Vraag

Is het mogelijk om TV+ Box in intern netwerk op te nemen, zonder KPN modem?

  • 26 March 2024
  • 43 reacties
  • 411 keer bekeken

Hallo allemaal,

 

Recentelijk heb ik internet en TV van KPN en ben aan het uitvogelen welke mogelijkheden en zijn. De afgelopen week heb ik verschillende Unifi-gerelateerde informatie tegen gekomen op het forum maar niet specifiek de uitkomst die ik zoek.

 

Doel: 

  • Ik wil de mediabox in mijn Unifi netwerk (achter de KPN modem) plaatsen zodat ik gebruik kan maken van de Chromecast (casting) functie op de mediabox. 
    • Omdat de mediabox nu direct vanaf de modem verbonden is, ziet mijn unifi netwerk het apparaat niet. 

Vraag:

  • Is het mogelijk om de DIW7022 TV media box in je eigen netwerk aan te sluiten zonder tussenkomst van de KPN Box 12 modem? 

 

Probleem:

Zodra de mediabox via mijn Unifi netwerk aangesloten is, werk enkel unicast. 

De multicast settings zijn ingesteld om dat toe te laten, zonder succes. 

  • Als er een tweede netwerkkabel toegevoegd word van modem naar Unifi, dan speelt de modem een rol van DHCP server in mijn Unifi netwerk. 
    • In het Unifi netwerk staan expliciet de DHCP Guarding settings voor het interne netwerk ingesteld (10.10.x.x). De KPN Modem gebruikt 192.168.x.x. Het lijkt er dus op dat Unifi met DHCP guarding de KPN modem niet kan stoppen om ook DHCP packets naar clients door te sturen. 

 

Technische situatie TV:

  1. NTU
  2. Box 12 modem
  3. TV mediabox

De reden van deze opstelling is het gebruik van de Multicast setting op de mediabox (en de voordelen die daar bij horen) 

Technische situatie Internet:

  1. NTU
  2. Box 12 Modem
  3.  (WAN) Unifi Dream Wall
  4. Apparaten (telefoons/tablets etc)

De reden van deze opstelling is de controle van het eigen netwerk ipv de management interface (en access points van KPN). 

 

Weet iemand hier raad mee? 


43 reacties

Reputatie 7

Ik begrijp niet hoe ik dan aan de uplink verbinding kom als de WAN poort bezet gaat worden door de iptv. Moet ik een tweede WAN poort in leven gaan roepen?

Nee, er is geen tweede WAN poort. Die twee vlans gebruiken uiteraard dezelfde WAN poort immers dat is het lijntje richting Internet. Op die ene poort zijn twee uplinks, een pppoe verbinding op vlan 6 (Internet) en een DHCP based verbinding op vlan 4 (TV).

Ik begrijp niet hoe ik dan aan de uplink verbinding kom als de WAN poort bezet gaat worden door de iptv. Moet ik een tweede WAN poort in leven gaan roepen?

Nee, er is geen tweede WAN poort. Die twee vlans gebruiken uiteraard dezelfde WAN poort immers dat is het lijntje richting Internet. Op die ene poort zijn twee uplinks, een pppoe verbinding op vlan 6 (Internet) en een DHCP based verbinding op vlan 4 (TV).

Hoe ziet dat er in de instellingen uit? Waar zou ik die tweede vlan moeten instellen op de poort? 

 

Reputatie 7

Ik zou het niet weten, ik heb geen Unifi router.

Ik denk ook niet dat dat vlan via de UI ingesteld kan worden maar dat dat configuratiescript er juist voor zorgt dat vlan 4 op de WAN poort geconfigureerd wordt.

Plaats hier eens een screenshot van de inhoud van het bestand /etc/udm-iptv.conf.

Staat IPTV_WAN_INTERFACE daar op eth19?

Ik zou het niet weten, ik heb geen Unifi router.

Ik denk ook niet dat dat vlan via de UI ingesteld kan worden maar dat dat configuratiescript er juist voor zorgt dat vlan 4 op de WAN poort geconfigureerd wordt.

Plaats hier eens een screenshot van de inhoud van het bestand /etc/udm-iptv.conf.

Staat IPTV_WAN_INTERFACE daar op eth19?

 

Reputatie 7

Zet IPTV_WAN_INTERFACE op "eth19" en geef het commando udm-iptv configure of udm-iptv reconfigure.

Controleer met udm-iptv diagnose of de WAN poort nu op eth19 staat.

Controleer overigens ook even de configuratie van de IPTV_LAN_INTERFACES. Die staat nu op br0, br4 en br5 maar ik weet niet op welke bridge interface(s) die in jouw geval moeten staan.

Zet IPTV_WAN_INTERFACE op "eth19" en geef het commando udm-iptv configure of udm-iptv reconfigure.

Controleer met udm-iptv diagnose of de WAN poort nu op eth19 staat.

Controleer overigens ook even de configuratie van de IPTV_LAN_INTERFACES. Die staat nu op br0, br4 en br5 maar ik weet niet op welke bridge interface(s) die in jouw geval moeten staan.

Dit lijkt mogelijk en bestand wordt ook gesaved. 

Echter na een (re)+configure keert de setting weer terug naar eth8.

Ook na een herstart van de UDW gaat dit nog niet goed. 

 

Is het beter om een teams call op te zetten (als je daar voor open staat)?

Zet IPTV_WAN_INTERFACE op "eth19" en geef het commando udm-iptv configure of udm-iptv reconfigure.

Controleer met udm-iptv diagnose of de WAN poort nu op eth19 staat.

Controleer overigens ook even de configuratie van de IPTV_LAN_INTERFACES. Die staat nu op br0, br4 en br5 maar ik weet niet op welke bridge interface(s) die in jouw geval moeten staan.

Dit lijkt mogelijk en bestand wordt ook gesaved. 

Echter na een (re)+configure keert de setting weer terug naar eth8.

Ook na een herstart van de UDW gaat dit nog niet goed. 

 

Is het beter om een teams call op te zetten (als je daar voor open staat)?

Correctie! Na een herstart staat de eth19 setting wel er nog bij. Echter nog geen reactie op de TV Media box. Nog steeds “Live” bij NPO1.

Reputatie 7

Wat zegt udm-iptv diagnose nu en heb je de IPTV_LAN_INTERFACES ook gecontroleerd want ook die moeten natuurlijk ook wel zo staan dat de LAN poort waar jouw TV+ Box op aangesloten is daarbinnen valt. Je hebt daar nu br4 staan maar wat valt er allemaal onder br4?

Wat zegt udm-iptv diagnose nu en heb je de IPTV_LAN_INTERFACES ook gecontroleerd want ook die moeten natuurlijk ook wel zo staan dat de LAN poort waar jouw TV+ Box op aangesloten is daarbinnen valt.

## Example configuration for udmp-iptv ##

# Interface on which IPTV traffic enters the router

IPTV_WAN_INTERFACE="eth19"

# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)

IPTV_WAN_VLAN="4"

# Name of the IPTV VLAN interface

IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"

# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)

IPTV_WAN_RANGES="213.x "

# DHCP options to send when requesting an IP address

IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"

# LAN interfaces on which IPTV should be made available

IPTV_LAN_INTERFACES="br4"

# Disable quickleave for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"

# Enable debugging for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"

IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

 

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

 

De WAN interface staat nu goed. 

De LAN interface staat op br4 (gelijk aan vlan 4?)

In interne VLAN4 staat de mediabox op eth11.

 

Is het de bedoeling dat deze setting van LAN_INTERFACE naar eth11 of blijft deze op br4? De configuratie komt nl met deze vraag en geeft alleen de vlans weer op deze “br0x” manier. 

Reputatie 7

Een br interface heeft niets met vlans te maken, dat is een zogenaamde bridge interface.

Ik neem aan dat jouw TV+ Box aan de LAN zijde niet op een apart vlan geconfigureerd is.

Een br interface heeft niets met vlans te maken, dat is een zogenaamde bridge interface.

Ik neem aan dat jouw TV+ Box aan de LAN zijde niet op een apart vlan geconfigureerd is.

De TV box staat op VLAN 4 in eth11.

 

Ik zal eth11 toevoegen als LAN_INTERFACE en testen vanavond. 

Reputatie 7

Waarom staat de TV Box op vlan 4 en niet gewoon in het LAN waar alle andere apparaten ook in staan?

Er wordt immers geen vlan ingesteld voor de LAN zijde van de IGMP proxy en dus zal dat niet gaan werken.

Weet je ondertussen al wat je bij IPTV_LAN_INTERFACES moet invullen?

Ik denk dat alleen eth11 (en dus geen br4) al wel eens voldoende zou kunnen zijn.

Kan je anders eens screenshots plaatsen van de inrichting van jouw LAN?

Toevallig VLAN 4 op LAN reeds aangemaakt voordat ik hier aan begon

Ik ben over een paar uur weer thuis, dan kan ik bevestigen of het eth11 geworden is. (dat moet wel gezien die daar op aangesloten is). 

 

 

## Example configuration for udmp-iptv ##

# Interface on which IPTV traffic enters the router

IPTV_WAN_INTERFACE="eth19"

# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)

IPTV_WAN_VLAN="4"

# Name of the IPTV VLAN interface

IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"

# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)

IPTV_WAN_RANGES="xxx"

# DHCP options to send when requesting an IP address

IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"

# LAN interfaces on which IPTV should be made available

IPTV_LAN_INTERFACES="eth11"

# Disable quickleave for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"

# Enable debugging for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"

IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

 

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

~                               

 

Helaas nog steeds hetzelfde resultaat na herstart UDW + TV box (in die volgorde).

Welke details zou je willen hebben van het LAN? 

Reputatie 7

Waar zijn je IPTV_WAN_RANGES gebleven?

Zitten jouw LAN poorten niet samen in een switch (switch0) of bridge (br0)?

Haal vlan 4 eens weg aan jouw LAN zijde en zorg dat de TV ontvanger gewoon op het LAN (geen vlan) aangesloten is immers de IPTV proxy configuratie gebruikt geen vlan aan LAN zijde.

Waar zijn je IPTV_WAN_RANGES gebleven?

Zitten jouw LAN poorten niet samen in een switch (switch0) of bridge (br0)?

Nee, de UDW heeft op het apparaat zelf 18 (of meer) LAN poorten. 

Haal vlan 4 eens weg aan jouw LAN zijde en zorg dat de TV ontvanger gewoon op het LAN (geen vlan) aangesloten is immers de IPTV proxy configuratie gebruikt geen vlan aan LAN zijde.

VLAN4 is actief in gebruik door andere devices zoals camera’s dus die kan niet zomaar weg. 

 

Ik heb reconfigure uitgevoerd en het device verplaatst naar het default netwerk en de boel herstart. Effect: geen. 

 

root@Dream-Wall-RP:~# udm-iptv diagnose

Please share the following output with the developers:

=== Configuration ===

WAN Interface: eth19

WAN VLAN: 4 (dev iptv)

WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")

WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16

LAN Interfaces: br0

IGMP Proxy quickleave disabled: false

IGMP Proxy debug: true

=== IP Link and Route ===

=== Service Logs ===

Mar 29 19:41:26 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65773]: Device iptv already exists.. Deleting device

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65790]: RTNETLINK answers: Network is down

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65773]: Obtaining IP address for VLAN interface

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: started, v1.30.1

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: sending discover

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: sendto: Network is down

Mar 29 19:41:27 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: read error: Network is down, reopening socket

Mar 29 19:41:30 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: sending discover

Mar 29 19:41:30 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: sendto: Network is down

Mar 29 19:41:30 Dream-Wall-RP udm-iptvd[65794]: udhcpc: read error: Network is down, reopening socket

 

 

@wjb : Fijne paasdagen en bedankt voor je hulp en betrokkenheid tot dusver!

Reputatie 7

Ik hoop dat iemand met een Unifi Dream Machine (Pro) dit topic onder ogen krijgt en met je mee wil denken.

Ik hoop dat iemand met een Unifi Dream Machine (Pro) dit topic onder ogen krijgt en met je mee wil denken.

Bedankt voor de hulp @wjb !

Reageer