Vraag

Is NDR niet meer in HD te zien?

  • 26 April 2024
  • 64 reacties
  • 694 keer bekeken

Enige tijd geleden was NDR HD daadwerkelijk in HD te zien.

Echter, de opgenomen programma’s werden in SD weergegeven.

Nu is NDR ineens niet meer in HD te zien.

Ik betaal er wel voor!


64 reacties

Reputatie 7
Badge +9

NDR HD zit alleen in het Duitse pakket bij KPN, @Hans van Eck. Als je dat niet hebt kan je NDR HD nog wel zien, namelijk door de ARD-app te downloaden op je KPN+ ontvanger. Er zitten wel bepaalde programma's achter de geoblock, maar veel kan je gewoon zien. 

Kan ook via de telefoon en bijvoorbeeld de Chromecast mocht je geen KPN TV + hebben.

Of bedoel je dat het in het Duitse pakket niet meer in HD doorgegeven wordt? Dat lijkt me sterk, dan zal er sprake zijn van een storing.

Het is inderdaad zo, dat het in het Duitse pakket (welke ik wel heb) niet meer wordt doorgegeven.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Hans van Eck Dat lijkt me niet waarschijnlijk. KPN gaat niet de HD signaal, welke ze van SAT-downlink krijgt converteren naar SD. Bij ziggo zijn gratis duitse zenders (ARD/ZDF/WDR/NDR) in 720p in plaats van 1080i zoals andere HD zenders. Misschien zal je in de streams kijken welke formaten ze gebruiken.

Reputatie 7
Badge +28

KPN gebruikt het bronsignaal van de Astra satelliet. De kans dat het ineens SD geworden is, lijkt me vrij klein. Ik kan het echter zelf niet checken.

Overigens worden de Duitse publieke zenders vanaf 8 januari 2025 alleen nog maar in HD uitgezonden. De SD-distributie stopt dan.   

https://shop.symarix.de/de/info/sd-abschaltung-2025.html#:~:text=Sie%20werden%20jedoch%20ein%20HD,%2C2°%20Ost)%20beendet.

https://www.ard-digital.de/empfang/fernsehen-per-satellit

TDN - wat lijkt je niet waarschijnlijk?

En ik heb KPN en niet bij Ziggo.

Ik hoef toch niet allerlei zaken ui te zoeken.

Het is op een moment gewoon opgehouden met HD.

ik ben van mening dat er waarschijnlijk iemand bij KPN aan het verkeerde knopje/schakelaartje heeft gezeten?

Voorheen kon je wel in HD kijken, maar opgenomen programma’s kon je dan niet in HD kijken.

Reputatie 7

Het is op een moment gewoon opgehouden met HD.

Op basis waarvan concludeer je dat NDR nu in SD formaat uitgezonden wordt?

Reputatie 7
Badge +9

TDN - wat lijkt je niet waarschijnlijk?

En ik heb KPN en niet bij Ziggo.

Ik hoef toch niet allerlei zaken ui te zoeken.

Het is op een moment gewoon opgehouden met HD.

ik ben van mening dat er waarschijnlijk iemand bij KPN aan het verkeerde knopje/schakelaartje heeft gezeten?

Voorheen kon je wel in HD kijken, maar opgenomen programma’s kon je dan niet in HD 

 

Het logo is ook niet meer NDR HD dan, @Hans van Eck?

Opnames zijn bij mij gewoon in HD trouwens.

Reputatie 7
Badge +9

TDN - wat lijkt je niet waarschijnlijk?

Het lijk waarschijnlijk dat je alleen  naar het logo kijk. NDR-HD zendt zonder HD logo uit, in tegen stelling tot b.v. WDR HD. Je moet wel in de streams kijken.

 

Reputatie 7
Badge +9

TDN - wat lijkt je niet waarschijnlijk?

Het lijk waarschijnlijk dat je alleen  naar het logo kijk. NDR-HD zendt zonder HD logo uit, in tegen stelling tot b.v. WDR HD. Je moet wel in de streams kijken.

 

Volgens mij staat bij de NDR ook HD in beeld, tenminste tot voor kort wel, maar misschien is dat gewijzigd...

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb het gecheckt in de app, het klopt, daar staat ook geen HD meer in het logo, maar het is nog wel gewoon HD! Het lek is boven, ze hebben gewoon het logo veranderd!

Reputatie 7
Badge +9

Het beeld in de app...HD. 

Ze zullen de toevoeging HD weggehaald hebben omdat dat langzamerhand de standaard wordt, zoals @Noordzee ook aangeeft.

Reputatie 7
Badge +28

TDN - wat lijkt je niet waarschijnlijk?

Het lijk waarschijnlijk dat je alleen  naar het logo kijk. NDR-HD zendt zonder HD logo uit, in tegen stelling tot b.v. WDR HD. Je moet wel in de streams kijken.

 

Volgens mij staat bij de NDR ook HD in beeld, tenminste tot voor kort wel, maar misschien is dat gewijzigd...

@Ratonesque 

Ik zal het zo voor jullie checken via mijn satellietontvanger. 

Inderdaad. Enkele weken geleden nog HD bij het logo, nu niet meer. Maar duidelijk wel HD.

NDR online.

Voor NDR heb ik dat Duitse pakket niet nodig. Die kijk ik via de ARD app in de ontvanger en via ard.de / mediathek.

Reputatie 7
Badge +28

@Ratonesque @Hans van Eck @TDN 

Ik heb het net gecheckt op de Astra 1. NDR HD wordt tegenwoordig inderdaad weergegeven als NDR. Dat zal i.v.m. de naderende afschakeling van de Duitse SD-zenders weleens navolging kunnen krijgen bij andere Duitse zenders. Bij de WDR staat nog wel WDR HD in beeld. En bv bij Das Erste en BR Fernsehen ook. 
 

Bij de Engelse zenders zijn begin dit jaar ook de SD-zenders uitgeschakeld. Daar is de HD-toevoeging ook verdwenen uit het logo. Als er al sprake is van een logo.

 

Kan mij iemand uitleggen hoe ik bij KPN de streams kan zien?

 

Reputatie 7
Badge +28

Kan mij iemand uitleggen hoe ik bij KPN de streams kan zien?

 

Via de diverse apps:


Of via internet: 

Maar niet alle TV-zenders zijn via de diverse apps te bekijken. 

Met welke ontvanger kijk je, Hans? Met een Arris of Arcadyan is het héél eenvoudig te checken.

Twee keer op geel drukken. Als dan het witte ovaaltje met HD erin erbij staat….

Reputatie 7
Badge +9

NDR, Radio Bremen: „HD“ entfällt

TV-Sendeabwicklung: Kein „HD“ mehr bei MDR, NDR und Radio Bremen

In den Logos von NDR und Radio Bremen entfällt ab sofort der Zusatz „HD“. Trotz dieser Anpassung senden die jeweiligen Programme weiterhin in HD-Qualität

Dem MDR-Publikum ist das fehlende „HD“ bereits vertraut, da der MDR die neue Sendeabwicklung seit rund einem Jahr für seine lineare Ausspielung nutzt.

Vertaald door DeepL

NDR, Radio Bremen: "HD" geschrapt

TV-uitzendingen: geen "HD" meer voor MDR, NDR en Radio Bremen
Met onmiddellijke ingang zal het achtervoegsel "HD" niet meer verschijnen in de logo's van NDR en Radio Bremen. Ondanks deze verandering blijven de programma's in HD-kwaliteit uitgezonden worden.

Het publiek van MDR is al bekend met de ontbrekende "HD", omdat MDR het nieuwe uitzendproces al ongeveer een jaar gebruikt voor zijn lineaire uitzendingen.

 

 

Peter G;

ik heb een KPN TV+ box.

TDN;

ik heb geen HD logo nodig om HD te zien.

Of er nou wel of geen HD logo in beeld is.

ik vertrouw op mijn ogen, en die geven mij de info of het beeld wel of geen HD is.

Iemand die het verschil niet ziet (zonder de HD vermelding) moet nodig naar de oogarts.

 

Tot nu toe heeft niemand een oplossing kunnen geven.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

 

ik vertrouw op mijn ogen, en die geven mij de info of het beeld wel of geen HD is.

Iemand die het verschil niet ziet (zonder de HD vermelding) moet nodig naar de oogarts.

 

Tot nu toe heeft niemand een oplossing kunnen geven.

Ik geef jouw nu de oplossing, maak een afspraak bij jouw oogarts

Reputatie 7
Badge +21

 Hoi @Hans van Eck 

Ik heb zojuist even gekeken en het is wel degelijk HD, het staat er niet bij, maar je kunt duidelijk zien dat het HD is. en ja ik heb het Duitse pakket en de TV+ ontvanger.

Reputatie 7

ik heb een KPN TV+ box.

Staat die TV+ Box in multicast mode of in unicast mode?

Als jij live naar NDR kijkt staat er dan "Live" of "LIVE" in de infobalk?

web;

klopt, er staat inderdaad live.

Ik heb nu ook geconstateerd dat de live uitzendingen inderdaad in HD worden weergegeven.

Echter; opgenomen programma’s van NDR worden niet in HD kwaliteit afgespeeld.

En dat is iets wat ik niet begrijp.

TDN : iets netter reageren zou je beter sieren.

 

Reputatie 7

klopt, er staat inderdaad live.

Er zal geen "live" staan maar "Live" of "LIVE" en daar was ik benieuwd naar.

Als je de uitzending even pauzeert is het dan ook geen HD meer?

Reageer