Vraag

Is de TV+ Box een betere keuze voor mijn nieuwe Smart TV?

  • 11 April 2024
  • 29 reacties
  • 373 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb sinds gisteren een 55 inch Oled tv aan de muur hangen. Komende van een oude, 32 inch lcd scherm, is dat best een flinke stap! Ik moet zelfs even wennen en ben geneigd de bank een stukje naar achteren te schuiven 😁

Ik heb ook al een lang lopend KPN abonnement, nog voortkomend uit een abonnement van Telfort. De einddatum staat op 2014, maar het oorspronkelijke abonnement is nog veel ouder. Ik heb daarbij de Arcadyan HBM2260 ontvanger.

Nu zag ik dat ik mijn abonnemenet zou kunnen verlengen en dat ik dan daarbij de KPN TV+ Box zou ontvangen. De maandelijkse kosten gaan dan ongeveer €1,50 omhoog maar daarvoor krijg ik een iets hogere internetsnelheid (welke ik in mijn situatue niet echt nodig heb).

Maar nu vraag ik me het volgende af. Aangezien mijn nieuwe tv een smart tv is, voorzien van de nodige apps, wat is dan de toegevoegd waarde van de KPN TV+ box? Op de smart TV heb ik volgensmij alle belangrijke apps wel beschikbaar, ik kan de foto's op mijn NAS bekijken, TV kijken, telefoon spiegelen en dat alles zelfs met de afstandsbediending die bij de TV zit (dus ook tv zenders bedienen).

Op de website van KPN staat:

Heb je een smart-tv?

Met de KPN TV+ Box haal je er écht alles uit.

Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat er extra zou zijn ten opzichte van mijn huidige ontvanger in combinatie met mijn nieuwe smart tv. Sterker nog, als ik alles via de TV+ box ga doen, "degradeer” ik mijn smart tv dan niet tot een soort monitor?


29 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @bnwgraaf 

Maar eerlijk gezegd zie ik niet wat er extra zou zijn ten opzichte van mijn huidige ontvanger in combinatie met mijn nieuwe smart tv. Sterker nog, als ik alles via de TV+ box ga doen, "degradeer” ik mijn smart tv dan niet tot een soort monitor?

Eigenlijk wel. Misschien dat er wat abonnementsgerelateerde extra’s in de box zitten (ik neem zelf geen tv af bij KPN), maar als je de KPN app op je tv gebruikt, kan je gewoon via die app kijken.

Misschien dat mensen met ervaring aan kunnen geven of het ene of het andere sneller zapt, of minder fouten geeft. Onder de motorkap is de tv-box van KPN gewoon een Android-kastje die ook gebruikt worden om non-smart-tv’s smart te maken.

Reputatie 7
Badge +9

Heb je een smart-tv?

Met de KPN TV+ Box haal je er écht alles uit.

Ik vraag me wel af wat dat “echt alles” is. Op de informatiepagina’s zie ik niet echt wat dat “alles” precies inhoudt.

Je hebt je oude tv ook al gedegradeerd tot ‘monitor’ met de 2260-ontvanger van KPN, dat wordt met je nieuwe tv en de TV+ decoder niet anders.

Dat komt omdat de tv-toestellen met de losse decoders puur dient doen als beeldbuis met 2 luidsprekers.

Het zij zo @bnwgraaf 

Alleen met een CI+kaart van Digitenne en het simpelste abo van Ziggo, zonder decoder dus), is je tv nog een echte tv .

 

Reputatie 7
Badge +24

Als u tv kijkt via de tv ontvanger van KPN, dan word er geen enkele "smart" functie op uw tv gebruikt. Uw tv is dan gewoon een dom scherm. Het heeft wellicht een iets scherper beeld dan de vorige. Maar verder maakt het niets uit.

Uw tv ontvanger omruilen voor een tv+ ontvanger maakt daarin niets uit. Ook de TV+ ontvanger gebruikt geen "smart" functies op uw tv toestel. 

Heb je een smart-tv?

Met de KPN TV+ Box haal je er écht alles uit.

Dit is gewoon ordinaire marketing bullshit.

Reputatie 3
Badge

Je hebt je oude tv ook al gedegradeerd tot ‘monitor’ met de 2260-ontvanger van KPN, dat wordt met je nieuwe tv en de TV+ decoder niet anders.

Dat komt omdat de tv-toestellen met de losse decoders puur dient doen als beeldbuis met 2 luidsprekers.

Het zij zo @bnwgraaf 

Alleen met een CI+kaart van Digitenne en het simpelste abo van Ziggo, zonder decoder dus), is je tv nog een echte tv .

 

Ja daar zeg je zo wat! Zeker sinds via de oude KPN ontvanger ook al een aantal apps (zoals YouTube en Prime) beschikbaar waren. Met de TV+ Box is dat voor mijn gevoel nog dichter bij elkaar gekomen….

Ik meen ook gezien te hebben dat je met de TV+ Box ook het geheel kunt bedienen via Google Assistant. Dan zou ik als extraatje met een routine mijn TV, de TV ontvanger (TV+ Box) en de slimme verlichting in één keer kunnen inschakelen en op “TV stand” kunnen zetten; nu moet ik de TV ontvanger nog apart inschakelen..

Maar verder levert het me dus weinig nieuws op en ga ik ook nog eens meer abonnementskosten per maand krijgen…. Hm, bijzonder hoe lang het voordelig kan zijn bij je oude abonnement te blijven! Het is zelfs zo, dat als ik mijn vaste telefoonlijn (die ik niet meer gebruik) uit mijn abonnement haal, mijn maandkosten omhoog gaan! 😛

Als je er technisch en financieel niet op vooruit gaat, gewoon zo laten al het is als het verder goed werkt @bnwgraaf 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @bnwgraaf 
Je mist wel je opname mogelijkheid, dus als je wilt opnemen dan zul je wel een TV-ontvanger moeten nemen, welke geeft niet.
Je kunt niet intern van je TV opnemen van apps of iets dergelijks.
 

Reputatie 3
Badge

Hoi @bnwgraaf 
Je mist wel je opname mogelijkheid, dus als je wilt opnemen dan zul je wel een TV-ontvanger moeten nemen, welke geeft niet.
Je kunt niet intern van je TV opnemen van apps of iets dergelijks.
 

Een tv ontvanger heb ik dus, maar ik zou dan weer een opnemen optie moeten toevoegen, want die mogelijkheid zit er ook niet gratis/standaard bij in.

 

Reputatie 7
Badge +21

Een tv ontvanger heb ik dus, maar ik zou dan weer een opnemen optie moeten toevoegen, want die mogelijkheid zit er ook niet gratis/standaard bij in.

 

Wel als je een 2e ontvanger neemt  @bnwgraaf  dan heb je het opnemen gratis en het maakt niets in prijs uit.

Reputatie 7
Badge +9

Een tv ontvanger heb ik dus, maar ik zou dan weer een opnemen optie moeten toevoegen, want die mogelijkheid zit er ook niet gratis/standaard bij in.

 

Wel als je een 2e ontvanger neemt  @bnwgraaf  dan heb je het opnemen gratis en het maakt niets in prijs uit.

Ik neem aan dat een tweede ontvanger niet gratis is..

Een tv ontvanger heb ik dus, maar ik zou dan weer een opnemen optie moeten toevoegen, want die mogelijkheid zit er ook niet gratis/standaard bij in.

 

Wel als je een 2e ontvanger neemt  @bnwgraaf  dan heb je het opnemen gratis en het maakt niets in prijs uit.

Ik neem aan dat een tweede ontvanger niet gratis is..

Bij 1 ontvanger betaal je €5 per maand voor opnemen en bij 2 ontvangers betaal je €5 voor de 2e ontvanger en is opnemen gratis. Dus het is lood om oud ijzer @XS4-Arjan . Je moet die 2e ontvanger maar net nodig hebben.

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @bnwgraaf 
Je mist wel je opname mogelijkheid, dus als je wilt opnemen dan zul je wel een TV-ontvanger moeten nemen, welke geeft niet.
Je kunt niet intern van je TV opnemen van apps of iets dergelijks.
 

Opnames van TV-programma’s worden opgeslagen in de ‘cloud’. Daar heb je in principe dus geen TV-ontvanger voor nodig (maar uiteraard wel het opnemen pakket), al zijn  er beperkingen zijn met terugkijken. Dat is bij een beperkt aantal zender alleen mogelijk via de ontvanger. 

Opnemen van programma’s van streamingdiensten (apps) is onmogelijk, met welke TV ontvanger dan ook. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb sinds gisteren een 55 inch Oled tv aan de muur hangen.

Hi @bnwgraaf, mooie joekel aan de muur. Ik weet nog toen ik van 32 inch naar 55 ging, wereld ging open. 😎

Maar nu vraag ik me het volgende af. Aangezien mijn nieuwe tv een smart tv is, voorzien van de nodige apps, wat is dan de toegevoegd waarde van de KPN TV+ box? Op de smart TV heb ik volgensmij alle belangrijke apps wel beschikbaar, ik kan de foto's op mijn NAS bekijken, TV kijken, telefoon spiegelen en dat alles zelfs met de afstandsbediending die bij de TV zit (dus ook tv zenders bedienen).

Persoonlijk gebruik ik alleen de TV Smart app van KPN, de meningen verschillen over de kwaliteit van het beeld. Ik laat het aan jou over om het te vergelijken. De app krijg je overigens alleen als je de box/tv abonnement bij ons afneemt.

Heb je een smart-tv?

Met de KPN TV+ Box haal je er écht alles uit.

Dit is volslagen nonsens! Met die tv+ box haal je niets uit je smart-tv. Maar reduceer je hem tot alleen scherm en luidsprekers. 

Je huidige combinatie ontvanger voor optimale tv én smart tv voor optimaal app gebruik is helemaal prima. 

Reputatie 3
Badge

Ik heb sinds gisteren een 55 inch Oled tv aan de muur hangen.

Hi @bnwgraaf, mooie joekel aan de muur. Ik weet nog toen ik van 32 inch naar 55 ging, wereld ging open. 😎

....

Ja, nou! De eerste avond hadden we de neiging om de bank naar achteren te verplaatsen 😂

Maar het went wel erg snel.

We hebben best lang gewacht met het kopen van een nieuwe tv, omdat We de extreme scherpte en felle kleuren op de nieuwe schermen juist niet zo mooi vonden, maar met een beetje tweaken van de instellingen zijn we er nu super blij mee en zouden we niet meer terug willen! En de ondertiteling is ook weer makkelijker te lezen 😁

Haha. De bank naar achteren. Tja, de rekensom voor kijkafstand (scherm - ogen) ten opzichte van schermgrootte is 2,5 x de diagonaal.

Bij 55 inch = 1,37 meter x 2,5 = Niet dichter bij dan 3 meter 43 om de pixels (HD) niet te zien. En de kijkhoek van je ogen. De meeste woonkamers in Nederland zijn echter niet breder dan 3,90 meter…. Dan voldoet 43 tot 50 inch uitstekend.

1 inch = 2,54 cm

Reputatie 7
Badge +20

Haha. De bank naar achteren. Tja, de rekensom voor kijkafstand (scherm - ogen) ten opzichte van schermgrootte is 2,5 x de diagonaal.

Bij 55 inch = 1,37 meter x 2,5 = Niet dichter bij dan 3 meter 43 om de pixels (HD) niet te zien. En de kijkhoek van je ogen. De meeste woonkamers in Nederland zijn echter niet breder dan 3,90 meter…. Dan voldoet 43 tot 50 inch uitstekend.

1 inch = 2,54 cm

 

Onze kamer is 5,10 breed en 8.10 lang (inclusief keuken en eethoek)

We zitten op bijna 4 meter van de 48” LG Oled tv en beeld is goed om te zien. 

Dat is helemaal prima, @joop2011 . Lijkt me gezien de ‘cijfers’ erg prettig kijken 🙂.

Reputatie 7
Badge +8

Heb je een smart-tv?

Met de KPN TV+ Box haal je er écht alles uit.

Dit is volslagen nonsens! Met die tv+ box haal je niets uit je smart-tv. Maar reduceer je hem tot alleen scherm en luidsprekers. 

Je huidige combinatie ontvanger voor optimale tv én smart tv voor optimaal app gebruik is helemaal prima. 

Helemaal mee eens! 

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat men met de TV+ Box een aantal zenders met een uitstekende beeldkwaliteit kunnen worden bekeken, maar inhoudelijk worden de programma’s daar niet beter van, al is dat natuurlijk ook heel persoonlijk. 

Dat wat ik op de NPO en RTL kijk, daarvoor voldoet de Smart TV App (en de Arris VIP 5202) prima. Voor de streamingdiensten heeft de televisie apps.

 

Reputatie 3
Badge

Dus als je het allemaal dubbel wikt hebben, dan neem je een Smart TV, een KPN abonnement met een TV+ Box, en plug je ook nog eens een Chromecast in je TV! 😁

Reputatie 7
Badge +20

Dus als je het allemaal dubbel wikt hebben, dan neem je een Smart TV, een KPN abonnement met een TV+ Box, en plug je ook nog eens een Chromecast in je TV! 😁

 

Mag, hoeft niet natuurlijk.

Ik keek totdat ik de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) had, altijd de streamingdiensten via de Smart tv.

Nu kijken wij ze via de DIW7022 (scheelt weer een ab).

Chromecast gebruiken wij op vakantie.

 

Maar alles kan.😉

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik op dit moment nog niet kiezen voor TV+ aangezien er nog best veel meldingen gemaakt worden van problemen met de TV+ Box en er functioneel ook nog wel het één en ander te verbeteren valt. Wellicht is dat over een half jaar anders maar dat zien we dan wel weer.

 

Reputatie 7
Badge +25

Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen…

Beetje niche waarschijnlijk, maar er wordt over een NAS gesproken. Als je die ook gebruikt als streaming server (zoals Plex) gebruikt, dan is de TV+ Box wel echt een goede client. Beetje zoals de NVIDIA Shield. Ondersteunt veel codecs en is daarmee een stuk beter dan Smart TV's. 

Verder zijn de reguliere streaming apps van m'n LG echt wel goed, maar gebruik toch het liefst 1 AB dus gebruik doorgaans de apps van de TV+ Box.

Reputatie 7
Badge +7

Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen…

Beetje niche waarschijnlijk, maar er wordt over een NAS gesproken. Als je die ook gebruikt als streaming server (zoals Plex) gebruikt, dan is de TV+ Box wel echt een goede client. Beetje zoals de NVIDIA Shield. Ondersteunt veel codecs en is daarmee een stuk beter dan Smart TV's. 

---

Ik kan dit bevestigen. Toen ik in de pilot de TV+ box had, ging het zoeken en afspelen van mediabestanden die op mijn nas staan, via de box vele malen gemakkelijker dan op mijn smart-tv. En idd kon dat gewoon met de AB van de TV+ box.

Reputatie 7
Badge +9

Ik gebruik altijd mijn TV voor streaming omdat hij 120Hz ondersteunt, goed voor 24p US-contents. Ik koop wel een Rii Mini Keyboard met bluetooth om de TV te gebruiken bij surfen of streamen.

Bovendien heb ik nog een Android Box met Android 13.0 voor ongeveer 20,- gekocht bij BlackFriday. Hij ondersteunt ook 24p.

Reageer