Vraag

Ik vind de gids van de nieuwe ontvanger niet handig

  • 9 August 2023
  • 17 reacties
  • 479 keer bekeken

Kan ik ook een gewoon normale tv ontvanger krijgen zonder al die rommel er op?

ik ervaar nu voornamelijk ergernis.

je heb nu eerder een muis nodig dan een afstandsbediening want dat werkt nu totaal niet lekker 

druk je op gids ga je van het programma af waar je naar zat te kijken, druk je op terug ga je naar npo 1 ken je weer gaan zoeken naar de zender waar je naar zat te kijken 

dit zijn maar een paar dingen waar ik bij de oude tv ontvanger allemaal geen last van had

al die apps heb ik ook niet nodig daar sluit ik mijn laptop wel voor aan op de tv, dat werkt makkelijker en fijner

 

Admin afgesplitst


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Helemaal mee eens. De UI ziet er cosmetisch leuk uit, maar mist functionaliteit en lijkt qua bediening bedoeld voor touch screens.

 

Wat betreft die gids, daar heb ik inderdaad ook wat bugs gevonden:

  1. Zet de WIB aan vanuit standby. Hij moet ingesteld staan dat hij meteen naar een zender gaat en dus niet naar het home screen.
  2. Kies een andere zender middels een nummer. In mijn geval bv. 4, dan 3 en dan weer 4.
  3. De “Terug” knop wisselt nu tussen 3 en 4. Prima.
  4. Druk op “Gids”. Nu verschijnt niet de EPG maar de informatie van het actuele programma. Dat is een bug.
  5. Druk nogmaals op “Gids”. Nu verschijnt uiteindelijk de EPG.
  6. Druk nu op “Terug” (Back). De programma-aanwijzer verplaatst zich nu altijd naar Nederland 1. Ik zou verwachten dat ofwel tussen zender 3 en 4 geswitched wordt, danwel dat de EPG verdwijnt. Maar dat hij naar de eerste zender in de lijst springt, is een bug.
Reputatie 7
Badge +20

@johann1984 en @KIkViAgEmNlRWAuT 

 

Je kan de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) ook laten opstarten met tv beeld en met de laatst bekeken zender.

Ga naar instellingen en ga naar startscherm of zo en daar kan je het instellen.

Zie ook deze update.

---------------------------------  

Starten met Live TV

Na het voorbereidende werk in de vorige firmware update krijg je nu de mogelijkheid om dit ook daadwerkelijk aan te zetten. Hiervoor is in de instellingen een nieuwe hoofdoptie Startscherm toegevoegd.

Als je deze opent kun je kiezen tussen starten met het KPN TV+ hoofdscherm, of met de laatst bekeken/beluisterde tv of radiozender

------------------------------- 

Reputatie 4
Badge +2

@johann1984 en @KIkViAgEmNlRWAuT 

 

Je kan de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) ook laten opstarten met tv beeld en met de laatst bekeken zender.

 

Joop, als je goed leest zie je dat ik dat niet bedoel (en dat ik die setting sowieso aan heb staan).

Reputatie 6
Badge +6

druk je op gids ga je van het programma af waar je naar zat te kijken, druk je op terug ga je naar npo 1 ken je weer gaan zoeken naar de zender waar je naar zat te kijken

Het gedrag van die “terug” knop is gekmakend inderdaad. Maar blijkbaar bewust zo gedaan. (KPN heeft een raar idee bij “een stap terug in het menu”, wat eerder “een stap omhoog in het menu” betekent.)

De geheimtipp: druk nogmaals “gids” om terug te gaan naar de laatste zender waar je naar aan het kijken was. Dat gaat dan wel naar “nu”, dus als je aan terugkijken was dan zit je wel op de juiste zender maar niet op de juiste tijd, en heb je alsnog pech.

Reputatie 6
Badge +6

Met Knop gids op kpn afstandsbediening ga je van zender naar tv-gids om terug te gaan naar zender gebruik je dezelfde gids of OK knop.

Als je op pagina tv-gids sta ,kan je alleen op gids of OK drukken,hoe je van tv- gids met terug knop op npo 1 bent beland is bij mij onmogelijk.

Alleen als je van tv- gids op Home druk dan ben je je zender kwijt en weet je niet meer waar het op stond.

Reputatie 7

Als je op pagina tv-gids sta ,kan je alleen op gids of OK drukken,hoe je van tv- gids met terug knop op npo 1 bent beland is bij mij onmogelijk.

Als je in de TV gids op de gids knop drukt dan hoort deze de live uitzending van de laatst bekeken zender te starten

Als je in de TV gids niet op de eerste pagina staat dan brengt de terug knop je bij NPO 1 op de eerste pagina.

Reputatie 6
Badge +6

Als je in de TV gids niet op de eerste pagina staat dan brengt de terug knop je bij NPO 1 op de eerste pagina.

Inderdaad. In de schermen is “terug” vaak “naar boven in de lijst” of “naar boven in het huidige deel van het scherm”.

En als je dan nog vaker “terug” drukt dan ga je verder omhoog, richting de menubalk helemaal bovenin. (Wat je ook met pijltje omhoog had kunnen doen; geen idee waarom KPN daar “terug” voor misbruikt.)

Soms kun je met P+/P- ook per pagina op en neer in een (verticale) lijst. Meer tips in Hoe kan ik een handleiding krijgen van mijn nieuwe afstandsbediening?

 

Alleen als je van tv- gids op Home druk dan ben je je zender kwijt en weet je niet meer waar het op stond.

En dan werkt “gids” ook weer: je komt in de gids, en druk je nóg een keer “gids” dan ga je weer naar de live uitzending van de laatst gebruikte zender.

 

Reputatie 6
Badge +6

@wjb Klopt, met terug knop springt het naar boven op  npo 1, waarom terug knop gebruikt wordt wanneer je tv-gids bekijk  snap ik niet

Waaneer je tv-gids bekijk heb je alleen pijltje omhoog of omlaag nodig en om weer terug te gaan naar zender gebruik je  gids of OK knop en met home knop ga je vanzelfsprekend naar start scherm 

Reputatie 4
Badge +2

Als je in de TV gids op de gids knop drukt dan hoort deze de live uitzending van de laatst bekeken zender te starten

Als je in de TV gids niet op de eerste pagina staat dan brengt de terug knop je bij NPO 1 op de eerste pagina.

Vreemd gedrag en niet volgens de Android design guidelines:

The Back button appears in the system navigation bar at the bottom of the screen and is used to navigate in reverse-chronological order through the history of screens the user has recently worked with. When you press the Back button, the current destination is popped off the top of the back stack, and you then navigate to the previous destination.

M.a.w. de back button moet je terugbrengen naar de vorige plek. Maar nu brengt die me in de EPG altijd terug naar zender 1. Wel vreemd dat KPN dit verkeerd implementeerd, want op andere plekken (o.a. het gedrag van de Home button) wordt juist beweerd dat bepaald gedrag zo is omdat Android guidelines dat afdwingen. Ik vind dit niet consistent, onfunctioneel en wellicht voor sommigen zelfs verwarrend.

Reputatie 7

M.a.w. de back button moet je terugbrengen naar de vorige plek. Maar nu brengt die me in de EPG altijd terug naar zender 1. Wel vreemd dat KPN dit verkeerd implementeerd, want op andere plekken (o.a. het gedrag van de Home button) wordt juist beweerd dat bepaald gedrag zo is omdat Android guidelines dat afdwingen. Ik vind dit niet consistent, onfunctioneel en wellicht voor sommigen zelfs verwarrend.

Ik ben het volledig met je eens.

Reputatie 6
Badge +6

Amai, omdat bovenstaande over Android ging en niet Google TV, heb ik de guidelines voor tv opgezocht. En ik ben bang dat Google dit malle gedrag misschien bedacht heeft:

 

Use predictable back button behavior

To create a predictable navigation experience, when the user presses the remote's back button, take them to the previous destination. Ultimately, the user should land on the Google TV Home or Launcher if they keep pressing the back button.

App with top navigation

User is taken back to the top of the page by scrolling quickly and activates the focus to the menu.

 

Maar dat is alles dat ik gelezen heb. En TV+ is natuurlijk meer dan een app. En bij TV+ kom je ook niet via dat menu in de schermen, maar door bijvoorbeeld “gids” te drukken. Dus of het in TV+ goed geïmplementeerd is, daar wil ik nog wel aan twijfelen.

Reputatie 6
Badge +6

Ik snap nog steeds niet wat heeft de Tv-gids van KPN met Google te maken,Terug knop zou moeten werken volgens het Android beleid? 

Ik heb een aantal boxen en tv's waar Android op draait en ik kan je vertellen de functie van een terug knop zit niet in het pakket van Google waar een Tv fabrikant of provider zich aan moeten houden die gebruik willen maken van het Android besturingssysteem. 

Kpn is eigenaar van TV+ inclusief de afstandsbediening en kpn bepaalt in dit geval hoe de terug knop te gebruiken. 

Fabrikanten van Android-Tv en boxen vergemakkelijken de knoppen voor de gebruiker ,het is geen verplichting of een eis van Google anders stond een Google logo op.

Google voor de grap naar de afstandsbediening van de Nvidia shield box .

Op de nieuwste Philips Android-Tv om in het android instelling te kopen moet je eerst door Philips instellingen heen wringen om daar te komen ,dat zegt genoeg 

 

Reputatie 4
Badge +2

Amai, omdat bovenstaande over Android ging en niet Google TV, heb ik de guidelines voor tv opgezocht. En ik ben bang dat Google dit malle gedrag misschien bedacht heeft:

 

Use predictable back button behavior

To create a predictable navigation experience, when the user presses the remote's back button, take them to the previous destination. Ultimately, the user should land on the Google TV Home or Launcher if they keep pressing the back button.

App with top navigation

User is taken back to the top of the page by scrolling quickly and activates the focus to the menu.

 

Met “Top Navigation” wordt zo’n scherm als het Home scherm bedoeld: je begint boven en scrollt verder naar beneden, met helemaal bovenin een “menu”. Dan moet de back button je terug naar de top brengen zodat je snel in het menu bent. Maar de EPG is geen “Top navigation” screen. Daar moet de Back button je gewoon terug brengen naar het vorige scherm. Of wat mij betreft zou de “vorige zender” ook nog best te verdedigen zijn, omdat de vorige box zo werkte, maar dat zou qua UX iets minder logisch zijn.

 

[update] en nu zie ik dus dat de EPG dan wel weer enkele controle-elementen bovenin heeft, waardoor het dan toch een soort top navigation scherm is en dus het huidige gedrag, qua guidelines, verdedigbaar is. Maar handig is het absoluut niet. Sowieso is dat scherm qua bediening een vreemde combinatie van bedieningsmanieren: sommige dingen zitten direct onder een toets en ander dingen moet je dus in de GUI doen. Een dag vooruit of achteruit kan met « en » maar om te zoeken, moet ik eerst terug naar het top menu (op de oude boxes kon dit direct met de gele knop). Maar als ik dan terug wil in de lijst naar de zender waar ik vandaag kwam, dan kan dat niet meer. Dan moet ik eerst uit de EPG (met Gids en dus niet met Back) en dan weer naar  de EPG, dan staat de pointer correct.

Nee, de EPG is een vreemd scherm en iets waar KPN werkelijk eens een goede UX-er naar zou moeten laten kijken. En dan ook stories/journey’s maken van realistische manieren waarop gebruikers een dergelijk scherm zouden willen gebruiken. Nu krijg ik de indruk dat de gebruikers zich aan het scherm moeten aanpassen i.p.v. andersom.

Reputatie 7
Badge +9

Ik ervaar dit dus helemaal niet zo. Was werkelijk in een dag aan de +Box gewend. 

Het wordt hier allemaal wel heel ingewikkeld gemaakt.

Sommige knoppen hebben hier en daar misschien een iets andere functie dan bij de vorige boxen het geval was, maar daar ben je toch in no-time aan gewend?

De EPG is trouwens voor 99 % hetzelfde als bij de Arris die ik hiervoor had. 

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Klopt, met terug knop springt het naar boven op  npo 1, waarom terug knop gebruikt wordt wanneer je tv-gids bekijk  snap ik niet

Waaneer je tv-gids bekijk heb je alleen pijltje omhoog of omlaag nodig en om weer terug te gaan naar zender gebruik je  gids of OK knop en met home knop ga je vanzelfsprekend naar start scherm 

Dat is juist heel handig, want als je in de gids op bijvoorbeeld 61 zit, en je wilt het menu bovenin dan druk je op de back button, en dan kan je van NPO 1 heel makkelijk maar boven naar bijvoorbeeld Opgeslagen.

Als je in de Chromecast met GoogleTV de back button gebruikt als je in de gids zit (in de app dus in dit geval) ga je ook naar NPO 1.

Reputatie 6
Badge +6

Dat is juist heel handig, want als je in de gids op bijvoorbeeld 61 zit, en je wilt het menu bovenin dan druk je op de back button, en dan kan je van NPO 1 heel makkelijk maar boven naar bijvoorbeeld Opgeslagen.

Het is inderdaad handig om snel naar boven in de lijst te kunnen. Maar of het handig is om daar de “terug” knop voor te gebruiken: ik vind echt van niet.

Er zijn trouwens andere manieren om ook snel naar boven te gaan. Druk je bijvoorbeeld “1” dan ga je vanuit de gids niet naar die live uitzending, maar naar NPO 1 in de gids. En vandaaruit is pijltje omhoog nu hetzelfde als de “terug” knop. Ik had me ook kunnen voorstellen dat vasthouden van P+ meteen naar het eerste item zou springen. Of als je het je echt om het menu bovenin gaat dan is “home” gevolgd door pijltje omhoog zelfs iets sneller dan nu een paar keer de “terug” knop. (Hoewel je daarna op menu “Start” staat, en niet op “Gids”.)

(Ik weet dat KPN dit niet gaat veranderen, en/want je kunt er aan wennen. En ik weet vooral dat er belangrijkere problemen zijn die eerst opgelost moeten worden. Maar ik vind de keuze van KPN spijtig.)

 

Ik snap nog steeds niet wat heeft de Tv-gids van KPN met Google te maken,Terug knop zou moeten werken volgens het Android beleid?

Mijn tikfout, ik bedoelde inderdaad Android TV (niet Google’s eigen dingen op Android TV.) Mijn link ging ook naar de Android TV guidelines. (En die zijn anders dan die van “standaard” Android.)

Reputatie 6
Badge +6

Alleen als je van tv- gids op Home druk dan ben je je zender kwijt en weet je niet meer waar het op stond.

En dan werkt “gids” ook weer: je komt in de gids, en druk je nóg een keer “gids” dan ga je weer naar de live uitzending van de laatst gebruikte zender.

Wat ik hierboven schreef klopt niet helemaal.

Als je meteen na “home” snel twee keer “gids” drukt dan ben je weer terug bij die live uitzending. Maar dan kun je net zo goed gewoon “OK” drukken na “home”, want die laat dan immers de actieve zender zien in “Nu op TV”.

En “gids” werkt ook nog als je na “home” bijvoorbeeld naar “Nu populair” of “Opgeslagen” gaat.

Maar zodra je na “home” links of rechts gaat in “Nu op TV”, dan heeft drukken van “gids” ook geen zin meer, want die volgt wat je in “Nu op TV” gedaan hebt.