heel eenvoudige aanpassing is. Ik zou dus erg graag zien dat dit in de eerstvolgende sprints wordt opgepakt. 

De keuze HDR - automatisch is door KPN bewust uitgezet omdat er op de achtergrond problemen mee op leken te treden. Ze hebben ook aangegeven dat deze functionaliteit weer terug zal komen maar de vraag is dan altijd ... wanneer?!

Reageer