Beantwoord

Hoe terug naar wat je aan het kijken was na verkeerde knop afstandsbediening TV+?

  • 16 July 2023
  • 9 reacties
  • 439 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Is er een snelle manier om uit de app terug te gaan naar wat je aan het (terug)kijken was? Of: waar is de “Esc” knop?

Lange uitleg voor iets simpels dat ik best vaak fout doe:

  • Als je per ongeluk op bijvoorbeeld het “huisje” drukt op de afstandsbediening, dan kom je in “Nu op TV” van het onderdeel “Start”, met de huidige zender actief. Nogmaals drukken van “huisje” doet niks. Maar als je op die huidige zender dan meteen “OK” drukt ben je weer terug bij wat je aan het kijken bent. Oké, maar ik zou verwachten dat de “terug” knop dat ook zou doen. Maar als je die denkfout maakt dan ga je naar het begin van de zenderlijst, en kom je niet gemakkelijk meer terug naar wat je aan het kijken was. Dan alsnog “OK” drukken om naar NPO 1 te gaan, en dan “terug” om naar de vorige zender te gaan, werkt ook.
  • Hetzelfde als je bijvoorbeeld naar de gids gaat: hoe kom je gewoon weer terug naar wat je aan het (terug)kijken was? Na drukken “gids” ga je naar het huidige programma van de zender waarop je aan het (terug)kijken was. Nogmaals “gids” sluit wel de gids, maar je bent niet altijd terug naar wat je aan het (terug)kijken was.
  • Drukken “apps” is nog erger, daar kom je gewoon niet uit zonder zelf weer op te zoeken wat je aan het kijken was. (Vooruit, “gids” helpt om snel van de apps bij de huidige zender te komen, maar dan moet je nog wel zelf opzoeken wat je aan het terugkijken was.)

Dus: is er een betere manier om uit de app terug te gaan naar wat je aan het kijken was?

(Raar: lang indrukken van “huisje” leidt naar “apps”. Maar de afstandsbediening heeft ook al apart knopje voor dat.)

icon

Beste antwoord door Arjan van B 16 July 2023, 20:15

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Oh, Feature requests KPN TV+ is een goede bron van informatie. De link achter puntje 22 verwijst naar:

22 Met 1 knop terug naar live tv gaan we niet doen. Er zit geen TV knop meer op de afstandsbediening die hiervoor gebruikt kan worden. De terugknop heeft de specifieke functie om in menu- en navigatieschermen een stap terug te gaan. Verder vinden we dit iets waar men aan kan wennen. In de meeste gevallen kan men met 2 drukken op een knop terugkomen op de zender waar je was (home knop + ok om de laatstgekeken zender te openen). Vanuit de gids kan men terug naar live tv door opnieuw op gids te drukken. Hiervoor is, of volgt in een komende update, nog wel een aanpassing dat je bij de eerste keer openen van de gids een melding krijgt rechtsboven dat nog een keer op gids drukken je terug brengt op tv.

 

Dit is wat ik feitelijk wil maar dus niet zo werkt:

De terugknop heeft de specifieke functie om in menu- en navigatieschermen een stap terug te gaan.

Reputatie 6
Badge +6

NEE NEE NEE!

 

Mijn eigen aanvulling hierboven is NIET een antwoord op mijn vraag. Ik schreef nog:

 

Dit is wat ik feitelijk wil maar dus niet zo werkt

 

Waarom bemoeien forum admins/moderators zich met prima titels en markeren blijkbaar ook antwoorden die geen antwoorden zijn? Zonder dat anderen zien dat een admin dat gedaan heeft? En net zoals de titels van een topic kan ik dat daarna niet zelf veranderen.

Reputatie 7
Badge +17

Als ik jouw eerste bericht goed begrijp, wil je met de terugknop weer terug naar Live TV kunnen gaan. Want dit is wat jij verwacht van de terugknop. Dit werkt niet. Dat klopt en dat gaat ook niet gebeuren.

De terugknop heeft de specifieke functie om in menu- en navigatieschermen een stap terug te gaan.

Dit betekent dat de terugknop een stap terug in het menu gaat. Terug naar start. En dus niet weer terug naar Live TV.

Reputatie 6
Badge +6

Ah @Denise_  je hebt gelijk en excuses voor mijn chagrijn, jullie hebben het alleen over “in menu- en navigatieschermen”.

Ik vind dat érg onlogisch. (Wat denk ik ook de reden is dat ik het minstens twee keer verkeerd gelezen heb.) Ik zie nu dat de “terug” knop gebruikt wordt om snel naar het eerste item te gaan van de eerste lijst, en daarna ook nog verder naar boven (net als pijltje omhoog), richting de menubalk, ookal was je daar niet eerder. Hoewel ik nu zie dat het consequent is doorgevoerd, vind ik dat best een willekeurige keuze voor gebruik van die knop.

Voor de volledigheid: ik wil niet per se altijd met 1 knop (terug) naar live TV. Ik verwacht dat bijvoorbeeld niet als ik “terug” druk nadat ik zelf al verder genavigeerd heb in de menus. Maar ik zou wel verwachten dat “terug” altijd een stap achteruit gaat. (Wat dus live TV kan zijn, maar net zo goed terugkijken, en net zo goed een vorige stap/scherm in het menu; waarschijnlijk de laatste plek waar ik OK drukte of een andere actie deed. Maar ik heb niet alle paden uitgetekend en jullie misschien wel.)

Reputatie 7
Badge +17

Excuses aanvaard hoor! Ik snap wat je wilt. Het gaat alleen niet komen. Daardoor zou je namelijk ook in een loop terecht kunnen komen. En dat willen we graag voorkomen.

Badge

Ik ben net overgestapt van Ziggo en ik moet zeggen dat het feit dat je niet met een terugtoets terug kan naar live TV eigenlijk het meest irritante vind van de overstap. Zo moeilijk kan dit toch niet zijn? Het argument dat je in een loop terug kan komen snap ik ook niet. De terugtoets kan toch gewoon 'gecleared' worden zodra je weer bij live TV bent?

De stelligheid waarmee gezegd wordt: 'dat gaat ook niet gebeuren' wekt ook nog eens onnodig wrevel. Zo raar is dit verzoek toch niet en ik weet zeker dat meer mensen dit vervelend vinden.

Reputatie 6
Badge +6

Oh, Feature requests KPN TV+ is een goede bron van informatie. De link achter puntje 22 verwijst naar:

Verder vinden we dit iets waar men aan kan wennen.

 

Dat wil ik vijf maanden verder nog wel even tegenspreken. Ik zie sommige gebruikers steeds opnieuw verdwalen. (Volgens mij deels door onbedoelde long-press op Home omdat die longpress erg kort is, of vanwege gebrek aan feedback op het scherm als je die knop indrukt?)

Reputatie 6
Badge +6

Sinds de update naar KPN TV+ app 1.136.5 van januari 2024 doet een longpress op “terug” het meeste van bovenstaande. 👍

Reputatie 2

Ik zit sinds kort op TV+ en het ontbreken van een TV knop is 1 van de dingen die mij ook het meest stoorde (ik hoop dat de oplossing hierboven enigszins werkt). Daarnaast jammer dat je na afsluiten van een teruggekeken programma niet op dat tijdstip terug komt in de gids.

 

UPDATE: ik heb net de oplossing getest die Arjan hierboven noemt en deze werkt perfect! Voor mij een reden om vanaf nu blij te zijn met mijn TV+ box. Nog slechts 1 klacht over maar die zal ik dan maar voor lief nemen... 

Reageer