Beantwoord

hoe kan ik het radiosignaal op mijn tuner krijgen?

  • 28 February 2013
  • 31 reacties
  • 91366 keer bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Niet alleen de eigen speakers van zo'n radio maken wat uit. Het gaat er vooral om hoe de radio het signaal verwerkt. Er zijn internetradio's zonder speakers, alleen met digitale en analoge audio out.

Reputatie 7
Badge +16
Je kan ook een dvb-t tuner kopen, dan heb je de publieke omroepen in digitale kwaliteit.

Hoewel ik me daar nog niet in verdiept heb, zijn er misschien ook al wel interssante DAB+ tunertjes die je op je stereo kunt aansluiten.

Je moet de prijs icm. de levensduur van zo'n oplossing wel ff afwegen tegen de prijs van een extra iTV-ontvanger. Voor die laatste geldt dat je daarop "garantie" hebt zolang je een abo hebt. Bij een defect worden ze direct vervangen. Kom daar maar eens om bij je net twee jaar oude los aangeschafte tuner!

Nogmaals dank allemaal !

Ik ben inmiddels flink wat verder in mijn 'denkproces'; een losse extra tv/radio-ontvanger van de provider heeft voordelen maar ook een belangrijk nadeel want ik moet dan toch nog een apparaatje(of de tv) hebben waarop ik kan zien op welke zender ik aan het afstemmen ben. Daarom besloten om te richten op DAB+ of WiFi-ontvangst(en doorlussen naar mijn bestaande installatie).

Indien iemand nog mee wil denken graag advies mbt de volgende opties:

*De WiFi settopbox Clint Digital H3  ( rond de € 100,- )

Zie:   http://www.radiowinkel.com/a-37836521/wifi-internet-radio-s/clint-digital-h3-wifi-internetradio-settopbox/

*De WiFi settopbox TechniSat DigitRadio 100 ( rond de € 80,-)

Zie:   http://www.radiowinkel.com/a-37437152/dab-radio-s/technisat-digitradio-100-settopbox-met-bluetooth-dab-en-fm-voor-stereo-installaties/

* De Dual DAB1A / DAB+ (rond de € 50,- ).

De Clint heeft als nadeel dat er geen voorkeuze-stations zijn in te stellen (ik kon het althans niet vinden in de beschrijving). Het Dual-apparaat heeft een sterk prijsvoordeel, ik weet echter niet hoe het met de signaalontvangst zit bij DAB(+), je bent tenslotte nog steeds afhankelijk van een losse antenne.

Hallo, mijn moeder (65+) heeft hetzelfde probleem en ik probeer vanuit het buitenland te helpen. Ze heeft alles in 1 van KPN en een prima stereo toren (Marantz), waar ze graag de radio op beluisterd, maar sinds kort geen radio meer omdat Ziggo de kabel ontvangst heeft afgesloten. De stereo (en speakers) staat in de woonkamer en de tv in een kleine slaapkamer ernaast. Een kabel van ontvanger naar stereo (zoals KPN suggereert) wordt een hoop gedoe (gat boren, hele lange kabel etc.) en dan krijgt ze het geluid van haar tv op de speakers in de woonkamer geloof ik. Da's niet handig. Het lijkt mij dat ze eerst maar met een antenne moet proberen. Heeft iemand een suggestie voor een goede antenne oplossing (eventueel met een linkje)?
@simba67.
Je moeder kan een FM lintantenne aanschaffen. (voorbeeld). Dit kan in een lokale (electronica)winkel. Of Mediamarkt enzo.
Achter uit de stereo trekt ze de coax van de kabel.
Ze moet dan wel andere FM frequenties gebruiken. Deze zijn per regio (ether tenslotte) verschillend.
Via FMSCAN.ORG kan je de frequenties vinden. Die met de meest lichtgroene kleur werken het best.

Reageer